تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819626524




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سمينار شيخ اشراق در خدابنده برگزار مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سمينار "شيخ اشراق" در خدابنده برگزار مي شود
زنجان - خبرگزاري مهر: مدير كل ارشاد استان زنجان گفت: سمينار يك روزه "شيخ اشراق" همزمان با سالروز بزرگداشت شيخ شهاب الدين سهروردي هشتم مرداد ماه در فرهنگسراي اشراق خدابنده برگزار خواهد شد.

رضا ديني در گفتگو با خبرنگار مهر در زنجان، افزود: اين سمينار از سري برنامه‌هاي عصر كتاب گروه فلسفه است كه به اهتمام اداره كل امور كتابخانه‌هاي استان زنجان و به دعوت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان خدابنده در زادگاه سهروردي برگزار مي شود.

وي در خصوص برنامه‌ها و سخنرانان اين سمينار يادآورشد: در اين سمينار اساتيدي و كارشناساني در رشته هاي اديان، عرفان و فلسفه از جمله علي اكبر افراسياب‌پور با موضوع عرفان سهروردي، قاسم انصاري با موضوع انسان نوراني در عرفان سهروردي و بيت الله ندرلو با موضوع تحليل فلسفي و محتوايي كتاب يزدان شناخت شيخ شهاب الدين سهروردي به سخنراني خواهند پرداخت.

ديني ادامه داد: شعرخواني و ارائه مقالات و مسابقه از ديگر برنامه‌هاي جنبي اين سمينار است.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان زنجان همچنين با اشاره به زندگي سهروردي افزود: شيخ شهاب الدين سهروردي چهره ‌برجسته ا‌ي در حكمت، فلسفه و عرفان در فرهنگ ايران زمين است. او در سال ۵۴۹ هجري قمري در قريه‌ سهرورد زنجان ديده به جهان گشود و اولين آموخته هاي او در شهر مراغه نزد مجدالدين جيلي بود.

ديني گفت: سهروردي نزد جيلي، فقيه مشهور آن زمان، فقه را آموخت و در همانجا و نزد همين استاد با فخر رازي، منتقد بزرگ فلسفه مشاء هم درس بود. با آنكه اين دو از نظر علمي تفاوت هاي آشكاري با يكديگر داشتند اما دوستي و قرابتي عجيبي ميان اين دو برقرار بود.

وي ادامه داد: سهروردي پس از تكميل تحصيلات به اصفهان رفت تا نزد ظهيرالدين فارسي، علم منطق را بياموزد. او در همين شهر بود كه براي نخستين بار با افكار ابن سينا روبرو شد و پس از مدتي تسلط خاصي بر آن پيدا كرد.

ديديني يادآور شد: سهروردي پس از اتمام تحصيلات رو به عرفان و سلوك معنوي آورد. شيخ در جريان سفرهايش مدتي با جماعت صوفيه هم كلام شد و به مجاهدت نفس و رياضت مشغول شد.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 633]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن