تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815435086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جانشين فرمانده سپاه در قرارگاه سازندگي خاتم در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس: پيشتاز بودن قرارگاه در پروژه‌ها به بخش خصوصي براي توسعه كشور جرات داد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جانشين فرمانده سپاه در قرارگاه سازندگي خاتم در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس: پيشتاز بودن قرارگاه در پروژه‌ها به بخش خصوصي براي توسعه كشور جرات داد
خبرگزاري فارس: جانشين فرمانده سپاه در قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا گفت: پيشتاز بودن قرارگاه در پروژه‌ها به بخش خصوصي براي توسعه كشور جرات بخشيده است.


مردان ديروز عرصه رزم امروز در ميدان سازندگي و توسعه كشور، لباس كار و تلاش بر تن كرده‌اند، دست در دست يكديگر به آباداني اين سرزمين مي‌پردازند.
قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء نامي آشنا در توسعه كشور است كه پس از سال‌هاي دفاع مقدس، با توان، تجهيزات، تجربه و دانش فني بالا و بي‌نظير « شعار ما مي‌توانيم» را جامه عمل پوشانده و اجراي ده‌ها پروژه در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، عمراني و فني بيانگر اين توانمندي است.
سردار رستم قاسمي جانشين فرماندهي كل سپاه در اين قرارگاه محور فعاليت‌هاي عمراني و اقتصادي در كشور را كيفيت، سرعت، صداقت و اقتصادي بودن عنوان مي‌كند و بر نگاه جديد در اين مجموعه مبني بر اجراي پروژه‌هاي خاص كه ساير پيمانكاران در بخش خصوصي توان اجراي آن را ندارند، تاكيد مي‌كند و مي‌گويد با اين نگاه ما نيز از تقويت بخش خصوصي و اجراي اصل 44 قانون اساسي حمايت مي‌كنيم.
سردار قاسمي خود از مردان عرصه دفاع مقدس بوده كه اينكه در ميدان تلاش و سازندگي مديريت قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء را برعهده دارد.
گروه اقتصادي خبرگزاري فارس با پيگيري مستمري توانست چند روز قبل با وي به گفت و گوي اختصاصي در زمينه فعاليت‌هاي قرارگاه بپردازد.
آنچه در پي مي‌آيد حاصل اين گفت و گو است.

* فعاليت‌هاي فازهاي 16 و 15 پارس جنوبي

قاسمي درباره پيشرفت فيزيك پروژه 15 و 16 پارس جنوبي گفت: اين پروژه 18 درصد پيشرفت فيزيكي دارد. شركت‌هاي بخش خصوصي و دولتي مرتبط با آن سازماندهي شده‌اند، مناقصات برگزار و پيمانكاران آن انتخاب شده است و بخش عمده پروژه از روند خوبي برخوردار است و اميدواريم پروژه در زمان پيش بيني شده به اتمام برسد.
وي زمان اجراي پروژه را 52 ماه ذكر كرد و گفت:در حال حاضر 16 ماه آن گذشته است.
وي افزود: قرارداد اوليه اين پروژه 2 ميليارد دلار است و با توجه به تغيير نرخ جهاني، تغييراتي در قيمت نيز ايجاد خواهد شد.
قاسمي تاكيد كرد: پروژه در بخش‌هاي مختلف در حال انجام است و از توان داخلي نيز بيش از هر زمان ديگري در اين پروژه بهره گرفته‌ايم كه اين طرح صد در صد ايراني است.
وي 20 درصد پيشرفت پروژه را مربوط به آماده سازي سايت، تجهيز كارگاه و تامين كمپ‌ها برشمرد.
قاسمي همچنين اجراي L.P.G تانك‌ها، بويلرها و مجموعه ساختمان‌ها ، فونداسيون‌ و زيرسازي واحدهاي يوتيليتي را كه به شركت مپنا واگذار شده داراي 5 درصد پيشرفت دانست.
وي تاكيد كرد: بخشي از كالاهاي مورد نياز اين طرح تامين شده و 300 ميليون دلار كالا خريداري شده است.
وي درباره تامين مالي پروژه‌هاي 16 و 15 توسط بانك صنعت و معدن گفت: برخلاف مصوبه شوراي اقتصاد و هماهنگي‌هاي به عمل آ‌مده در اين زمينه و موافقت ‌هيات امناي حساب ذخيره ارزي ولي متاسفانه بانك صنعت و معدن هنوز آن را عملي نكرده است و دليل آن نظراتي است كه وزير صنايع در اين زمينه دارد و آن را قطعي و نهايي نساخته است.
قاسمي ميزان اعتباري را كه قرار است توسط بانك صنعت و معدن براي پروژه توسعه فازهاي 16 و 15 پارس جنوبي اختصاص يابد، يك ميليارد دلار عنوان كرد.

*عمده‌ترين پروژه‌ها در نفت و گاز

سردار قاسمي مهمترين پروژه‌هاي در دست اجراي توسط قرارگاه خاتم را توسعه فازهاي 16 و 15 پارس جنوبي، خط انتقال دوستي (عسلويه تا ايرانشهر) و مجموعه پروژه‌هاي پتروشيمي و پخش و پالايش، اجرا مي‌وشد را قابل توجه دانست.
وي با تاكيد بر اينكه قرارگاه توان بسيار قوي در اجراي خط انتقال دارد، گفت:در پروژه خط لوله هفتم كه لوله‌هاي آن به قطر 56 اينچ و به طول 902 كيلومتر در اجراي آن مشاركت داريم.
وي اضافه كرد: قرارداد اوليه قرارگاه 30 ماه بود كه با افزايش لوله خط انتقال به 40 ماه افزايش يافت و هم اكنون 25 ماه از قرارداد مي‌گذرد كه 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
سردار قاسمي همچنين گفت: برخلاف مشكلات مالي بسيار شديد و عدم پيش‌بيني بودجه براي اين پروژه در دولت و مجلس، پروژه به خوبي پيشرفته داشته و در صورت پشتيباني مالي 10 ماه زودتر، توان و تمام و تحويل پروژه را داريم.
وي تصريح كرد: قرارگاه در زمينه اجراي پروژه‌هاي خط انتقال، از نظر دانش فني و تجهيزات توانمندي بسيار بالايي دارد و آمادگي دارد خط انتقال گاز به هند و پاكستان را نيز تا انتها ادامه دهد و در اين زمينه به دولت نيز اعلام شده است.
در بخش خارجي نيز قرارگاه پروژه‌هاي زيربنائي و تخصصي همچون تونل، راه، پالايشگاه و... را در ديگر كشورها در حال ساخت و يا مطالعه در دست انجام دارد.

* اجراي پروژه‌هاي مسكن

وي در خصوص طرح‌هاي مسكن توسط قرارگاه خاتم اظهار داشت: يكي از موضوعاتي كه مي‌تواند در بخش مسكن تحول جدي ايجاد كند، صنعتي‌سازي مسكن است زيرا به صورت سنتي‌سازي سالانه 400 تا 500 هزار واحد ساخته مي‌شود كه امسال نيز اين اتفاق خواهد افتاد كه جدا از مسكن مهر است.
قاسمي افزود: توان ساخت سالانه بيش از اين تعداد نز وجود دارد ولي اين توان با توجه به نياز كشور به مسكن و عقب‌ماندگي‌هاي جدي اين بخش در سال‌هاي قبل سالانه ساخت 5/1 ميليون واحد نيز پاسخگو نخواهد بود و عرضه و تقاضا برابر نخواهد شد.
وي در ادامه گفت: ما پيشنهاد كرديم بخش انبوه سازي مسكن سالانه يك ميليون به روش صنعتي‌سازي يعني تكنولوژي ساختمان ساخته شود زيرا در روش سنتي سازي نيروي كار سخت كارگري كم داريم و دوم اينكه در اين روش مصالح به قيمت بالا تهيه مي‌شود و از سرعت بالايي نيز برخوردار نيست.
قاسمي افزود: ويژگي‌هاي صنعتي ‌سازي مسكن در كشورهاي مختلف را مورد بررسي قرار داديم و پيشنهاد كرديم سا لانه يك ميليون واحد را مي‌توان به اين روش احداث كرد كه خوشبختانه در دولت مورد توجه قرار گرفت و به طور جدي دنبال مي‌شود.
وي تاكيد كرد: با نگاهي كه خود رييس جمهور در بخش مسكن دارد، پيشنهاد مذكور مورد تصويب قرار گرفت و سازمان گسترش مامور پيشگيري آن شده است.
وي افزود: تمركز اجراي اين طرح در استان‌ها، بر اساس ‌آمايشي كه در طرح مسكن «مهر » و شهرهاي بزرگ كه كمبود مسكن دارند وجود خواهد داشت.

* پروژه‌هاي راه كشور

قرارگاه سازندگي در بخشي از پروژه‌هاي راه نيز حضور دارد به دليل اينكه اين پروژه‌ها چندان بزرگ نيستند، تمايل به حضور در آن نداريم.
وي اضافه كرد: راه شيراز به عسلويه توسط قرارگاه اجرا شده است.

* راه جاده‌اي و راه آهن

سردار قاسمي درباره اجراي پروژه‌هاي راه آهن گفت: قرارگاه سهم به سزايي در پروژه‌هاي راه‌سازي تاكنون داشته و 12 درصد راه‌آهن كشور را ساخته كه اين رقم سهم بالايي است.
قطعه 7 پروژه راه آهن اصفهان به شيراز كه تا پايان سال به اتمام مي‌رسد، توسط قرارگاه اجرا شده است و از پيشرفت 70 درصد برخوردار است.

* ساخت تونل و مترو

سردار قاسمي با اشاره به اجراي پروژه‌هاي بزرگ تونل در كشور توسط قرارگاه گفت: سازه‌هاي زيرزميني به روش‌هاي مختلفي صورت مي‌‌گيرد روش‌هاي مكانيزه، نيمه مكانيزه و غير مكانيزه صورت مي‌گيرد كه در دو روش اول توانمندي لازم در كشور وجود دارد.
وي افزود: در روش TBM كاملا مكانيزه، برخلاف اينكه پيمانكاراني با اين روش كارهايي را شروع كرده بودند اما نتوانستند به نتيجه مطلوبي دست يافتند ولي قرارگاه توانست در پروژه خط 3 و 4 قمرود با مشاركت شركت «سلي» ايتاليا سرعت انتقال فني راهبردي TBM را به كشور انجام دهد.
قاسمي در ادامه گفت: امروز احداث 200 كيلومتر تونل در اختيار قرارگاه است و ما توانسته‌ايم راندمان ماهانه 1000 متر را كه يك ركورد بي‌سابقه در كشور با نرم كاملا بين‌المللي بدست آورد.
هم اكنون متوسط اجراي پروژه‌ها به روش TBM ، متر در ماه است كه راندمان بسيار خوبي است و تاكنون پيمانكاران توان كسب چنين ركوردي را نداشته است.

* پروژه‌هاي تونلي،‌ آب‌هاي سيروان

طولاني‌ترين تونلي كه در كشور وجود دارد توسط قرارگاه خاتم ساخته شده، 30 كيلومتر با TBM با زمان بسيار خوبي در منطقه قمرود احداث و به اتمام رسيده است.
پروژه‌هاي خط هفتم متروي تهران،‌ خط دوم متروي مشهد و قطعه دوم خط 6 متروي تهران به طول 5/18 كيلوتر كه اخيرا در مناقصه آن برنده شده‌ايم و خط انتقال ‌آب از كرج به تهران (به طول 30 كيلومتر كه 16 كلومتر آن توسط قرارگاه اجرا مي‌شود.
وي همچنين با اشاره به حفاري 12 كيلومتري پروژه انتقال آب كرج به تهران گفت: قطعه اول اين پروژه كه پنج ساله بوده توسط قرارگاه صورت گرفته و هم اكنون كه به قطعه دوم نزديك مي‌شويم با سازمان آب تهران توافق كرده‌ايم كه به قرارگاه واگذار شود.
قاسمي افزود: هزينه اجراي پروژه در قطعه اول 40 ميليون دلار و قطعه دوم 70 ميليون دلار پيش‌بيني شده است و آبان ماه امسال قطعه اول به اتمام مي‌رسد.
وي اضافه كرد: پروژه تونل گلاب نيز اخيرا در توافق با شركت آب اصفهان توسط قرارگاه اجرا مي‌شود و 10 كيلومتر تونل به وسيله TBM احداث خواهد شد.

* ‌6 هزار نيروي متخصص در اختيار قرارگاه است

سردار قاسمي با اشاره به اينكه قرارگاه از توانمندي مهندسي سپاه كه داراي تجربه و دانش بالايي برخوردار است، استفاده مي‌كند گفت: هم با انعقاد قرارداد پالايشگاه‌هاي مختلف در جهت توانمندي نيروي فني و مهندسي منعقد كرده است.
وي تاكيد كرد: امروز در نيروهاي بسيج، نيروهاي متخصص قابل اعتمادي وجود دارد كه محل تامين نيروي انساني متخصص قرارگاه است.
وي افزود: هم اكنون بيش از 6 هزار نفر نيروي متخصص در مقطع مهندسي و دكتري و متخصص دانشگاهي در رشته‌هاي مختلف در اختيار قرارگاه است كه توانمندي بالايي است.

* توانمندي سدسازي

قاسمي با تاكيد بر اينكه قرارگاه توانسته در زمينه سد سازي، مجموعه‌اي را براي اين كار ايجاد كند، اظهارداشت: قرارگاه تجربه بسياري بالايي در اين زمينه دارد و از سد كرخه آغاز كرده است.
وي اضافه كرد: پس از اتمام اين پروژه كه از دانش،‌ تجربه و تجهيزات خوبي در اين زمينه برخوردار شديم رشته سد سازي كه جز نيازهاي جدي كشور تا سال‌هاي آتي خواهد بود در قرارگاه به صورت جدي دنبال شد و يك شركت تخصصي براي آن ايجاد شد.
وي افزود: اجراي سد « گتوند» يك پروژه بزرگ برق آبي است و 60 درصد پيشرفت فيزيكي آن است و اميدواريم تامين اعتبار آن به موقع صورت گيرد، تا پروژه در موعد مقرر به پايان برسد و اين پروژه يكي از طرح‌هاي بزرگ در دست اجراي قرارگاه است.
وي با اشاره به اينكه اعتبار اختصاص يافته در بودجه سال جاري 45 ميليارد تومان است، گفت: اين در حالي است كه براي رسيدن به برنامه‌زمان‌بندي پروژه در سال جاري به اعتباري معادل 200 ميليارد تومان نياز است اين موضوع يك بحران جدي است، چند روز قبل نيز در دولت به عنوان پروژه «گتوند» مطرح شد در صورت عدم تامين اعتبار آن مجبور به تعديل عمليات اجرائي، كاهش نيروي انساني و تجهيزات خواهيم بود.
سد گتوند در استان خوزستان و نزديكي‌هاي شوشتر واقع شده است.
وي درباره اجراي پروژه سد رودبار لرستان نيز گفت:در اين پروژه نيز قرارگاه سازندگي حضور دارد و يك شركت چيني به صورت كنسرسوم با ايران همكاري دارد اجراي آن از سال گذشته آغاز شده اما مشكلات تامين اعتبار دارد.
وي اعتبار اوليه مورد نياز اين قرارداد را 375 ميليون دلار عنوان كرد.

* مخازن ذخيره نفت و گاز

سردار قاسمي در خصوص فعاليت قرارگاه در زمينه ساخت مخازن گفت: قرارگاه توانمندي بالايي در زمينه ساخت مخازن ذخيره نفت و گاز دارد و بر اين اساس پروژه‌هاي ساخت مخازن متعددي از جمله مخازن يك ميليون بشكه‌اي نفت را در جزيره خارك ساخته و تحويل داده است.
وي اضافه كرد: هم اكنون با شركت ملي پالايش و پخش قرارداد بزرگي در 11 شهر براي ساخت مخازن ذخيره داريم كه اين قراردادها در مراحل پاياني كار قرار داشته و به زودي تحويل مي‌شود.
وي افزود: موضوع ذخيره سازي گاز در كشور به طور جدي دنبال نشده تا براي اوج مصرف كه در فصل زمستان است مورد استفاده قرار گيرد و لازم است مخازن ذخيره گازي در برخي نقاط كشور براي مصرف زمستاني در كنار شهرها احداث نمود.
وي اضافه كرد: ساخت مخازن LNG‌ در منطقه تمبك است كه كارفرماي آن شركت Iran LNG‌ و براي اولين بار در كشور اين منابع در حال ساخت و قرارگاه نيز با شركت «دايلم كره» به صورت كنسرسيوم اجرا مي‌كند، مهندسي پروژه توسط شركت كره‌اي صورت مي‌گيرد و ساخت آن توسط قرارگاه اجرا مي‌شود.

* نگاه جديد قرارگاه

سردار قاسمي درباره نگاه جديد قرارگاه گفت: با مركزيت جديدي كه در سپاه است، اين نگاه در قرارگاه وجود دارد كه در پروژه‌هاي عمومي كه قابليت اجرا توسط پيمانكاران كشور را دارد، وارد نشود و فقط به اجراي پروژه‌هاي برتري كه حضور قرارگاه را مي‌طلبد، بپردازد.
با اين سياست جديد در پروژه‌هاي با حجم كم وارد نمي‌شويم.
وي تاكيد كرد:حضور در پروژه‌هايي با حجم بالا و در رقابت با خارجي‌ها شاخص‌هايي است كه قرارگاه آن را دنبال مي‌كند كه اجراي پروژه انتقال آب غرب، خط انتقال در مناطق مرزي از جمله آن است.

* توان قرارگاه در ساخت دكل حفاري

قاسمي گفت: قرارداد درباره ساخت دكل حفاري هنوز قطعي نشده و با مذاكراتي كه در اين زمينه داريم، اميدواريم تا يك ماه آينده نهايي شود.
وي ادامه داد: صنعت حفاري در كشور به دليل كمبود دكل از سال گذشته مشكلاتي داشته و آينده بسيار خوبي دارد، بخش خصوصي هم قادر به تامين سرمايه‌گذاري در اين زمينه نيست و با اجراي اين كار به بخش توسعه استخراج نفت كمك مي‌كنيم.
قرار است 10 دكل حفاري در خشكي توسط قرارگاه تامين شود كه در مناطق نفت مركزي و نفت شمال قرار است مورد استفاده قرار گيرد.

* ساخت اسكله

به گفته سردار قاسمي بيش از 70درصد اسكله‌هاي كشور يا توسط قرارگاه ساخته شده و يا در حال ساخت است كه اين ميزان حجم گسترده‌اي را در اين زمينه به خود اختصاص داده است.
پروژه توسعه بندر شهيد رجايي در فازهاي يك و دو در اختيار قرارگاه سازندگي خاتم است مجموعه اعتبار آن 700 ميليون دلار است و آخرين روش بندرسازي از نظر تكنولوژي است كه به صورت طرح و اجرا EPC‌ در اختيار قرارگاه است.
با اجراي اين پروژه ظرفيت تخليه و بارگيري كشور به پنج برابر افزايش مي‌يابد كه در حال ساخت است اما مشكلات مالي آن همچنان پابرجاست.
پروژه توسعه بندر چابهار است كه يك بندر بزرگي است و به عنوان توسعه شرق كشور در محور شرق مطرح شده و قرار است، وزارت راه براي بخش راه آهن آن برنامه‌ريزي كند.
توسعه بندر چابهار و ايجاد خط ترانزيت كشورهاي آسيا مي‌تواند تحول خوبي در بخش ترانزيت كشور ايجاد كند.
اگر مشكلات مالي اين پروژه هم حل شودف ظرف 36 ماه اجراي آن به اتمام مي‌رسد.

* تونل امامزاده هاشم

اين تونل توسط قرارگاه در حال اجرا است و به خاطر صنعت در طراحي و مطالعات اوليه و تكميلي به لايه‌هاي سست و ريزش همراه با آب برخورد كرده است كه با روش حفاري فعلي (سنتي) ‌كار به كندي پيش مي‌رود و هم اكنون با توجه به چيزي حدود 100متر تونل و حفاري باقي مانده استفاده از روش‌هاي مكانيزه (TBM) توجيه اقتصادي نداشته و به ناچار بايد با همين روش فعلي و سنتي و سرعت پائين در حال انجام مي باشد.
قرارگاه در بسياري از پروژه‌ها جنبه خط شكني داشته و زمينه را براي بخش خصوصي فراهم كرده است.پيشتاز بودن قرارگاه در پروژه‌ها به بخش خصوصي براي توسعه كشور جرات بخشيده است.
در ساخت الفين پنجم مرواريد كه به شركت هيوندا واگذار شده بود اما با تغيير مديريت به جرات مي‌توان گفت اجراي اين پروژه ركورد ساخت واحدهاي پتروشيمي از نظر كيفيت و زمان‌بندي است اين واحد ظرف 24 ماه ساخته شد.

* طرح احياي اراضي

تاكنون 50 هزار هكتار از اراضي احيا شده و 40 هزار هكتار آن زير كشت محصولات مختلف متناسب با جغرافياي منطقه است توسط تعاوني‌هاي ايجاد شده اجرا مي‌شود.

* ساخت مسكن براي سپاه

قاسمي درباره ساخت مسكن براي سپاه گفت:سپاه نيز مانند ساير بخش‌هاي كشور دچار كمبود شديد مسكن است، فرمانده كل سپاه تاكيد كرد، با استفاده از توانمندي‌هاي بومي در اين زمينه اقداماتي صورت گيرد كه تعاوني سپاه محوريت آن را برعهده گرفته است و قرارگاه نيز به عنوان بازوي اجرايي آن را دنبال مي‌كند.
وي تصريح كرد: در سپاه بيش از 50 هزار واحد مسكوني كمبود داريم كه بايد نهضت مسكن در آن ايجاد شود.

گفت و گو از: زيبا اسماعيلي
انتهاي پيام/
 جمعه 18 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن