تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816656535




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محققان به تشخيص بيماري آلزايمر نزديكتر شدند ام آر آي در تشخيص زودهنگام آلزايمر نويدبخش است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: محققان به تشخيص بيماري آلزايمر نزديكتر شدند ام آر آي در تشخيص زودهنگام آلزايمر نويدبخش است
پژوهشگران با استفاده از شيوه تصويربرداري ام آر آي پلاك‌هاي شبيه آلزايمر را در مغز خرگوشها شناسايي كردند. اين دستاورد آنها را يك گام به تشخيص اين بيماري با استفاده از تجهيزات معمولي ام آر آي در انسان نزديكتر مي كند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از شيكاگو، جان رونالد از موسسه تحقيقات روبارتس در اونتاريو مي‌گويد اگرچه بخشي از فناوري مورد استفاده براي تهيه اين تصاوير براي استفاده اختصاصي در خرگوشها طراحي شده است ، اما اين كشف اوليه نويدبخش استفاده از دستگاههاي اسكن ام آر آي باليني براي تجسم پلاك‌ها در مبتلايان به آلزايمر است .

اين تحقيق كه در كنفرانس بين‌المللي بيماري آلزايمر در شيكاگو ارايه شد يكي از چندين تحقيقي است كه امكان استفاده از اسكن ام آر آي براي تشخيص زودهنگام اين بيماري مغزي را نشان مي‌دهد.

اين اولين بار است كه دانشمندان توانسته‌اند پلاك‌هاي مغزي را با استفاده از اسكن‌هاي متعارف ام آر آي ببينند. در حال حاضر اسكنرهاي پرقدرت ام آر آي اين پلاك‌ها را در حيوانات شناسايي كرده‌اند و اسكنرهاي پي يي تي با استفاده از مواد شيميايي نشانگر خاص نيز در اين زمينه كارايي داشته است.

درحال حاضر كالبدشكافي تنها راه مطمئن براي تاييد تشخيص بيماري آلزايمر است . اين كار از طريق شناسايي ضايعات مغزي نظير پلاك‌هاي آميلوييد كه مشخصه اين بيماري است انجام مي‌شود. پزشكان معمولا براي تشخيص آلزايمر در بيماران خود به انجام يك سلسله آزمايشها اتكا مي‌كنند.

محققان در مطالعه اخير به خرگوش‌ها به مدت دو سال رژيم غذايي پر كلسترول دادند كه باعث تشكيل پلاك‌هاي آميلوييد در مغز اين حيوان مي‌شود. اسكن مغز خرگوش‌ها نقاط سياه يا مناطق تهي را در چندين ناحيه از جمله هيپوكامپ كه يك مركز مهم حافظه در مغز است نشان داد.

كالبد شكافي از مغز خوشه‌هاي كوچك پلاك‌هاي آميلوييد را در اين مناطق تهي نشان داد كه در خرگوش‌هايي كه رژيم غذايي معمولي داشتند ديده نشد.

رونالد گفت اين شيوه مي‌تواند راه را براي استفاده از اين شيوه تصويربرداري در انسان هموار نمايد.

دكتر جفري كايه از دانشگاه علوم و سلامت اورگون در پورتلند اين تحقيق را نويدبخش خواند، اما افزود پرش از تحقيق بر روي خرگوش به تحقيق بر روي انسان آسان نيست.

محققان گفتند با كمك مغناطيس‌هاي ام آر آي مخصوص مي‌توانند پلاك‌هاي آميلوييد را در موش ببينند، اما تاكنون قادر به مشاهده اين پلاك‌ها در مغز انسان نبوده اند.

محققان كلينيك مايو در راچستر در مينه سوتا در تحقيق جداگانه‌اي توانستند با استفاده از يك برنامه رايانه اي، اطلاعات مربوط به اسكن ام آر آي را تجزيه و تحليل كنند. اين اسكن مي‌تواند با دقت ‪ ۹۰‬درصد مغز طبيعي را از مغز مبتلا به آلزايمر تشخيص دهد.

اين برنامه با نام ‪ STAND‬درجه آتروفي مغز فرد را اندازه‌گيري مي‌كند.

محققان در اين مطالعه اطلاعات جمع آوري شده از ‪ ۱۹۱‬فرد را كه چهار سال قبل از مرگ ام آر آي از آنها گرفته شده بود با اطلاعات مربوط به آزمون ‪ staging Braak‬را پس از مرگ بيماران مقايسه كردند. اين آزمون شدت كلاف‌هاي فيبروز را در مغز اندازه‌گيري مي‌كند.

پراشانتي وموري كه اين نتايج را ارايه داد مي‌گويد اين مطالعه نشان داد اطلاعات حاصل از اسكن ام آر آي مي‌تواند شدت آسيب شناسي گره خوردگي آلزايمر را به درستي شنان دهد.

يك گروه سوم از دانشگاه پنسيلوانيا در فيلادلفيا با استفاده از يك شيوه رايانه‌اي تجزيه و تحليل تصوير توانستند فعاليت شبه آلزايمر را در مغز سالمنداني كه قابليت‌هاي ادراكي طبيعي داشتند و گروهي كه به نقص خفيف ادراكي مبتلا بودند بيابند.

محققان با تاكيد بر لزوم انجام مطالعات بيشتر در اين زمينه ابراز اميدواري كردند اين ابزار به تشخيص تغييرات اوليه مغز كه نشانه شروع آلزايمر است كمك كند.

ويليام تيس از انجمن آلزايمر مي‌گويد محققان به زودي خواهند توانست از اين فناوري براي شناسايي افرادي كه در معرض خطر ابتلا به آلزايمر هستند بهره بگيرند.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن