تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815427265




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شيري با خواص بسيار


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شيري با خواص بسيار
جام جم آنلاين: بسياري از عوارض بهداشتي و سلامت كه در دوران ميانسالي و جواني و سالمندي گريبانگير افراد مي‌شود، ريشه در اضافه وزن و چاقي دوران كودكي دارد. تغذيه نوزاد با شير مادر، خطر ابتلا به چاقي را تا يك‌سوم در دوران كودكي كاهش مي‌دهد و اثرات مفيدي در زندگي آينده و دوران بزرگسالي او به همراه خواهد داشت.


اگر كودكان با شير مادران خود تغذيه شوند، ميزان چاقي‌هاي بزرگسالي در نسل‌هاي آينده بين 10 تا 15 درصد كاهش خواهد يافت.

سلا‌مت نوزاد

قدرت دفاعي نوزاد در بدو تولد در مقابل عوامل عفوني خارجي بويژه در محيط بيمارستان (به عنوان آلوده‌ترين محيط دنيا) بسيار كم است؛ يعني در مقابل ميكروب‌ها، ويروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌هاي پراكنده در اين محيط هيچ‌گونه قدرت دفاعي ندارد، بسرعت به بيماري‌هاي گوناگون مبتلا مي‌شود كه آمار مرگ نوزادان در بيمارستان‌ها با اين عوامل بسيار بالاست.

به همين دليل نوزادان در روزهاي اول تولد نياز مبرم به تغذيه شير از آغوش مادران دارند؛ زيرا از اين طريق ميكروب‌هاي غيربيماريزاي بدن مادر به سطح پوست و مخاط دستگاه گوارش و تنفس منتقل مي‌شوند و بدن شيرخوار را در مقابل ميكروب‌هاي بيماريزاي محيط مقاوم مي‌كنند.

‌تركيب و غلظت آغوز شير مادر محتوي سلول‌هاي زنده‌اي است كه شمار آنها به هزاران برابر شير ترشحي در روزهاي بعد مي‌رسد؛ سلول‌هاي زنده‌اي كه نقش دفاعي نوزاد را در برابر عوامل بيماريزا ايفا مي‌كنند. به همين علت آغوز شير مادر، آب حيات براي نوزادان در 4هفته اول تولد محسوب مي‌شود؛ زيرا با پوشاندن كامل سطح دستگاه گوارشي موجب مي‌شود ميكروب‌ها و ويروس‌ها به سطح مخاط اين دستگاه بچسبند و به ساير اعضاي بدن نوزاد نفوذ نكنند.

در حالي كه در كودكاني كه شير خشك مصرف مي‌كنند، اين مقاومت وجود ندارد و به همين دليل اين كودكان به طور متوالي بيمار مي‌شوند؛ زيرا مواد عفوني به كمك شير خشك و آب از بين نمي‌روند و با گذر از پوست و جداره دستگاه گوارش وارد خون شيرخوار مي‌شوند.

نكته جالب توجه اين است كه حتي اگر مادر خود به يك بيماري مبتلا باشد، مواد مقاومت‌زا در بدن مادر توليد پادتن مي‌كنند و اين پادتن‌ها از طريق شير به بدن شيرخوار منتقل مي‌شود. بنابراين در آغوش گرفتن و تغذيه نوزاد با شير مادر از ساعت اول عمر، نقش عمده‌اي در افزايش قدرت دفاعي و پيشگيري از بسياري بيماري‌هاي عفوني در بدن كودك ايفا مي‌كند.

شير مادر نه‌تنها بر عفونت‌هاي دستگاه تنفسي؛ بلكه بر عفونت‌هاي فراوان دستگاه ادراري، عفونت‌هاي گوارشي از جمله اسهال و استفراغ، ‌عفونت گوش،‌ مننژيت و بسياري بيماري‌هاي ديگر نقش مهاركننده دارد. به اين صورت كه يا از پيدايش آنها جلوگيري مي‌كند يا پس از ابتلا، شدت آنها را تضعيف كرده و به اين ترتيب آمار مرگ نوزادان را تا حد بسيار بالايي كاهش مي‌دهد.

از سوي ديگر شير مادر غذاي استريليزه و بدون آلودگي است، در حالي كه تغذيه كودك با شير خشك احتمال عفونت و آلودگي از طريق سرشيشه و شيشه را افزايش مي‌دهد.

بايد توجه داشت بسياري از مواد دفاعي زنده و غيرزنده‌اي را كه در شير مادر وجود دارد، هرگز نمي‌توان در شيرهاي خشك گنجاند.

تامين سلامت مادر

مادراني كه شير مي‌دهند، از لحاظ عاطفي رابطه عميقي با كودكان خود برقرار مي‌كنند و اين موجب مي‌شود كودك‌آزاري از سوي اين مادران كمتر اتفاق افتد و در ابعاد وسيع‌تر بنيان خانواده‌ها نيز مستحكم‌تر شود.

طبق مطالعاتي كه در كشورهاي فيليپين، كاستاريكا، تايلند، روسيه و فرانسه صورت گرفت، خانواده‌هايي كه كودكان خود را به مهدهاي كودك فرستاده و آنها را با شير خود تغذيه نمي‌كرده‌اند، نسبت به مادران شيرده از روابط عاطفي ناپايدار ميان خود و فرزندانشان رنج مي‌بردند.

علاوه بر اين از لحاظ جسماني نيز بسياري از سرطان‌ها از جمله سرطان دستگاه تناسلي در مادران شيرده كمتر اتفاق مي‌افتد. اين مادران كمتر در معرض ابتلا به عفونت‌هاي اين دستگاه قرار دارند و از لحاظ ظاهري نيز از زيبايي اندام بيشتري برخوردارند؛ زيرا تغذيه با شير مادر از وزن مادر به صورت تدريجي مي‌كاهد.

10 نكته در خصوص شير مادر

1- هنگام شير دادن نوزاد را بغل كرده، سر او را بالاتر نگه داريد. توجه كنيد كه سينه شما روي بيني نوزاد را نپوشاند و مانع تنفس نوزاد نشود.

2- در اوايل تولد به نوزاد از هر دو پستان خود شير دهيد.

3- شير مادر تا 6 ماهگي براي رفع نيازهاي شيرخوار كافي است و در اين دوره بجز آب در مواقع نياز يا استفاده از قطره‌هايي كه پزشك توصيه مي‌كند، هيچ چيز ديگر به كودك ندهيد.

4- از شيردهي در حالت خوابيده خودداري كنيد و حتما نوزاد را در آغوش گرفته و به او شير دهيد.

5- خوردن مايعات زياد توسط مادر و مك زدن پستان مادر به وسيله نوزاد، شير را زياد مي‌كند.

6- بيماري‌هاي رايج مادران و مصرف دارو توسط مادر، مانع شير دادن به نوزاد نمي‌شود؛ غير از چند مورد استثنايي كه بايد توسط پزشك كودكان تجويز شود.

7- استفاده از حوله گرم و مرطوب به مدت 10 تا 15 دقيقه روي پستان و نوك آن يا حمام كردن يا ماساژ دادن به جاري شدن شير كمك مي‌كند.

8- تغذيه با شير مادر در شب هم بايد ادامه داشته باشد.

9- تغذيه با شير مادر بايد مطابق ميل و درخواست كودك صورت گيرد.

10- هرگز نبايد آغوز را دور ريخت. آغوز بهترين و مهم‌ترين قسمت شير مادر است.
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن