تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798913163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير مدرسه علميه علوي قم:نظام آموزشي مدرسه علميه علوي قم بر مبناي پژوهش تدوين شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مدير مدرسه علميه علوي قم:نظام آموزشي مدرسه علميه علوي قم بر مبناي پژوهش تدوين شده است
گروه خبرنگاران افتخاري / مهدي نيكبخت: مدير مدرسه علميه علوي قم گفت: نظام آموزشي مدرسه علميه علوي قم بر مبناي پژوهش تدوين شده است.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين «اقبالي» مدير مدرسه علميه علوي قم گفت: در اين مدرسه بخش خاصي از هر كلاس درسي به فعاليت‌هاي پژوهشي اختصاص دارد و طلاب موظف هستند در پايان هر سال تحصيلي يك مقاله تخصصي ارائه دهند، علاوه بر اين در هر درس پنج نمره به فعاليت كلاسي، پرسش و پاسخ و تحقيق اختصاص داده شده است.

وي پايه و اساس نظام و برنامه‌هاي مدرسه را نظرات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري عنوان كرد و گفت: نظام مدرسه علميه علوي در سال 81 و پس از دو هزار ساعت فعاليت كارشناسي درباره نظرات رهبر انقلاب درخصوص حوزه تدوين و در سال 82 اجرا شد.

اقبالي افزود: اهداف مدرسه براساس نظرات مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقليد عبارتند از: 1- آشنايي با علوم اسلامي و معارف قرآن و حديث 2- ايجاد فضاي معنوي جهت تربيت و تهذيب طلاب 3- پرورش قوه فكر و ايجاد روحيه پژوهش 4- تربيت طلاب كارآمد با توانايي پاسخ گويي به نيازهاي جامعه و 5- شناسايي استعدادها جهت ورود به رشته‌هاي تخصصي حوزه.

مدير مدرسه علوي با بيان اينكه حدود 70 درصد، توانسته‌ايم به اهداف مدرسه برسيم اظهار كرد: نظام مدرسه داراي ويژگي‌ها و امتيازات خاصي مانند امكان تحصيل سطح يك در پنج سال به كمك اردوهاي تابستاني، پژوهش محوري و اهتمام به توانمند سازي طلاب به دانش‌هاي مهارتي مثل روانشناسي، اديان، حقوق و مذاهب است.

حجت‌الاسلام والمسلمين اقبالي در ادامه تصريح كرد: با كمك كارشناسان و اساتيد مدرسه براي دروس عقايد و اخلاق، جزوه‌هاي ويژه‌اي تهيه شد كه به جاي كتب رسمي حوزه از آنها استفاده مي‌كنيم و محتواي آنها مورد تاييد اساتيد است.

وي با بيان اينكه مشاوره در مدرسه علوي به صورت كاربردي صورت مي‌گيرد اظهار كرد: چون طلاب پس از اتمام سطح يك به جامعه وارد مي‌شوند سعي كرده‌ايم اصول مشاوره را به آنها ياد دهيم تا به صورت عملي از آن استفاده كنند ضمن آنكه در بدو پذيرش طلاب، حدود30 جلسه آموزشي براي آموزش شيوه برنامه ريزي، مباحثه و مطالعه برگزار مي‌كنيم.

مدير مدرسه علوي با اشاره به آئين‌نامه آموزشي مديريت مدارس يادآور شد: براساس اين آئين‌نامه هر استاد مي‌تواند پنج نمره از امتحانات را به فعاليت‌هاي كلاسي اختصاص دهد كه در مدرسه علوي اين كار عملي شده است و بيست دقيقه از هركلاس يك ساعت و نيمي به پژوهش اختصاص دارد.

حجت‌الاسلام اقبالي افزود: به همين دليل بايد نمره مثلاً 17 اين مدرسه ارزش نمره 18 را داشته باشد، زيرا پنج نمره را به پژوهش اختصاص داده‌ايم، اما در عين حال آمار ممتازين مدرسه كم نشده است و در سال گذشته از ميان يكصد و هفتاد طلبه مدرسه دو سوم آنها ممتاز شدند.

وي به نظام ارزشيابي مدرسه علوي اشاره كرد و گفت: كليه طلاب مدرسه به صورت دقيق ارزشيابي مي‌شوند به اين صورت كه هر يك از اساتيد، تعدادي از طلاب را تحت نظارت دارد و ضمن ارتباط مستمر، مطالعه، مباحثه و ساير رفتارهاي طلبه را كنترل مي‌كند كه اين كار سبب شده مديريت، بر امورمدرسه احاطه داشته باشد و بتواند با شناسائي نقاط ضعف و قوت نسبت به رفع آنها اقدام كند.

مدير مدرسه علوي ادامه داد: جهت ارتباط بيشتر اساتيد مدرسه، تاكنون، شش اجلاسيه اساتيد و دو دوره آموزش روش تدريس برگزار نموده‌ايم.

حجت‌الاسلام اقبالي تصريح كرد: توانسته‌ايم با استفاده از اساتيد گزينش شده و ايجاد ارتباط ميان استاد و طلبه و همچنين نظام آموزشي مدّون و برنامه‌ريزي شده، موفقيت‌هاي خوبي به دست آوريم به طوري‌كه تمامي طلاب، در سال گذشته در امتحان رشته‌هاي تخصصي حوزه قبول شده‌اند.

وي در ارتباط با فعاليت‌هاي پژوهشي مدرسه علوي گفت: پژوهش جزء جدايي‌ناپذير كارهاي آموزشي است و ممكن است مدارس ديگر هم واحد پژوهشي داشته باشند، اما در اينجا آموزش با پژوهش تلفيق و به اصطلاح آموزش و پژوهش محور شده است و با فرهنگ‌سازي ميان طلاب و تدوين آئين‌نامه‌هاي پژوهشي توانسته‌ايم به افزايش سطح علمي طلاب كمك كنيم.

حجت‌الاسلام اقبالي با بيان اينكه پژوهش در مدرسه علوي داراي سه مرحله است، افزود: در مرحله اول پژوهش به صورت عام است و پنج نمره از امتحان هر طلبه به فعاليت‌هاي كلاسي مربوط مي‌شود، در مرحله دوم پژوهش به صورت خاص انجام مي‌شود و هر طلبه در پايان سال يك مقاله ارائه مي‌دهد و مرحله سوم كه پژوهش پاياني نام دارد براي كساني است كه مي‌خواهند از سطح يك فارغ‌التحصيل شوند كه نمره پژوهش آنها به جاي درس آئين نگارش منظور مي‌شود و تاكنون پانزده تحقيق پاياني ارائه شده است و امسال بيست تحقيق ديگر ارائه خواهد شد.

مدير مدرسه علميه علوي با اشاره به اهميت بسترسازي در زمينه پژوهش اظهار كرد: جهت ترويج پژوهش ميان طلاب، واحد رايانه را با دوازده دستگاه كامپيوتر و 500 نرم‌افزار تحقيقاتي و اينترنت پر سرعت و همچنين كتابخانه مدرسه را با بيش از شش هزار جلد كتاب منبع و كمك درسي راه‌اندازي كرده‌ايم و علاوه بر آن در موارد مورد نياز، طلاب را به كتابخانه‌هاي تخصصي سطح شهر معرفي مي‌كنيم.

وي تشويق پژوهشگران برتر را از ديگر فعاليت‌هاي مدرسه براي فرهنگ سازي عنوان كرد و گفت: همه ساله كميته‌اي تشكيل مي‌شود و با بررسي تحقيق‌ها و پژوهش‌هاي ارائه شده در مدرسه سه نفر را در هر پايه به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب مي‌كند و همزمان با هفته پژوهش از اين عزيزان تقدير مي‌شود.

حجت‌الاسلام اقبالي، راه‌اندازي گروه‌هاي علمي را از ديگر فعاليت‌هاي مدرسه در زمينه پژوهش برشمرد و اظهار كرد: هفت گروه علمي ادبيات، فقه و اصول، فلسفه و كلام، قرآن و حديث، تربيتي، تاريخ و تبليغ با هدف ارتقاي سطح علمي طلاب، فرهنگ‌سازي جهت فعاليت‌هاي گروهي، آشنايي با رشته‌هاي تخصصي و شكوفايي استعدادها و مهارت‌هاي طلاب ايجاد شده‌اند.

مدير مدرسه علوي افزود: در دو سال گذشته دو گروه قرآن و حديث و فلسفه و كلام به صورت علمي وارد كار شده‌اند كه با 25 نفر عضو و يك استاد راهنما هر هفته دو جلسه علمي برگزار مي‌كنند و تاكنون موضوعاتي چون آشنايي با تفاسير و مفسران شيعه و سني، مولفين كتب قرآني، مفردات قرآن و آشنايي با اسرائيليات و مسيحيت در اين جلسات بررسي شده است.

وي همچنين در زمينه فعاليت‌هاي فرهنگي مدرسه گفت: به نظر ما بايد مسائل فرهنگي حتي از آموزش هم جلوتر باشد و طلبه بعد از اتمام سطح يك بتواند يك جريان فرهنگي را مديريت كند به همين جهت در فعاليت‌هاي فرهنگي مدرسه، اختيارات فراواني به طلاب داديم و ضمن تشويق، نظارت و ارزش گذاري، به طلاب ياد داديم چگونه با مشكلات برخورد كرده و آنها را حل كنند.

حجت‌الاسلام اقبالي افزود: دارالقرآن مدرسه نيز فعال است و هر شب دو صفحه از قرآن كريم تلاوت شده و در هر هفته دوشب جلسه تفسير قرآن داريم، همچنين از خادمان قرآن در مراسمي تجليل مي‌كنيم.

وي انتشار نشريه اعتدال علوي را از ديگر فعاليت‌هاي فرهنگي مدرسه عنوان كرد و اظهار كرد: اين نشريه در سال گذشته مقام دوم و امسال مقام نخست نشريات مدارس علميه قم را كسب كرد و به مقوله توليد علم و جنبش نرم‌افزاري در سطح يك مي‌پردازد، همچنين در كنار اين نشريه يك اتاق فكر راه‌اندازي كرده‌ايم كه الگويي براي فعاليت فرهنگي در مدارس علميه در اين اتاق ارائه شده است.

مدير مدرسه علوي از آغاز طرح ويژه تربيتي از سال گذشته خبر داد و تصريح كرد: علاوه بر درس اخلاق عمومي كه هرهفته برگزار مي‌شود، طرح ويژه تربيتي را اجرا مي‌كنيم كه طي آن هر استاد چند طلبه را زير نظر داشته و به سمت معنويات هدايت مي‌كند.

حجت‌ا‌لاسلام اقبالي افزود: برگزاري مسابقات فرهنگي از احاديث اهل بيت (ع)، اجراي طرح مطالعاتي كتب شهيد مطهري با 80 عضو و فعاليت‌هاي ورزشي از ديگر برنامه‌هاي فرهنگي مدرسه است.

وي همچنين به اردوهاي تابستاني مدرسه علوي با نام رجعت اشاره كرد و گفت: از دو سال گذشته علاوه بر امور آموزشي، فعاليت‌هاي فرهنگي تبليغي هم مورد توجه بوده و طلاب مدرسه به اقامه نماز جماعت در ادارات، سخنراني، بيان حديث و احكام مي‌پردازند.

حجت‌الاسلام اقبالي يادآور شد: اين اردو در سال گذشته در آشتيان برگزار شد و امسال در دليجان در حال برگزاري است كه بيش از دويست نفر از دانش‌آموزان و دانشجويان مخاطب برنامه‌هاي فرهنگي آن هستند.
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 777]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن