تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815516169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس جمهور: جهان در آستانه تحولات سرنوشت سازي است (متن خبري)


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: رئيس جمهور: جهان در آستانه تحولات سرنوشت سازي است (متن خبري)
تهران/ واحد مركزي خبر/ سياسي 1387/05/08
آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور در مراسم گشايش پانزدهمين اجلاس وزراي امور خارجه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها با اشاره به اينكه جهان در آستانه تحولات بزرگ و سرنوشت سازي است، قدرت هاي بزرگ و نظام هاي غيرعادلانه حاكم بر مناسبات بين الملل را عامل اصلي گرفتاري و چالش هاي جهان امروز خواند.
رئيس جمهور گفت: مردم دنيا از يك سو با چالش هاي بزرگ و بعضا طاقت فرسا روبرويند و از سوي ديگر در صدد رقم زدن آينده اي روشن و اميدبخش هستند.
آقاي احمدي نژاد با اشاره به برافروخته شدن شعله هاي جنگ و بروز ناامني در مناطق مختلف جهان از جمله افغانستان، عراق و فلسطين از آنها به عنوان حوادث تلخ و دردآور براي بشر ياد كرد و افزود: در برخي مناطق جهان ناامني ها مزمن و كهنه شده و راهي براي برون رفت از آن پيدا نشده است.
رئيس جمهور كشتار و آوارگي روزافزون مردم فلسطين، فاجعه انساني ناشي از اشغال عراق، گسترش سلاح هاي اتمي ازجانب قدرت هاي بزرگ به عنوان ابزار تحميل اراده آنان به ملت ها، گسترش بيماري ايدز و افزايش توليد مواد مخدر را در برخي مناطقي كه قدرتمندان جهان در آن حضور دارند ازجمله گرفتاري ها و چالش هاي بزرگ امروز جهان برشمرد.
وي گفت: جهان امروز در امور اقتصادي نيز با چالش هاي سنگين خشكسالي ناشي از سياست هاي نادرست زيست محيطي، كاهش ارزش دلار و افزايش مصنوعي بهاي نفت در بازارهاي جهاني رو به روست كه سبب گراني گسترده و آشفتگي بازار مالي جهان وآسيب ديدن قشرهاي مختلف مردم كشورهاي ضعيف شده است.
احمدي نژاد همچنين از انحصارگرايي در علم و فناوري و جلوگيري از انتقال آن به ديگر كشورها به شدت انتقاد كرد وافزود: مداخلات گسترده دولت هاي بزرگ در بازار هاي پولي به نفع اقتصاد خودشان و كاهش نقش ساير كشورها در استفاده از منابع، مشكلات سنگيني براي كشورهاي كم درآمد و ضعيف ايجاد كرده است.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش گفت: امروز جنبش غيرمتعهدها بيش از هر زمان ديگري مي تواند از موقعيت بي نظير خود براي حل مشكلات جهاني استفاده و ناكارآمدي سازمان هاي بين المللي را جبران كند و منادي صلح و عدالت در جهان باشد.
آقاي احمدي نژاد با بيان اينكه جنبش غيرمتعهدها متشكل از 118 كشور با اتكا به اهداف و آرمان هاي مترقي اوليه خود است افزود: جمع توان سياسي، اقتصادي و فرهنگي كشورهاي عضو، مؤلفه بزرگي را از قدرت ايجاد مي كند؛ قدرتي پاك و مدافع صلح و عدالت.
وي با تأكيد بر اينكه جنبش غيرمتعهدها با اتكا به قدرت سياسي - اقتصادي خود مي تواند تأثيرات مثبتي در حل چالش هاي جهاني داشته باشد تصريح كرد: جنبش مي تواند با تشكيل هيئت داوري، اختلافات احتمالي بين اعضا را عادلانه پايان دهد و با ميانجي گري به اختلافات و درگيري ها در ساير نقاط جهان خاتمه بخشد.
آقاي احمدي نژاد تشكيل جبهه بزرگ صلح و عدالت را كه مانع از بروز درگيري ها و تشديد اختلافات در جهان است از ديگر وظايف جنبش غيرمتعهدها خواند و گفت: با تشكيل اين جبهه مي توان گام هاي بلندي در راه تحقق صلح و عدالت برداشت.
رئيس جمهور با بيان اينكه هر عضوي كه مورد تعرض قرار گيرد بايد با به كار گرفتن ابزارهاي صلح آميز از او دفاع و رفع تجاوز كرد افزود: جنبش غيرمتعهدها مي تواند با استفاده از ابزارهاي سياسي و اقتصادي، مانع تجاوز قدرت هاي بزرگ به ساير ملت ها شود و جلو تبعيض ها و بي عدالتي ها بايستد.
رئيس جمهور تعريف شيوه ها و سازوكارهاي معين براي اصلاح نظام هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و بين المللي را از ديگر سرفصل هاي حركت مؤثر جنبش غيرمتعهدها برشمرد و گفت: اين جنبش مي تواند به تأسيس صندوق مشترك مالي براي ارائه تسهيلات به كشورهاي عضو به منظور اجراي طرح هاي مختلف اقتصادي و عمراني اقدام كند.
احمدي نژاد تصريح كرد: جنبش غيرمتعهدها مي تواند استعداد عظيم سياسي، اقتصادي، فرهنگي و رسانه اي اعضا را در خدمت منابع مردم اين كشورها و صلح و امنيت در جهان فعال كند.
رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه هيچ اقدامي در جهت تغيير شرايط جهان و تأمين منافع مشترك دولت هاي عضو جنبش غيرمتعهدها جز با خواست و اراده كشورهاي عضو و تلاش موثر و همكاري جمعي آنها امكان پذير نخواهد بود گفت: مطمئنم كه اعضاي جنبش از اين اراده براي پيشبرد اهداف بزرگ و مشترك خويش برخوردارند و اميدوارم اين نشست به دستاوردها و نتايج مورد نظر خود نايل آيد.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فشار قدرت هاي بزرگ در زمينه هاي مختلف گفت: شايد بعضي پاسخ دهند ارجاع مشكلات به سازمان هاي سياسي، اقتصادي و حقوقي بين المللي مي تواند راه حلي براي بخشي از اين مشكلات باشد در حالي كه فلسفه و شاكله تأسيس بسياري از اين سازمان ها ناظر به تأمين منافع بعضي قدرت هاي بزرگ است.
وي افزود: با توجه به اينكه منشأ بسياري از گرفتاري ها و نابساماني ها همين قدرت ها هستند، چگونه مي توان با رجوع به اين سازمان ها اين مشكلات را حل كرد؟ براي مثال آيا ممكن است شوراي امنيت دولت امريكا را محكوم و عليه او قطعنامه صادر كند؟
رئيس جمهور با بيان اينكه سازوكار و تضميني براي جلوگيري از گسترش سلاح هاي هسته اي وجود ندارد تصريح كرد: به همين دليل قدرت هاي زورگو همچنان به توسعه و تكثير سلاح هاي هسته اي ادامه مي دهند و همزمان همين قدرت ها فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ساير كشورها را به بهانه جلوگيري از گسترش توليد سلاح هاي هسته اي محكوم مي كنند.
احمدي نژاد با طرح اين سؤال كه امروز زندان هاي مخفي در كدام كشورها هستند، تصريح كرد: در كدام كشورها به بهانه امنيتي تلفن ها شنود مي شود؛ شهروندان با دوربين هاي مختلف در خيابان ها و كوچه ها كنترل مي شوند؛ متهمان بدون حكم قضايي سال ها در زندان مي مانند و شكنجه هاي قرون وسطايي قانوني شمرده مي شود؛ آن وقت همين دولت ها مخالفان خود را به نقض حقوق بشر متهم مي كنند؟
رئيس جمهور با بيان اينكه سازمان هاي حقوق بشري چشم خود را بر نقض حقوق انساني در اين كشورها بسته اند گفت: سازوكارهاي اقتصادي و نظام هاي مالي و پولي و بانك هاي بين المللي هم براي خدمت و رفع مشكلات ملت ها ايجاد نشده اند؛ برخي قدرت هاي خاص در جهان بيشترين بهره را از آنها مي برند.
رئيس جمهور با بيان اينكه اين سازمان ها تحت تأثير و نفوذ برخي قدرت ها نمي توانند گام هايي در جهت صلح، عدالت، برابري و احقاق حقوق ديگران بردارند گفت: اخيراً شاهد بوديم كه يك دادگاه به اصطلاح بين المللي كه بايد در مسير عدالت و احقاق حقوق ملت ها حركت كند تا متجاوزان به مجازات برسند، با پايه گذاري يك بدعت زشت و در جهت تأمين نظر برخي قدرت هاي بزرگ، عليه رئيس جمهور سودان كه از سران كشورهاي عضو جنبش و مدافع حقوق قانوني كشور خود است صادر مي كند.
وي افزود: اين درحالي است كه جنايتكاران رژيم اشغالگر قدس كه آشكارا اعلام مي كنند قصد ترور افراد را دارند يا به زنان و كودكان بي دفاع حمله و قحطي غذا و دارو را به يك جمعيت بزرگ تحميل مي كنند، تحت تعقيب قرار نمي گيرند و سران برخي كشورهاي قدرتمند كه در طول دوران رياست جمهوري خود باعث قتل و جرح ميليون ها نفر شده اند از مصونيت كامل برخوردارند.
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن