تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814689487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كودكان شاد و تندرست


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: كودكان شاد و تندرست
«اكرموا اولادكم و احسنوا آدابهم» «كودكان خود را گرامي بداريد و با آداب و روش پسنديده با آنها معاشرت كنيد» «رسول الله (ص)»
اهميت كودك و نوجوان و نقشي كه آنها در اداره امور كشور خواهند داشت بر هيچ فردي پوشيده نيست. همه مسوولان و دست اندركاران سعي دارند كه نسل جديد به نحوي شايسته رشد يابد، آموزش ببيند و نهايتا وظايف خطيركشورداري را از پدران و مادران خود تحويل بگيرد، اين امر مستلزم مراقبت وتربيت دقيق اين جگرگوشه ها از قبل از تولد تا خاتمه تحصيلات است.
يكي از اركان پيشرفت و توسعه اجتماعي واقتصادي هر كشور، داشتن نيروي سالم و كارآمد است. آموزش و پرورش نيروهاي انساني وبه ويژه كودكان، نوجوانان و جوانان در هر كشور از اولويت و اهميت خاصي برخوردار است. زيرا كودكان مهمترين موضوع تفكر، تلاش و مفهوم واقعي اميد به آينده به شمار مي روند. حفظ سلامت كودكان، نوجوانان و جوانان، حفظ سلامت كساني است كه در مرحله رشد و تكامل قرار دارند و از آنجا كه معمولا رشد بدني يك كودك طبيعي با تكامل عقلاني و رفتاري او هماهنگي دارد، ضرورت پرداختن به مسائل جسماني و دقت در حفظ سلامت آنان بييش از پيش نمايان مي شود. بديهي است عواملي مانند سو» تغذيه و ناهنجاري هاي ژنتيك، سلامت را به خطر مي اندازد. در خانه، رشد و سلامت كودكان، به شرايط دوران كودكي و نفوذ تربيتي والدين بستگي دارد. پس از آن كه كودك به دبستان رفت، مربيان و مسوولان آموزشگاه ها، مسووليت تندرستي او را به عهده خواهند گرفت. اما اين مهم، بدون همكاري والدين انجام پذير نخواهد بود.والدين و مربيان بايد با آشنائي كامل از مراحل رشد و تكامل كودكان و شناخت عوامل بيماري زا و تهديد كننده تندرستي، حالات طبيعي وغير طبيعي را در كودكان و نوجوانان تميز دهند ودرحفظ و بهبود سلامت جسمي و رواني آنان كوشا باشند.
كودك شاد و تندرست كدام است؟ كودكان شاد و سالم در منازل والدين شاد و سالم رشد مي كنند، والديني كه از كودكان خود مراقبت مي كنند و آنان را دوست دارند، موجب حفظ تندرستي و شادي درآنان مي شوند، اگر پدران و مادران، تنبل، كثيف، خشن وخود خواه باشند نمي توانند از فرزندان خود انتظار داشته باشند كه رفتارشان غيرازآنها باشد. كودكان در صورت مشاهده مهرباني، مسووليت، ادب و رعايت آنها در محيط خانه ياد مي گيرند كه خود نيز داراي اين صفات باشند. كودكان بايد خوب تغذيه بشوند و در يك خانه تميز زندگي كنند تا تندرست باشند. لذا اگر ما خوب بخوريم، خود و خانه خود را تميز نگه داريم، مي توانيم از وقوع بيشتر بيماريها پيشگيري كنيم. خواب در سلامت و بشاشيت كودكان نقش مهمي دارد. بچه هاي كوچك هنگامي كه خسته مي شوند،گريه مي كنند كودكان بزرگتر كج خلق و لجوج مي شوند. بسياري از كودكان به علت كمبود خواب نمي توانند كارهاي خود را در مدرسه به خوبي انجام دهند. محبت، امنيت خاطر و سلامتي كامل تنها نبايد در جسم ما باشد بلكه در روان ما نيز بايد وجود داشته باشد. كودكان و نوجوانان داراي احساس هستند ما از نگاهها يا كردار آنان پي مي بريم كه خوشحال يا ناراحت هستند. كودكان بيشتر از نوجوانان يا بزرگسالان احساسات خود را نشان مي دهند. كودكان هنگام ناراحتي گريه مي كنند ولي اگر كسي آنان را نوازش كند فورا مي خندند. نوجوانان نيز داراي احساساتي قوي هستند ولي ممكن است اين احساسات را از ديگران پنهان كنند. كودكان شاد و سالم نياز به والدين ثروتمند ندارند. بعضي از شاد ترين و سالمترين كودكان در خانواده هاي تهيدست پرورش مي يابند. اين خانواده ها به جاي ثروت، مملو از عشق و محبت هستند. كودكان به محبت و امنيت كافي نيازمندند آنها نياز دارند تا بدانند هر گونه مشكل يا ناراحتي كه داشته باشند پدرومادرشان در كنارش هستند و آنها را دوست دارند و مراقبت خواهند كرد. كودكان نياز به محبت، غذاي خوب، مسكن تميز، امنيت، لباس گرم و خواب زياد دارند تا درآينده به پدران و مادران خوبي تبديل شوند.
رابطه خنده و شادابي : خنده نشانه شادابي و سرور كودكان است و غرض از شادابي، ايجاد زمينه براي تعادل رواني و فراموشي غمها و رنجهاست.
آثار و فوائد شادابي: شادابي كودكان داراي آثار و فوائد بسياري است. اين آثار در جنبه هاي مختلف حيات كودك به چشم مي خورد. ما ذيلا به مواردي از آن اشاره مي كنيم.
1- جنبه بدني : كودكان شاداب و مسرور قد و قامتي افراشته دارند، نيرومندند، چهره آنان گشاده است. صورتشان از فرط شادي برق مي زند حتي اگر زشت روي هم باشند با طراوتند. اشتهاي اين كودكان خوب است، غذا را بهتر هضم مي كنند. ذخيره قواي شان خوب است. كار بدني شان با سهولت صورت مي گيرد. بيشتر مي دوند، بيشتر مي خندند و حتي گويي غده هاي دروني شان هم بهتركارمي كنند،كمتر بيمارمي شوند و...
2- جنبه رواني: شادابي و نشاط در روان كودكان هم موثر است. روحيه با نشاط، روان شاد و فرح آميزي را در فرد به ارمغان مي گذارند. استعداد اين گونه كودكان بيشتر و بهتر شكوفا مي شود. هوش شان بيشتر رشد مي كند و گسترش مي يابد. حافظه و تخيل و دقت و اراده شان قوي تر است. انگيزه هاي عالي در اين گونه كودكان بيشتر و بهتر پديد مي آيد، خوب تر مي توانند فكر كنند، عالي تر تصميم بگيرند.
از اختلالات رواني و عوارض و آفات آن دورند، كمتر دچار بيماري رواني مي شوند و اختلال كمتري متوجه آنان است.
3- جنبه عاطفي: اين گونه كودكان سهل گيرند، ديرتر به خشم مي آيند، زودتر مي بخشند، اهل محبت و عاطفه اند، در طريق دوست داشتن ديگران هستند و مي كوشند مسائل ديگران را زودتر و بهتر حل كنند. اهل جوشش با ديگرانند، مي توانند دوست بدارند، گاهي كه خوشحالي و سرورشان به مرحله نشئه مي رسد احساس آرامش روحي و جسمي بيشتري دارند در چنان صورت كينه و عقده خود را فرو مي گذارند، غم و گريه را رها مي كنند، عواملي چون ترس، اضطراب، پريشان حالي كمتر به سراغشان مي آيد و...
4- جنبه اجتماعي: اين گونه كودكان حاضرند با ديگران بيشتر بجوشند، دوستان زيادي پيدا كنند، در مدرسه اهل بازي با گروه وسيعتري باشند. ديگران رابه بازي وجنب و جوش دعوت كنند. اينان را در مدرسه و كلاس، در خانه و كوچه فعال مي بيني، دائما در كنار ديگران و در زندگي و جمع دوستان مسرور و راضي مي باشند. در گوشه اي كز نمي كنند، از بچه هاي ديگر كه همبازي او هستند شكوه و ناله اي ندارند، به حساب عقده هاي شخصي با ديگران درگيري پيدا نمي كنند، تنها لذت و آسايش خود را نمي طلبند، بلكه خواستار رشد و همكاري با جمع مي باشند. آنان مي دانند چگونه به ديگران محبت كنندوبه آنهامهرورزي نمايند.
5- امر تحصيل و فراگيري: اين گونه كودكان در شرايطي هستند كه بهتر و سريعترمي آموزند. در مدرسه چنانند كه گويي آمادگي فراگيري بيشتري دارند. از آنجا كه اختلال درذهن ندارند و مشغله اي و مشكلي ذهن شان را به خود مشغول نكرده است، راحت تر درس مي فهمند. در كلاس درس نشاط دارند، آماده پاسخگويي به سوالات معلمند و پرسش معلم را براي خود بلا و آفتي نمي شمارند.
6- جنبه شخصيتي: شخصيت چنين كودكاني عادي و بهنجار است. در زندگي خود تضاد و تعارضي نمي بينند كه سرازپريشان حالي و افسانه بافي درآورند. عصبي نيستندتا به انگشت مكيدن و ناخن جويدن مشغول گردند. حالت غيرعادي ندارند تا رفتار عصبي داشته باشند اينان چون نشاط و شادماني طبيعي شان تامين شده است دچار بداخلاقي نيستند، لاف زني و دروغگوئي ندارند، اهل تعصب و فريب نيستند، كودكند ولي رفتار بزرگان را دارند. اعمال و رفتارشان معقول و انديشيده و از روي حساب است، اگر در بين جمعي از دانش آموزان باشند توجه معلم را به سوي خود جلب كرده و باعث آن مي شوندكه درباره شان به نيكي داوري شود و ما همين وضع را درباره آنها در جمع مهمانان مي بينيم.
در خاتمه خانواده مهمترين كانون رشد و اولين سطح تماس كودك با محيط وجامعه است بنابراين خانواده نخستين كانون و مدرسه تعليم و تربيت كودك به حساب مي آيد و مي توان گفت كه براي سازندگي نسلي كه مي خواهد پا به عرصه حيات بگذارد بايد ازدواجها آگاهانه، مسوولانه و هدفمند باشد. هم سطح بودن زن و مرد در ازدواج از نظر فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و تربيتي موجب ايجاد محيطي امن و پرتفاهم براي تربيت فرزندان مي گردد.
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن