تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816920842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناس مسائل تركيه: حزب عدالت و توسعه پايگاه اجتماعي بسيار قوي در تركيه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: كارشناس مسائل تركيه: حزب عدالت و توسعه پايگاه اجتماعي بسيار قوي در تركيه دارد
حزب عدالت و توسعه داراي پايگاه بسيار قوي سياسي، اجتماعي است و حذف اين حزب براي براي جناح هاي لائيك و محافل قضايي كار چندان آساني نبود.
كاكائي كارشناس مسائل تركيه در گفتگوي اختصاصي با سايت شبكه خبر گفت: از سال گذشته كه بحث انتخابات رياست جمهوري تركيه مطرح بود همان زمان بحران سازي ها عليه حزب عدالت توسعه از سوي جناح هاي لائيك و حتي محافل قضايي آغاز شد و در آن مقطع نتوانستند به نتيجه دلخواه برسند و در نتيجه انتخابات زود هنگامي كه برگزار شد بار ديگر حزب عدالت توسعه و اين بار با آراي بيشتر توانست به پارلمان راه پيدا كند.

وي گفت: حزب عدالت و توسعه قبلا وعده داده بود كه مسئله لغو ممنوعيت حجاب را به عنوان يك اولويت مورد توجه قرار خواهد داد و اين اولويت را هم در جريان نشست پارلمان به آن عمل كرد جناح هاي لائيك اين را به عنوان يك فرصت مورد توجه قرار دادند و موضوع را به محافل قضايي كشاندند تا بتوانند از اين مفر و از اين محمل به عنوان يك برگه عليه حزب عدالت و توسعه استفاد كنند و حزب را منحل كنند و كشيده شدن دادخواستي كه عليه حزب عدالت و توسعه تنظيم شد به دادگاه قانون اساسي براي انحلال اين حزب در همين چارچوب قابل عرضه، ارزيابي و تحليل هست اما راي دادگاه قانون اساسي مبني بر اينكه نبايد حزب منحل شود بيانگر چند واقعيت است.

كاكائي در ادامه گفت: اولين واقعيت اين است كه اين حزب داراي پايگاه بسيار قوي سياسي، اجتماعي است و براي جناح هاي لائيك و محافل قضايي چندان آسان نبود كه بتوانند حزب عدالت توسعه را مانند احزاب اسلام گراي ديگري چون اردكان، حزب رفاه، حزب فضيلت به آن آساني بتوانند منحل كنند.

وي گفت: حزب عدالت و توسعه الان در ساختار حكومتي تركيه بسيار نفوذ دارد و حكومت در اختيار و كنترل اين حزب است بنابراين انحلال اين حزب براي دادگاه قانون اساسي تركيه چندان ساده و آسان نبود.

كاكائي گفت : مسئله دوم به اين بر مي گردد كه ادله كافي براي انحلال اين حزب وجود نداشت، چون قانوني كه در پارلمان تصويب شده فرق مي كند با اقداماتي كه حزب انجام داده است بنابراين به نظر مي رسد كه اينها نمي توانستند با مستمسك قرار دادن اين موضوع مشكل حزب عدالت و توسعه را حل كنند.

وي گفت: موضوع سوم برمي گردد به وضعيت حزب و تاثيراتي كه ممكن بود راي انحلال حزب عدالت و توسعه بر تركيه به عنوان پيامد داشته باشد، نگراني هاي عميقي در تركيه وجود داشت، هشدارهاي زيادي داده شده بود مبني بر اينكه اگر اين حزب منحل شود تركيه دچار پيامدهاي وخيم سياسي، اقتصادي خواهد شد و تركيه را درگير يك بحران مي كند در حاليكه تركيه نيازمند آرامش بيشتر هست بنابراين مجموعه شرايط تاثير شگرفي داشت بر اينكه نتواند دادگاه قانون اساسي تركيه حزب عدالت و توسعه را منحل كند.

اين كارشناس مسائل تركيه در ادامه افزود: رايي كه دادگاه قانون اساسي داد نتوانست حزب عدالت و توسعه را منحل كند در عين حال تلاش كرد كه بتواند يك شرايط محدود كننده اي براي حزب بوجود بياورد، از جمله كاهش بودجه حزب كه باعث مي شود حزب در آينده با مشكلاتي مواجه شود؛ از نظر هزينه و مسائلي از اين قبيل، حتي چگونگي رسيدگي به دفاترش در استان هاي مختلف تركيه و اين براي حزب عدالت و توسعه يك بار هزينه مالي است.

وي گفت: در تركيه آن چيزي كه بيشتر به چشم مي خورد اينكه دادگاه قانون اساسي نتوانست حزب را منحل كند، اردوغان در واكنش به رايي كه صادر شده اعلام كرده كه اين پيروزي دموكراسي بوده، يعني آراء مردم و ديدگاه و نظري كه در تركيه در ارتباط با حزب عدالت و توسعه وجود دارد حاكم بود بر تحركاتي كه در زمينه انحلال حزب وجود داشته است.

وي گفت: من فكر مي كنم حزب عدالت و توسعه در آينده پايگاه خودش را از لحاظ اجتماعي قوي تر خواهد كرد اگر چه بودجه حزب كاهش پيدا كرده و يكسري محدوديت ها عليه حزب اعمال شده است وليكن اين حزب در روزهاي آينده خواهيم ديد كه چگونه هواداران، طرفداران و مردمي كه هوادار حزب هستند ابراز شادماني بيشتر خواهند كرد و در روند سياسي تركيه باقي ماندن حزب عدالت و توسعه به منزله احياء دوباره تفكرات و انديشه هايي هست كه حزب عدالت و توسعه دارد پيگيري مي كند و اين براي خود اردوغان يك پيروزي محسوب مي شود و كلا حزب مي تواند تلاش دوباره اي را بر پيشبرد برنامه هاي خودش متمركز كند.

كاكائي افزود: اما در عين حال نبايد اين نكته را ناديده گرفت كه بخشي از خواست محافل لائيك و محافل قضائي كه در صدد انحلال حزب عدالت و توسه بودند چون نتوانستند اين را كار بكنند در واقع بخشي از اين روند دادرسي ها به اين منزله هم بوده كه حزب عدالت و توسعه در آينده در طي تصويب قوانين ديگري نباشد مثل قانون منع حجاب كه براي لائيك ها بحران ساز باشد.

وي گفت: اردوغان درصدد تدوين دوباره قانون اساسي است بنابراين يكسري قدرت يا لايه هاي زيرين قدرت در تركيه وجود دارند مثل نظاميان، محافل قضائي و لائيك ها كه مي خواهند در اين عرصه همچنان باقي بمانند و رفتار، رويكرد و عملكرد حزب عدالت و توسعه منجر به خروج يا انزواي اينها از صحنه سياسي تركيه نشود.
 پنجشنبه 10 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن