تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820920907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بعثت پيامبر گرامي اسلام مبارك باد بعثت؛انقلابي عليه جهل و گمراهي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بعثت پيامبر گرامي اسلام مبارك باد بعثت؛انقلابي عليه جهل و گمراهي
جام جم آنلاين: خداوند زماني حضرت محمد(ص)را فرمان خواندن داد كه سياهي جهالت و يأس بر آسمان قلب انسانيت سايه افكنده بود و او با خواندن خود شكوفه‌هاي اميد را بر درخت وجود نشاند، عشق را جان دوباره بخشيد و ايثار را توان ايستادن ‌داد.


تولد حضرت محمد مصطفي(ص) بنابر بسياري از روايات در 17 ربيع الاول عام ‌الفيل يا به روايتي 12 همان ماه در تقويم عربي بوده است، پدر پيامبر‌، عبدالله فرزند عبدالمطلب و مادرش آمنه دختر وهب و هر دو از قبيله بزرگ قريش بودند ، قبيله ‌اي كه بزرگان آن از نفوذ بسياري در مكه برخوردار و بيشتر به بازرگاني اشتغال داشتند .

از وقايع مهم پيش از ازدواج پيامبراكرم، شركت در پيماني به نام " حلف الفضول " است كه در آن جمعي از مكيان تعهد كردند " از هر مظلومي حمايت كنند و حق او را بستانند ". پيماني كه پيامبر بعدها نيز آن را مي‌ستود و مي‌ فرمود اگر بار ديگر او را به چنان پيماني باز خوانند ، به آن مي ‌پيوندد.

شهرت محمد(ص) به راستگويي و درستكاري چنان زبانزد همگان شده بود كه " امين" لقب گرفت و همين صداقت و درستي توجه خديجه دختر خويلد را جلب كرد و او را با سرمايه خويش براي تجارت به شام فرستاد، سپس چنان شيفته درستكاري "محمد امين" شد كه خود براي ازدواج با وي پيشقدم شد .

خديجه براي محمد همسري فداكار بود و تا زماني كه حيات داشت ، پيامبر همسر ديگري برنگزيد . او براي پيامبر فرزنداني آورد كه پسران همگي در كودكي درگذشتند و در ميان دختران، از همه نامدارتر، حضرت فاطمه‌(س)است .

نخستين نشانه‌هاي بعثت پيامبر به هنگام 40 سالگي او، رؤياهاي صادقه بوده است، اما آنچه در سيره به عنوان آغاز بعثت شهرت يافته، شبي در ماه رمضان ، يا ماه رجب است كه فرشته وحي در غار حرا بر پيامبر ظاهر شد و بر او نخستين آيات سوره علق را خواند .

گويا براي مدتي در نزول وحي وقفه ‌اي ايجاد شد و همين امر پيامبر‌ را غمناك ساخته بود ، ولي اندكي بعد فرشته وحي باز آمد و آن حضرت را مأمور هدايت قوم خود و اصلاح جامعه از فسادهاي ديني و اخلاقي و پاك گردانيدن خانه خدا از بتان و دلهاي آدميان از خدايان دروغين كرد .

پيامبر دعوت به توحيد را نخست از خانواده خود آغاز كرد و اولين كسي كه به او ايمان آورد، همسرش خديجه و از مردان ، پسر عمويش علي بن ابي طالب بود كه در آن هنگام سرپرستي او را پيامبر برعهده داشت.

سه سال پس از بعثت، پيامبر دستور يافت همگان را از خاندان قريش گرد آورده و دعوت توحيد را در سطحي گسترده‌ تر مطرح كند. در اين زمان سختگيري مشركان چندان شد كه پيامبر (ص) عده ‌اي از اصحاب را امر كرد به حبشه هجرت كنند .

در سال ششم بعثت، سرانجام قريشيان پيماني منعقد كردند تا از ازدواج يا خريد و فروش با خاندان عبدالمطلب بپرهيزند . آنان پيمان خويش را بر صحيفه ‌اي نوشتند و به ديوار كعبه آويختند. از آن سوي ، ابوطالب و كساني ديگر از خاندان او نيز همراه پيامبر‌و خديجه به دره ‌اي مشهور به " شعب " ابوطالب پناه بردند و تا جايي كه ممكن بود، نه كسي به آنجا مي آمد و نه خود از آن بيرون مي رفتند.

سرانجام ، پس از آنكه خطوط آن صحيفه را موريانه از ميان برده بود ، قريشيان پذيرفتند كه مخالفان را رها كنند و از محاصره ايشان دست بردارند (سال 10 بعثت )، بدين سان پيامبر و خاندان او از تنگنا رهايي يافتند. مدتي پس از خروج پيامبر از شعب ، دو تن از نزديكترين يارانش ، خديجه و ابوطالب وفات يافتند.

در اين زمان آزارو اذيت پيامبر افزايش يافت و به همين دليل وي از مكه خارج شد . خروج پيامبر از مكه كه از آن به هجرت تعبير شده ، نقطه عطفي در تاريخ زندگي آن حضرت و نيز تاريخ اسلام است ، زيرا از آن پس پيامبر، تنها مشركان را به دوري از بت پرستي و ايمان به خداي يگانه فرا نمي‌خواند ، بلكه در رأس حكومتي قرار گرفته بود كه مي ‌بايست بر مبناي شريعتي آسماني جامعه ‌اي نوين بنا نهد .

پيام بنيادي اسلام، بازگشت به هدف مشترك پيامبران ، يعني توحيد و يكتاپرستي بود ، باوري كه ايمان بدان در آموزه ‌اي مشهور از پيامبر اكرم مايه رستگاري انسان دانسته شده است؛ قولوا لا اله الا الله تفلحوا. در چنين تفكري ، همراه با اقامه " قسط" كه يكي از اهداف اصلي پيامبران الهي است ، همه امتيازات بشري چون رنگ و نژاد و زبان و ديگر مسائل ، تنها دستمايه ‌اي براي شناخت مردمان از يكديگر دانسته شده و آنچه ملاك و ميزان برتري عنوان شده، فقط " تقوا" است .

پيامبر اسلام (ص) براي تحقق اين جنبه از رسالت خويش ، در شهري كوچك حكومتي مبتني بر اصل توحيد و قسط بنا نهاد و اقوام ناسازگار حجاز و تهامه را به سوي اتحاد و تشكيل " امت واحده " رهنمون كرد كه به منزله بازگشتي به اين پيشينه قرآني بود كه همگي مردمان نخست امتي يكپارچه بوده اند و پيامبران همواره كوشيده اند يگانگي امت را باز گردانده و قوام بخشند .

جام جم آنلاين اين رويداد فرخنده و آغاز عصر تازه معنويت ، اخلاق و دعوت به كمال و سعادت انساني را به همه جهانيان به ويژه مسلمانان تبريك و تهنيت مي گويد.
 چهارشنبه 9 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن