محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827793169
اعضا مجمع فيلمسازان مطرح كردند: طرح آكادمي جشن سينما زمينههاي كافي را دارد چگونه در جشن خانه سينما اهداف سينماي ملي را به شكل مستقلتر داشته باشيم؟!
واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اعضا مجمع فيلمسازان مطرح كردند: طرح آكادمي جشن سينما زمينههاي كافي را دارد چگونه در جشن خانه سينما اهداف سينماي ملي را به شكل مستقلتر داشته باشيم؟!
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما
رييس مجمع فيلمسازان سينماي ايران در آستانهي برگزاري جشن سينماي ايران گفت: «ما در حال بررسي هستيم كه اين جشن، از آنجا كه متعلق به همه است، چگونه ميتواند كارشناسانهتر برگزار شود و به دور از تعجيلهاي دقيقه نودي به سمت پايداري، ثبات، دوري از جريانات و التهابات سياسي، اجتماعي و اقتصادي هدايت شود.»
ابوالحسن داودي:
جشن خانه سينما چگونه ميتواند كارشناسانهتر برگزار شود
ابوالحسن داودي كارگردان سينما و رييس مجمع فيلمسازان به خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: در آستانه جشني هستيم كه به هرحال به تابلوي تمام عيار سينماي ما تبديل شده است و ما نيز بهعنوان دستاندركاران اين سينما، تمام تلاش و سعي خود را انجام ميدهيم كه درهر شرايطي، اين تابلو بتواند مستقل و پابرجاتر شود و ابزاري براي نمايش اقتدار و استقلال اصناف و خود سينماي ايران باشد.
او تاكيد كرد: بحثهاي كه در ادامه مطرح ميشود، كاملا درجهت اقتدار و پايداري جشن سينماست و علاقهمنديم در هر شرايطي اگر اين بحث مجمع، به يك تريبون آزاد تبديل شد، خط قرمز آن براي تمام افرادي كه دراين بحث شركت ميكنند، همين مسئله باشد. چراكه براي ما مشخص است كه اگر نگوييم مهمترين، قطعاً يكي از مهمترين مواردي كه ميتواند سينماي ايران را روي پاي خود نگه دارد، همين تواناييها و امكانات بالقوه و حتي بالفعل اين جشن است.
داودي باخواهش اينكه دوستان حتما اين خط قرمز را رعايت كنند، ادامه داد: دليل اين بحث برميگردد به نوعي روانشناسي اجتماعي ملت ايران كه همواره تصميمگيران دقيقه نوداند. به هرحال ما ملتي هستيم كه همواره در واپسين لحظات اهميت مسائل را در مييابيم و غالبا بعد از مدتي هم به فراموشي ميسپاريم. بارها به اقتضاي وظايفي كه داشتهام، ديدهام كه در دورهاي هياهوهاي زيادي براي برگزاري جشن سينما انجام شده است، اما بعد از مدتي با پايان گرفتن جشن، اكثر مشكلات و معايب آن تا سال آينده به دست فراموشي سپرده شده است.
داودي همچنين با اشاره به مشكلاتي كه همواره با جشنواره فجر داشتهاند، تصريح كرد: درواقع هر ساله، دولت دلايل، جهتها و مصلحتهايي را براي برپايي جشنواره فجر درنظر داشته است كه ممكن است برخي از آنها مورد قبول اهالي سينما نباشد و حال پيگيري ما به عنوان نمايندگان مجمع فيلمسازان اين است كه چگونه ميتوانيم در جشن خانه سينما اهداف سينماي ملي را به شكلي مستقلتر داشته باشيم. شرايطي كه هم جشنواره فجر هويت دلخواه دولتمردان و اهالي سياست را داشته باشد و هم به واسطه برگزاري اين جشن، يعني جشن سينماي ايران ، سينماگران و هنرمندان نيز به خواستههاي خود برسند.
بنا بر اين گزارش، در اين نشست كه ديگر اعضاي مجمع فيلمسازان هم داودي را همراهي ميكردند، ديگراعضا هم نقطه نظرات خود را مطرح كردند.
مهدي فخيمزاده:
جشن خانه سينما پتانسيل تبديل به جشنواره تعيينكننده را دارد
مهدي فخيمزاده هم بهعنوان ديگر عضو مجمع فيلمسازان توضيح داد: در سالهاي اخير جشنهاي، جشنوارههاي سينمايي ما، به يك مراسم ميهماني تبديل شدهاند كه در اين ميان جشن خانه سينما هم از اين قاعده مستثني نبوده است. به هر حال مدتها عدهاي تلاش ميكنند و بعد از برگزاري جشن همه چيز تمام ميشود. لذا لازم است بعد از جشنواره، همه چيز به دست فراموشي سپرده نشود.
او ادامه داد: بعد از برگزاري جشنوارهها، تنها نقد كوتاهي ميشود و همه چيز به پايان ميرسد. در حاليكه يكي از نتايج هر جشنواره و رويدادي بايد اينگونه باشد كه برگزيدگان و جايزه گرفتهها، در مركز توجه قراربگيرند.
پس ضروري و لازم است كه مسئولان جشن خانه سينما به اين نكته توجه داشته باشند و مقداري از انرژي و پتانسيل خود را براي بعد از جشن و تقدير شايسته از برگزيدگان و مراسم بحث و گفتگو بگذارند تا نوعي پايداري ايجاد شود و جشن براي هنرمندان مهم شود.
فخيمزاده با تاكيد بر اينكه جشن خانه سينما پتانسيل تبديل به جشنوارهاي تعيين كننده واقعي را در سينما دارد، تصريح كرد: از سال ها پيش قرار شد به شكل آكادمي درآيد كه البته بهترين شكل آن بود، اما به لحاظ مشكلات و معضلاتي كه براي خانه سينما پيش آمد اين امكان فراهم نشد و نحوه اجراي آن نيز معضلاتي داشت.
اين كارگردان به شيوهي آكادمي اشاره كرد و افزود: قراربود فيلمهايي كه به نمايش عمومي درآمدهاند، مورد قضاوت قرار بگيرند اما طي يك تا دو سال گذشته، فيلمهاي نمايش داده نشده نيز دراين جشن داوري شدند.
او در عين حال مطرح كرد كه ممكن است اين روند به دليل ضرورتهايي باشد و ادامه داد: به ياد ميآورم زماني را كه تهيهكنندهها جشن را تحريم كرده بودند و فيلمهاي خود را بيرون بردند و جشن خانه سينما را با كمبود فيلم مواجه كردند كه به نوعي مسئولان آن مجبور به اين كار شدند. اين در حالي است كه مختصات جشن خانه سينما نمايش فيلمهاي نمايش داده شده بود و اين نكته بسيار مهم بود، چراكه، فيلمهاي نمايش داده شده درحقيقت از طريق مخاطبان و منتقدان مورد بحث و بررسي قرار گرفته بودند و بدين ترتيب درصد خطا كمتر ميشد و اين موضوع از دلايلي است كه بايد جشن خانه سينما در شيوهي داوري مورد توجه قرار بدهد.
او به يكي از ويژگيهاي مثبت بحث آكادمي اشاره كرد و افزود: داوران درطول سال فيلمها را در سينما ميبينند و در غير اينصورت، از چند ماه قبل سيدي يا فيلم ويدئويي مورد نظر كه موفق به تماشاي آن نشدهاند براي آنها ارسال ميشود، بنابراين اكثر داوران درجشن شركت ميكنند. همچنين در اين شيوه هنگامي كه داوران بصورت پراكنده فيلمها را ميبينند از تاثيرپذيري داوران در سالن هم جلوگيري و تشتت كمتر ميشود.
او با تاكيد دوباره بر اينكه، جشن خانه سينما، اين پتانسيل را دارد كه به جشني كاملا تعيينشده با شكل خود و تاثيرگذار تبديل شود، ادامه داد: بنابراين بايد مشكلات آن را حل كرد و قدمبهقدم به شكل مطلوب رسيد.
عزيزالله حميدنژاد:
در جشن سينما اگر استقلال داوري حفظ شود ....
عزيزالله حميدنژاد ديگر عضو مجمع و كارگردان سينما هم در اين راستا گفت: وقتي جشن خانهي سينما، فيلمهاي نمايش داده شده را مورد قضاوت و داوري قرار ميدهد و بهنوعي فيلمهايي را نمايش ميدهد كه از فيلترهاي مخصوصي عبور كردهاند، پس نبايد تلاشها در جهتي باشد كه مجددا اين فيلمها براساس شرايط داوري، دوباره از فيلترهايي عبور كنند كه براساس سياستگذاري جشنوارهي فجر است.
او ادامه داد: جشنوارهي فجر سياستگذاري خاص خود را دارد و در آن همه پذيرفتهاند كه تا حدي نگاهي دولتي حاكم است و فيلمهايي در آن انتخاب ميشود كه به نوعي با آن نگاه هماهنگ هستند. اين در حالي است كه درجشن خانهي سينما اگر استقلال داوري حفظ شود (حال به هرشكلي) نكتهي اميدي براي فيلمسازاني كه فيلم مستقل ميسازند بوجود ميآيد و آنها اميدوار ميشوند كه حداقل دراين جشن فيلم آنها به عنوان اثري فرهنگي مورد توجه قرار ميگيرد و اگر خانهي سينما اين مسائل را رعايت كند، ميتواند مرجع موثر، معتبر و هنرياي در اين زمينه باشد و فرد ميتواند افتخار كند كه جايزهي جشني را گرفتهاست كه تمامي كارشناسان بدون غرضورزي به آن راي دادهاند و انتخاب آنها فيلمي است كه ميتواند تا مدتها ماندگار باشد.
او معتقد است: اين در حالي است كه افراد و فيلمهايي كه در فجر جايزه ميگيرند، متاسفانه بهزودي فراموش ميشوند و اين جايزه در روند آيندهي كلي سينماي كشور تاثيرگذار نيست. به هر حال، به عقيدهي من دستاندركاران خانهي سينما بايد تمام تلاش خود را انجام بدهند تا جشن خانهي سينما بدون هيچگونه چشمداشت دولتي، به بهترين نحو برپا شود.
حميدنژاد همچنين با اشاره به جشنوارههاي كه با اتكا به دولت، داوري و سياستگذاري و برنامه ريزي ميشوند، تاكيد كرد:پس بگذاريم حداقل اين يك جشنواره از آن اهالي سينما باشد.
عليرضا داودنژاد:
جشن خانه سينما بايد جشن بخش خصوصي باشد
عليرضا داودنژاد هم معتقد است: جشنواره يك آيين است و هرآييني براساس يك سري الزامات بهوجود آمده و توجيه آن آيين نيز در دستاوردها و آموزههاي آن قرار دارد. ما نيز دو جشنواره داريم فجر و خانهي سينما. جشنوارهي فجر را الزاماتي در ابتداي انقلاب اسلامي بهوجود آورد كه تقريبا الان منتفي شدهاند. چون در آن سالها پول در سينما نبود و دولت بهواسطهي اين جشنواره، بودجهاي را وارد سينما ميكرد و به توليد فيلم ميپرداخت. همچنين فجر در پايان سال كارنامه فعاليت فيلمسازي دولت بود و مزيت فجر براي مسوولان اين بود كه ميگفتند چند فيلم داريم وچگونه آنها را اكران ميكنيم و با جوايز نيز استانداردهاي خود را مطرح ميكردند.
اما اكنون اوضاع جشنوارهي فجر تغيير كرده است، چرا كه بخش اندكي از بودجهي سينما را دولت وارد ميكند و فيلمها براساس سيستم ديگري اكران ميشوند و تنها وجه مشترك فجر امروز با گذشته در بحث جوايز است و جايزهدادن تنها خاصيت فعلي جشنوارهي فجر است و اين جايزه نيز تابعي است از سليقه مديريتي كه دائما در حال تغيير است.
او ادامه داد: در نتيجه آموزههايي نيز كه قرار است بهواسطهي اين جوايز به سينما وارد شود، تابع سليقهي مديران و مسوولاني است كه در طي دورههاي مختلف تغيير ميكنند و در دورههاي مختلف گاه هيچ ارتباط منطقياي با يكديگر ندارند و حتي گاه در تضاد با هم عمل ميكنند.
چون جوايز خاصيتش اين است كه نقطهي اوج يك رشته را مشخص ميكنند و هنگامي كه اين نقاط به يكديگر متصل شوند، مسير آن هنر را مشخص كرده و به سنتهاي سينمايي تبديل ميشوند، بنابراين، آئيني كه جشنوارهي فجر نام دارد الزامات ابتدايي خود را از دست داده است و آموزههاي آن نيز به صورت منطقي تعبير نميشود تا به سنت هنري و تخصصي و سينمايي تبديل شود و فقط جوي سياسي است كه در ده روزهي پيروزي انقلاب برپا ميشود و بهطور قطع جشنوارهي مورد نياز سينماي ما نيست، بنابراين جشن خانهي سينما بايد جشن بخشخصوصي سينما باشد. لذا الزاماتي دارد كه بخشخصوصي براساس آن ميتواند جشن طراحي كند و آموزههاي لازم آن بايد مورد توجه قرار بگيرد.
اين كارگردان سينما معتقد است: اين جشن بيترديد خوب است چون سينما را در مركز توجه جامعه قرار ميدهد و اين اتفاق، اتفاق مهم و خوبي است. اما اينكه اين جشنواره چه دستاوردهايي ميخواهد داشته باشد را بايد در اقتضائات يك بخش سينمايي كه در بخشخصوصي فعاليت ميكند، ديد. اين درحالي است كه هنگامي كه اين موارد را بررسي ميكنيم، تمام معيارها تغيير ميكند ، بنابراين شيوهي آكادمي همانطور كه دوستان گفتند، درست است.
او به شرايط آكادمي اشاره كرد و افزود: جمعي خِبره كه در طول ساليان تغيير نميكنند، گردهم جمع ميشوند و آنها نيز بدون تاثيرپذيري و جهتگيري سياسي روز، مسووليت جوايز را برعهده ميگيرد و در نتيجه سنتهاي سينمايي كه در هريك از رشتههاي هنري براساس اين تثبيت بهوجود ميآوريم، شكل ميگيرد. يعني هنگامي كه يك آكادمي در طول 15 _ 10 سال فعاليت ميكند، نگاه آن به موضوعات مختلفي چون كارگرداني، صدا، تصوير و ... شكل ميگيرد و نقاط اوج آن نيز مشخص ميشود و آكادمي هم با حاصل كار خود مواجه ميشوند و بدين ترتيب اين آيين توجيه خود را بهواسطهي ايجاد اين آموزهها اثبات ميكند.
لذا بهنظر ميرسد، اكنون درعين حال كه جشن سينما مردم را متوجه سينما ميكند، خود نيز بايد متوجه اين نكته باشد كه چه الزاماتي آن را بهوجود آورده و اكنون اين جشن چه اهدافي را دنبال ميكند.
داودنژاد به ايسنا گفت: وقتي ميگوييم جشن خانهي سينما، جشن بخشخصوصي است، بايد ببينيم بخشخصوصي در طرح، برگزاري، مديريت و پيگيري اهداف و دستاوردهاي اين جشن چه نقشي را برعهده دارد.
پوراحمد:
تمام بحث ما بر پايهي حمايت كامل از جشن خانه سينما است
كيومرث پوراحمد هم با تاكيد بر اينكه تمام بحث ما برپايهي حمايت كامل از جشن خانهي سينما است، ادامه داد: براي تكامل، اقتدار، اعتبار بيشتر و برپايي بهتر جشن، تمام تلاش خود را انجام ميدهيم.
او گفت: طبيعتا ما نميتوانيم به اندازهي آمريكا براي سينما هزينه كنيم و طبيعتا سينماي ما نيز نميتواند مانند آنها اقتدار داشته باشد، اما به نسبت، كانديدا و برندههاي اين جشن بايد تغييراتي در روند فعلي سينما ايجاد كند.
دوستان گفتند فجر بعد از دوسال فراموش ميشود، اما بهنظر من همان صبح روز بعد از برگزاري جشنوارهي فيلم فجر، نتايج، فراموش ميشود. اين جشنواره در ساليان اخير به تدريج دولتيتر و سياسيتر شده است و سانسور بيشتري در آن اعمال ميشود، اما اميدواريم با تكامل مواجه شده و با فرمولها و نتايج بهتري برگزار شود.
مجيد قاريزاده هم معتقد است: فقط جشن خانهي سينما زماني فراموش نميشود كه به دور از تمام مسائل، تيم و هيات اجرايي ثابتي داشته باشد. اين هيات مديره اجرايي بايد مدل اجرايش هم مانند خودش ثابت باشد، مثلا بدانيم دراين جشن فيلمهاي اكرانشده ارزيابي ميشوند.
او ادامه داد: مورد ديگري كه بر آن تاكيد دارم اين است كه در رشتههاي مختلفي كه عوامل سينما جمع ميشوند و راي ميدهند، در تمام رشتهها به يك استاندار و ارتقاي كيفي برسيم و اين سئوال را مطرح كنيم كه آيا واقعا ارتقايي در كار خود داشتهايم؟ بنابراين اميدوارم به جايي برسيم كه اين هيات اجرايي كه از نظر من حتما بايد تهيهكننده و كارگردان از اعضاي اساسي آن باشند، انتخاب شود تا بتوانند مدل اجرايي جشن را تدوين كنند.
منوچهر مصيري:
استقلال كامل خانه سينما و استقلال جشن
منوچهر مصيري هم با تاكيد كرد بر اينكه، استقلال كامل خانهي سينما از حاشيهها، با استقلال جشن آن همراه است، تصريح كرد: برگزاري هرچه باشكوهتر اين جشن از آرزوهاي دستاندركاران و سينما دوستان است، بنابراين اميدواريم جشن خانهي سينما روزبهروز ارزشمندتر، هيجانانگيزتر و زيباتر برگزار شود.
مهرداد فريد:
جشن خانه سينما ميتواند سليقهي عام اهالي سينما را معرفي كند
مهرداد فريد هم با بيان اينكه جهتگيري جشن خانه سينما بايد به سمتي پيش برود كه بستري را براي فرهنگسازي فراهم كند، ادامه داد: چون معتقديم مردمي كه به سينماي ايران علاقهمندند و به تماشاي فيلمهاي سينمايي ميروند، اگر قرار باشد در اين ميان، كانونهاي فرهنگي به اين نوع گرايش جهت درستي بدهد، يكي از اين كانونهاي تاثيرگذار، ميتواند خود اهل سينما و برگزيدگان اين جشن باشند. لذا جشن خانهي سينما و برگزيدگان آن اگر بهصورت صحيحي انتخاب شوند، ميتواند اين علاقهي مردم را به درستي جهت بدهند.
وي معتقد است: براي اجراي صحيح اين جشن نيز به نظر ميرسد، سمت و سو بايد بهگونهاي باشد كه برآيند عقل جمعي درآن باشد. يعني هرچقدر اعضايي كه دراين جشن داوري ميكنند، بتوانند تمام جناحهاي فكري سينما را پوشش دهند و محدود به طرز تفكر خاصي نباشند، به همان ميزان به عقل جمعي هم نزديكتر شدهايم. شايد به همين دليل است كه مثلا درجشنوارههايي مثل فجر كه اعضاي هيات داوري آنها 6 – 5 نفر است، افرادي كه دراين جشنوارهها با تعداد داوران محدود مورد تشويق قرار ميگيرند، شايد بيانگر سليقهاي خاص باشد و خيلي مواقع در جشنوارهي فجر سليقه دولتي بسيار پررنگ و گاه كمرنگتر بوده است.
اما جشن خانهي سينما ميتواند سليقهي عام اهالي سينما را معرفي كند و براي اينكه اين مورد اتفاق افتد، طبيعتا بايد اين جشن تقويت شود. يعني همان چيزي كه مجمع بهعنوان يكي از صنفهاي مهم تهيهكنندگي و كارگرداني به هرحال به دنبال آن است و براي اينكه اين اتفاق بيفتد، استفاده از تجربيات سالهاي گذشته كه در 2 – 1 سال اخير كمي مورد غفلت واقع شده، لازم است احيا شود.
او در عين حال گفت: حال اگر امسال فرصت نيست، براي سالهاي ديگر اين اتفاق بيفتد تا اين جشن هم معرف عقل جمعي اهل سينما باشد و هم بتواند فرهنگسازي كند. يعني اگر مردم از ما سوال كردند كه بالاخره نظر شما راجع به فيلمهايي كه توليد ميكنيد، چيست و برگزيدگان شما كدامند، اين جشن بتواند پاسخي به سوال آنها باشد.
داودي:
طرح «آكادمي» زمينههاي كافي را دارد
ابوالحسن داودي هم با اشاره به اينكه بحث آكادمي بحثي است كه از چند سال قبل آغاز شده است، توضيح داد: در اين زمينه تاكنون طرحهاي تحقيقي و حتي اجرايي مختلفي صورت گرفته است و اما ناتمام مانده است. متاسفانه شايد اين كه دوست داريم بهخصوص دربحث مديريت همه اتفاقات را از نقطهي صفر شروع كنيم بيشتر يك اخلاق اجتماعي ما ايرانيان است و ربطي به جامعه سينما ندارد. يعني با هر تغيير مديريت، تجربههاي قبلي دستخوش تغييراتي فاحش ميشوند و گاه به كلي كنار گذاشته ميشوند. همچنانكه مديران جديد سعي ميكنند براي نشان دادن قابليتهايشان در دورهي مديريت خود همهچيز را از نو تجربه كنند.
رييس مجمع فيلمسازان گفت: درمورد آكادمي خانه سينما نيز، در دو دورهي هيات مديره گذشته، كار تحقيقي آكادمي انجام شده و در يك دوره به شكل اجرايي كاملا پياده شده است. طرح شايد طرح كاملي نيست، اما طرحي است كه زمينهي كافي را دارد تا به نقطهي اتكاي بسيار خوبي تبديل شود تا خانهي سينما و بهخصوص جشن خانهي سينما را از شرايط و التهابات اجتماعي _ سياسي و مسائلي كه ميتواند در هر دورهاي سينما را تحت تاثير خود درآورد، مصون دارد.
يكي از مسائل عمدهاي كه در جشن خانهي سينما و در بحث آكادمي بود، بحث هيات مديره و هيات اجرايي بود كه بايد اين هيات كاملا مجزا از مديريت خانهي سينما باشد و حتي شكل اساسنامه و آييننامهي داخلي آن نيز بهگونهاي بود كه به هيچ عنوان زيرمجموعهي هيات مديره هم محسوب نميشد و نيازي به تمكينكردن از هيات مديرهها و مديريت خانهي سينما نداشت و يك هيات اجرايي و انتخاب دائمي بود كه ميتوانست برخي سياستهاي دائمي را براي جشن رقم زند.
وي در عين حال گفت: همچنين تعداد اعضاي آكادمي هرسال از سوي نخبگان اضافه ميشد و مثلا بهطور نمونه تمام جايزه گرفتههاي دور قبل و تمام كانديداهاي جايزهي اصلي بهطور اتوماتيك در دورهي بعد به عنوان اعضاي آكادمي شناخته ميشدند و قرار بود اعضاي آكادمي درطول سال، طبق كارتهايي كه در اختيارشان قرار ميگرفت، بتوانند فيلمها را در طول سال ببينند و يا از طريق ارسال CD ها و DVDها فيلمها را به دور از جو و فضايي كه در بسياري موارد موجب تاثيرگذاري و تغيير در راي داوران ميشد، بدين شكل مصون بماند.
او با اشاره به جشنوارهي فيلم فجر خاطرنشان كرد: در طول اين سالها بهدليل همه تقدسي كه دور جشنواره فجر تنيده شده (بهدليل آميختگي آن با جشنهاي دههي فجر)، و بندي كه آن را با جريان دولتي وصل كرده ، اهالي سينما را از اينكه بخواهند ايرادات آن را بهصورت روشن و دوستانه مطرح كنند كمي عاجز كرده است. چرا كه جشنوارهي فجر بهدليل همين آميختگي تبديل به جشنوارهاي مصلحتگرا شده كه در هر دوره بنابر تمايلات مسوول جشنواره ويا شرايط دولت وقت تغيير ميكند. بنابراين، همين ميزان ناسازگاري را كه سينماگران با اين مساله داشتند، موجب شده است سينما همواره گرفتار برخي محدوديتها و يا تعاريف بد بشود كه اين تعاريف موجب شده است سينما همواره فرزند ناخلفي باشد كه نه در مجلس و نه در جريان ادارهكنندهي نظام، نتواند چهرهي واقعي و مثبت واقعي خود را به شكل واقعي روشن كند و امكاناتي را كه شايستهي آن است به دست بياورد.
كارگردان «نان و عشق موتور هزار» در ادامه خاطرنشان كرد: ما در هيچ دورهاي نديديم كه مجلس قانونگذاربه سينما بهعنوان يكي از عناصر موثر فرهنگي توجه كافي داشته باشد و بودجه و امكاناتي را كه سينما لازم دارد را؛به اندازه كافي دراختيار آن قرار بدهد. شايد اگر بخواهيم سينما را با ورزش مقايسه كنيم خيلي نتوانيم تفاوتي در مبناي قدرت تاثيرگذاري آنها قائل شويم، اما همواره سينما در ثابتكردن چهرهي خودش براي گرفتن حق و حقوقش عاجز بوده است.
وي گفت: در ادامه بحثي كه اينجا داريم آن است كه چگونه ميتوانيم جشن خانهي سينما را تبديل به جشن مستقلي بكنيم كه هم بتواند چهرهي مستقل و پابرجاي سينما را كه نه تنها خطري محسوب نميشود ، بلكه شايسته آن است كه امكانات لازم را بهدست آورد، را به نمايش بگذارد و ديگر اينكه سينماگران نيز تبديل به منتقداني عبوس كه دائم درحال انتقاد و نقد و بررسي هستند، نشوند. از سوي ديگر دولت و مسوولان جشنوارهي فجر هم بتوانند همهساله براساس مصالح خود جشنوارهي فجر را آنگونه كه ميخواهند برگزار كنند.
داودي معتقد است: تصور ميكنيم اگر جشن خانهي سينما بتواند قواعد و روش برگزارياش را قانونمند و مشخص و پايدار كند، خواهد توانست فارغ از مسائل و تاثيرات سياسي و اجتماعي به جشنوارهاي منحصربه فرد و ماندگار تبديل شود و به آينه تمام نماي سينماي ملي ايران تبديل گردد، دراين شرايط حتي براي جشنوارهي فجر نيز امكانات راحتتري فراهم خواهد شد كه به اهداف و مصلحتهاي خود برسد.
نادر مقدس هم گفت: فكر ميكنم جشن خانهي سينما نيز مثل فجر است و برخي فيلمها كه به فجر نميرسند سعي ميكنند خود را به اين جشن برسانند و تنها چيزي كه دراين قسمت ناديده گرفته ميشود مخاطب است. فكر ميكنم اگر در طول سال فيلمها اكران شوند و بعد از اكران تاثير آنها را برمخاطب و اجتماع بررسي كنيم و به فيلمهاي جايزه بدهيم، بهتر باشد.
به گزارش ايسنا، ابوالحسن داودي در بخش ديگري از اين نشست يادآور شد: بيشتر منظورمان اين بود كه از اين فضا و بحث آزاد استفاده كنيم تا بهترين روش را انتخاب كنيم. قطعا اين بهترين روش براي امسال دست نخواهد داد، اما از اين موقعيت و اين بحث ميتوان براي سالهاي بعد استفاده كرد و حتي اگر كسي ايراداتي به اين پيشنهاد آكادمي داشت، ميتواند مطرح كند، شايد ما نيز قانع شويم كه اين روش برگزاري، بهترين روش ممكن نيست.
به هرحال تاكيد ما بر آن است كه، اين جشن كه متعلق به همهي خانوادهي سينماست، به جشني ثابت و پويا تبديل كنيم و روشي درست و دائم را براي برگزاري آن در نظر بگيريم.
مهرداد فريد هم در ادامه تاكيد كرد: اين جلسه و نشست براي تخطئهي اين جشن نيست، بلكه به منظور تقويت آن است و قصد ايجاد اختلال در آن را نداريم. در عينحال هم معتقديم دوستان برگزاركننده شايد به لحاظ اجرايي نتوانند از اين صحبتها بهرهي كافي را براي جشن پيشرو ببرند، اما مطمئنا اين بحثها ميتواند در برگزاري جشنهاي آينده راهگشا باشد.
ابوالحسن داودي هم ادامه داد: همين جا در تاييد اين صحبت بگويم، اگر گروه يا افرادي بخواهند ادامهي اين بحث را تبديل به تخطئه ماهوي جشن سينما كنند، قطعا خود ما جزو اولين برخوردكنندگان و پاسخگويان به آنها خواهيم بود.
عليرضا داودنژاد هم گفت: قطعا علاقهمند به تقويت جشن خانهي سينما هستيم، چرا كه علاقهمند به تقويت سينما و بخشخصوصي آن هستيم. اين ميزان علاقهمندي هم به اين دليل است كه اميد داشتيم پس از انقلاب فضايي سينمايي كشور را با توليدات داخل كشور تغذيه كنيم. اين درحالي است كه امروزه درسطح كشور 40 _ 30 ميليون مصرفكننده كالاي فرهنگي و بهخصوص فيلم داريم و اين جاي سوال جدي دارد كه چند درصد اين مخاطبان سهم سينمايي ملي هستند؟! اگر اين ماجرا را با دقت تامل كنيم و به آن درصد برسيم، آنگاه متوجه ميشويم كه در ماموريتي كه براي خود قائل شدهايم بهشدت قصور كردهايم و امروز فضاي سمعي و بصري كشور بيشتر در دست فيلمهاي قاچاق و كانالهاي ماهوارهاي است و سهم سينماي ايران در كشور ايران بسيار اندك است.
پس لزوم بهوجود آمدن يك بخش خصوصي جدي و فعال با همهي تعاريف كه بخشي از آن نيز تعاريف صنفي است، ضروري است و ضروري است كه اين جشن ابعاد تقويتش بسيار بيش از اين باشد، تا روزي اين جشن در كل كشور برگزار شود و ميليونها مخاطبي كه در طول سال فيلمها را ديدهاند، شاهد آن باشند كه اين فيلمها چگونه ارزيابي ميشوند و چه نتيجهگيري از آنها ميشود و درنهايت چه آموزهها و دستاورهايي نصيب سينما ميشود.
وي در عين حال گفت: نكتهي اصلي نگراني ما بابت غلبه فيلم خارجي برفضاي سينماي كشور است. محدوديت سالنها و رسيدگينكردن و مديريت صحيح نكردن بخشخصوصي سينما موجب شده است كه امروز دربازار سينما قافيه را به بازار جهاني باختهايم و اينكه نسبت به موضوعي اينقدر بياعتنا هستيم، جاي سوال و پرسش دارد؟! و در اين راستا يكي از روشهايي كه ميتواند درجبران اين مافات موثر باشد، تقويت جشن خانهي سينما با تعاريف ويژهي بخشخصوصي است.
انتهاي پيام
شنبه 19 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]
-
گوناگون
پربازدیدترینها