تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815386956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با صدور بيانيه مشترك اعلام شد: همكاري مشترك ايران، تاجيكستان و افغانستان در مبارزه با مواد مخدر و تروريسم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: با صدور بيانيه مشترك اعلام شد: همكاري مشترك ايران، تاجيكستان و افغانستان در مبارزه با مواد مخدر و تروريسم
خبرگزاري فارس: وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، جمهوري تاجيكستان و جمهوري اسلامي افغانستان با صدور بيانيه مشتركي اعلام كردند كه براي توسعه همكاري‌ها در مبارزه با تروريسم، افراط گرايي، جرايم سازمان يافته بين المللي، قاچاق مواد مخدر و ساير تهديدات و چالش‌هاي نوين تلاش خواهند كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ادراه كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، بنا به دعوت متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، اجلاس سه جانبه وزراي امور خارجه ايران، تاجيكستان و افغانستان در تاريخ 8 مرداد سال 1387 هجري شمسي برابر با 29 ژوئيه سال 2008 در تهران برگزار شد.
در جريان مذاكرات كه در فضاي دوستانه و با حسن تفاهم برگزار شد موضوعات روابط سه جانبه و مسائل مشترك مورد علاقه سه كشور و همچنين مسائل منطقه اي و بين المللي بررسي و مورد تبادل نظر قرار گرفت.
با توجه به گستردگي مشتركات، پيوندهاي تاريخي و فرهنگي سه كشور دوست و برادر و به منظور توسعه، تحكيم و تقويت هر چه بيشتر روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي و همچنين ارتقاي سطح همكاري‌هاي چند جانبه و در راستاي تحقق توافقات سران سه كشور، وزراي امور خارجه كه از اين پس طرف‌ها ناميده مي‌شوند اعلام مي‌دارند:
1- طرف‌ها تبادل نظرهاي سياسي را جهت بررسي مسائل سه جانبه، منطقه اي و بين المللي مورد علاقه ادامه خواهند داد.
2- طرف‌ها تلاش خواهند كرد با توسعه همكاري‌هاي همه جانبه در ابعاد اقتصادي، اجتماعي و رفاهي به تقويت صلح و ثبات و گسترش و شكوفايي اقتصادي منطقه كمك كنند. اين همكاري‌ها علاوه بر موارد مذكور شامل تلاش‌هاي مشترك براي مبارزه عليه تروريسم، افراط گرايي، جرايم سازمان يافته بين المللي، قاچاق مواد مخدر و ساير تهديدات و چالش‌هاي نوين خواهد بود.
3- طرف‌ها توافق كردند تا همزمان با برگزاري اجلاس سران سازمان شانگهاي در شهر دوشنبه، اجلاس آتي سه جانبه سران را نيز برگزار كنند.
4- طرف‌ها بر موضوع گراميداشت هزار و يك صد و پنجاهمين سالروز ابوعبدالله رودكي در هر سه كشور تاكيد كرده و مقرر داشتند كه روز نوروز سال 1388 هجري شمسي را در شهر مزار شريف افغانستان تجليل كنند.
5- طرف‌ها در راستاي توسعه اقتصادي منطقه‌اي، همكاري‌هاي خود را در زمينه‌هاي حمل و نقل، انرژي، صنايع و معادن توسعه خواهند داد.
6- طرف‌ها اجراي مفاد موافقتنامه مورخ 28 خرداد 1382 برابر با 18 ژوئن 2003 ميلادي در خصوص حمل و نقل بين المللي مسافر و كالا فيمابين جمهوري اسلامي ايران، جمهوري تاجيكستان و جمهوري اسلامي افغانستان كه اجراي پروژه هاي جاده اي از بندر چابهار جمهوري اسلامي ايران از طريق قلمرو جمهوري اسلامي افغانستان تا مرز جمهوري تاجيكستان را شامل مي‌شود، پيگيري مي‌كنند.
1-6 طرف‌ها در راستاي اجراي مفاد موافقت نامه مذكور به احداث راه آهن در مسير سنگال، هرات، شيرخان بندر، دوشنبه را مبادرت خواهند كرد.
2-6 طرف‌ها توافق كردند به منظور بررسي طرح احداث شبكه‌هاي راه‌هاي زميني و راه آهن ميان سه كشور، مسئولان و متخصصان وزارت راه و ترابري جمهوري اسلامي ايران، وزارت نقليات و مخابرات جمهوري تاجيكستان و وزارت فوايد عامه جمهوري اسلامي افغانستان در اولين فرصت ممكن در كابل نشست مشترك برگزار كنند و نتايج بررسي‌ها را به هر يك از مسئولين كشور ذيربط در شوراي مشترك هماهنگ كننده ملي ارائه دهند.
7- به منظور بررسي طرح احداث و اتصال خط انتقال ولتاژ قوي 500 كيلو ولت بين سه كشور، مسئولان و متخصصان وزارت انرژي و آب جمهوري اسلامي افغانستان، وزارت نيروي جمهوري اسلامي ايران و وزارت انرژي صنعت جمهوري تاجيكستان در اولين فرصت ممكن در شهر دوشنبه نشست مشترك تدوين و طرح را از جنبه هاي مختلف مورد مطالعه دقيق قرار داده و نتايج بررسي‌ها را طي گزارشي به مسئول شوراي مشترك هماهنگ كننده ملي هر يك از كشورها ارائه دهند.
8- طرف‌ها توافق كردند به منظور بررسي كارشناسانه طرح تاسيس نهاد مشترك براي تامين سرمايه گذاري، مسئولان و متخصصان اداره آسيا و اتاق تجارت و صنايع جمهوري اسلامي افغانستان، اتاق بازرگاني و سازمان سرمايه گذاري خارجي جمهوري اسلامي ايران و كميته دولتي سرمايه گذاري و اداره اموال جمهوري تاجيكستان در اولين فرصت ممكن در تهران نشست مشتركي را برگزار كنند.
9- زمان و دستور كار جلسات مشترك مندرج در بندهاي 5 الي 9 اين سند توسط كشور ميزبان، در هماهنگي با دو طرف ديگر از مجاري ديپلماتيك تعيين مي‌شود.
10- طرف‌ها همكاري در زمينه تاسيس مركز مشترك تربيت معلم، برگزاري آموزشهاي فني و حرفه اي، آموزش و پرورش استثنايي و همچنين برگزاري اردوهاي دانش آموزي و معلمان و تبادل تجربيات و همكاري در زمينه برپايي كارگاه ها و سمينار هاي مشترك آموزشي و برگزاري دوره هاي آموزشي را مورد تاكيد قرار مي‌دهند.
11- طرف‌ها در رابطه با تامين نيروي انساني ماهر و متخصص و استفاده از ايشان در پروژه‌هاي داخلي سه كشور همكاري خواهند كرد.
12- طرف‌ها به دليل ضرورت اتخاذ تدابير بهتر به منظور تردد اتباع سه كشور و ايجاد تسهيلات كنسولي تاكيد و مقرر كردند كه روساي دواير كنسولي وزارتخانه هاي امور خارجه سه كشور در يك اجلاس مشترك، زمينه‌هاي عملي سازي اين امر را فراهم آورند.
13- طرف‌ها از تاسيس شوراي مشترك هماهنگ كننده ملي در كابل استقبال كرده و از شورا مي‌خواهند نسبت به پيگيري توافقات به عمل آمده در اجلاس سران و وزرا تلاش جدي به عمل آورد.
"رنگين دادفر سپنتا"، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي افغانستان و "همراه خان ظريفي" وزير امور خارجه تاجيكستان از منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان براي استقبال گرم و تنظيم برنامه اجلاس سه جانبه تشكر كردند. طرف‌ها ضمن ارزيابي مثبت از نتايج اجلاس تهران بر تداوم نشست هاي سه جانبه در آينده تاكيد داشتند.
اين بيانيه در شهر تهران در تاريخ 8 مرداد سال 1387 هجري شمسي برابر با 29 ژوئيه سال 2008 ميلادي مورد توافق سه وزير امور خارجه قرار گرفت.
انتهاي پيام/
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن