تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803670408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد، كشور و راه صاحب وزير شدنداعتماد مجلس به سه وزير جديد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اقتصاد، كشور و راه صاحب وزير شدنداعتماد مجلس به سه وزير جديد
عكس‌ها: خبرگزاري فارس


با وجود مخالفت شديد چهره‌هاي شاخص طيف‌هاي مختلف اصولگرا
بهبهاني و كردان درپي حسيني وارد كابينه شدند
مرجان توحيدي – همان‌طور كه از قبل پيش‌بيني مي‌شد، مجلس به‌رغم مخالفت‌‌هاي تعداد محدودي از نمايندگان شاخص اصولگرا كه در طيف حاميان دولت و هواداران توكلي محسوب مي‌شدند، نسبت به وزيران پيشنهادي در نهايت به نظر محمود احمدي‌نژاد تمكين كرده و به هر سه گزينه‌ راي اعتماد داد.
مجلس اما در شرايطي روز گذشته به وزيران راه، كشور و اقتصاد راي اعتماد داد كه نمايندگان اصولگراي مجلس (حاميان دولت و هواداران طيف توكلي) در ميان سكوت اصلاح‌طلبان شديد‌ترين و گزنده‌ترين انتقادات را نسبت به وزيران پيشنهادي راه و كشور يعني حميد بهبهاني و علي كردان مطرح كردند، به‌گونه‌اي كه انتظار مي‌رفت با اين سخنان كه ديگر حالت افشاگري نسبت به مباني فكري، عقيدتي و مسايل اخلاقي اين دو وزير پيدا كرده بود، نمايندگان فقط به حسيني راي اعتماد دهند، اما از زماني كه اظهارات مخالفان اين وزيران با انتقادهايي از سوي ديگر نمايندگان مجلس و گاه فرياد «دو – دو» به معناي مخالفت همراه شد و ديگر نمايندگان نيز با فرياد احسنت، احسنت از اظهارات موافقان حمايت مي‌كردند، مشخص شد كه اكثريت مجلس بنا دارد به هر سه وزير به‌رغم تمامي اين افشاگري‌ها راي اعتماد دهد.
برهمين اساس نمايندگان مجلس روز گذشته در نهايت پس از دو نوبت بررسي و بحث در خصوص صلاحيت وزيران پيشنهادي اقتصاد، راه و كشور با راي نسبتا قاطع 217 راي از مجموع 252 نفر حاضر در جلسه سيد شمس‌الدين حسيني را روانه وزارت امور اقتصادي و دارايي كردند.
همچنين مجلس با 181 راي موافق 51 مخالف و 37 راي ممتنع نمايندگان، وحيد بهبهاني را به وزارت راه بدرقه كرد و بالاخره علي كردان نيز با 169راي موافق نمايندگان از ميان 64راي مخالف و 36راي ممتنع به وزارت كشور رفت تا مشخص شود مجلس اولين گام جدي را در جهت تعامل با دولت و جلوگيري از هر گونه چالش جدي با قوه مقننه برداشته است.
به عبارت ديگر همان‌گونه كه از چند روز گذشته در راهروهاي مجلس شايعات در مورد دو وزير راه و كشور مبني بر وجود برخي نقاط ابهام در بينش اسلامي و اخلاقي اين دو نفر پيچيده شده بود، روز گذشته به صورت علني و صريحا بر زبان مخالفان اين دو وزير جاري شد.
هر چند ظاهرا عده‌اي در مجلس اين شايعات و اصلاحات را در مورد اين دو وزير به ويژه علي كردان به صورت شب‌نامه در مجلس پخش كرده بودند كه اين مساله با اعتراض نمايندگان روبه‌رو شد. اگرچه نمايندگاني چون شاهرخي، عضو كميسيون اصل نود در تذكرات خود صريحا به نام وزيري كه در شب‌نامه‌ها عليه او نوشته بودند، اشاره‌اي نكردند اما از اظهارات مخالفان و موافقان مي‌شد استنباط كرد كه اين شب‌نامه در خصوص اين دو وزير به ويژه علي كردان طرح شده است. بر همين اساس هيات رييسه و لاريجاني نيز تاكيد كردند با اين مساله برخورد خواهند كرد؛ اما نمايندگان تذكردهنده معتقد بودند نمونه پخش اين شب‌نامه‌ها در مجلس هفتم روي داده كه البته با هيچ يك از آنها نيز برخوردي صورت نگرفته است.
در همين زمينه محمدرضا ميرتاج‌الديني، عضو هيات رييسه مجلس به خبرنگاران گفت كه شب‌نامه‌ها را عده‌اي «ناشناس» كه نماينده هم نبودند در كازيه نمايندگان قرار داده‌اند.
در اين ميان با وجود جو سنگيني كه در مورد علي كردان و حميد بهبهاني وجود داشت، سيد شمس‌الدين حسيني به راحتي و بدون آنكه مخالفي داشته باشد، تنها با صحبت دو موافق توانست به وزارت اقتصاد راه پيدا كند. موافقان حسيني كه سيدكاظم دلخوش و محمد ياري از كميسيون‌هاي اقتصادي و صنايع و معادن بودند، شرايط ويژه اقتصادي، حضور حسيني در كارگروه تحولات اقتصادي دولت، تحصيلات مرتبط وي با اقتصاد و نيز سوابق اجرايي و پژوهشي وي را از جمله نكات مثبتي دانستند كه باعث مي‌شود حسيني بتواند تصدي وزارت اقتصاد را بر عهده بگيرد. اما پس از اظهارات موافقان حسيني و خود او، با آمدن علي مطهري به عنوان مخالف وزير راه، نفس‌ها در سينه حبس شد. چرا كه همه منتظر بودند ببينند كه آيا شايعات مطروحه درباره بهبهاني از زبان نماينده مردم تهران مطرح مي‌شود يا خير، كه البته چنين هم شد و علي مطهري بدون آنكه نامي از اين موارد ببرد، بر اولويت داشتن تفكرات اسلامي بر تخصص تاكيد كرد و بهبهاني را گزينه‌اي ندانست كه از بينش و فكر درست اسلامي برخوردار باشد. ديگر مخالفين بهبهاني نيز چون دهقان و فلاحت‌پيشه همگي عدم تجربه و موفقيت وي را در مقاطع كوتاهي كه در امور اجرايي فعاليت داشته است، مورد اشاره و انتقاد قرار دادند و تاكيد كردند كه احمدي‌نژاد بايد گزينه‌اي را كه به لحاظ فني و عمراني و سوابق مثبت اجرايي در وضعيت بهتري باشد، به مجلس معرفي مي‌كرد.
پس از اظهارات مخالفان و موافقان و دفاع بهبهاني از برنامه‌هايش، نوبت به علي كردان رسيد. اما پيش از آن كه بحث و بررسي درخصوص كردان مطرح شود، احمد توكلي در تذكري خواستار ادامه برگزاري جلسه، به صورت غليرعلني شد. ظاهرا احمد توكلي و همان هواداران طيف وي قصد داشتند تا اظهارات خود را درخصوص كردان كه حالت افشاگري داشت، در يك جلسه غيرعلني براي نمايندگان مطرح كنند؛ اما اين درخواست با مخالفت لاريجاني روبه‌رو شد. به طوري كه توكلي با استناد به ماده 103 آيين‌نامه داخلي مجلس تاكيد كرد كه بنا به تقاضاي كتبي رييس‌جمهور يا يك وزيرو يا ده نفر از نمايندگان به دليل شرايط اضطراري، مي‌توان جلسه غيرعلني برگزار كرد كه لاريجاني در پاسخ با اشاره به اصل 69 قانون اساسي تاكيد كرد كه نه شرايط اضطراري وجود دارد و نه مشكل امنيتي، تقاضا بايد با موضوع سنخيت داشته باشد.
لاريجاني ادامه داد: جمهوري اسلامي بيدي نيست كه با دو، سه تا اظهارنظر درباره وزير بلرزد. «الان نه جنگ است و مردم هم محرم هستند و همه چيز بايد شفاف باشد.
در اين حال بار ديگر نادران در تذكري به همين ماده استناد كرد و گفت كه ما مي‌خواهيم درباره صلاحيت اخلاقي رييس شوراي امنيت كشور صحبت كنيم. لاريجاني هم در پاسخ گفت كه نبايد مخالفت يا موافقت خود را با وزير در اظهارات خود در قالب تذكر آيين‌نامه‌اي مطرح كنيد. وي بار ديگر شرايط كشور را بسيار معمولي خواند و هيچ اضطراري كه بر مبناي آن بخواهد جلسه را غيرعلني كند، نديد. در همين حال باهنر هم در قالب تذكر آيين‌نامه‌اي به گونه‌اي جواب توكلي و نادران را داد و تاكيد كرد: اگر اضطرار در اين ماده پسوندي نداشت، هر كس كه تشخيص مي‌داد، بايد جلسه غيرعلني تشكيل شود، مانند رييس‌جمهور، وزيريا 10 نماينده، بايد جلسه غيرعلني برگزار مي‌شد؛ اما در اين ماده شرط گذاشته شده كه اضطرار و رعايت امنيت كشور بايد تشخيص داده شود كه در اينجا تشخيص دهنده اين مساله رييس جلسه است.
نماينده مردم تهران در خانه ملت، افزود: متاسفم كه برخي نمايندگان از اخطار آيين‌نامه‌اي براي موافقت يا مخالفت استفاده مي‌كنند، آقايان در همين چند جمله حرف‌‌هاي مخالف خود را زدند و تمام بحث‌هايي كه عنوان شده و كاغذهايي كه پخش شده بود، را از پشت تريبون مطرح كردند، اما خواهش مي‌كنم هر كس حرفي دارد، صراحتا از تريبون صحبت كند و پاسخ را بشنود و هم در مقابل مردم و هم در مقابل خدا پاسخگوي حرف‌هاي خود باشد.
لاريجاني در اينجا از باهنر پرسيد كه تذكر شما خطاب به چه كسي بود، كه باهنر پاسخ داد: تذكرم به آقاياني است كه از تذكر آيين‌نامه‌اي استفاده كرده و مخالف وزير پيشنهادي صحبت مي‌كنند.
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به باهنر، گفت: به دليل آنكه آقاي باهنر نايب رييس هستند، اين مساله را قبول مي‌كنيم كه حاضرين در مجلس خنديدند.
در عين حال باز هم توكلي در تذكري خطاب به لاريجاني تاكيد كرد كه من تلاش كردم كه بعضي موارد را در خصوص كردان علني نكنم. وي سپس خطاب به لاريجاني گفت: به استناد اين ماده شما اختياري نداريد كه تشخيص بدهيد جلسه غيرعلني است، اين نمايندگان مجلس هستند كه اين تشخيص را مي‌دهند و شما به محض ديدن اين تقاضا بايد جلسه را غيرعلني ادامه مي‌داديد و با استماع دليل تقاضاكنندگان تصميم‌ مي‌گرفتيد كه جلسه علني ادامه پيدا كند يا غيرعلني كه اين مساله با مخالفت لاريجاني روبه‌رو شد. پس از اين سخنان مخالفان و موافقان علي كردان اظهارات خود را مطرح كردند كه مهم‌ترين بخش آن زير سوال بردن مدرك تحصيلي دكتراي كردان و نيز فوق ليسانس او، تندرو بودن وي، برخي مسائل اخلاقي و نگراني بابت از دست رفتن ميراث اصولگرايي و اهداف دولت احمدي‌نژاد بود كه به اعتقاد مخالفان وي صلاحيت حضور در وزارت كشور را به اين دليل نداشته و وجودش در وزارت كشور به گفته زاكاني خسران است، اما در نهايت نمايندگان به رغم همه اين كنايه‌ها و افشاگري‌ها به هر سه گزينه مورد نظر احمدي‌نژاد راي دادند.
حسيني مخالفي نداشت
پس از سخنراني رييس‌‌جمهور در‌مجلس قرار بود كه مخالفان و موافقان گزينه پيشنهادي براي وزارت اقتصاد به سخنراني بپردازند كه براي نطق در مخالفت با سرپرستي سيد شمس‌الدين حسيني هيچ يك از نمايندگان اعلام تمايل و ثبت نام نكرده بودند.
طبق آيين‌نامه، ابتدا بايد مخالف و سپس موافق صحبت كند، ولي از آنجا كه حسيني هيچ مخالفي نداشت قرار شد موافقان به ايراد سخن بپردازند، كه اين موضوع مورد تذكر تعدادي از نمايندگان قرار گرفت، ولي لاريجاني رييس‌مجلس گفت اين موضوع در مورد وزرا نيست و اگر مخالفي نباشد، موافقان مي‌توانند صحبت كنند و درست نيز همين است.
براين اساس درپي توضيحات لاريجاني، موافقان وزارت شمس‌الدين حسيني به ايراد ديدگاه‌هاي خود پرداختند.
ويژگي مهم برنامه حسيني
نماينده تالش درموافقت با وزارت حسيني، مهار تورم را مهم‌ترين ويژگي برنامه‌هاي وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي دانست و گفت: ‌اين وزارتخانه چند ماه با سرپرست اداره شده است، امروز لازم است تا يك مديريت باثباتي بر اين وزارتخانه حاكميت پيدا كند.
بهمن محمدياري به ويژگي ممتازي كه حسيني در برنامه‌هاي خود در جلسات با نمايندگان بيان كرده بود، اشاره كرد و گفت: ايشان مرزبندي كاملي بين اقتصاد و سياست قائل و معتقدند كه مسائل اقتصادي را بايد با توسل به علم اقتصاد و نه با وارد كردن مديريت سياسي كه مسائل اقتصادي را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد، حل كرد.
حمايت دانش‌جعفري
نماينده‌ مردم صومعه‌سرا در خانه‌ ملت، از وزير پيشنهادي وزارتخانه امور اقتصادي و دارايي به عنوان فردي كه با پشت سر‌گذاشتن مدارج علمي در حوزه‌ اقتصاد از تخصص و علم لازم برخوردار است، نام برد.
سيد كاظم دلخوش در موافقت با وزير پيشنهادي امور اقتصاد و دارايي گفت: دانش‌جعفري هم كه خود رييس كميسيون اقتصادي بود و بعد از آن سكان وزارت اقتصاد و دارايي را در دست گرفته بود، از حسيني به عنوان فردي توانمند در حوزه‌ مديريت اقتصادي ياد مي‌كرد.
مهار تورم در چندماه
سيدشمس‌الدين حسيني، وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي در ادامه به دفاع از برنامه‌هاي خود پرداخت با اشاره به سرفصل‌هاي برنامه‌هايش به مهار تورم، اصلاح نظام بانكي، اصلاح نظام مالياتي، تسهيل امور گمركي، توسعه‌ بيمه‌هاي تجاري، اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي، توسعه‌ بازار سرمايه، پويا ساختن نظام نظارت و حسابرسي و تحول در نظام اداري وزارت امور اقتصاد و دارايي اشاره كرد و گفت: برنامه‌ها با درك اين واقعيت از اين‌كه يك سال بيشتر از دولت باقي نمانده است، در كوتاه‌مدت و ميان‌مدت مطرح است.
وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي در خصوص مهار تورم، گفت: با ارائه‌ تدوين ساختاري و با احصاي ريشه‌هاي آن اذعان دارم كه تورم مشكلي نيست كه در طول يك سال حل شود، ولي مي‌توان حتي ظرف چند ماه شعله‌هاي تورم را فرو نشاند و در اين راه انضباط مالي و صرفه‌جويي، انضباط پولي و مهار رشد نقدينگي و هدايت آن به سوي فعاليت‌هاي مولد، سياست‌هاي مناسب تجاري براي تعديل تورم وارداتي ناشي از تكانه‌هاي نفتي، خنثي‌سازي اثر مازاد درآمدهاي ارزي بر رشد پولي و نقدينگي مي‌تواند موثر مي‌باشد.
وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي، تصريح كرد: توسعه‌ بازار سرمايه اين روزها بسيار وضعيت خوبي دارد، اما حتما مي‌توانيم اين بازار را توسعه و تعميق ببخشيم.
از دولت بازرگان تا مونوريل
مخالفان وزير پيشنهادي راه هر يك به موضوعات متفاوتي پرداختند به طوري كه يكي از مخالفان به سن بالاي بهبهاني پرداخت، ديگر پروژه مونوريل در دوره شهرداري احمدي‌نژاد كه حاصل ايده‌هاي بهبهاني بود را نشانه ناكارآيي وي دانست و علي مطهري تعهد وي را زير سوال برد.
علي مطهري با بيان اينكه بهبهاني وزير مناسب دولت نهم نيست، گفت: وزير بايد سابقه تفكر و زندگي درست اسلامي داشته باشد، نگوييد ايشان متخصص در چنين و چنان است، خيلي از انحرافات به دست همين متخصص‌ها انجام مي‌شود.
نماينده تهران در مخالفت با بهبهاني گفت: يك وزير علاوه‌بر تخصص بايد بينش، ديد و فرهنگ اسلامي داشته باشد، فرهنگ اسلامي وي بايد بالاتر از حد معمول باشد. وي يادآور شد كه اگر بهبهاني در دولت موقت مهدي بازرگان معرفي مي‌شد بهتر بود، وي مناسب براي وزارت در دولت نهم نيست.
مطهري تصريح كرد: معتقدم جناب آقاي احمدي‌نژاد در بين روساي جمهوري اخير بهترين رييس‌جمهور بودند، اما معتقدم كه ايشان در مسائل فرهنگي بسيار بي‌تفاوت، بي‌حس و غيرحساس هستند و اين جور مسائل را به هيچ وجه اهميت نمي‌دهد و معرفي اينگونه افراد برايش خيلي عادي است.
وي افزود: در حالي كه اينها نوعي انحراف از مسير اصلي انقلاب است. فردا انقلاب كم‌كم به انحراف كشيده خواهد شد نماينده تهران در مجلس تاكيد كرد: با وجود اين همه افراد متخصص در رشته عمران و راه و ساختمان فكر نمي‌كنم لزومي داشته باشد كه حتما آقاي بهبهاني وزير باشد.
نماينده اسلام‌آباد غرب ديگر مخالف وزارت بهبهاني هم گفت: بايد مشخص شود كه بهبهاني در پروژه شكست خورده مونوريل تهران چه نقشي داشته است.
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه با تاكيد‌بر اينكه افكار عمومي در مورد پروژه مونوريل با سوالاتي مواجه است، گفت: بايد براي روشن شدن و تنوير افكار عمومي نقش بهبهاني در پروژه‌هاي نيمه تمام مشخص شود.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس ادامه داد: بهبهاني برنامه‌اي كلي به مجلس ارائه كرده و از 16 صفحه برنامه او حدود 12 صحفه به كليات پرداخته است. ارائه كليات به مجلس به عنوان برنامه كاري با توجه به اينكه ما با بودجه و تخصيص اعتبار سروكار داريم به معناي فرار از پاسخگويي در آينده است.
نماينده مردم چناران نيز تاكيد كرد: بهبهاني در حالي برنامه بلند مدت خود را به مجلس آورده كه حداكثر يك سال به عنوان وزير مي‌تواند كار كند و به‌رغم اين مدت محدود او اعلام كرده كه چقدر ريل و جاده احداث مي‌كند. به قول يكي از دوستان فقط مانده وي يك ريل از آسمان به زمين بزند و البته نمي‌توان اين همه كار را در يك سال انجام داد.
مونوريل بهبهاني در كرج است
در مقابل اما سه نفر از نمايندگان در پي اظهارات مخالفان وزارت بهبهاني به حمايت از وي پرداختند و ايرادات واردشده به وي از جمله نقض تعهد، كبرسن و شكست طرح‌هاي وي را رد كردند.
از جمله نماينده كرج كه گفت مونوريل در تهران قرباني مسائل سياسي شد، اما اكنون در كرج اجرا مي‌شود.
فاطمه آجرلو ديروز در موافقت با وزير پيشنهادي راه‌و‌ترابري گفت: يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي مورد نظر نمايندگان ارزشي و متعهد مجلس، موضوع ولايت مداري افراد است كه در صدر همه اولويت‌ها قرار دارد، در برنامه دكتر بهبهاني در جريان تخصص‌هاي وي در رشته‌هاي عمران و راه‌ و‌ترابري قرار گرفته‌ايد، اگر افراد جوان معرفي ‌شوند، عده‌اي به بي‌تجربه بودن آنان اعتراض مي‌كنند، حال كه يك فرد متخصص با تجربه معرفي شده است، عده‌اي ايرادهاي ديگر مطرح مي‌كنند.
نماينده كرج با اشاره به سخنان مخالفان وزير پيشنهادي راه‌و‌ترابري، گفت: مجلس بايد در مورد مونوريل و شكست آن شفاف شود؛ چراكه اين پروژه دستخوش برخوردهاي سياسي شد، اما با پيگيري‌هاي درخور تقدير بهبهاني اين پروژه در كلان شهر كرج در حال اجراست.
برنامه‌هاي بهبهاني در راه
حميد بهبهاني در جلسه ديروز مجلس نيز در دفاع از خود، با اشاره به اينكه ظرفيت‌هاي ترانزيتي بزرگ‌ترين ثروت طبيعي ايران بعد از نفت است، گفت: ايران مي‌تواند از طريق ترانزيت درآمد بالايي داشته باشد.
وزير پيشنهادي راه‌وترابري در جلسه راي اعتماد كه در دفاع از برنامه‌هاي خود براي تصدي پست وزارت راه سخن مي‌گفت، با اشاره به اينكه بخش راه شريان حياتي كشورها است كه نقش مهمي در توسعه دارد، گفت: يكي از برنامه‌هاي من تقويت شبكه راه‌هاي كشور است كه در برنامه‌اي كه تقديم مجلس كردم به آن اشاره شده است. بهبهاني تصريح كرد: يكي از برنامه‌هاي اصلي من برطرف كردن حلقه‌هاي مفقوده كريدورهاي تراتزيتي در كشور است.
تبديل اميدها به ياس
پس از اتمام اظهارات موافقان و مخالفان وزارت راه، بار ديگر علي مطهري در جايگاه قرار گرفت تا به عنوان مخالف وزير پيشنهادي كشور يعني علي كردان صحبت كند.
علي مطهري در مخالفت با وزير پيشنهادي كشور با اشاره به سابقه كردان در معاونت اداري – مالي صدا و سيما گفت: وي در اين پست بسياري از هم‌ولايتي‌ها و اقوام و خويشانش را به استخدام سازمان صدا و سيما درآورد. در آن مقطع با سازمان صدا و سيما همكاري داشته و از نزديك شاهد اين موضوع بودم. اين موضوع يك نقطه ضعف در كارنامه كردان است.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به تحقيق عده‌اي از روحانيون مجلس از پرونده كردان گفت: عده‌اي از روحانيون مجلس با بررسي پرونده كردان وي را از لحاظ اخلاقي در خصوص اعلام مدرك تحصيلي، صاحب صلاحيت براي پست وزارت كشور ندانستند. نمي‌خواهم به صورت جزئي وارد موضوع شوم، ولي مي‌توانيد به صورت سربسته از افراد موثق سوال كنيد.
اظهارات مطهري كه به اينجا رسيد، عده‌اي از نمايندگان مجلس فريادهايي را در باب انتقاد و مخالفت با صحبت‌هاي مطهري سر دادند. به طوري كه كوچك‌زاده با فرياد خطاب به مطهري تاكيد كرد كه چرا چنين مسائلي را در صحن مطرح مي‌كنيد؟ نمايندگان كي تشكيل جلسه دادند و كدام روحاني اين حرف‌ها را زده است؟ موسوي، نماينده اردبيل نيز صداي خود را به نشانه مخالفت با سخنان مطهري بلند كرد. پس از اين مخالفت‌ها، مطهري ادامه وقت خود را به روح‌الله حسينيان داد. حسينيان در حالي كه عباي خود را بر دوش مي‌انداخت از صندلي خود برخاست و به سمت جايگاه رفت. حسينيان با بيان اينكه 8سال خون‌دل خورده‌ايم به اميد روزگاري كه دولت احمدي‌نژاد سر برآورد، افزود: اما متاسفانه مدتي است كه اميد ما به ياس تبديل شده است. با وجود اينكه از مدافعان سرسخت اين حركت هستم، اما به دليل دلسوزي با دولت احمدي‌نژاد به عنوان مخالف سخن مي‌گويم.
وي با تاكيد بر اينكه هنوز هم معتقدم بايد از دولت دفاع كنم، افزود: دفاع اين گونه نيست كه اگر راه خطايي دولت در پيش دارد ما اين راه خطا را تاييد كنيم، چرا كه اگر دوستان به آينده خودشان فكر نمي‌كنند اينجانب نگران آينده اصولگرايي هستم تا نكند با اين رفتار ومنش خدايي ناكرده زمينه‌هايي فراهم شود كه حتي نيروهاي مذهبي به دليل اين بدعت‌هايي كه در حال گذاشته شدن است، حكومت را دودستي به همان‌هايي كه 8 سال با ارزش‌ها مخالفت كردند و در صدد تضعيف آن برآمدند، تقديم شود.
حسينيان ياد‌آور شد: احمدي‌نژاد در انتخاب و معرفي اين دو وزير كه اينجانب حساسيت دارم،بدعتي گذاشت كه اگر به همين سمت و سو برود بايد منتظر باشيم كه يك روزي از وزراي دولت رژيم گذشته بياورند نصب كنند و به عنوان متخصص معرفي شوند.
وي با بيان اينكه اگر جلسه علني نبود وارد برخي مسائل مي‌شد، اظهارداشت: كسي كه مي‌خواهد وزير كشور جمهوري اسلامي شود، بايد فردي امين باشد.
وي گفت: در جلسه‌اي كه وزير پيشنهادي كشور با نمايندگان داشتند، بنده و فاكر از كردان راجع به دكتراي افتخاري كه در زندگي نامه خود آورده‌اند و از دانشگاه آكسفورد كسب كرده‌اند سوال كرديم، اظهار كردند بنده يك رساله‌اي نوشتم و فرستادم كه دكتراي افتخاري را كسب كردم.
حسينيان گفت: ما از كردان پرسيديم رساله شما چه بود كه پاسخ دادند رساله من در تقويت و تعليم در اسلام بوده است، كه بنده گفتم اين عنوان ربطي به دكتراي حقوق ندارد و چگونه به شما دكتراي حقوق اساسي در مقابل نوشتن يك رساله تعليم وتربيت در اسلام را دادند كه ايشان در جواب ماندند.
نماينده مردم تهران در خانه ملت تصريح كرد: بنده همچنين از وزير پيشنهادي كشور سوال كردم كه آيا شما از رساله خود دفاع كرده‌ايد فرمودند، دفاعي نكرده‌اند، در حالي كه كردان صبح همان روز در جلسه‌اي رسما اعلام كرده بودند من از اين رساله دفاع كردم و وقتي از ايشان سوال شد شما كه زبان انگليسي نمي‌دانيد چگونه دفاع كرديد، گفتند مترجم گرفتم. وي افزود: كردان در پاسخ به سوال فاكر كه فرمودند شما در جلسه صبح اعلام كرديد از رساله خود دفاع كرده‌ايد، پس چرا در اين جلسه مي‌گوييد دفاع نكرده‌ام، گفت: من اشتباه كردم، اينجانب نيز در سوالي از كردان پرسيدم شما بر چه مبنايي تاكنون حقوق خود را مي‌گرفتيد كه فرمود بر مبناي اين مدرك بوده است و بنده هم عنوان كردم چرا شما چندين سال براساس مدرك خلاف حقوق گرفته‌ايد و توجيه‌تان چه بود، پاسخ دادند، در وهله اول من از لاريجاني اجازه گرفتم و بعد هم گفتند من ماموريت زياد رفتم و حق ماموريت نگرفتم و اين مبلغ اضافه را بر مبناي آن حق ماموريت ها حساب كردند.
پس از اتمام اظهارات حسينيان، دلق‌پوش، نماينده مردم آستارا به عنوان موافق در جايگاه حاضر شد و با تقدير از فعاليت‌ها و سوابق كردان تاكيد كرد كه در اين شرايط احساس عدم تعيين وزير خسارت‌هاي فراواني را براي كشور و مردم در بردارد و لازم است نمايندگان براي كمك به دولت و رييس‌جمهور اقدام بزرگوارانه خود را انجام داده و از وزارت كشور حمايت كنند. پس از اظهارات دلق‌پوش، جلسه علني صبح پايان پذيرفت و ادامه جلسه به بعدازظهر و ساعت 14 موكول شد.
در ادامه جلسه زاكاني به عنوان مخالف ديگر كردان وارد جايگاه شد و در مورد مدرك تحصيلي كردان، گفت: فوق ليسانس وي مبنا و پايه‌اي ندارد و توجه فقط به دكتراي افتخاري جلب نشود و اين مدرك هم حتي مبنايي ندارد و هيچ جا ارزشيابي نشده و اساسا قابل اعتنا نيست.
زاكاني تصريح كرد:عضويت وي در هيات علمي فقط با داشتن فوق ديپلم است و در تاريخ ‌١٢/٤/٧٩ طي نامه‌اي از جاسبي درخواست مي‌كند كه به علت داشتن دانشنامه‌ي دكتراي حقوق جذب هيات علمي شود كه هفت ماه پس از مشغوليت در دانشگاه فقط با برگه فتوكپي دكتراي افتخاري، درخواست صدور حكم قطعي رسمي كرد كه اين هم از نكات جالب است و در نهايت نيز حكم قطعي و رسمي گرفت.
وي افزود: در اين هفته كه پرونده مطرح شد كردان نكته‌اي را شنبه به ما گفت كه روز گذشته در يك جلسه شش نفره‌اي اعلام كرد اشتباه كرده است و نادرست گفته‌، به اين معنا فردي كه مي‌خواهد تصدي اين مسووليت را بگيرد ظرف چهار روز از يك نكته عدول كرده و حرف خلاف واقعي را به جمعي كه مي‌خواهند در مقام انتخاب درآيند، مي‌زند.
نماينده مردم تهران در خانه ملت، تصريح كرد: پس از جلسه روز گذشته سه تن از نمايندگان كه از قضات هستند به اتفاق گفتند وي صلاحيت ندارد و به صلاح كشور نيست كه مسوول شود كه براي رياست قوه مقننه شفاها اعلام كردند.
پس از پايان اظهارات موافق و مخالف درباره وزير پيشنهادي كشور، علي كردان با اعتماد به نفس قابل توجه وارد جايگاه شد و سعي كرد اينگونه وانمود كند آنچه درباره وي مطرح شده، برايش اهميتي نداشته است. بر همين اساس هم ابتداي سخنان خود را به نماينده‌اي كه سوالاتي را درباره برنامه‌‌هاي وي براي وزارت مطرح كرده بود، قرار داد و دست آخر هم در پاسخ به مواردي كه درباره مدرك تحصيلي وي مطرح شده بود، قول داد مداركش را به هيات رييسه تقديم كند و درباره آنچه در خصوص وضعيت اخلاقي وي مطرح شد، سوال‌كنندگان را به وزارت اطلاعات ارجاع داد.
علي كردان گفت: مجلس به هر نحوي كه مصلحت مي‌داند، تصميم بگيرد، آن تصميم را بر ديده منت خواهم گذاشت؛ ولي در هر سنگري كه خدمت كنم، تعامل با مجلس را يك وظيفه شرعي و قانوني مي‌دانم.
وزير پيشنهادي رييس جمهوري براي تصدي وزارت كشور قبل از كسب راي اعتماد مجلس در دفاع از خود اظهار كرد: مباحثي كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح شد، قطعا خيرخواهانه و ناصحانه و اداي وظيفه نمايندگي بود، از برادران موافق و دوستان مخالف، سپاسگزاري مي‌كنم كه فضايي را فراهم كردند كه من هم بتوانم در حد وسع و بضاعتم برنامه‌هايم را براي وزارت كشور نزد دوستان تبيين و اگر مواردي وجود دارد براي روشن كردن ذهن نمايندگان عزيز مطرح كنم.
آخرين دفاع احمدي‌نژاد
با پايان سخنان موافقان و مخالفان كردان ديروز اين احمدي‌نژاد بود كه ديگر بار با حضور در مجلس در جلسه دوم دفاع از وزيران پيشنهادي، از شمس‌الدين حسيني، علي كردان و حميد بهبهاني، نامزدهاي تصدي وزارتخانه‌هاي اقتصاد، كشور و راه دفاع كرد.
احمدي‌نژاد با بيان اين كه سنگين‌ترين هجمه‌ها در عرصه‌هاي جهاني و داخلي قريب به سه سال عليه دولت وجود داشته است، تاكيد كرد: سه عزيزي كه معرفي شده‌اند سه فرد مومن و وفادار به انقلاب با سابقه طولاني خدمت هستند. كجاي آقاي بهبهاني با وزيران طاغوت مشابهت دارد؟ من 30 سال است كه ايشان را مي‌شناسم. فداكاري‌هايي براي انقلاب كرده كه خيلي‌ها حاضر نيستند انجام دهند. ايشان تكيه‌گاه نيروهاي انقلاب در دانشگاه بوده و هرجا انقلاب ماموريت داده ايستاده و كار كرده است. آيا در زندگي‌اش دست‌اندازي به بيت‌المال بوده است؟ كم‌كاري بوده است؟ من در حضور شما شهادت مي‌دهم كه در اين 30 سال نه تنها اينها را نديدم، كه عكسش را ديدم؛ خانواده‌اي پاك و زندگي سالم و شفاف.
احمدي‌نژاد در همين حال تصريح كرد: جناب حسيني هم برآمده از انقلاب و رويش انقلاب است كه با اين علم، تسلط و تعهد به اصول و جهت‌گيري‌هاي انقلاب معرفي شده، يا جناب كردان كه 30 سال در خدمت انقلاب و در تمام مدت در مسووليت‌هاي مهم و بعضا حساس بوده است. زندگي، خانواده، مواضع و كاركرد او هم مشخص است؛ البته معناي اين حرف‌ها اين نيست كه لزوما انتخاب من بهترين انتخاب است. ما بايد مسيري را طي كنيم تا به چند نفر برسيم. اين‌طور نيست كه انبار هزار نفره داشته باشيم بلكه با كلي دقت، پي‌گيري، مشورت و بالاخره توجه به مصالح كشور و الزامات كار به يكي دو نفر مي‌رسيم. بايد هماهنگي‌هاي زيادي كنيم كه اين‌ها ضروريات و لوازم تصميم‌گيري است كه كمك مي‌كند تصميمي دقيق‌تر و پخته‌تر گرفته شود.
رييس دولت نهم در ادامه گفت: يكي از دوستان به من گفت بعضي از عزيزان نمي‌دانم از كدام منبع گفته‌اند كه وقتي با آقا مطرح شده، احمدي‌نژاد اصرار كرده است تا بالاخره آقا فرموده‌اند من مخالفتي ندارم. اصلا رابطه ما با رهبري اين‌طوري است؟ آيا رابطه اين دولت با رهبر اين‌طور تنظيم شده است؟ اصلا براي ايشان دو دقيقه هم طول نكشيد. من گفتم اين سير طي شده و استنتاجي كرديم و به ايشان رسيده‌ايم.
وي افزود: گفتند برادر عزيز و بسيار خوب ما آقاي صمصامي و برادر بسيار خوبمان آقاي سيد مهدي(هاشمي)، لب مرزي هستند و ممكن است راي لازم را كسب نكنند. خود آقاي سيدمهدي به من گفتند كه ما هم ارزيابي كرده‌ايم، لب مرزي هستيم و شما اين خطر را نكن و روي فرد ديگري بررسي كن. وقتي خدمت آقا رفتيم، عرض من يك دقيقه هم نشد. من سير را گفتم و ايشان پرسيدند چقدر آقاي كردان را مي‌شناسيد و من هم توضيح دادم و ايشان گفتند بسيار خوب، برويد و تلاش كنيد كه ايشان راي بياورد.
رييس‌جمهور با انتقاد از بحث‌هاي مطرح شده اظهار كرد: ما كه نبايد بياييم و اين‌جا حرفي را از بالاترين جايگاه نظام نقل كنيم كه همه پيكره اين نظام و ملت متصل به آن‌جا است.
احمدي‌نژاد اضافه كرد: برادري آمد و گفت احمدي‌نژاد خودش موافق نيست و مخالف است و به همين خاطر فلان برادر و فلان برادر مخالفت مي‌كنند. شما من را مي‌شناسيد و مي‌دانيد كه اهل اين سياسي‌كاري‌ها نيستم، البته من امروز خيلي خوشحال شدم و خدا را شكر كردم كه جناب آقاي دكتر لاريجاني چند بار گفتند با اين كاغذهايي كه منتشر مي‌شود برخورد خواهم كرد. ان‌شاء‌ا... برخورد كنند و منشأ آن هم مشخص شود.
احمدي‌نژاد با اشاره به اظهارات يكي از نمايندگان گفت: من از خدا مي‌خواهم نياورد آن روزي را كه احمدي‌نژاد به دنبال گماردن وزيران زمان شاه باشد؛ البته خدا خودش مي‌داند كه من مطلقا هيچ چيزي را به دل نمي‌گيرم، ولي آيا امروز انقلاب ما به سمت طاغوت دارد حركت مي‌كند يا اين‌كه امروز ملت ايران پرچمدار همه اصول و آرمان‌ها در جهان است؟
وي با بيان اين خواهش ‌كه انتقاد به كارهاي من را به وزيران تسري ندهيد، خطاب به نمايندگان يادآورشد: ممكن است يك برادري نسبت به سياست‌هاي فرهنگي دولت انتقاد داشته باشد. ما مخلص او هم هستيم و به حرف‌هايش گوش مي‌دهيم و ملاحظه مي‌كنيم؛ ولي اين ارتباطي به وزير راه و اقتصاد ندارد. اينها بايد بروند راه را درست كنند، راه آهن را درست كنند و كشور را درست كنند.
پس از دفاع احمدي‌نژاد از وزراي پيشنهادي،راي‌گيري انجام و در نهايت معلوم شد كه هر سه گزينه مشمول اعتماد مجلس واقع شده‌اند.
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن