تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798292590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پشت نویسی ایران چکهای 100 هزار تومانی از هفته ی آینده


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک:
[تصویر: unniyh5ma189xgibcmnp.jpg]

بانک مرکزی اعلام کرد، ایران چک های 100 هزار تومانی به منظور مبارزه با پولشویی از سه شنبه هفته جاری از چرخه پولی کشور خارج می شوند.

سه شنبه این هفته مصادف با اربعین حسینی و تعطیل رسمی است، اما بانک مرکزی توضیحی در این مورد نداده است. به این ترتیب پشت نویسی ایران چک های یکصد هزار تومانی عملا از روز چهارشنبه صورت خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر، جمع آوری ایران چک های 100 هزار تومانی از چرخه پولی کشور در راستای مبارزه با جرم پولشویی از 5 بهمن ماه جاری (سه شنبه هفته جاری) توسط سیستم بانکی لازم الاجرا است، اما ایران چک های 50 هزار تومانی فعلا مشمول خروج از چرخه اقتصادی کشور نیست.
پیش از این، قرار بود جمع آوری چک پول های 100 هزار تومانی از بازار از تاریخ 15 آبان ماه امسال اجرایی شود که به دلیل اینکه در آستانه اجرای هدفمندی یارانه ها قرار داشتیم، اجرای این برنامه توسط بانک مرکزی به تعویق افتاد.
بر اساس برنامه های اعلام شده، مقرر شده است که در اولین مرحله چک پول 100 هزار تومانی و در مرحل دیگر چک پول های 50 هزار تومانی از چرخه پولی کشور خارج شوند.
محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در این خصوص گفته است: پشت نویسی ایران چک های 100 هزار تومانی با هدف جلوگیری از پولشویی آغاز می شود.بهمنی درباره ایران چک های 50 هزار تومانی نیز اظهارداشت: تا زمانی که به اندازه نیاز اسکناس 10 هزار تومانی وارد بازار نشود، این ایران چک ها جمع آوری نمی شوند، زیرا از آنها در خودپردازها استفاده می شود و در رفع نیاز مردم موثر هستند.
پیش از انتشار چک پول توسط بانک مرکزی، 12 بانک ایرانی اقدام به انتشار چک پول می کردند که این کار از بهار سال 87 به انحصار بانک مرکزی درآمد.
بانک مرکزی عنوان می کند که به منظور رفع مشکلات ناشی از انتشار چک پول های بانکی و تسهیل بیشتر مبادلات در کشور در پی مصوبه هیات وزیران، مبادرت به انتشار چک پول ها می کند. البته بانک مرکزی سیاست چاپ ایران چک توسط این بانک را سیاستی موقتی عنوان کرده بود.
در پی این اقدام، برای اولین بار در مردادماه سال 87 چک پول های بانک مرکزی روانه بازار و جایگزین ایران چک های متعدد و بدون پشتوانه بانک ها شد. انتشار چک پول توسط بانک ها نه تنها باعث اضافه برداشت آنها از منابع بانک مرکزی شده بود و هر روز به میزان آن افزوده می شد، بلکه بانک ها بدون پشتوانه خلق پول می کردند.
براساس اعلام بانک مرکزی، رواج گسترده ایران چک ها تبعات منفی زیادی به همراه داشت که از آن جمله می توان به تشدید رشد بی رویه نقدینگی، تضعیف انضباط و ثبات پولی، کاهش کارآمدی سیاست های پولی و افزایش تورم در کشور اشاره کرد.
بانک مرکزی برای مقابله با این شگرد بانک ها وارد عمل شد و اعلام کرد از این پس بانک ها دیگر اجازه چاپ چک پول را ندارند و این کار را بانک مرکزی انحصاری انجام خواهد داد؛ بدین ترتیب انتشار چک پول توسط بانک مرکزی از آن زمان آغاز و تاکنون ادامه داشته است.
محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی به انتشار چک پول اعتقادی ندارد و انتشار اینگونه چک پول ها را از وظایف بانک مرکزی نمی داند و دلیل آن را این طور اعلام می کند: «این کار تنها برای ساماندهی وضعیت انتشار چک پول های بانک ها که بدون پشتوانه اقدام به انتشار می کردند و به افزایش نقدینگی در جامعه دامن می زد، انجام شد.».
چک پول های منتشر شده توسط بانک مرکزی از آن زمان تاکنون با توجه به فقدان اسکناس درشت و اینکه پشت نویسی نمی شد، عملا نقش پول درشت را ایفا می کرد، هم اکنون نیز این دغدغه به وجود آمده که با خروج چک پول ها از بازار، مبادلات پولی مردم با مشکلاتی مواجه شود.
البته برخی از مسوولان بانک مرکزی بر فقدان اسکناس درشت در کشور صحه می گذارند و مطرح می کنند که هنوز مجوزی برای انتشار اسکناس درشت دریافت نکرده اند، این در حالی است که یکی از نیازهای فعلی جامعه در زمینه پولی را انتشار اسکناس های درشت همچون 50 و 100 هزار تومانی می دانند، ولی در عین حال عنوان می کنند که مجوزی برای انتشار این اسکناس ها دریافت نکرده اند.
در این خصوص محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی به مهر گفته است: با توجه به اینکه هم اکنون چک پول 50 هزار تومانی در دستگاه های ATM قابل ارائه به مردم است، این دغدغه وجود دارد که پس از جمع آوری این چک پول ها، مبادلات مردم از نظر نقدینگی دچار مشکل شود.
بانک مرکزی حدود دو سال پیش چک پول های 200 هزار تومانی را نیز به چاپ رسانده که هیچگاه وارد جامعه نشده است و مشخص نیست این چک پول ها که به گفته مسوولان بانک مرکزی با هزینه های بسیاری به چاپ می رسد با چه هدفی چاپ شده است؟
در قوانین و دستورالعمل های مربوطه در بانک مرکزی برای انتشار چک پول هیچگونه دستورالعملی مبنی بر انتشار ایران چک توسط این بانک وجود ندارد و تمام مقررات در این زمینه از جمله نحوه انتشار، خرید و فروش و سایر مقررات خطاب به بانک ها است.
نگرانی مردم بی مورد است
دبیرکل بانک مرکزی نگرانی درباره خروج ایران چک های 100 هزار تومانی از چرخه مبادلات پولی را بی مورد دانست و تاکید کرد که از پنجم دی ماه هنگام خرید و فروش این ایران چک ها تنها احراز هویت انجام می شود.
سیدمحمود احمدی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که مردم نباید هیچ نگرانی درباره خروج ایران چک های 100 هزار تومانی داشته باشند، اظهار کرد: آیین نامه خروج ایران چک ها ابلاغ شده و همه چیز مشخص است. مانند گذشته، هنگام خرید چک در بانک، باید احراز هویت انجام شود و موقع فروش ایران چک هم همین احراز هویت انجام می شود.
به گفته وی بانک مرکزی فعلا برنامه ای برای خروج ایران چک های 50 هزار تومانی از چرخه مبادلات پولی کشور ندارد.
دبیرکل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا مردم هنگام خرید ایران چک 100 هزار تومانی از بانک باید فرم پر کنند؟ گفت: در حال اجرای تمهیداتی هستیم که عمل احراز هویت در حداقل زمان ممکن انجام شود و مردم در خرید و فروش ایران چک ها دغدغه ای نداشته باشند و معطل نشوند.
احمدی درباره برخی شبهات در روزهای اخیر که باعث شده مردم در قبول ایران چک های 100 هزار تومانی محتاط باشند، توضیح داد: مردم نباید هیچ دغدغه ای در این باره داشته باشند و مانند گذشته که چک پول بانک ها بین مردم در بازار می چرخید، فقط در موقع
خرید و فروش باید امضا گرفته شود.
وی با بیان اینکه ایران چک هایی که به بانک تحویل داده می شوند دیگر تجدید چاپ نخواهند شد درباره جایگزین کردن معادل آن ها با اسکناس 10 هزار تومانی گفت: تاکنون 170 میلیون قطعه اسکناس 10 هزار تومانی وارد بازار شده است و این رقم تا پایان سال به حدود 230 تا 240 میلیون قطعه خواهد رسید.
وی همچنین بر توسعه بانکداری الکترونیکی برای جابه جایی پول تاکید کرد و گفت: نیاز به پول زیاد که مبتنی بر دریافت ایران چک باشد باید کاهش یابد و به همین دلیل بانکداری الکترونیکی می تواند جایگزین مناسبی باشد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 405]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن