تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814799734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به پيامهاي تبريك ادارات خراسان رضوي در روز خبرنگار


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به پيامهاي تبريك ادارات خراسان رضوي در روز خبرنگار
داخلي. اجتماعي. فرهنگي. خبرنگار.

طي سالهاي اخير در آستانه ‪ ۱۷‬مرداد "روز خبرنگار" رسانه‌ها اعم از با سيلي از پيامهاي تبريك و لوح تقدير مواجه مي‌شوند.

روزي كه به واسطه شهادت محمود صارمي خبرنگار ايرنا و پس از آن تاريخ به عنوان "روز خبرنگار" ناميده و فرصتي شد تا به اين قشر كه كمتر در جامعه ديده مي‌شوند اما همگان را مي‌بينند و به همه مي‌پردازند، اندكي توجه شود لذا همه دستگاه‌ها و نهادها كه به نوعي با خبرنگاران سر و كار دارند مي‌كوشند حداقل پيام تبريكي براي آنان ارسال كنند.

گرچه اين پيامها بسيار متنوع است اما در واقع مضمون همه آنها كه به اشكال مختلف و نثرهاي متفاوت نوشته مي‌شود يكي است و آن تاكيد بر ضرورت و اهميت اطلاع‌رساني، خبررساني شفاف و صريح در جامعه مي‌باشد.

هر چند در عمل در برخي از اين دستگاه‌ها، مديران روابط عمومي‌ها و مديران دستگاه‌ها در عمل خلاف آن، عمل مي‌كنند و مي‌كوشند تا اطلاعات خاص و مشخصي را در اختيار خبرنگاران گذاشته و اجازه دسترسي اين قشر را به صورت آزاد به اطلاعات ندهند. حتي برخي از اين افراد از مصاحبه‌هاي رودررو با خبرنگاران طفره مي‌روند و واهمه دارند.

نگاهي به برخي از پيامهاي تبريك ارسال شده به ايرنا در خراسان رضوي در عين آنكه اشكالاتي در متن آنها به لحاظ ناآشنايي بعضي از اين دستگاه با عنوان و يا حتي عملكرد مجموعه خبرگزاري جمهوري اسلامي دارد، تاييدكننده اهميت اطلاع‌رساني صحيح است.

منطقه ويژه اقتصادي سرخس در پيامي با تاكيد بر اينكه خبرنگاران پيشقراولان توسعه پايدار جامعه هستند نوشت: نقش اساسي آنان در اطلاع‌رساني صحيح و به موقع به جامعه و مسوولان شاخص و تاكنون منشا ثمرات و بركات فراواني براي مردم و پيشرفت جامعه بوده و است.

در ادامه اين پيام تبريك ابراز اميدواري شده با تعامل دوسويه اين منطقه در راستاي منافع مشترك مردم و ارتقا سطح فعاليتها، منطقه اقتصادي سرخس بيش از گذشته توفيق يابد.

مدير درمان تامين اجتماعي خراسان رضوي هم خبرنگاري را هنر دانسته و در پيام تبريك خود مهندسي افكار عمومي و اداره دغدغه‌هاي مردم را مهمترين هنر يك خبرنگار دانسته است.

به اعتقاد وي، خبرنگار در كنار همه مسايل، دري را هم به روي دغدغه‌هاي ديگران مي‌گشايد و اين همه با انگشت و قلم تدبير او ره به جايي مي‌برد.

در اين پيام تصريح شده: انسان امروز بيش از هر زمان ديگر مرهون جانفشاني و تلاش فعالان عرصه خبر و اطلاع‌رساني است، آنهايي كه بدون هيچگونه چشمداشتي، آگاهي بخشيدن به جامعه را رسالت خويش قرار داده و با تراوش رنج و غم و شادي مردم از قلم متعهد خود اين بيان را كه "چون عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار" عينيت مي‌بخشند.

در پيام تبريك مديركل تامين اجتماعي هم خبرنگاران ديده‌باناني هوشيار و تيزبين خوانده شده‌اند كه نه تنها افكار عمومي را مهندسي مي‌كنند بلكه در سيستم آناتومي جامعه همانند چشم، گوش و زبان و در واقع نظام سلسله اعصاب بدنه يك جامعه پويا را مديريت مي‌كنند.

در اين مطلب آمده: خبرنگاران در حقيقت به اداي رسالتي مي‌پردازند كه تعليم و تعلم، تفاهم، اتحاد و اشتراك ملي و امنيت همه‌جانبه اجتماعي و نفوذ در لايه‌هاي اداري، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي را نه تنها در سطح ملي و منطقه‌اي بلكه در سطح جهاني و بين‌المللي احصا مي‌كنند.

"سازمان تامين اجتماعي به عنوان محوري‌ترين راهبرد بيمه‌اي نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي با ضريب نفوذ بيش از ‪ ۴۰‬درصدي جمعيت جامعه، افتخار دارد كه همواره در خدمت به مخاطبين خود بوده و مشتاق است تا در عرصه انديشه و قلم ارزشمند خبرنگاران نه تنها چتر تعهدات و خدمات خود را گسترش داده بلكه در پرتو بازخوردهاي حاصل از انعكاس و پژواك اطلاع‌رساني‌ها به كيفيت خدمات خود بيفزايد."
دكتر مسعود ملكي رييس دانشگاه علوم پزشكي هم در پيام خود يكي از وظايف خطير و ارزشمند رسانه‌ها را بالا بردن سطح آگاهي و بينش جامعه عنوان كرد.

در واقع هر كسي كوشيده حتي با مطلبي دو پاراگرافي و يا دو جمله‌اي وظيفه خطير خبرنگار را گوشزد كرده و از اين تلاشها، در گفتار تقدير كنند.

برخي از اين مجموعه‌ها، اين تبريكها را بر روي سربرگهاي دستگاه خود به ايرنا نمابر كردند و برخي در كاغذهاي شيكتر در پاكت گذاشته و ارسال كردند.

در پيام تبريك اداره‌كل تربيت بدني خراسان رضوي هم آمده: خبرنگاري كه قلم بدست مي‌گيرد تا بگويد و بنگارد آنچه كه واقع و حق است، تا، ببيند آنچه كه متمايز است از بدي و شر و بشنود آنچه كه سره است از ناسره و آنگاه فرياد برآورد كه هان‌اي برادر واي خواهر اين است آنچه كه تو مي خواهي و اين است آنچه كه تو بايد بداني و اين است آنچه كه حق مسلم حقيقي و واقعي تو است.

در اين تبريك عنوان شده: خبرنگار وظيفه‌اش حفظ حريم قلم و حرمتش است و مي‌داند كه عبور از خط قرمز يعني حرام، يعني شكستن نبايدها و نگويد حريمها و حرمتها را و مي‌داند كه آبرو و اعتبار هموطن، همكيش، همشهري و وطن عزيزش در گروه قلم حقيقت جوي و حقيقت‌گوي او خواهد بود.

در پيام تبريك مديركل دامپزشكي استان هم نياز روزافزون جوامع امروز به اطلاع‌رساني و نيز ميزان اهميت دادن اين جوامع به اين مقوله مولفه‌اي تاثيرگذار عنوان شده كه نقشي تعيين‌كننده در سرنوشت هر يك از ملل برجاي گذاشته و در اين راستا خبرنگاران و تلاشگران عرصه ارتباطات نقشي بي‌بديل در راستاي تحقق اهدف دولتها و نيز ايجاد پل ارتباطي و مهندسي افكار عمومي بر عهده دارد.

رييس سازمان بازرگاني خراسان رضوي هم خبرنگاران را "قاصدان امين و راويان صديق اطلاعات و اخبار" عنوان كرده كه بي‌قرار بر مدار رويدادها و حوادث مي‌كاوند.

علي صفرزاده تصريح كرد: جريان زنده اطلاعات با تكيه بر صداقت، صراحت و شجاعت خبرنگار در شريانهاي حياتي جامعه به گردش در مي‌آيد و شناخت و آگاهي اهل زمان را افزونتر مي‌كند.

اما امسال يكي دو دستگاه از جمله رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي كاري متفاوت كردند و فقط به يك پيامك كوتاه اكتفا كرده و روز خبرنگار را اينگونه تبريك گفتند.

اينها برخي از پيام‌هايي بود كه به مناسبت روز خبرنگار به خبرگزاري جمهوري اسلامي مركز خراسان رضوي ارسال شد و در همه آنها بر خطير بودن وظيفه خبرنگاران در اطلاع‌رساني صحيح ، صريح و سالم تاكيد شده اما در اين ميان به نوع تعامل و برخورد خود اين بخشها با رسانه‌ها و خبرنگاران كمتر اشاره‌اي و توجهي شده است.

در واقع در پرتو اين تعامل دوجانبه مي‌توان بسياري از معضلات و مشكلات ناشي از ضعف اطلاعات را رفع نمود و فضاي سالم و موثر ارتباطي و اطلاعاتي را در جامعه فراهم كرد.ك/‪۴‬
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن