تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815453968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - شايسته‌سالاري در وزارت جهاد كشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اقتصاد - شايسته‌سالاري در وزارت جهاد كشاورزي
اقتصاد - شايسته‌سالاري در وزارت جهاد كشاورزي

دكتر بهزاد قره ياضي :بسيار گفته‌اند و شنيده‌ايم در وصف ضرورت توجه به شايسته‌سالاري و پرهيز از قومي‌گرايي و فاميل بازي و باندبازي! برخي صاحبان قدرت به ويژه در وزارت جهاد كشاورزي، مسوولان و دولتمردان سابق را با عنوان «مديران سابق» (و گاهي بدون هر گونه قيد محدود‌كننده‌اي كه لااقل دوران درخشان دولت مقام معظم رهبري را مستثنا نمايد) مطرود و آنها را نالايق و ناكارآمد معرفي مي‌كنند. يكي از اتهامات (صد البته ناروا و غيرمنصفانه) بر عليه اين «مديران سابق» عدم‌شايسته‌سالاري است. به همين دليل حذف اكثر قريب به اتفاق اين مديران در وزارت جهاد كشاورزي در دستور كار قرار داشته و بيشتر اين برنامه نيز عملياتي شده است. اما عزل و نصب‌ها در وزارت جهاد كشاورزي در دولت نهم كه نفس خود مي‌تواند بارزترين مصداق ناشايسته‌سالاري آن باشد. در سايه سكوت مجلس شوراي اسلامي كماكان ادامه دارد. اكنون مديراني كه خود پيشينيان را با روش‌هايي ناپسند حذف مي‌كردند به روش‌هايي ناپسند حذف مي‌شوند.
پس از بركناري (استعفاي) دو معاون زراعت و معاون باغباني اين وزارت و ادغام دو معاونت ياد شده؛ پس از حذف معاونت ترويج و انتصاب معاون ذيربط به عنوان معاون پارلماني؛ پس از سپردن تصدي موسسه تحقيقات اصلاح نهال و بذر به فردي از موسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع و دفاع جانانه وزير محترم از او در مجلس در هنگام استيضاح (و مصاحبه‌هاي پس از آن) و بركناري ناگهاني او؛ پس از انتقادات گسترده نگارنده به ضعف شديد علمي و مديريتي در حوزه‌هاي فناوري‌هاي نو مانند بيوتكنولوژي كشاورزي و واكسن و سرم‌سازي كه در مورد اخير منجر به كاهش بيش از 50 درصدي توليد واكسن و سرم در كمتر از دو سال و بروز اختلال جدي در برنامه‌هاي ايمن‌سازي وزارت بهداشت و درمان و سرگرداني مردم و افزايش واردات واكسن و سرم از خارج از كشور شد، خبر عزل و نصب ديگري در بخش مهم شيلات كشور منتشر شد. يقينا اين عزل و اين نصب آقاي وزير را بايد از مصاديق بارز «شايسته‌سالاري» به بيان اسكندري تلقي نموده و به عنوان شاهد مثالي از شايسته‌سالاري در وزارت جهاد كشاورزي در كتاب‌ها ثبت نمود! نگارنده بدون آنكه بناي دفاع از مدير محترم معزول يا تخطئه مدير محترم منصوب را داشته باشد موضوع را تنها و تنها از منظر تخصصي و شايسته‌سالاري مورد ارزيابي قرار مي‌دهد و قضاوت را به عهده خوانندگان مي‌گذارد.
آقاي مهندس اسكندري رئيس سازمان شيلات را كه با درجه دكتري، عضو باسابقه موسسه تحقيقات شيلات و آشنا با امور محيط زيست و تحصيلكرده اين رشته بودند را بركنار و به جاي وي فارغ‌التحصيلي از دانشگاه «صنعتي» اميركبير را به اين سمت منصوب مي‌كند كه «بنا به اعلام روابط عمومي سازمان شيلات ايران فارغ‌التحصيل رشته عمران ـ آب از دانشگاه صنعتي اميركبير تهران و عهده‌دار مسووليت‌هايي اجرايي نظير شهردار مناطق چهار و هشت تهران، شهردار ساري، رئيس ستاد مديريت بحران، مديرعامل و عضو هيات مديره چندين شركت بنياد مسكن انقلاب اسلامي و مديرعامل چندين شركت وابسته به صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران بوده است» (ايسنا 8/12/86). تلاش نگارنده براي يافتن ارتباط بين «تخصص» و «تجربه» يا «سوابق» مديريتي مدير منصوب، وي را متقاعد كرد كه آقاي مهندس اسكندري در اين انتصاب براي چنين حوزه تخصصي و مهم كشور احتمالا همه چيز من‌جمله موارد زير را در نظر گرفته‌اند:
1) رئيس جديد سازمان شيلات فارغ التحصيل (مقطع تحصيلي؟) رشته عمران-آب دانشگاه صنعتي اميركبير است. واژه آب بدون ارتباط با شيلات نيست زيرا ماهي در آب زندگي مي‌كند!
2) در سوابق مديريتي معاون جديد وزير و رئيس سازمان شيلات، «شهرداري ساري» هم به چشم مي‌خورد. ساري يكي از شهرهاي شمالي كشور و نزديك درياست يعني جايي كه «ماهي» زندگي مي‌كند.
با اين روش مديريتي كه آقاي مهندس اسكندري پيش گرفته‌اند، محل هيچ‌گونه تعجبي نيست اگر به ناگهان به كشوري در صدر واردكنندگان گندم تبديل شويم يا در اوج ترسالي ركورد واردات برنج كشور را ثبت كنيم يا با واردات قريب به پنج ميليون تن شكر نابودي صنعت قند و شكر كشور را زمينه‌سازي كنيم و سطح زير كشت چغندرقند را به يك‌سوم سال 1384 كاهش دهيم و از كشوري صادر‌كننده حبوبات به واردكننده آن مبدل شويم و سيب‌زميني آلوده از پاكستان وارد كنيم و 2100 ميليارد تومان به بهانه خشكسالي براي جبران ندانم‌كاري‌هاي مديريتي بخش كشاورزي از حساب ذخيره ارزي برداشت كنيم و با بستن قفل و پلمب روي برنج تراريخته نام ايران را از فهرست كشورهاي توليد‌كننده محصولات تراريخته جهان خارج كنيم و همچنان شاهد صعود قيمت برنج و مايحتاج عمومي به چندين برابر نرخ جهاني آن باشيم و بازهم با وجود گذشت بيش از سه سال از مديريت اسكندري، طلبكار پيشينيان باشيم كه هيچ كاري نكرده‌اند و اصلا همان‌ها بايد پاسخگوي وضعيت اسفناك كشاورزي امروز باشند. ضمن يادآوري اين وعده مهندس اسكندري كه اگر چنانچه نتواند كشور را در يك سال از نظر جو و در سه سال از نظر برنج و ذرت خودكفا كند خودش استعفا خواهد داد، با تاسي به عارف والامقام شبستر بيت زير را تقديم آقاي وزير محترم جهاد كشاورزي نموده و از وي مي‌خواهد با استعفاي خود زمينه را براي حضور افرادي لايق‌تر، كارآمدتر و متعهد‌تر به شايسته‌سالاري و لا‌اقل قول و كلام خود فراهم آورده و با خروج خود از دولت نهم زمينه را براي تقويت اين دولت اسلامي، عدالت‌گستر و مهرورز فراهم نمايد. صاحب گلشن راز چنين مي‌فرمايد:
جهان چون چشم و خط و خال و ابروست
كه هر چيزي به جاي خويش نيكوست!
* متخصص بيوتكنولوژي كشاورزي
مديريت به شيوه دوست غم
سمينار آموزشي مديريت تغيير و تحول، روز پنج‌شنبه سوم مردادماه در سازمان شيلات ايران برگزار شده بود. در اين سمينار مديران و كارشناسان سازمان شيلات ايران حضور داشتند تا با محورهاي بحران، تغيير و تحولات فزاينده و مديريت تغيير و تحول در دفتر مركزي سازمان شيلات ايران بحث وگفت‌وگو كنند. بر اين اساس مدرس اين جلسه سيداحمد طباطبايي، جلسه آموزشي را با پاسخگويي به پرسش‌هاي حضار و بررسي استراتژي ثبات، استراتژي تغيير تدريجي و پلكاني و تحول خلاق اداره كرد. در اين كارگاه به الگوهاي سنتي و نوين مديريت و مولفه‌هاي مديريتي و نيز تاثيرات آن در كاركرد سازمان‌ها پرداخته شد؛ شيو‌هايي كه مبتني بر نگاه دولت نهم است يعني حذف غير اصولي و ناشايست اكثر قريب به اتفاق مديران در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از جمله وزارت جهاد كشاورزي و سازمان شيلات؛ برنامه‌اي كه در سطح وسيعي نيز عملياتي شد. به همين دليل مي‌توان گفت عزل و نصب‌ها در وزارت جهاد كشاورزي در دولت نهم بارزترين مصداق ناشايسته سالاري به‌شمار مي‌آيد. اكنون مديراني كه خود پيشينيان را با روش‌هايي ناپسند حذف مي‌كردند به روش‌هايي ناپسند حذف مي‌شوند.
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن