تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801632202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي دايي، از فوتبال تا تجارت


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: علي دايي، از فوتبال تا تجارت
گفت‌وگوي تفصيلي با علي دايي
پنجشنبه شب گذشته، «شبكه ورزشي دبي اسپورت»، گفت‌وگوي مفصلي درباره تيم ملي فوتبال ايران، چگونگي گزينش بازيكنان تيم ملي، علل دعوت نكردن از بازيكناني همچون مهدوي كيا، علي كريمي، ايمان مبعلي و مهرزاد معدنچي با علي دايي، سرمربي تيم ملي ايران انجام داد.
در اين مصاحبه، بي‌پرده و بسيار صريح به بخش‌هاي گوناگوني از جمله مسائل شخصي علي دايي و نحوه روابط او با رسانه‌هاي داخلي نيز پرداخته شد. آنچه در پي مي‌آيد، متن كامل اين گفت‌وگوست.

سؤال: آقاي دايي، از دوراني كه اداره فني تيم ملي ايران را به عهده گرفتيد تاكنون، چه دستاوردهايي داشته‌ايد و چگونه اوضاع تيم را گذرانده‌ايد؟

علي دايي: به نظر من، تاكنون روند رو به رشدي در تيم ملي داشتيم. در اوايل كار، روزهاي سختي داشتيم و فدراسيون فوتبال، تازه هيأت مديره‌اش تعيين شده بود و من خودم هم به آن صورت براي مربيگري تيم ملي آماده نبودم، اما رفته‌رفته به كار مسلط شديم و من اكنون خدا را شكر مي‌كنم كه تيم ملي كشورمان موفق به راه يافتن به مرحله بعد شده است. ما در سه بازي نخست، نتايج خوبي نداشتيم، اما سه بازي بعدي را با برد بسيار حساس و خوب داشتيم و اين نشانگر بازگشت تيم ما به روزهاي خوبش است.

سؤال: «‌كاپيتان علي دايي‌» خودش را به عنوان مربي در ميان مربيان كنوني ايران در كجا قرار مي‌دهد؟ با توجه به اين كه تجربه دايي در مربيگري به سال‌هاي بسيار كوتاهي در گذشته برمي‌گردد؟

علي دايي: من شاگرد همه مربيان ايراني هستم و همه آنها بزرگان من هستند. كار مربيگري من در باشگاه سايپا و تيم ملي تنها خواست خدا بود. من در نظر داشتم كه پس از پايان عمر بازي‌هايم در فوتبال، سه تا چهار سال استراحت كنم و بعد به مربيگري بيايم، اما با اتفاقاتي كه در باشگاه سايپا افتاد، مربيگري اين تيم را پذيرفتم و خدا كمك كرد كه اين تيم را قهرمان ليگ ايران كنم و الان هم خدا كمك كرده كه در خدمت شما به عنوان سرمربي تيم ملي هستم.

سؤال: آيا خود شما انتظار داشتيد كه در يك دوره كوتاه مربيگري به عنوان سرمربي تيم ملي ايران برگزيده شويد، به ويژه كه قرار بود يك مربي اسپانيايي، مربي تيم ملي ايران شود و شما در آخرين لحظات به عنوان سرمربي انتخاب شديد. علاوه بر اين، گفته مي‌شود كه مقامات عالي رتبه نظام با توجه به محبوبيت و پايگاه مردمي شما، در انتخاب شما به عنوان سرمربي تيم ملي ايران نقش اصلي را داشته‌اند؟

علي دايي: اول از همه بايد بگويم كه هيچ مقام عالي رتبه‌اي در ايران در انتخاب من به عنوان مربي تيم ملي نقش نداشته و تنها خواست خدا بوده است، حتي خود من هم توي اين فكر نبودم و آماده نبودم كه مربيگري تيم ملي را بپذيرم و تمام حواس من به تيم سايپا در جام باشگاه‌هاي آسيا بود. هنگامي كه آقاي خاوير كلمنته به ايران آمد، از من درخواست همكاري كرد، اما من نپذيرفتم و حتي فدراسيون فوتبال با من صحبت كرد، اما گفتم كه اگر روزي بخواهم با فدراسيون همكاري كنم، تنها به عنوان مربي اول خواهد بود و نه مربي دوم و دستيار كسي نخواهم شد. براي همين، من موضوع مربيگري تيم ملي را فراموش كرده بودم كه يك روز صبح كه سر تمرين سايپا بودم، از فدراسيون تلفن زدند و پيشنهاد مربيگري را به من دادند.

سؤال: در دو مسابقه رفت با سوريه و امارات، تيم ملي ايران در ميان تماشاگران و در زمين خودش در استاديوم آزادي، بازي‌هاي خوبي نمايش نداد، آيا در آن هنگام، گمان نمي‌كرديد با فشار و مطالبات مردمي و رسانه‌هاي گروهي، مجبور به ترك اداره فني تيم ملي فوتبال ايران شويد؟

علي دايي: ببينيد، گفتم كه شرايط براي من بسيار سخت بود؛ فشار مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي بر من و تيم ملي بسيار بالا بود، زيرا من از يكسري بازيكنان جوان استفاده و آنها را به تيم ملي وارد كردم و يك ريسك بزرگي نمودم. من هنگامي كه اين مسئوليت را پذيرفتم، در واقع، آبرو و حيثيت چندين ساله خود را گرو گذاشتم، اما چون به كارم و فوتبال ايران و بازيكنان مستعدش اعتقاد داشتم، مسئوليت تيم ملي را پذيرفتم. به رغم همه اين فشارهاي سنگين، چون به كارم و تيم ملي اعتقاد داشتم، به صعودمان از مرحله اول مطمئن بودم. اعضاي تيم ملي با هم دوست و رفيق بودند و ما با همدلي و وحدت در تيم ملي به مرحله بعد رفتيم. با آن كه مردم به دليل سه مساوي اولمان بسيار نگران شده بودند و حتي تلويزيون كشورمان مسابقه «پيامك» گذاشته بود كه آيا تيم ملي ايران مي‌تواند به دور دوم صعود كند يا نه، اما به رغم همه اين فشارهاي رواني، بازيكنان تيم ملي خيلي خوب كار كردند و روحيه بالايي از خود نشان دادند و توانستند شرايط سختي را در مسابقات پشت سر گذرانند. ما دو بازي بسيار حساس و سخت را در خانه حريفان در برابر امارات و سوريه پشت سر گذاشتيم، اما بهترين نتايج را در همين جاها نيز به دست آورديم.

سؤال: پيش از بازي با امارات در تهران و در جريان تمرين تيم ملي امارات در اين استاديوم، شما به همراه كادر فني‌تان در تمرين تيم ملي امارات حاضر شديد و بر خلاف مقررات آن را از نزديك ديديد. آيا اين كار را اقدامي حرفه‌اي در فوتبال مي‌دانيد؟

علي دايي: نه اين گونه نبود؛ داستان اين بود كه تيم ملي امارات قرار بود كه ساعت 7 تا 8 عصر در زمين استاديوم آزادي باشد، اما آنها چون نيم ساعت ديرتر به زمين تمرين آزادي رسيده بودند، ما اجازه داديم كه نيم ساعت بيشتر در زمين باشند. قرار بود آنها تمرينشان را ساعت 8 تمام كنند و سپس ما وارد زمين شويم، اما به دليل تأخير در رسيدن آنها به زمين تمرين، ما رأس ساعت 8 رسيديم و حضور ما نزديك با تمرين آنها شد و ما اجازه حضور اضافي آنها را در زمين داديم. به همين دليل بود كه ما در اواخر تمرين تيم امارات در زمين حضور داشتيم و دليل ديگري نداشت. اگر ما درصدد تعقيب نحوه تمرين تيم ملي امارات بوديم، حتما فرد ديگري را مي‌فرستادم و خودم در زمين حاضر نمي‌شدم، زيرا من همكاراني دارم كه خيلي بهتر و دقيقتر از من اين امور را زير نظر دارند و آنها مي‌توانستند به راحتي بازي‌ها و تمارين امارات را بررسي كنند، اما همه اين داستان، تنها به خاطر ديركرد نيم ساعته تيم ملي امارات در ورود به زمين تمرين بوده است.

سؤال: در مجموعه خودتان، آيا راه يافتن تيم ملي ايران و تيم ملي امارات را عادلانه مي‌بينيد، يا آن كه تيم‌هاي ديگر مستحق صعود بودند؟

علي دايي: به نظر من، امارات در اين چند ساله، بسيار پيشرفت داشت. بازيكنان اين تيم، چند سال است كه در كنار يكديگر بازي مي‌كنند و همديگر را خوب مي‌شناسند. به همين دليل، اين تيم با تيم هفت يا هشت سال پيش قابل مقايسه نيست و در حال حاضر، بسيار هماهنگتر از گذشته شده است، اما در اين گروه سوريه نيز مي‌توانست شانس صعود داشته باشد و تيم خيلي خوبي داشتند، اما خواست خدا بود كه ايران و امارات صعود بكنند.

سؤال: شما بازي‌هاي امارات را ديديد. آيا اين تيم با سال‌هاي گذشته تفاوتي كرده است؟ آيا در انديشه بازيكنان و تاكتيك‌هاي فردي تغييراتي رخ داده است؟

علي دايي: به نظر من، تيم ملي كنوني امارات، از نظر تاكتيكي و هماهنگي بين بازيكنان بسيار تغيير كرده است. شناخت بازيكنان از يكديگر بسيار خوب است و شنيده‌ام كه بسياري از اين بازيكنان از زمان تيم ملي جوانان امارات در كنار هم بوده‌اند؛ بنابراين، مي‌توان گفت كه بازيكنان در اين تيم، جايگاه مهمي در تغيير سطح فني تيم ملي امارات دارند، اما تيم ملي ما تنها حدود دوازده روز كنار هم بودند كه با اين تيم در تهران بازي كردند. اين نشان مي‌دهد كه ما اصلا وقت كافي نداشتيم. تيم امارات از بازيكنان خوبي بهره مي‌برد و دولت امارات، امكانات بسيار خوبي براي تيم گذارده است و من مي‌توانم بگويم كه ما يك‌دهم امكانات تيم ملي امارات را هم نداريم، اما بچه‌هاي ما بسيار خوب بازي خود را نمايش داده و نشان دادند در فوتبال استعداد خوبي دارند. دو بازي ما مقابل امارات خيلي سخت بود و اين نشان مي‌دهد فوتبال امارات بهتر از پيش است.

سؤال: گفته مي‌شود، وقتي كه تيم علي دايي با باخت يا مساوي يا داوري ضعيف روبه‌رو مي‌شود، علي دايي با روشي در برابر رسانه‌ها ظاهر مي‌شود كه خبرنگاران آن را نمي‌پسندند. آيا اين‌ها نشانه غرور علي دايي است؟ مثلا شما پس از مساوي در برابر تيم امارات در تهران با قاطعيت گفتيد كه اين تيم را در امارات شكست مي‌دهيد.

علي دايي: اصلا و ابدا اين ادعاها را قبول ندارم. من تنها كار خودم را انجام مي‌دهم، اما همه امور بايد دو طرفه باشد؛ احترام احترام مي‌آورد. اگر شما به من احترام بگذاريد، مطمئنا احترام مي‌بينيد. برخي از همكاران مطبوعاتي و رسانه‌اي شما در ايران يا جاهاي ديگر، خواسته‌هاي نابجايي دارند. در ايران هستند بسياري از خبرنگاراني كه بسيار شريف و خوبند، اما برخي اقليت هم هستند كه شيطنت مي‌كنند و خبرهاي دروغ را در روزنامه‌هاي خود منتشر مي‌كنند. من با اين گروه از خبرنگاران و مطبوعاتي‌ها روابط خوبي ندارم، والا من به جامعه مطبوعاتي كشورم احترام خاصي قايلم و روابط خوبي هم با آنها دارم. اصلا بدون اين جامعه مطبوعاتي، كار ما معنا پيدا نمي‌كند، آنها هستند كه به كار ما زيبايي مي‌دهند و مردم را به سوي فوتبال جذب مي‌كنند و آنها كار بزرگي انجام مي‌دهند، اما اين ادعا كه من كارم را با غرور ادامه مي‌دهم، هرگز قبول ندارم.

سؤال: گفته مي‌شود كه دوران كنوني علي دايي در تيم ملي، دوران تسويه حساب با برخي بازيكنان قديمي تيم ملي همچون علي كريمي و رضا عنايتي است كه در تيم ملي ايران پيشتر فيكس بوده‌اند و همچنين كاپيتان علي دايي، بازيكنان هم نسل خودش را از تيم ملي دور كرده است تا بتواند بر تيم ملي سيطره داشته باشد؛ تيمي كه اكنون بيشتر از جوانان تازه وارد و كم تجربه تشكيل شده است. اين ادعاها تا چه مقدار درست است؟

علي دايي: من اين ديدگاه را هم اصلا نمي‌پذيرم. مثلا آقاي رضا عنايتي را نگاه كنيد كه ما وي را به تيم ملي دعوت كرديم و دو بازي هم براي ما انجام داد، اما در پايان نتوانست انتظارات ما را برآورده كند و يا آن كه علي كريمي مصدوم شدند و خيلي وقت است كه بازي نكرده است، آيا شما مي‌توانيد بگوييد كه چند وقت است بازي‌هاي او را مشاهده نكرده ايد و يا آن كه خبري از او شنيده‌ايد؟

سؤال: اما علي كريمي و مهدوي كيا بازيكنان با تجربه‌اي هستند كه تيم ملي ايران در لحظاتي به تجربه آنان نياز دارد، براي همين، آيا نبايد به تيم ملي دعوت شوند؟
علي دايي: در كار ما بايد وجود ندارد، آنچه ميزان حضور بازيكنان در تيم ملي ايران است، ميزان آمادگي و انگيزه آنان در تيم ملي است و اين‌كه مفيد براي تيم ملي باشند. مطمئنا اگر آقاي مهدوي كيا و يا آقاي كريمي آماده باشند و بتوانند دستورهاي تاكتيكي ما را انجام دهند، ما خيلي از آمدن آنها به تيم ملي استقبال خواهيم كرد. هيچ مربي نيست كه بهترين بازيكنانش را از تيمش كنار بگذارد. من آمده‌ام تا موفق شوم؛ بنابراين، از ابزاري كه موفقيت من را مي‌سازد، حتما استقبال خواهم كرد. تلاش كرده‌ايم حق را به حقدار بدهيم و كساني را دعوت كرده‌ايم كه آماده‌تر و شايسته‌ترند. شايد علي كريمي يك ماه ديگر يا دو ماه ديگر آماده شد، اما الان من نمي‌توانم هر كسي را همين طوري و بدون آمادگي به تيم دعوت كنم.

سؤال: امسال بازيكنان ايراني در ليگ امارات نظير مهرزاد معدنچي به عنوان بهترين گلزن و ايمان مبعلي به عنوان بهترين بازي‌ساز، بسيار خوش درخشيدند. چرا اين بازيكنان را به تيم ملي دعوت نكرديد؟

علي دايي: من منكر توانايي اين بازيكنان نيستم، همه آنها بازيكنان بزرگي هستند و فصل گذشته در امارات هم خوب كار كردند، اما ما در ايران هم بازيكنان خيلي بزرگ و خوبي داريم. شما اگر به تيم ملي ايران نگاه كنيد در پستي كه ايمان مبعلي بازي مي‌كند، جواد نكونام، ‌اندرانيك تيموريان، ابراهيم صادقي و كساني چون كيانوش رحمتي و حسين كاظمي را داريم، پس بايد اين اجازه را به من بدهيد كه از چه كسي در چه زماني استفاده بكنم. در ضمن درباره پرسش قبلي شما بايد يادآوري كنم كه اكنون بازيكناني در تيم ملي هستند كه هم بازي‌هاي سابق من بودند؛ مثل ابراهيم ميرزا پور، سيد مهدي رحمتي، حسين كعبي، ستار زارع، جواد نكونام و ‌اندرانيك تيموريان. خيلي‌ها هستند كه پيشتر با هم در تيم ملي بازي مي‌كرديم، بنابراين، اين ادعاهايي كه مطرح مي‌شود، اصلا درست نيست، ما تنها تلاش كرديم بازيكناني كه آمادگي و انگيزه دارند، به تيم ملي دعوت كنيم و به قول خودمان در ايران، دوست دارم كه كسي را دعوت كنم كه براي تيم ملي سرش را جلوي توپ بگذارد.

سؤال: آيا احساس نمي‌كنيد كه برخي از بازيكنان از فوتبال سيراب شده‌اند و ديگر نمي‌توانند چيزي را در زمين ارايه دهند؟

علي دايي: ممكن است اين گونه باشد. من نمي‌توانم از كسي نام ببرم، اما ممكن است اين گونه هم باشد، ولي ما تنها بر پايه سبك و سنگين كردن بازيكنان و اين كه كدام‌ها بهترند، «‌تركيب تيم ملي‌» را انتخاب مي‌كنيم؛ كساني كه بيايند و مشكلات تيم را حل كنند. من در اين مدت كوتاه در تيم ملي و نيز دو سال كار در تيم سايپا سياستم اين بوده كه از آماده‌ها استفاده كنم و هيچ گاه به نام‌ها توجه نكرده‌ام. اين نام‌ها نيستند كه بازي مي‌كنند بلكه بازيكن بايد در زمين خودش را نشان بدهد، ما بازيكنان بسيار بزرگي داريم. شما نگاه كنيد كه مثلا امارات از بين 30 تا 35 بازيكن، مي‌خواهد تيم ملي‌اش را تشكيل دهد، اما در ايران ما ناچاريم از بين بيش از شصت نفر يك مجموعه سي نفري را برگزينم و اين براي من سخت است و ناچار مي‌شوم كه گاه بازيكناني مثل ايمان مبعلي و مهرزاد معدنچي را دعوت نكنم، اما اگر شرايطي ديگر پيش بيايد شايد آنها را دعوت بكنم. از سوي ديگر، ممكن است اشتباهاتي نيز پيش بيايد، من مدعي نيستم هر كاري كه مي‌كنم درست است، هر انساني ممكن است اشتباهاتي بكند اما من هيچ كاري را در تيم ملي درباره دعوت بازيكنان عمدي انجام نداده‌ام و اگر اشتباهي بوده، حتما سهوي بوده و تعمدي در كار نبوده است. باز هم مي‌گويم كه هيچ مربي در دنيا نيست كه بهترين‌هايش را بيرون زمين بگذارد.

سؤال: شما به خوبي مي‌دانيد كه حضور در جام جهاني فوتبال، احتياج به بازيكنان با تجربه دارد. آيا با اين تيمي كه بيشتر آنها جوانند، فكر مي‌كنيد كه در صورت صعود به جام جهاني، مي‌توانيد بازي‌هاي قابل قبولي به نمايش بگذاريد؛ در جام جهاني كه حرفه‌اي ترين بازيكنان حضور دارند؟

علي دايي: من به اين جوان‌ها اعتقاد دارم و نه تنها چيزي كم ندارند، بلكه چه بسا بيشتر از ديگران داشته باشند، من به ستاره اعتقادي ندارم، زيرا حرف اول در فوتبال را بازي گروهي مي‌زند، نه تنها بازي يك ستاره، شما بازي‌هاي جام ملت‌هاي اروپا را ديديد كه چگونه تيم‌هايي كه به تك ستاره‌ها دلخوش كرده بودند، چه راحت حذف شدند، اما تيم‌هايي بالا آمدند و تيمي قهرمان شد كه كار گروهي بهتري داشتند. بازيكنان بزرگ و كارساز، هميشه عصاي دست من خواهند بود، بازيكناني مثل جواد نكونام و‌اندرانيك تيموريان و به ويژه جواد نكونام كه به عنوان كاپيتان تيم ملي، خيلي به من كمك كرد. مطمئنا من به بازيكنان بزرگ نيازمندم، اما اين بازيكناني كه شما گفتيد ستاره نيستند، اما من بر اين باورم كه بازيكنان بزرگي هستند و نشان دادند كه مي‌توانند بزرگ باشند. ستاره‌هاي امروزي هم يك روزي مثل آنها بودند، آنها فرصت پيدا كردند و ستاره شدند، اينها هم روزي ستاره مي‌شوند، خود من تنها براي نخستين بار «‌بيست دقيقه‌» فرصت حضور جلوي تيم ملي عمان را پيدا كردم و پس از آن حدود دوازده سال فيكس در تيم ملي ايران بودم، اگر آن فرصت به من داده نمي‌شد، هرگز ستاره نمي‌شدم. پس ما بايد به جوان‌ها و آماده‌ها فرصت دهيم تا خودشان را نشان بدهند.

سؤال: گفته مي‌شود كه علي دايي تعداد زيادي از بازيكنان را از تيم سايپا برگزيده، چون در آن تيم مربي بوده است. آيا اين نوع تركيب مي‌تواند به تركيب تيم ملي ايران كمك كند؟

علي دايي: اين قضاوت درستي نيست، زيرا من شناخت كافي از تيم سايپا داشته‌ام و معتقدم سايپا بازيكنان خيلي بزرگي دارد، اما اين در حالي است كه الان باشگاه‌هايي هستند كه بازيكن بيشتري در تيم ملي دارند. ما در تيم ملي تنها از ابراهيم صادقي و سيد جلال حسيني استفاده كرديم، اما آنچه تيم ملي را در نهايت بايد شكل دهد نظر و سليقه مربي است و شما بايد اين اجازه را به من بدهيد كه تيم خودم را خودم انتخاب كنم. من چون دو سال در سايپا بودم و بازيكنان قوي در اين تيم ديدم، سه تا چهار بازيكن از اين باشگاه را براي تيم ملي انتخاب كردم كه از بين آنها، تنها جلال حسيني فيكس بوده است. از هر باشگاهي چه سايپا چه استقلال چه سپاهان و چه پرسپوليس بازيكن باشد، ما استفاده مي‌كنيم. شما به بازي رفتمان در برابر كويت در اين كشور كه بازي با نتيجه 2 به 2 تمام شد نگاه كنيد، من از حسين كعبي استفاده نكردم، اما وقتي خوب كار كرد و آماده شد او را در تركيب اصلي گذاشتم.

سؤال: اشراف شما به تيم سايپا و نيز همزمان بر تيم ملي ايران، وقت زيادي از شما مي‌گيرد. آيا اين حالت باعث نمي‌شود كه از نظارت و اشراف بر بازيكناني كه در تيم‌هاي ديگر در ايران و خارج از ايران بازي مي‌كنند، غفلت شما و در نتيجه در حق آنها و دعوت نكردنشان به تيم ملي اجحافي صورت گيرد؟

علي دايي: من حرف شما را قبول ندارم، زيرا ما همه بازي‌هاي ليگ امارات را از شبكه دبي اسپورت نگاه و اخبار و تحولات آن را پيگيري مي‌كنيم. بقيه همكاران من نيز اين موضوع را پيگيري مي‌كنند. همان گونه كه پيشتر گفتم، اگر قرار باشد همه بازيكنان خوب را در يك تيم جمع كنم بايد دست كم شصت نفر را دعوت كنم و اين عملي نيست. من در انتخاب تيم ملي، علاوه بر بازيكنان ليگ يك و بازيكنان شاغل در امارات واروپا، حتي بازيكنان ليگ 2 را هم در برابر خود قرار دادم كه مجموع آنها 63 بازيكن بود. من ناچار شدم از اين تعداد، 25 نفر را انتخاب كنم، من كه نمي‌توانم از همه استفاده كنم، اين بازيكناني را كه شما نام برديد، من به جاي كدام بازيكن استفاده كنم؟ ما بنا بر نيازها و توانايي‌ها، بازيكنان را انتخاب كرده‌ايم و همه تلاش خود را معطوف كرده‌ايم كه بهترين‌ها باشند.

سؤال: فدراسيون فوتبال ايران بين اشراف شما بر تيم سايپا و تيم ملي چگونه برخورد مي‌كند؟ اگر شما مخير بين تيم سايپا و تيم ملي ايران شويد، كدام را برمي‌گزينيد؟

علي دايي: بايد اين توضيح را بدهم كه من ديگر مربي تيم سايپا نيستم و قراردادم با اين تيم به پايان رسيده است و هم‌اكنون تنها مسئوليت مربيگري تيم ملي را دارم و عضو هيأت مديره باشگاه سايپا هستم و ديگر مسئوليت فني در تيم فوتبال باشگاه سايپا ندارم. اكنون تمام وقت و حواسم معطوف به تيم ملي فوتبال ايران است.

سؤال: از شما نقل شده كه توصيه مي‌كنيد بازيكنان ايراني كه قرارداد حرفه‌اي دارند، به ليگ كشورهاي عربي منطقه، از جمله امارات و يا قطر نروند، به اين دليل كه اين ليگ‌ها ضعيفند. آيا اين سخنان را تأييد مي‌كنيد؟

علي دايي: موضوع به اين شكل نيست. اكنون هر يك از بازيكنان خوب ايراني و از جمله تيم ملي كه پيشنهاد‌هايي از خارج دارند، با من مشورت مي‌كنند و من چون خواهان پيشرفت آنها هستم، اگر مثلا پيشنهاد‌هايي از اروپا داشتند، مطمئنا مي‌گفتم كه به اروپا بروند، بهتر است تا امارات، و اين يك حقيقت است. من از شما سؤال مي‌كنم كه بازيكنان امارات دوست ندارند كه در اروپا بازي بكنند؟

سؤال: اما شروع علي دايي در ليگ قطر بوده است؟

علي دايي: ايرادي ندارد، چون من آن زمان پيشنهاد اروپايي نداشتم. من زماني كه به قطر رفتم، آنجا با آرامش كارم را دنبال كردم و سپس در بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسيا در امارات، خوب بازي كردم و از آنجا بود كه به آلمان رفتم. الان هم مي‌گويم هر بازيكني كه از اروپا پيشنهاد داشته باشد، براي پيشرفت از هر جاي ديگري بهتر است، براي همين همه بازيكنان آسيايي دوست دارند اروپا بروند، زيرا آنجا قلب فوتبال دنياست، آن جا هست كه بازيكنان چيزهاي جديد ياد مي‌گيرند ، الان ليگ اسپانيا و آلمان را همه كشورهاي آسيايي نگاه مي‌كنند، اما ليگي مثل ايران يا امارات را... .

سؤال: اما علي دايي در قطر، علي كريمي در امارات، جواد نكونام در امارات، شجاعي در امارات بازي كردند و از ليگ امارات به اروپا رفتند. گمان نمي‌كنيد صعود به اروپا به صورت مستقيم سخت باشد؟

علي دايي: كاملا حرف شما را قبول دارم، اما آن هنگام كه علي دايي از اروپا پيشنهادي نداشت، جواد نكونام و علي كريمي و يا مسعود شجاعي كه از اروپا پيشنهادي نداشتند. من به قطر رفتم و حاشيه‌هاي كاري در آنجا نداشتم و تمرين‌هاي خوبي كردم... الان اگر يكي از بازيكنانم به من بگويد كه هم از قطر و هم از اسپانيا پيشنهاد دارد، حتما مي‌گويم به اسپانيا برود و اين يك امر طبيعي است، چرا كه من خواستار تجربه و پيشرفت بازيكنانمان هستم، چرا كه تجربه آنها بعدها به درد تيم ملي ايران خواهد خورد.

سؤال: بر گرديم به بازي‌هاي مقدماتي مرحله نخست جام جهاني. تيم ملي ايران به دليل نتايج ضعيف در بازي‌هاي رفت مورد فشار رواني شديد و نيز فشار رسانه‌ها بود. گمان نمي‌كنيد در مرحله دوم نيز با همين فشارها روبه‌رو شويد و منجر به نتايج ضعيفي براي تيم ملي ايران شود؟

علي دايي: هميشه فشار بر تيم ملي وجود دارد، رسانه‌هاي گروهي و مردم هميشه خواهان پيروزي تيم ملي‌شان هستند. مثلا اگر الان بازي بين ايران و برزيل باشد، باز هم مردم دوست دارند كه تيم ايران پيروز شود. ما در دور دوم بازي‌ها نيز با همين فشارها روبه‌رو خواهيم بود، اما من با آگاهي به تمام اين امور آمده‌ام تا خدمت كنم و براي من يك افتخار است كه سرمربي تيم ملي فوتبال ايران هستم و باعث افتخار من است كه 75 ميليون ايراني را خوشحال كنم، هر كسي اين لطف الهي شاملش نمي‌شود كه بتواند به مردمش خدمت كند، اما اين لطف امروز شامل حال من شده است، يك زمان به عنوان بازيكن در خدمت مردم بودم و الان به عنوان مربي تيم ملي. از خدا مي‌خواهم كه بتوانم آنها را باز هم خوشحال كنم، زيرا آنها هميشه حامي من بوده‌اند، من تنها براي همين آمده‌ام و شايد اگر كس ديگري جاي من بود، اين مسئوليت مهم را نمي‌پذيرفت، من دوست دارم با اين تيم براي خوشحالي مردم در جام جهاني آينده نيز باشم.

سؤال: شما اطمينان خيلي بالايي به بازيكنان جوان تيم ملي ايران داريد. آيا اين اطمينان باعث ايجاد فشار روحي روي اين بازيكنان نمي‌شود؟

علي دايي: ما در تيم ملي يك جمع متحد هستيم، اما هميشه تلاش كرده‌ايم تا فشار رواني را هرگز به بازيكنانمان انتقال ندهيم، باخت و مساوي در تيم ملي را هميشه من به عهده مي‌گيرم، اما بردها هميشه مال آنهاست، چرا كه اين بازيكنان از همه وجود مايه مي‌گذارند و تا كنون هم خيلي خوب كار كرده‌اند، اما ما هيچ‌گاه مسائل بيرون و اموري كه منجر به فشار روحي مي‌شود به تيم انتقال نمي‌دهيم تا تيم بتواند خوب نتيجه بگيرد.

سؤال: رئيس‌جمهور ايران با فوتبال بسيار نزديك است و از اردوي شما هم بازديد و از تيم شما حمايت كرد و خواستار بخشش علي كريمي و بازگشت او به تيم ملي شد. من از رئيس جمهور ايران به عنوان يك مقام بسيار بالا ياد مي‌كنم كه از تيم ملي حمايت مي‌كند، اما به نظر مي‌رسد به نظر وي براي بازگشت علي كريمي به تيم ملي توجهي نشده است؟

علي دايي: رئيس‌جمهور آدم بزرگي در اين كشور است و كارهاي بزرگي در پيش دارد كه بزرگتر از مشكلاتي است كه ما داريم. ايشان هميشه از ما حمايت كردند و به ما لطف و محبت كرده‌اند، آمدن ايشان به كمپ تيم ملي روحيه بچه‌ها را بسيار بالا برد. بله، ايشان از فدراسيون خواستند تا علي كريمي به خاطر انتقادي كه كرده بود و تنبيه شده بود، مورد عفو قرار گيرد و مورد عفو هم قرار گرفت، اما من مسئوليت فني تيم را به عهده دارم و بازيكني را كه آماده نباشد، نمي‌توانم به تيم ملي دعوت بكنم، رئيس جمهور آدم بزرگي است و كارهاي خيلي بزرگي دارد و ماها بايد كارهاي كوچك را انجام دهيم.

سؤال: بازيكنان تيم ملي بازي‌هاي رفت را خوب برگزار نكردند و در خانه به عنوان ميزبان مشكل داشتند، اما در بازي‌هاي برگشت خوب ظاهر شدند. چه نقاط ضعفي در بين آنهاست كه اين‌گونه ظاهر مي‌شوند؟

علي دايي: مشكل ما در بازي‌هاي پيش، تنها كمبود وقت بود. تيم ما خيلي كم كنار هم بودند. ما پيش از بازي با كويت فقط هشت روز كنار هم بوديم و پيش از بازي با امارات، ليگ ايران بسيار فشرده برگزار شد و در آن روزها هم تنها سيزده روز وقت براي بازي با امارات فرصت داشتيم، ما فقط يك بازي دوستانه با زامبيا داشتيم، اما ما نياز به بازي‌هاي تداركاتي بيشتري داشتيم، كه اين امر محقق نشد، اما پس از دو بازي اول با كويت و امارات، روز به روز بهتر شديم، در تهران شناخت خوبي از امارات به دست آورديم و توانستيم اين تيم را در العين ببريم، سوريه را در سوريه برديم و اين روند رو به رشد تيم ما بود، اگر زودتر دور هم جمع مي‌شديم، حتما بهتر نتيجه مي‌گرفتيم. در حقيقت بازي‌هاي اول ما در دور نخست، «‌حكم بازي‌هاي تداركاتي‌» را براي ما داشت.

سؤال: مجموعه خود را در بازي‌هاي مرحله دوم با حضور تيم‌هايي چون عربستان و كره جنوبي و شمالي و نيز امارات چگونه ارزيابي مي‌كنيد؛ آيا از اين گروه صعود خواهيد كرد؟

علي دايي: تيم‌هاي خيلي بزرگي در گروه ما هستند و همه بازي‌هاي ما بسيار سخت است و ما بايد خود را براي بازي‌هاي سخت‌تري نيز آماده بكنيم، اما با همه احترامي كه براي تيم‌هاي گروهمان قايلم، مطمئنم كه به عنوان تيم نخست از گروهمان صعود مي‌كنيم، زيرا توانايي بچه‌هاي ما بيشتر از بازيكنان تيم‌هاي ديگر است.

سؤال: شما تجربه بازي حرفه‌اي در اروپا در تيم‌هايي مثل بايرن مونيخ را داريد. از اروپا كه برگشتيد هم داراي محبوبيت مردمي بوديد و هم يك تاجر در زمينه مسائل اقتصادي بوديد. آيا اين ديدگاه درست است؟

علي دايي: من از اول تلاش كردم تا در زندگي‌ام برنامه داشته باشم. زندگي شخصي‌ام را در ورزش و امور تجاري‌ام را نيز در ورزش مخلوط نكردم و توانستم با يك برنامه‌ريزي درست و با كمك خدا به اين مرحله برسم، شايد شما ندانيد، اما من مدرك مهندسي‌ام را در يكي از بهترين دانشگاه‌هاي ايران (دانشگاه صنعتي شريف) گرفتم و الان نيز فوق ليسانس تربيت بدني‌ام را گرفته‌ام و انشاء‌الله دكترايم را نيز خواهم گرفت و در كنار همه اين‌ها فعاليت‌هاي تجاري‌ام را نيز ادامه مي‌دهم، چون برنامه‌ريزي‌ام درست بوده است، توانسته ام تا حدودي در زندگي ام نيز موفق باشم. در كنار اين موفقيت‌ها، افرادي بوده‌اند كه هميشه به من كمك كرده‌اند مانند همسر خوبم كه هميشه در كنارم بوده و همين طور خانواده‌ام و نيز دوستان خوبي كه داشته‌ام و هميشه يار و ياورم بوده‌اند.

سؤال: نقش خانواده شما و به ويژه پدرتان در موفقيت‌هايتان چگونه بوده است؟

علي دايي: من هر چيزي كه دارم، از پدر و مادرم دارم و به ويژه پدرم كه مشوق اصلي‌ام در ادامه تحصيلم بود. هنگامي هم كه به دانشگاه راه يافتم، او نيز مشوقم براي ادامه ورزش فوتبال بود و هميشه تلاش كرد كه بهترين‌ها را در اختيارم بگذارد، كسي بود كه خانواده‌اش را خيلي دوست داشت و براي خانواده‌اش اصلا كم نگذاشت، من موفقيت‌هايم را مديون پدر و مادرم هستم.

سؤال: ما از علي دايي سخن مي‌گوييم كه در دنياي فوتبال پله پله موفقيت‌ها را پست سر گذاشته و اكنون مربي تيم ملي كشورش است. پس از تيم ملي به چه چيزي فكر مي‌كنيد؟ آيا به دنبال مسئوليت‌هاي اداري و رياستي نيز هستيد؟

علي دايي: من عاشق كار كردن در زمين فوتبال هستم، عاشق مربيگري هستم و كار در زمين را به مديريت در پشت ميز ترجيح مي‌دهم. شايد روزي نيز برسد كه به مديريت روي آورم، اما در اين صورت حتما در زمينه فوتبال خواهد بود، اما الان دوست دارم تنها به مربيگري‌ام در تيم ملي فكر كنم و به اطلاعات فني‌ام بيفزايم و در كلاس‌هاي مربيگري نيز شركت كنم.

سؤال: حضور در اروپا براي هر بازيكن و مربي يك آرزوست. آيا به روزي فكر مي‌كنيد كه به عنوان مربي در قراردادهاي حرفه‌‌ايتان به اروپا نيز برويد؟

علي دايي: طبيعتا اكنون تمام افكارم متوجه تيم ملي است، اما هر مربي در دنيا به فكر ارتقاي سطح كاري‌اش و فعاليت در مراحل بهتري است و انشاءالله تلاش مي‌كنم و تلاش خواهم كرد تا روزي بتوانم در اروپا مربيگري بكنم.

سؤال: آخرين سخني كه دوست داريد به بينندگان دبي اسپورت بگوييد؟!

علي دايي: دوست دارم از همينجا از مردم خوب امارات تشكر كنم، من يك سال در امارات بازي كردم و هميشه نسبت به من لطف داشتند و الان نيز هر گاه به امارات مي‌آيم، به من لطف و محبت دارند، من آرزوي موفقيت و سلامتي همه آنها را دارم و از شما و دبي اسپورت نيز تشكر مي‌كنم.
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن