تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820928382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سايت صدا‌و‌سيما ارائه كرد:ويژه‌نامه اينترنتي شهادت شيخ «شهاب الدين‌ابوالفتوح يحيي سهروردي»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: سايت صدا‌و‌سيما ارائه كرد:ويژه‌نامه اينترنتي شهادت شيخ «شهاب الدين‌ابوالفتوح يحيي سهروردي»
گروه وبلاگ و IT: پايگاه اطلاع‌رساني صداو‌سيماي جمهوري اسلامي ويژه‌نامه اينترنتي «شهادت شيخ شهاب الدين‌ابوالفتوح يحيي سهروردي» را روي خروجي سايت خود قرار داده‌است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، سايت اينترنتي صدا وسيما جمهوري اسلامي مطالبي متنوعي در رابطه سالروز شهادت شيخ اشراق منتشر كرد‌ه‌است.

در اين ويژ‌ه‌نامه درباره وي چنين نوشته شده: «شيخ اشراق مؤسس حكمت اشراق و از حكماي بزرگ اسلام در قرن 6 ميلادي(587 هـ.ق) بود كه حكمت و اصول فقه را در مراغه نزد مجدالدين جيلي، كه استاد امام فخر رازي بود، فرا گرفت».

از تاليفات شيخ اشراق مي‌توان به حكمه‌الاشراق، تلويحات، المشارع و المطارحات، هياكل‌النور، كلمه‌التصوف، رساله عقل سرخ، آواز پر جبرئيل، روزي با جماعت صوفيان و رساله في‌حاله‌الطفوليه اشاره كرد.

در بخش «نظام فلسفي حكمه الاشراق» آمده‌است: نظام فلسفي اشراق يكي از پرارزشترين نظام‌هاي اسلامي است كه به وسيلة متفكر، عارف و عالم شهاب‌الدين سهرودي تدوين و تنظيم شده‌است».

تأثير فلسفه اشراق بر تكامل فلسفه در ايران و علي‌الخصوص تأثير آن بر عرفان نظري، شايد بيش از كلية نظام‌هاي ديگر فلسفي باشد؛ پايه‌هاي تاريخي فلسفة اشراق از طرفي بر تعاليم عالية قرآن مجيد استوار است و از طرف ديگر بر مكتب‌هاي فلسفة افلاطوني و نو‌افلاطوني مبتني شده و بطور كلي پايه‌هاي «مشرقي» مباحث فلسفه مشرقي كه ابن‌سينا در منطق‌المشرقيين به آن اشاره كرده است.

شيخ شهاب الدين‌ابوالفتوح يحيي سهروردي در شهر حلب مورد اتهام و مخالفت فقها واقع شد‌ و به امر صلاح‌الدين ايوبي و به وسيلة پسرش الملك الظاهر توقيف و بر خلاف ميل ظاهر در حقيقت به اصرار فقها و به امر صلاح الدين‌ در حدود سن 36 يا 38 سالگي به قتل رسيد.

براي مشاهده ويژه‌نامه «شيخ اشراق» اينجا كليك كنيد!
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن