تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819780319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل آمريكا:


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل آمريكا:
مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل آمريكا در گزارشي اعلام كرد كه زيردريايي هاي ايران با مين هاي مجهز به سيستم مغناطيسي، صوتي و سنسورهاي فشارسنج، مي توانند خليج فارس و درياي عمان را براي شناورهاي بيگانه مرگبار كنند.
به گزارش فارس، مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل آمريكا در اين گزارش افزود: ايران در صورت هر اقدامي عليه فعاليت هاي هسته اي خود مي تواند با زيردريايي هايي كه در اختيار دارد به تانكرهاي حمل نفت و كشتي هاي جنگي بيگانه در خليج فارس حمله كند.
اين مركز در ادامه گزارش خود در خصوص ويژگي هاي فني و نظامي زيردريايي هاي موجود در ناوگان دريايي ايران نوشت: يكي از ويژگي هاي خاص اين زيردريايي ها اين است كه آنها از 6 مجراي شليك اژدرهاي هدايت شونده برخوردارند كه هر كدام از آنها مي تواند اژدرهايي با كلاهك هاي جنگي 100، 205 و يا 305 كيلوگرمي شليك كنند.
برخي از كارشناسان مسائل نظامي با اشاره به اينكه ايران به همراه اين زيردريايي ها بيش از يك هزار مين مدرن خريداري كرده اظهار مي دارند كه ايران اين مين ها را مجهز به سيستم هاي مغناطيسي، صوتي و سنسورهاي فشارسنج كرده است كه همين موضوع مناطق دريايي مين گذاري شده را تبديل به محيط مرگباري براي ورود زيردريايي ها و يا شناورهاي بيگانه كرده است.
نكته ديگر در خصوص اين زيردريايي ها توانايي آن در شليك موشك هاي سطح به سطح و سطح به هوا است. اين در حالي است كه اين زيردريايي ها قابليت مجهزشدن به استفاده از موشك هاي چيني YJ-1و يا موشك روسي Novator Alfa را نيز دارا هستند. اين در حالي است كه اين زيردريايي ها بسته به شرايط جنگي گوناگون قابليت شليك موشك هاي كروز با برد 3 تا 6 هزار مايل دريايي و يا شليك موشك هاي كروز زيرسطحي با برد 400مايل دريايي را نيز دارا هستند. اين كلاس از زيردريايي با ظرفيت 52خدمه مي تواند 45روز در زير دريا باقي بماند. حداكثر سرعت اين زيردريايي در زير آب 17گره دريايي و در سطح آب 10گره دريايي است. با توان زيردريايي هاي ايران و ساير توانايي نظامي ايران در خليج فارس بايد گفت كه ايران هرچند زيردريايي اتمي در اختيار ندارد ولي با زيردريايي ها و موشك هاي ضد كشتي كه در اختيار دارد مي تواند عرصه را براي ناوگان دريايي آمريكا در خليج فارس و هر نيروي متجاوزي به شدت تنگ كند.
ايران چندين دهه است كه با تحريم هاي گوناگوني مواجه است. آمريكا و ساير كشورهاي غربي تسليحات پيشرفته به اين كشور نمي فروشند و به هر طريقي سعي مي كنند كه مانع از دستيابي اين كشور به تسليحات متعارف پيشرفته شوند. با اين حال ايران از طريق ارتباطاتي كه با ساير كشورهاي جهان دارد و تلاش هاي مستمر براي رهايي از وابستگي به تسليحات خارجي توانسته است احتياجات مورد نياز خود را برآورده سازد و اقدام به طراحي و توليد تسليحات بومي مورد نياز خود كند.
مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل در گزارشي در اين خصوص نوشت: ايران هر چند به علت تحريم هاي آمريكا مشكلاتي در تامين برخي از تجهيزات و ادوات نظامي دريايي متعارف مورد نياز خود دارد ولي سعي كرده است ضعف هاي دريايي خود را با تهيه سه زيردريايي كلاس EKM Kilo برطرف كند. زيردريايي هاي كلاس Kilo كه از زيردريايي هاي مدرن در جهان محسوب مي شوند براي اولين بار در سال 1980 ميلادي عملياتي شدند. اين زيردريايي ها كه ايران آنها را از روسيه خريداري كرده مدل صادراتي اين كلاس از زيردريايي هاست كه EKM877 نام دارد و طول آن 10متر بيشتر از مدل اوليه ساخته شده اين زيردريايي است.
اين زيردريايي ها علاوه بر اينكه مجهز به سيستم هاي پيشرفته فرماندهي و كنترل هستند بدنه آنها نيز به منظور كاهش صداي موتورها و همچنين كشف نشدن موقعيت شان توسط سيستم هاي موقعيت ياب دشمن با لايه اي از كامپوزيت هاي ضدانعكاس روكش شده است. اين در حالي است كه اين زيردريايي علاوه بر قابليت حمل اژدرهاي گوناگون توان مين گذاري دريايي را نيز داراست.
توانايي ايران در استفاده از زيردريايي هايش براي مين گذاري در خليج فارس و يا شليك اژدرهاي دوربرد علاوه بر اينكه قابليت هاي تهاجمي متنوعي را براي زيردريايي هاي ايراني فراهم ساخته، شناسايي و حمله به آنها را نيز بسيار دشوار ساخته است. اين زيردريايي ها از اين توان برخوردارند كه به طور مخفيانه و قبل از آغاز يك درگيري نظامي، مناطق حساس را مين گذاري كنند. مين هايي كه از قابليت برنامه ريزي براي فعال شدن و يا غيرفعال شدن در فواصل زماني معيني برخوردارند و همين قابليت است كه پيدا كردن مين ها و عمليات مين روبي را براي ناوگان دريايي دشمن بسيار دشوار مي كند. با در اختيار داشتن چنين تواني، ايران در صورت هر اقدامي عليه فعاليت هاي هسته اي خود مي تواند با زيردريايي هايي كه در اختيار دارد به تانكرهاي حمل نفت و كشتي هاي جنگي بيگانه در خليج فارس حمله كند. اين در حالي است كه كشتي هايي كه فاقد سيستم هاي سونار براي شناسايي موقعيت زيردريايي ها و يا ساير سيستم هاي ضدزيردريايي هستند نيز مي توانند طعمه زيردريايي هاي ايران شوند.
مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل در ادامه گزارش خود در خصوص چالش هاي ناوگان غربي مستقر در خليج فارس براي مقابله با زيردريايي هاي ايران نوشت: يكي از مشكلات ناوگان دريايي بيگانه براي مقابله با زيردريايي هاي ايران شرايط جغرافيايي خليج فارس است. بسياري از مناطق خليج فارس به علت عمق كم آب از قابليت مناسبي براي تردد زيردريايي هاي اتمي و غيراتمي كشورهاي بيگانه برخوردار نيست چون اكثر اين زيردريايي ها براي آب هاي عميق و اقيانوس ها طراحي شده اند.
مناطق عميق خليج فارس كه قابليت مانور بهتري براي زيردريايي ها دارد در داخل مرز دريايي ايران قرار گرفته است. اين موضوع علاوه بر اينكه امتيازي براي ايران است، نقطه ضعفي نيز براي ناوگان دريايي بيگانه است چون مناطق عميق خليج فارس بسيار پر سر و صدا هستند كه انجام عمليات هاي كشف موقعيت زيردريايي ها را بسيار مشكل مي سازد.
درياي عمان نيز از نظر شرايط جغرافيايي هر چند عميق تر از خليج فارس است و انجام عمليات براي ناوگان دريايي بيگانه را راحت تر مي سازد ولي به علت اينكه اعماق آن، مناطق پر سر و صدايي هستند، انجام عمليات هاي موقعيت يابي زيردريايي را بسيار دشوار مي كنند. در هر صورت بايد گفت كه ميزان موفقيت در برابر زيردريايي هاي ايران به ميزان مشاركت ناوگان غرب براي انجام عمليات هاي ضد زيردريايي وابسته است.
در نهايت بايد گفت كه زيردريايي هاي ايران توجهات بسياري را چه از سوي همسايگان عرب خود در خليج فارس و چه از سوي ناوگان دريايي بيگانه حاضر در منطقه معطوف خود ساخته و آنها به اين نتيجه رسيده اند كه بايد توان عملياتي زيردريايي هاي ايراني را كاملاً جدي گرفت هر چند كه اين زيردريايي ها با مشكلاتي نيز مواجه هستند.
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن