تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815552029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زنان مبلغ؛ احياگران معنويت و اخلاق در خانواده و جامعه/ 40مسئول امور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي:رويكرد تشكل‌ غيردولتي بانوان مبلغ بايد نظارتي باشد نه مديريتي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: زنان مبلغ؛ احياگران معنويت و اخلاق در خانواده و جامعه/ 40مسئول امور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي:رويكرد تشكل‌ غيردولتي بانوان مبلغ بايد نظارتي باشد نه مديريتي
گروه اجتماعي: تشكل غيردولتي ويژه بانوان مبلغ تنها مي‌تواند كنترل سوءاستفاده‌هايي كه توسط گروهي از مبلغان در امر تبليغ و بروز انحرافات در دين انجام مي‌شود را عهده‌دار باشد نه مديريت، هدايت و پيشگيري و بدين‌ترتيب بايد بازوي كمكي براي نهادهاي متولي حوزه تبليغ باشد.
«زنان مبلغ؛ احياگران معنويت و اخلاق در خانواده و جامعه» از جمله موضوعاتي است كه از چندي پيش در خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در قالب گفت‌وگو با كارشناسان حوزه تبليغ اعم از زن و مرد در حال بررسي است و يكي از محورهاي مطرح شده در آن راهكارهاي نوآورانه براي ساماندهي اين حوزه است.

راه‌اندازي تشكل غيردولتي ويژه زنان مبلغ از جمله پيشنهاداتي بود كه با لحاظ نوآوري و شكوفايي توسط «فاطمه آليا» نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايكنا مطرح شد و «زهره طبيب‌زاده‌نوري» رئيس مركز امور بانوان و خانواده نهاد رياست جمهوري نيز حمايت خود را از تشكيل چنين تشكلي به ايكنا اعلام كرد.

در همين راستا نظر ساير فعالان حوزه بانوان را نسبت به راه‌اندازي اين تشكل جويا شديم كه «صديقه حجازي» مسئول امور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي يكي از اين كارشناسان است؛ وي در ابتدا به بيان ضرورت فعاليت مبلغان و ساماندهي آنان پرداخت و گفت: بحث تبليغ دين از ديرباز در جامعه ما رواج داشته است و در اين ميان مبلغان عهده‌دار نقش حساسي در انتقال ارزش‌ها و اعتقادات به توده مردم بوده‌اند.

وي افزود: نقش خطير مبلغان در ارائه مفاهيم ديني ممكن است با آسيب‌هايي نيز مواجه باشد چراكه ارتباط تنگاتنگ فعالان عرصه تبليغ با مردم و تعامل چهره به چهره آنها با عموم جامعه، نقش بسزايي در پذيرش مطالب ارئه‌شده توسط آنان دارد و كوچك‌ترين اهمال مي‌تواند تبليغ را از مسير اصلي خود خارج كرده و به انحراف بكشاند.

به گفته اين عضو شوراي فرهنگي ـ اجتماعي زنان، اگر انتقال مفاهيم و ارزش‌هاي ديني با حساسيت صورت نگيرد، مردم در شناخت مفاهيم ديني دچار ظاهربيني و سطحي‌نگري مي‌شوند تا حدي‌كه دينداري مردم فقط محدود به پوسته دين و فارغ از معرفي معارف عميق آن مي‌شود.

حجازي درباره راه‌اندازي تشكل غيردولتي ويژه زنان مبلغ به خبرنگار ايكنا تصريح كرد: راه‌اندازي اين تشكل در راستاي ساماندهي فعاليت مبلغان امر مفيدي است اما تمام كار نيست يعني نمي‌توان انتظار داشت كه اين تشكل بتواند به تنهايي هدايت جريان تبليغ را عهده‌دار شود.

وي در ادامه اظهار كرد: تبليغ دين امر مهمي است لذا حساسيت اين امر مي‌طلبد كه ساماندهي مبلغان اعم از زن و مرد زير نظر نهادهاي متولي همچون سازمان تبليغات اسلامي كه عهده‌دار بخش اعظمي از اين موضوع است، صورت گيرد.

به اعتقاد مسئول امور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي راه‌اندازي اين تشكل مي‌تواند كمك شاياني به ساماندهي وضعيت مبلغان زن كند اما به شرط اينكه هدايت و مديريت فعاليت مبلغان به عهده نهادهاي متولي امر تبليغ باشد.

وي به تشريح دلايل اين نظر خود پرداخت و افزود: مبلغان بايد از سرچشمه‌هاي ديني بهره‌مند باشند تا بدين‌ترتيب در جايگاه‌هاي مطمئني به آموزش معارف ديني بپردازند و در انتقال ارزش‌ها و معارف ديني به جامعه خللي صورت نگيرد.

حجازي تصريح كرد: وجود هر نوع تشكلي در راستاي بهبود مأموريت مبلغان امري مفيد و كارساز است اما اين تشكل تنها بايد به اين امر اهتمام داشته باشد كه سوءاستفاده‌هايي كه توسط گروهي از مبلغان در امر تبليغ و بروز انحرافات در دين انجام مي‌شود، را كنترل كند نه مديريت، هدايت و پيشگيري و بدين‌ترتيب بازوي كمكي براي نهادهاي متولي اين امر باشد.

در ادامه اين گفت‌و‌گو خبرنگار ايكنا نظر اين مقام مسئول در امور بانوان را درباره واگذاري امر ساماندهي زنان مبلغ به نهاد ويژه‌اي كه مديريت آن به عهده زنان است را جويا شد كه وي در پاسخ اظهار كرد: به عقيده من ضرورتي وجود ندارد كه موضوعات زنانه حتماً زيرنظر تشكل‌ها و مراكزي باشد كه مباحث زنان را دنبال مي‌كنند.

حجازي‌ در پايان گفت: مبلغان واسطه ميان ارزش‌ها و معارف با مردم هستند لذا افرادي با صلاحيت و شاخصه‌هاي فردي و اجتماعي مطلوب بايد عهده‌دار اين امر باشند كه تشخيص اين صلاحيت نيز بايد به نهادهاي اصلحي واگذار شود كه يا براي اين امور تشكيل شده‌اند و يا اينكه توجه به اين امر بخشي از مسئوليت آنهاست.
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن