تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806358761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با انديشمندان جهان اسلام/ محمد بن زكرياي رازياستاد مطهري نسبت كفر و الحاد به «محمد بن زكرياي رازي» را مردود مي‌داند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آشنايي با انديشمندان جهان اسلام/ محمد بن زكرياي رازياستاد مطهري نسبت كفر و الحاد به «محمد بن زكرياي رازي» را مردود مي‌داند
گروه انديشه: استاد مطهري نسبت الحاد به «محمد بن زكرياي رازي» را مردود مي‌داند و معتقد است كه چون رازي تا حدودي طرز تفكر شيعه اماميه داشته، همانند بسياري متفكران ديگر، از سوي دشمنان شيعه اماميه متهم به كفر و زندقه شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، 5 شعبان 312 هجري قمري، برابرست با سالروز درگذشت «ابوبكر محمد بن زكرياي رازي»، فيلسوف و عالم بزرگ اسلامي ـ ايراني.

تولد او در اوايل شعبان سال 250 هجري در ري اتفاق افتاد و در همين شهر به تحصيلات خود در فلسفه و رياضيات و نجوم و ادبيات مبادرت ورزيد و بعيد نيست كه توجه او به تحصيل علم كيميا نيز در ايام جواني جلب شده باشد.

از مهم‌ترين آثار او يكي «الحاوي» است كه ظاهرا از «قانون» ابن‌سينا مهم‌تر است. اين كتاب چند قرن مورد مطالعه و مراجعه، بلكه تنها كتاب اصلي درسي طب به شمار مي‌رفته است. «الحاوي» دائرةالمعارفي بوده كه اكنون تمام آن در دست نيست. كتاب «من لا يحضره الطبيب» اثر ديگر اوست كه شامل دستورهاي ساده براي معالجات گوناگون است.

محمد رازي علاوه بر تأليف‌هاي فلسفي، شروح و جوامعي هم از آثار متقدمين؛ مانند ارسطو و افلاطون داشت. از افلاطون رساله طيمائوس را شرح كرد و از ارسطو جوامعي در منطق چون جوامع «قاطيغورياس» و «باري ارمينياس» و «آنالوطيقا» را شرح كرد و نيز كتابي در منطق به روش و با اصطلاحات متكلمين اسلام تدوين كرد.

در باب تفكرات فلسفي رازي كه مسئله مورد بحث ماست، بايد گفت كه از اين لحاظ، هم به عقايد «افلاطون» گرايش شديدي داشته و هم از تعاليم حكماي پيش از «سقراط» متأثر بوده است. مفاهيم بنياني در مابعدالطبيعه رازي پنج اصل جاويد هستند كه عبارتند از: 1. آفريدگار 2. نفس كلي 3. ماده اولي 4. زمان مطلق 5. مكان مطلق.

وي اين اصول را در اثري مستقل با عنوان «مقالة في قدماء الخمسه» (بحثي در عناصر پنجگانه جاويد) تشريح كرده است. اما بحث‌برانگيزترين مباحث مربوط به تفكرات زكرياي رازي به نظرات او در باب دين برمي‌گردد.

طبق گزارش مورخان تاريخ فلسفه اسلامي، همچون ماجد فخري، سعيد شيخ و ... برخلاف اغلب فلاسفه مسلمان، رازي منكر سازش دادن فلسفه با دين است. به گفته اين مورخان، مطابق نظر رازي، اكثر اديان با تفكر فلسفي و به تعبيري با تحقيق علمي مخالفند. در بعضي از كتب منتسب به رازي، مانند «مخاريق‌الانبياء» و «حيل‌المتنب‍ئين»، نظرياتي ارائه شده كه آشكارا بوي ارتداد از آن‌ها به مشام مي‌رسد.

در آثار مزبور، ظاهرا وي عقل را برتر از وحي مي‌داند. در اين كتب شديدترين نظريات عليه دين، معجزات انبياء و وحي ابراز شده است. گفته مي‌شود كه زكرياي رازي در اين باره تا حدي به استدلالات مانويان آن زمان بر ضد اديان تأسيسي تمسك جسته است؛ از اين رو، «ابن حزم» در كتاب «الملل و النحل» خود، عقايد رازي را بيش از هر كس ديگري تقبيح مي‌كند. «اسماعيليان» نيز از تعليمات فلسفي او تبري جستند.

اما مرحوم شهيد استاد مرتضي مطهري انتساب رازي به الحاد را مردود مي‌داند و معتقد است نام مخاريق انبياء را دشمنان رازي، نظير «علي بن رضوان مصري» به اين كتاب داده‌اند، نه خود رازي. وي معتقد است كه رازي سخت پاي‌بند به توحيد و معاد و اصالت و بقاي روح بوده و كتب متعددي از رازي در خصوص اثبات مبدا و معاد برمي‌شمرد.

به اعتقاد استاد مطهري، چون رازي تا حدودي طرز تفكر شيعه اماميه داشته، همانند بسياري متفكران ديگر، از سوي دشمنان شيعه اماميه متهم به كفر و زندقه شده است.*

*منابع: مطالعات تطبيقي در فلسفه اسلامي، سعيد شيخ، ترجمه سيدمصطفي محقق داماد، انتشارات خوارزمي؛ خدمات متقابل اسلام و ايران، استاد شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا.
 جمعه 18 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن