تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815383130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دومين آلبوم خانه جهان در تهران قراردارد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: دومين آلبوم خانه جهان در تهران قراردارد
تهران / واحد مركزي خبر / علمي فرهنگي 1387/05/16
دومين آلبوم خانه جهان در مركز تهران ،ميدان ارك در محل كاخ گلستان قراردارد.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر خانم ثقه الاسلام رئيس كاخ موزه گلستان با اعلام اين مطلب گفت اين آلبوم خانه ،بعد از آلبوم خانه كاخ سلطنتي انگلستان ،رتبه دوم جهان را دارد. قديمي ترين عكس موجود در اين مجموعه به عكاس فرانسوي "په شه " و قديميترين آلبوم به هديه ملك قاسم ميرزا اختصاص دارد .
قدمت عكس هاي اين مجموعه به دوران پادشاهي ناصرالدين شاه و مظفرالدين شاه برمي گردد.
با جمع آوري و ساماندهي تمامي شيشه عكس هاي اين مجموعه تاريخي، 9300 شيشه عكس و 48 هزار عكس تاريخي در اين مجموعه نگهداري مي شود .
اقاي هستي كارشناس آلبوم خانه كاخ موزه گلستان ميگويد هر شيشه عكس به اندازه قطع عكس و دوربين آن است ، به عبارتي ديگر عكس ها بر روي شيشه هاي 50 در 60 سانتيمتر در دوربين هايي به همين اندازه عكسبرداري مي شدند.
وي افزود در گذشته نگهداري نامناسب ،برخي از اين نگاتيوها رادرهم پيچيده و چروك كرده بود، كه زير نظر كارشناسي واحد پژوهش و مرمت پژوهشگاه ميراث فرهنگي ،اكنون اين نگاتيوها زير 2 شيشه نگهداري ميشود .
كارشناس ميراث فرهنگي گفت در بدترين شرايط اين فيلم هاي آنالوگ 120 سال عمر كرده است.
خانم ثقه الاسلام رئيس كاخ موزه گلستان با اشاره به يافتن فيلمي تاريخي در انبارهاي زيرزمين اين مجموعه گفت : سه سال پيش اين فيلم به فرانسه فرستاده شد تا با همكاري سازمان ملي تحقيقات علمي فرانسه و آرشيو ملي اين كشور ترميم شود ، اين فيلم تنها چند سال پس از نخستين فيلم برادران لومير برداشته شده و فيلمبردار آن يك ايراني بوده است و پس از ترميم يك بار براي اصحاب رسانه به نمايش گذاشته شد.
موضوع عكس ها اجتماعي و بيشتر از نحوه احداث جاده و پل براي گزارش روند سازندگي در كشور بوده است .
عكس هايي از جاده هاي در دست احداث شيراز ،اراك، اصفهان و رشت ،كار عكاس نوري كه به دستور پادشاه وقت براي گزارش كار روند ساخت و ساز اين مسيرها برداشته شده در اين مجموعه قرار دارد. همچنين عكس تنها دروازه باقيمانده شهر تهران "دروازه باغ ملي " پيش از آنكه در دوره پهلوي اول دوطبقه شود و عكس ميدان توپخانه در 110 سال پيش در اين آلبوم خانه نگهداري ميشود.
ثقه الاسلام درباره نحوه بازديد از اين آلبوم خانه گفت اين مركز بازديد ندارد ، كارشناسان ما در زمانهاي مختلف با انتخاب عكسهايي از مجموعه آلبومها آنهارا چاپ مي كنندو در بخش ديگري از اين كاخ موزه براي بازديد همگان به نمايش ميگذارند.
وي افزود :براي حفاظت از اين مجموعه بهترين روش هاي نگهداري را الگو قرار داديم به گونه اي كه تمامي آلبوم ها بصورت خوابيده و نه ايستاده بر روي شيرازه نگهداري ميشود تا سنگيني آلبوم باعث خرابي آن نشود.درجه حرارت اين مكان كنترل شده است، ساختمان آرشيو عكسها ضد زلزله ، ضد حريق و شيشه هاي آنَ ضد گلوله است .
گفتني است در كنار اين آلبوم خانه ، گنجينه كتابها ،اشيا وتابلوهاي نفيس كاخ گلستان قرار دارد كه يكي از معتبرترين مراكز نگهداري كتاب و آثار خطي و هنري است كه قدمت آن به اوايل قرن سيزده هجري قمري بازميگردد زمانيكه فتحعلي شاه قاجار با جمع آوري بقاياي كتابهاي كتابخانه هاي سلاطين گذشته آنها را در يكجا گردآوري كرده است . استاد فروزانفر بمدت سه سال مسئوليت اداره اين كتابخانه را برعهده داشته است.
صدا وتصوير دارد.
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن