واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: گفتگو با لي اونكريچ، كارگردان «قصه اسباببازي 3» جام جم آنلاين: كمي بيشتر از 10 سال از آخرين ديدار دوستداران سينما با 2 كاراكتر انيميشني وودي و باز در «قصه اسباببازي2» ميگذرد. آنها شخصيتهاي محبوبترين انيميشن كامپيوتري كمپاني والت ديزني و شركت كامپيوتري پيكسار هستند كه ماجراجوييهايشان به صورت يك مجموعه فيلم موفق، پربيننده و دوستداشتني درآمده است. سومين قسمت اين مجموعه فيلم، اوايل سال آينده ميلادي روي پرده سينماها ميرود. «قصه اسباببازي3» را لي اونكريچ كارگرداني كرده و نه جان لستر . خالق اصلي آن اونكريچ كسي است كه كارگردان مشترك انيميشنهاي «پيدا كردن نيمو» و «قصه اسباببازي 2» بوده است. در جديدترين قسمت مجموعه فيلم «قصه اسباببازي» كاراكتر اندي (پسر كوچكي كه صاحب اسباببازيهاي جورواجور است) بايد به مدرسه برود و به اين ترتيب وودي، باز و بقيه عروسكها، راهي يك مهدكودك ميشوند و در آنجا با ماجراجوييهاي هيجانانگيز تازهاي روبهرو ميشوند. تام هنكس و تيم آلن، صداي خود را به 2 كاراكتر اصلي قصه يعني وودي گاوچران و باز فضانورد قرض دادهاند. لي اونكريچ در گفتگويي به مناسبت نمايش عمومي فيلم، درباره جنبههاي مختلف آن صحبت ميكند. از زمان «قصه اسباببازي 2» تا به حال شما عوامل اصلي آن با تغييرات زيادي روبهرو بودهايد؟ نكته جالب توجه اين است كه وقتي سومين قسمت فيلم به نمايش عمومي درميآيد، 11 سال از زمان نمايش عمومي قسمت دوم آن ميگذرد. بعضي همكاران ما در همان زمان همكاري خود را با شركت پيكسار شروع كردند ولي خيليها هم سابقه كارشان به زمان توليد قسمت اول فيلم (و حتي قبل از آن) برميگردد. اتفاقات خيلي زيادي براي ما افتاده و در عين حال، دنياي انيميشنسازي هم با تغيير و تحولات زيادي روبهرو بوده است. زمان ساخت قسمت قبلي، ما جواناني كم سن و سال بوديم و در اين مدت بسياري از ما ازدواج كرده و صاحب فرزند شديم. بچههاي ما بزرگ شدند. اين بچهها در مقاطع مختلف بيننده انيميشنهاي ما بودهاند و درباره ساختههاي ما اظهار نظر كردهاند. به خاطر ميآورم هنگام ساخت «زندگي يك حشره»، جان لستر عادت داشت بچههايش را همراه خودش به لابراتوار بياورد. آنها همه جا وول ميخوردند و ميگفتند ما ميخواهيم فيلم ببينيم. حالا آنها به كالج ميروند. تمام اين مسائل، تاثير خود را بر توليد «قصه اسباببازي 3» گذاشتهاند. درباره تكنولوژي قسمت سوم فيلم صحبت ميكنيد و اين كه چگونه گسترش يافت و متحول شد؟ اين قسمت به صورت سهبعدي هم نمايش داده ميشود كه يك تغيير تازه در روحيه انيميشنسازي كامپيوتري است و ديدگاه تازه ديگري را ارائه ميكند. ميدانيد شما اگر فيلمهايي را كه ما طي اين سالها ساختهايم نگاه كنيد، متوجه اين نكته خواهيد شد كه فيلم به فيلم تلاش ما اين بوده است كه آنها زيبا و زيباتر به نظر برسند. با گذشت زمان، آنها در عين حال پيچيدهتر هم شدهاند و فقط جنبه سرگرمكننده نداشتهاند. در اينجا فقط بحث تكنولوژي مطرح نيست، بلكه از ديدگاه هنرمندانهاي صحبت ميكنم كه در بين همكاران ما در هر دو كمپاني والتديزني و شركت پيكساز وجود دارد. به اين ترتيب، وقتي ما پشت ميز كار مينشينيم تا كار توليد «قصه اسباببازي 3» را شروع كنيم، ميدانيم توانايي آن را داريم كه يك دنياي واقعا غني و زيبا خلق كنيم. علتش اين است كه قبل از اين ما انيميشنهايي مثل «راتاتويي» و «وال اي» را ساختهايم. تصميم ما هنگام شروع كار روي «قصه اسباببازي 3» اين بود كه خودمان هم ميخواستيم بدانيم اين فيلمي كه ميسازيم چقدر متفاوت از بقيه به نظر خواهد رسيد؟ در حال حاضر ما هم تكنولوژي لازم و ديدگاههاي خلاقه زيادي داريم كه ميتوانيم به كمك آنها، فيلم بهتري خلق كنيم و اين سوال برايمان مطرح بود كه آيا واقعا ميتوانيم و ميخواهيم اين كار را انجام دهيم يا خير. شما چه ميخواستيد؟ ميخواستيم سومين قسمت فيلم متناسب با دو قسمت قبلي باشد و اين احساس را در تماشاچي ايجاد كند كه با يك قطعه واحد سر و كار دارد. در عين حال، چند گام جلوتر از دو قسمت پيشين باشد. هدف ما تكرار آن چيزهاي زيبايي بود كه بينندگان قبل از اين ديده بودند و همزمان با آن، شاهد خلق يك سري چيزهاي تازه باشند. در قسمت اول و دوم فيلم شما چيزهايي ميبينيد كه در زمان ساخت بزرگ به نظر ميرسيدند، وي حالا چيزهايي معمولي جلوه ميكنند. در آن زمان ما در زمينه تكنولوژي و خلاقيتهاي مربوط به آن، با محدوديت روبهرو بوديم، اما حالا همه چيز تغيير و پيشرفت كرده و خيلي بهتر شده است. خود ما هم هيجانزده هستيم. احساس شخصي خود من اين است كه همه ما كار خيلي بزرگي انجام دادهايم كه ضمن همراهي سومين قسمت با دو قسمت قبلي، چيزهاي تازهاي را هم در دل خود دارد. به اين ترتيب، 3 قسمت انيميشن، رابطهاي ارگانيك با يكديگر دارند؟ حس يكي بودن را به دست ميدهد. اين دنيايي كه ما خلق كردهايم، در يك مسير مشخص گام برميدارد؛ ولي هر قسمت كه جلوتر ميرويم غنيتر و زيباتر ميشود. آيا تماشاگران فيلم از اين نكته كه چگونه وودي و باز ميخواهند از يكديگر پيشي بگيرند و با هم رقابت ميكنند، سورپرايز خواهند شد؟ اميدوارم اين اتفاق بيفتد. اميدم اين است كه آنها از تمام چيزهايي كه در فيلم وجود دارد، سورپرايز بشوند. منظورم اين است كه وودي و باز كاراكترهايي هستند كه سالهاست تماشاگران، آنها را ميشناسند. ما هم سالهاست داريم روي آنها كار ميكنيم. 15 سال است ما داريم در كنار آنها زندگي ميكنيم و به آنها جان دادهايم. وضعيت طوري است كه انگار همديگر را خيلي خوب ميشناسيم. به همين دليل، خيلي بانمك و جذاب است كه آنها را در وضعيت و شرايطي قرار دهيم كه خودمان هم ضرورتا نميدانيم در آن، چه واكنشي از خودشان نشان خواهند داد. آيا آنها در اين موقعيت تازه، واكنش متفاوتي ابراز خواهند كرد؟ هر چيزي ممكن است اتفاق بيفتد و هر بينندهاي ميتواند پيش خودش فكر كند كه آنها چه واكنشي را پي خواهند گرفت. نوع برخورد تماشاچي با واكنشهاي آنها متفاوت خواهد بود. حالا حساب آن را بكنيد كه اين كاراكترها با يك سري تضاد و ماجراجويي روبهرو ميشوند. نتيجه چه خواهد شد؟ اما سوال اين است كه آنها چه خواهند كرد؟ شما قبل از اين كاراكترهاي اصلي قصه را به 2 ماجراجويي متفاوت فرستادهايد و حالا در قسمت سوم، يك قصه كاملا جديد داريد، ولي حتما فكر قصه 2 قسمت قبلي و حفظ يكدستي كلي مجموعه فيلم را كردهايد؟ وقتي قسمت سوم را ميساختيد، حتما به خودتان گفتهايد، چگونه ميتوانيم فيلمي بسازيم كه به خوبي 2 قسمت قبلي باشد؟ احساس شخصي خود من اين است كه همه ما كار خيلي بزرگي انجام دادهايم كه ضمن همراهي سومين قسمت با دو قسمت قبلي، چيزهاي تازهاي هم دارد خب، به صورت طبيعي آخرين كاري كه ميخواستيم انجام دهيم، اين بود كه فيلمي درباره كاراكترهايي بسازيم كه همه آنها را ميشناختند و حالا ميخواستند وارد يك ماجراجويي تازه شوند. ضمن حفظ حال و هواي كلي كار، قصد ارائه برخي تغييرات تازه را داشتيم. شانسي كه آورديم اين بود كه از زمان اكران عمومي قسمت دوم، 11 سال ميگذشت. نميخواستيم خيلي سريع يك فيلم جديد را سرهمبندي كنيم و پولي كلان به جيب بزنيم. توليد قسمت سوم را زماني شروع كرديم كه واقعا همگي اين احساس را داشتيم كه يك قصه خوب پيدا كردهايم. هدف اصليمان اين بود تا جاي ممكن يك قصه غني، پراحساس و تاثيرگذار داشته باشيم. به همين دليل وقتي ديديم ميتوانيم اين موضوع را داشته باشيم كه حالا كاراكتر اندي بزرگتر شده است و بايد راهي مدرسه شود، ميتوان خط اصلي يك قصه جذاب را مطرح كرد. حالا قصه ما ميتوانست به محيطهاي كشف نشده جديدي سفر كند و كاراكترها و تماشاچي خود را به تماشاي يك فضاي جديد ببرد. ما هم همين راه را پيش گرفتيم و به جلو رفتيم. به اين ترتيب، در قصه قسمت جديد تمركز اصلي روي 3 شخصيت اصلي ماجرا (اندي، وودي و باز) است، با اينكه كاراكترهاي تازه هم نقش مهمي در ماجراها دارند، به قصه اضافه شدهاند؟ در قصه قسمت سوم تعداد زيادي كاراكترهاي جديد داريم. هنوز خيلي از آنها را در سطح عمومي معرفي نكردهايم. كن يكي از اين شخصيتهاي جديد است كه نقش مهمي در قصه و ماجراها دارد. در عين حال، تمام كاراكترهاي قبلي قصه دوباره برميگردند. چند كاراكتر هم از قصه انيميشنهاي ديگر قرض گرفتهايم در كل فكر ميكنم، تلفيق خوب و جالبي از كار درآمده است. ضمنا اين نكته را هم اضافه كنم كه در بين تمام انيميشنهايي كه شركت پيكسار تاكنون ساخته، «قصه اسباببازي 3» بيشترين و متنوعترين كاراكترهاي كارتوني را دارد. جلب همكاري بازيگراني كه صداي خود را به كاراكترهاي فيلم قرض داده بودند و برگرداندن آنها براي سومين قسمت فيلم، چالش سخت و بزرگي بود؟ اصلا، در تمام اين سالها روابط صميمانهاي با همه آنها داشتهايم. هر بار كه يكديگر را ميديديم، ميپرسند چه زماني كار روي قسمت جديد را شروع ميكنيم. همه آنها از تيم آلن و تام هنكس گرفته تا بقيه ميخواستند كه باز هم با اين پروژه همكاري كنند. زماني هم كه كار شروع شد، همگيشان هيجانزده بودند. چه مضاميني را در قسمت سوم تجربه خواهيم كرد؟ اين محدودهاي است كه نميتوانم خيلي زياد دربارهاش صحبت كنم. بهتر است خود تماشاگران به صورت مستقيم با آنها رودررو شوند. اين بار كمي قصه را تغيير و گسترش دادهايم. جوري قصه را پيش ميبريم كه مردم هيجان زده شوند. خب، برايمان درباره اين كاراكتر جديد يعني كن بيشتر صحبت كنيد و اين كه چقدر سعي كرديد او را به صورت موجودي با نمك به تصوير بكشيد؟ او كمي مهيب و ترسناك است. وقتي تصميم گرفتيم كن را در فيلم داشته باشيم، من يك ديد ويژه نسبت به او داشتم. به صورت طبيعي او شكل و شمايل خاصي دارد. چهرهاش خيلي شبيه آدمهاي اواخر دهه 80 ميلادي است. از همان ابتداي خلق اين كاراكتر ميدانستم مايكل كيتن (سوپرمن دهه 90 سينما) بايد به جاي او صحبت كند. از نظر تكنولوژي، صحنهآراييها را چگونه انجام داديد؟ ما از طرحها و طراحيهاي خيلي زيادي استفاده كرديم. البته در اين ارتباط ما مشكل زيادي نداشتيم. دليلش هم اين است كه ما يك سري طراحيهاي فوقالعاده داشتيم كه از دو قسمت قبلي برايمان باقي مانده بود، ولي نميتوانستيم به آنها اكتفا كنيم. به يك سري طراحي جديد هم نياز داشتيم. زندگي اندي يك تغيير كلي كرد و او هفت، هشت سال بزرگتر شده است. كمپاني والت ديزني گفته همزمان با نمايش عمومي قسمت سوم فيلم، دو قسمت قبلي آن را هم دوباره اكران عمومي ميكند. درست است؟ بله. اوايل اكتبر دو قسمت اول و دوم به نمايش عمومي درميآيد. از آنجا كه سالها از اكران عمومي اين فيلمها گذشته، شايد خيليها جزئيات اين مجموعه انيميشن را از ياد برده باشند. نمايش عمومي دوباره اين فيلمها، كمك ميكند تا همه چيز دوباره به ياد تماشاگران بيايد و با ديد روشنتري به تماشاي سومين قسمت بنشينند. آيا اين فيلمها در مقايسه با انيميشنهايي كه به نمايش درآمدند، در نمايش دوباره، تغييري كردهاند؟ خير. فقط قرار است آنها نمايش دوبارهاي داشته باشند و هيچ تفاوتي با نسخههايي كه در سالهاي 1995 و 1999 نمايش داده شد، نخواهند داشت. ما هيچ كار تازهاي روي دو قسمت قبلي فيلم انجام ندادهايم و آنها نسبت به نسخههاي اوليه خود تغييري نكردهاند. تنها تغيير اين است كه اين بار به صورت سهبعدي به نمايش درميآيند. چرا نسخههاي سهبعدي دو قسمت قبلي اين فيلمها؟ يكي از دلايلش اين است كه ما قادر به انجام اين كار بوديم و آن را انجام داديم. در طول اين چند سال، دوستداران و طرفداران فيلمهاي سهبعدي خيلي زياد شده است. از راه رسيدن فناوري ديجيتالي در چند سال اخير، كمك زيادي به موفقيت سينماي سهبعدي كرده است. اين فيلمها، تاثير بيشتري روي بيننده خود ميگذارند. همه كساني كه در شركت پيكسار كار ميكنند، دوستدار فيلمهاي سهبعدي بودهاند. همه ما احساس ميكرديم بايد اين فيلمها را به صورت سهبعدي روي پرده سينماها بفرستيم. مترجم : كيكاووس زياري منبع:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 467]