واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: 25 نوع هنر سنتي ايراني از يادها رفته است
عضو گروه حرفه هاي روستايي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رييس كميته هنرهاي صناعي فرهنگستان هنر گفت:تاكنون 25 نوع هنر سنتي ايران از يادها رفته است.
"حسين ياوري" روز دوشنبه در پايان نشست پژوهشي جايگاه معنويت در هنرهاي سنتي ايران در حوزه هنري چهارمحال وبختياري به ايرنا گفت : از جمله اين هنرها، ساخت كوبه هاي درب منازل قديمي، قفل سازي ، صحافي سنتي كتاب،برخي از هنرهاي معماري، رودوزي و برخي از هنرهاي سنتي ديگر مي باشد.
به گفته وي،در ايران 115 نوع هنر رودوزي وجود داشته كه از اين تعداد 12 هنر رودوزي سنتي به صورت كامل از بين رفته است.
ياوري يادآور شد:از 25 هنر سنتي نابود شده، نيمي از اين هنرهاي ايراني اسلامي قابل احياء و بازآفريني است و مي توان آنها را دوباره به چرخه ي توليد بازگرداند.
وي گفت:هم اكنون 250 هنر اسلامي،ايراني در كشور وجود دارد كه بايد دغدغه اصلي حفظ اين هنرها باشد تا از نابودي آنها جلوگيري شود.
عضو گروه هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران گفت:تاكنون زمينه احياي هنرهاي" زري بافي"و" مخمل بافي " در كشور فراهم و اين هنرها احياء شده است.
عضو ستاد بازسازي عتبات عاليات اظهار داشت:از هنرهاي سنتي اسلامي ايران در بازسازي عتبات عاليات درعراق استفاده مي شود.
همچنين عضو هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر كشور در اين نشست گفت: معنويت جايگاه مهمي در هنر اسلامي ايراني دارد و هنر ايراني را به لحاظ معنويت آن مي شناسند.
حسين ياوري اظهار داشت:معرفت شهودي در لايه لايه هنرهاي سنتي ايراني وجود داشته و معرفت شهودي در هنر سنتي ايران حاصل خداشناسي هنرمندان است.
ياوري با بررسي تاريخي هنر در يونان باستان و ايران باستان افزود: در يونان باستان هنر مجموع"آرت " و "تكنيك" ختم مي شود و خلاقيت را همان "آرت" و تكنيك را قابل آموزشس و انتقال مي دانستند و ازاين رو هر كس خلاقيت نداشت در يونان باستان به عنوان هنرمند مطرح نمي شد.
ياوري افزود:در ايران باستان نيز هنر به مجموع"هو"و "نر" قلمداد مي شد و به عنوان نيك مرد و نيك زن وظيفه هنرمند نيكويي و خلق حسن زيبا بود و به دليل يكتاپرستي، هنر هميشه در نظر ايرانيان داراي شرافت بود.
به گفته وي، هنر حكم صنع خداوندي است و هنر غيرمتعهد وجود ندارد و هنر بايد جلوگاهي از زيبايي خداوند باشد.
ياوري خاطرنشان كرد:هنر سنتي ايران داراي پنج ويژگي بارز بوده و داراي بعد تقدس است و هرگز بيان "اندام واره"يا (فيگوراتيو) در آن وجود ندارد و داراي معرفت شهودي، رمز سمبليك و مانايي است.
به گزارش ايرنا، در اين نشست كه از سوي واحد آموزش و پژوهش حوزه هنري چهارمحال وبختياري برگزار شد، جمعي از استادان دانشگاه، دانشجويان و هنرمندان رشته هاي مختلف سنتي ايران حضور داشتند.
ك/3 7359/671/543 شماره 764 ساعت 17:08 تمام
دوشنبه 7 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]