واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: عبدالحسين بقال لاله گفت: دور بودن برخي منتقدان تئاتر در جشنواره از حوزه نقد علمي مشهود بوده و هنگام نقد تئاتر منتقدان از جايگاه تماشاگر عام به نقد نمايشها ميپردازند. عبدالحسين لاله، كارگردان نمايش «شارل دوگل» كه در جشنواره تئاتر مقدس شركت كرده است در گفتگو با خبرنگار فارس دو وظيفه را براي هنرمندان و مسئولان در برگزاري جشنواره عنوان كرد و گفت: معتقدم هنرمندان تئاتر از حد و اندازه، اداي وظيفه گذشته و به ايثار رسيدهاند و از طرفي هم مسئولان برگزاري جشنواره تئاتر تمام تلاش خود را در حمايت از هنرمندان انجام دادهاند. وي ادامه داد: با اين حال فكر ميكنم جا دارد تا مسئولان بيشتر تلاش كنند. آنچه از مسئولان و دستگاههاي دولتي انتظار ميرود سعه صدر است. لاله يادآور شد: مسئولان هنري ميتوانند با حفظ ارزشهايي كه به آن اعتقاد دارند رفتارهاي رسمي در جشنوارهها را به رفتارهاي صميمي تبديل كنند. وي معتقد است كه در شناسايي هنر نمايش، علاوه بر سعه صدر و انديشه مسئولان، تبليغات در رسانه ملي نيز ميتواند موفق عمل كند و توان اجراي نمايش را افزايش دهد. اين كارگردان در ادامه تأكيد كرد: در چند روزي كه از برگزاري جشنواره تئاتر دفاع مقدس ميگذرد متوجه شدم كه جامعه هنر نمايش ما دچار عارضهاي به نام «تكرار پذيري» است و تكرارپذيري و تقليد در اجراها و نگاه هنرمندان ديده ميشود. وي بيان داشت: هنرمندان تئاتر در خلق آثار نمايشي تجربه كافي دارند اما به نظر مي رسد همت عالي براي علمي كردن مسائل وجود ندارد. عبدالحسين لاله به جلسات نقد و بررسي نمايشها در جشنواره اشاره كرد و اظهار داشت: در اين جشنواره جامعه هنري را فراتر از جامعه نقد ديدم و دوستاني كه جلسات نقد و بررسي نمايشها را برگزار ميكنند، نمايشها را با ادبيات 30 سال پيش قضاوت ميكنند. اين عضو فرهنگستان هنر تصريح كرد: دور بودن برخي از منتقدان از حوزه نقد علمي مشهود است و همان انتظاري كه از جامعه هنري براي كيفيت كارها داريم را بايد از جامعه منتقدان همه داشته باشيم. وي خاطرنشان ساخت: متأسفانه جامعه منتقدان هنگامي كه كاري را نقد ميكنند آن را از جايگاه مخاطب عام نقد كرده و نقد علمي ندارند و علت آن دور بودن از حوزه مطالعاتي است. لاله گفت: يك روح جديد و ادبيات جديد براي تئاتر دفاع مقدس لازم است. درست است كه بايد از دفاع حمايت كرد و البته خصلت جامعه سنتي دفاع از ارزشهاي پيشين است اما بايد اين خصلت شكسته شده و هنرمندان دست به نوآوري بزنند. در حال حاضر نمايشهايي كه اجرا ميشود با نمايشهاي سال 76 تفاوتي ندارد و تنها اتفاقي كه افتاده به حاشيه رفتن روح جنگ و حاكم شدن نوعي فرم و ساختار در جشنواره است. هنرمندان بايد نگاه انتظاري درباره مسائل اجتماعي به جنگ داشته باشند. كارگردان نمايش «شارل دوگل» شهر سنندج را براي برپايي جشنواره مناسب است اما اين تعداد گروه به چند برابر ظرفيت سنندج احتياج دارد. به لحاظ محتوا نيز همگامي كه كثرت گرايي در جشنواره حاكم ميشود هنرمندان تئاتر يا به سراغ سوژههاي دهه 60 برميگردند و يا فلش بكي در كارشان ديده ميشود. هنرمندان تئاتر بايد از امروز به گذشته نگاه كنند و نشانههاي جديدي نيز در تئاتر ايجاد شود. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]