تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804361193




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

14 مرداد؛ نشست خبري سخنگوي وزارت خارجه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: 14 مرداد؛ نشست خبري سخنگوي وزارت خارجه


سياست‌خارجي- همشهري انلاين:
قشقاوي در خصوص مذاكرات هسته‌اي، نشست وزاري خارجه جنبش عدم تعهد در تهران سفر بشار اسد و تعدادي ديگر از رخداد‌هاي بين‌المللي و خارجي ايران به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش مهر، وي دوشنبه (14 مرداد) در آغاز نخستين نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي ضمن تبريك روز خبرنگار و گراميداشت ياد و خاطره شهيد صارمي و ديپلماتهاي همراه او از تلاش‌هاي بي وقفه نمايندگان رسانه هاي گروهي در ارائه اخبار و تحليل هاي دقيق صميمانه تشكر كرد.

جديدترين توفيق دستگاه ديپلماسي

وي با اشاره به تحولات هفته اخير در عرصه سياست خارجي كشور برگزاري نشست وزراي خارجه جنبش عدم تعهد در تهران را موفقيتي قابل توجه براي دستگاه ديپلماسي كشور ارزيابي كرد و اظهار داشت: اين اجلاس با اعتراف رسانه‌هاي گروهي و ميهمانان آن از جمله جلساتي بوده كه در نوع خود بي‌نظير است.

قشقاوي سطح مشاركت در اجلاس اخير تهران را بي‌سابقه دانست و يادآور شد: در اين اجلاس حدود 70 وزير و 20 قائم مقام، معاون وزير و ديپلمات عالي رتبه حضور داشتند كه در نوع خود رخدادي كم‌سابقه بوده و بالا بودن سطح استقبال اين اجلاس را نشان مي دهد.

سخنگوي وزارت خارجه اسناد تصويب شده در اين اجلاس را از جمله دستاوردهاي كيفي آن عنوان كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران به تمام اهداف خود در برگزاري اين اجلاس دست يافته و سند تصويب شده در آن علاوه بر ابعاد سياسي و رسانه‌اي داراي ارزش‌هاي آكادميك نيز بوده كه بيانگر مواضع كشورهاي مختلف در سه فصل مهم بوده است.

وي با اشاره به بخش‌هاي مختلف سند مورد تفاهم شركت كنندگان در اجلاس تهران اظهار داشت: مسائل مندرج در اين سند گوياي اين حقيقت است كه در سه بخش مهم كه از جمله موارد مطلوب موردنظر ما نيز هست جنبش عدم تعهد با پيشرفتي چشمگير نسبت به گذشته مواجه شده است.

قشقاوي افزود: اين نكته كه حق كشورها براي داشتن چرخه سوخت هسته‌اي بايد لحاظ گردد و اينكه مسائل مربوط به اين موضوع بايد در چارچوب آژانس و مطابق با قواعد بين‌المللي پيگيري شود در كنار تاكيد بر عدم سوء استفاده قدرت‌هاي بزرگ از فصل 7 منشور ملل متحد براي اعمال تحريم‌ها خارج از قاعده جهت دستيابي به اهداف خود از جمله نكات ارزشمند مندرج در اين سند بوده است.

وي با اشاره به اين نكته كه در جريان اجلاس عدم تعهد براي نخستين بار برگزاري كامل اين نشست بر عهده وزارت امور خارجه بوده، اظهار داشت: سمينار وزراي خارجه عدم تعهد در تهران با ظرفيت تشريفاتي و سازماندهي مستقل وزارت امور خارجه شكل گرفت و تمام برنامه ريزي‌هاي مربوط به آن از طريق پرسنل و با تجهيزات داخلي وزارتخانه انجام شد.

قشقاوي برگزاري موفق اين نشست را نمايانگر توان بالاي ساماندهي اين قبيل جلسات از سوي وزارت خارجه دانست و يادآور شد به واسطه مديريت اين وزارتخانه در اين برنامه بيشترين صرفه جويي مالي در هزينه‌هاي اين اجلاس صورت گرفت كه اين مسئله اقدامي در چارچوب سياست‌هاي دولت محترم در عرصه صرفه جويي بيشتر بوده است.

ظرفيت‌هاي اجلاس سارك

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به سفر منوچهر متكي به سريلانكا و حضور او در اجلاس منطقه‌اي سارك ادامه داد: اين اجلاس با عضويت 8 كشور پرجمعيت آسيايي از جمله اجلاس‌هاي پيماني مهم منطقه‌اي است كه معتقديم در كنار ساير پيمان هاي آسيايي مي‌تواند يك اتحاديه آسيايي را در قالب‌هايي چون پارلمان آسيايي شكل دهد.

وي در ادامه با تاييد سفر وزير خارجه كشورمان به جده، هدف اين سفر را شركت در كميته سازمان كنفرانس اسلامي با موضوع تحولات سودان عنوان نمود و ادامه داد جمهوري اسلامي ايران در اين نشست حمايت خود را از دولت و ملت سودان اعلام خواهد كرد.

ابعاد سفر بشار اسد به تهران

قشقاوي سفر اخير بشار اسد به تهران را نيز مورد اشاره قرار داد و با بي مورد خواندن گمانه زني‌هاي مرتبط با محتواي اين سفر گفت: همانطور كه شخص رئيس جمهور سوريه نيز اشاره كرد برغم گمانه زني‌هاي رسانه‌اي اين سفر در چارچوب تبادل نظر بين رهبران ايران و سوريه در سطوح عالي انجام گرفت.

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به روابط استراتژيك تهران - دمشق اظهار داشت: همانطور كه مي‌دانيد روابط ما با سوريه موضوعات متنوعي را در راستاي همكاري و همپيماني‌هاي دو جانبه در بر مي گيرد كه تنها بخشي از آن مربوط به مسائل خاورميانه از جمله تحولات فلسطين، لبنان، منطقه و مسائل نظام بين‌الملل مي باشد.

وي در خصوص رايزني هسته‌اي ايران و سوريه نيز توضيح داد: نظر به اينكه سوريه همواره از مواضع هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران پشتيباني كرده اين سفر فرصت ارزشمندي بود كه در حاشيه ملاقات‌هاي رسمي و ديدارهايي كه با مقامات ايراني انجام شد در كنار مسائل متنوع آخرين تحولات موضوع هسته‌اي نيز براي بشار اسد تشريح گردد چرا كه لازم بود ايشان به عنوان يكي از حاميان فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران در جريان آخرين تحولات اين مسئله قرار بگيرند.

قشقاوي در خصوص مصادق آخرين تحولات مسئله هسته اي ايران كه به اطلاع بشار اسد رسيده يادآور شد: بدون شك شما با آخرين تحولات جاري در اين چارچوب آشنا هستيد؛ مسئله مربوط به ارائه بسته‌هاي پيشنهادي، مداليته و نان پيپر از جمله موضوعاتي است كه امروز در اين زمينه مطرح مي شود.

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا در جريان اين سفر ايران در خصوص مذاكرات سوريه با رژيم صهيونيستي توصيه‌اي را به مقامات اين كشور داشته؟ گفت: همانطور كه گفتم ما بحث روابط دو جانبه مان را با سوريه را در دستور كار داشتيم و همانطور كه در مواضع اعلامي ما نيز آشكار است معتقديم وجب به وجب اراضي اشغالي بايد بدون قيد و شرط از سوي رژيم صهيونيستي رها شده و در اين زمينه قائل به هيچ گونه پيش شرطي نيستيم.

آمريكا درخواستي نداشته است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشور خبر منتشر شده از سوي نشريه آمريكايي واشنگتن پست مبني بر گشايش دفتر حفظ منافع آمريكا در تهران را گماني زني رسانه‌اي دانست و گفت: در اين خصوص مقامات عاليرتبه ايراني اظهاراتي را داشته اند و بنده بر اساس گمانه زني يك روزنامه موضع جديدي براي ارائه ندارم. وي دريافت هر گونه درخواست رسمي از سوي واشنگتن را در اين چارچوب را رد كرد.

تماس تلفني جليلي و سولانا

قشقاوي از تماس تلفني خاوير سولانا و سعيد جليلي طي امروز جهت ادامه مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي غربي خبر داد و درباره پايان مهلت دو هفته اي ايران كه از سوي رسانه‌هاي غربي ضرب الاجل غرب به كشورمان ناميده شده بود نيز گفت: همانطور كه پيش از اين نيز اعلام شده اصلا بحث ضرب‌الاجل مطرح نبوده و مقامات غربي نيز اين مسئله را تاييد كرده‌اند.

سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: بايد توجه داشته باشيد كه مسئله تداوم مذاكرات بين ايران و طرف هاي مقابل موضوعي جدي است و اين يك امر راهبردي بوده و از ديدگاه ما مسئله‌اي تاكتيكي محسوب نمي‌شود و به هر صورت اين راهبرد ادامه خواهد يافت كه گفتگوي تلفني امروز دكتر جليلي و خاوير سولانا نيز در همين چارچوب خواهد بود.

دو بعد مذاكرات: شكلي و ماهوي

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا تماس تلفني امروز سولانا وجليلي براي اعلام پاسخ رسمي ايران به بسته پيشنهادي 1+5 صورت مي‌گيرد؟ گفت: همانطور كه گفتم اين مذاكرات، جاري است و روند آن ادامه دارد و قيد و بندهايي كه هر از گاهي به آن نسبت داده مي‌شود صرفا گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي است.

قشقاوي با تاكيد بر لزوم پيگري مذاكرات با رويكرد مثبت و در فضايي سازنده، تصريح كرد: در حال حاضر تقريبا همه چيز به خوبي در حال پيشرفت است و اين موضوع در دو بعد شكلي و محتوايي جلو مي‌رود كه بحث شكلي آن به نان پيپر دو صفحه‌اي ايران و نان پيپر يك صفحه اي طرف‌هاي غربي مربوط مي‌شود كه مدل مذاكرات را تعيين مي‌كند.

سخنگوي وزارت خارجه يادآور شد كه بحث محتوايي و ماهوي اين مذاكرات به محتواي بسته هاي پيشنهادي ايران و غرب باز مي‌گردد و مي‌توان از رهگذر تعيين مداليته گفتگو بين ايران و طرف‌هاي غربي در چارچوب مشتركات دو بسته پيشنهادي به نتايجي قابل قبول دست يافت.

قشقاوي در خصوص آينده مذاكرات هسته‌اي نيز تصريح كرد: ما با خوشبيني ادامه مذاكرات را پيگيري مي‌كنيم و معتقديم اين گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت؛ نبايد از ياد برد كه تفاهم از دل مذاكره و در چارچوب حقوق حقه كشورها بيرون مي‌آيد و مي‌توان با يك راهبرد مثبت و سازنده به نتايج آتي اميدوار بود.

پيگيري شديد پرونده تاجيك

وي در خصوص آخرين تحولات پرونده نصرت‌الله تاجيك ديپلمات ايراني در بند نيروهاي انگليسي اظهار داشت: ما به شدت در اين زمينه فعال هستيم و بخش‌هاي مختلف وزارت خارجه از جمله بخش حقوقي آن اقدامات بسياري را در جهت حل مشكل وي انجام داده كه اميدواريم در اين زمينه به نتايج قابل قبول برسيم.

از آمريكايي‌ها بپرسيد!

قشقاوي در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران مبني براينكه ارزيابي شما از طرح همزمان تحريم‌هاي جديد عليه ايران و موضوع گشايش دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران از سوي واشنگتن افزود: اين مسئله را بايد از طرف آمريكايي سئوال كنيد اما آنچه به ما مربوط مي شود اينكه تحريم‌ها هيچ تاثيري را در روند احقاق حقوق ما نخواهد داشت.

حقايق را درست منعكس كنيد

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشور در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران كه مدعي اعمال محدوديت‌هاي جديد از سوي چين براي ورزشكاران و تجار ايراني با بهانه برگزاري مسابقات المپيك در آن كشور بود، از خبرنگاران خواست مسائل را همانگونه كه اتفاق افتاده منعكس كنند.

وي تاكيد كرد: هيچ اتفاق خاصي در چين راجع به تجار و ورزشكاران يا ديپلمات‌هاي ايراني بوقوع نپيوسته و قرار هم نيست كه اتفاق بيفتد؛ به هر صورت چين ميزبان المپيك است و طبيعي است كه در روند جامعي كه براي تامين امنيت اين مسابقات در نظر مي‌گيرند تمهيداتي را جهت ورود و خروج تمام هيئت‌ها قائل شوند.

قشقاوي مجددا تاكيد كرد: اين مسائل عمومي بوده و به هيچ وجه مختص به ايرانيان نيست.

ايران، بدهكار پاسخ به بسته؟

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سئوالي ديگر مبني بر اينكه آيا در حال حاضر ايران بدهكار پاسخ به بسته پيشنهادي 1+5 است؟ يادآور شد: فكر مي كنيم بهتر است در اين شرايط بر روي فرمول برد - برد به جاي الگوهاي بدهكاري يا طلبكاري متمركز شويم چرا كه در اين صورت و با پيگيري نگاه مثبت مي‌توان به نتايج سازنده دست يافت.

پيگيري پرونده گروگان‌هاي اربيل

وي در بخش ديگري از سخنانش پيگيري تلاش‌ها براي رهايي ديپلمات‌هاي ايراني كه ماه‌ها قبل از سوي نظاميان آمريكايي در اربيل عراق ربوده شدند خبر داد.

تكذيب ميانجي‌گري هسته‌اي تركيه و سوئيس

قشقاوي همچنين اخبار منتشر شده در خصوص ميانجيگري تركيه و سوئيس در پرونده هسته‌اي ايران را تاييد نكرد و گفت: به هر صورت ظاهرا امروز مرسوم شده كه با هر سفري كه به كشورهاي ديگر انجام مي‌شود بحث ميانجيگري نيز مطرح مي‌گردد اما ما همكاري هاي بسياري با تركيه داريم و اين مطالب صحيح نيست.

داستان دستگيري سفير حامل مواد منفجره

سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به اخبار منتشر شده درباره توقيف سفراي يكي از كشورهاي همسايه ايران در فرودگاه به دليل حمل مواد منفجره اظهار داشت: مسئله به حمل مواد منفجره توسط سفير يك كشور همسايه مربوط نبوده و نيست بلكه موضوع انتقال موادي بوده كه حمل آنها به هماهنگي ويژه و پيش از انتقال نياز داشته است.

وي با اشاره به پيگيري اين موضوع از سوي نهادهاي ذيربط اعلام كرد كه به محض مشخص شدن نتايج نهايي اين مسئله اطلاع رساني لازم درباره آن صورت خواهد گرفت.

وزارت كشور هنوز گزارش نداده است

قشقاوي در خصوص سربازان ايراني كه همچنان به عنوان گروگان در اختيار گروه‌هاي تروريستي شرق كشور قرار دارند نيز گفت: در اين باره گزارشي را از وزارت كشور درخواست كرده ايم كه هنوز به دست مان نرسيده است.

ادعاي روزنامه‌هاي افغاني قابل اعتنا نيست

سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به جو سازي چند روزنامه افغاني عليه كشورمان اظهار داشت: به هر حال طرح اين موارد در دنياي آزاد اطلاعات طبيعي است اما در خصوص نقش مثبت ايران در اين كشور يك نوع اجماع جهاني وجود دارد كه حتي كشورهايي كه اختلاف نظراتي با ما نيز داشته‌اند بر آن صحه مي‌گذارند.

وي تصريح كرد: كشور افغانستان همسايه عزيز ماست و ثبات و امنيت آن با ثبات كشور ما يكي است؛ اين قبيل ادعاها نيز از نظر ما قابل اعتنا نيست.

تاريخ درج: 14 مرداد 1387 ساعت 17:17 تاريخ تاييد: 14 مرداد 1387 ساعت 17:47 تاريخ به روز رساني: 14 مرداد 1387 ساعت 17:46
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن