واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: در نشست توليدكنندگان بازي رايانه اي عنوان شد : مولفه هاي اصلي دستيابي به "بازي ملي" از نظر معاون سينمايي
تهران – خبرگزاري ايسكانيوز: معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي گفت : احيا و ارتقاي فرهنگ و هويت ملي با بهره گيري از سينما و بازي ملي در دستور كار ماست .
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي هنري باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" ، و به نقل از راه فيروزه مهندس محمدرضا جعفريجلوه، در نشست تخصصي "بررسي مؤلفههاي ماندگاري در عرصه توليد بازيهاي رايانهاي"، افزود: بايد بكوشيم بازي ملي را تعريف و بشناسيم و در راستاي تحقق آن عمل كنيم.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به مؤلفههاي عرصهانيميشن و بازي ملي، گفت: عنصر "حقيقتيابي" در بازي و خيالانگيزي در مقابل توهم، "قصهپردازي" ارزشهاي دراماتيك در بازي فراتر از وجوه رايانهاي، "اخلاق گرايي" ،"شادي آفريني" و "اميد آفريني" ميتواند به عنوان مؤلفه بازي ملي مطرح باشد.
وي با اشاره به گستره فعاليت بنياد ملي بازيهاي رايانهاي معاونت امور سينمايي، افزود: رصد كردن مستمر عرصه بازي در جهان در تعامل با جمع فعالان اين حوزه، الگوسازي در سطح بازي ملي، حمايت از توليد ملي و اهميت به مقوله كميك استريپ ميتواند در مجموعه فعاليت اين بخش جا گيرد.
جعفريجلوه با اشاره به مقوله كميك استريپ توضيح داد: با توجه به اهميت اين موضوع به آموزش و پرورش در قالب فعاليت ميانبخشي پيشنهاد كرديم كه آرام آرام كلاسهاي انشا و رايانه به سمت فيلمنامهنويسي و داستانپردازي و فعاليت كلاس انيميشن و كاريكاتور به سمت بازي رايانهاي سوق داده شود. فعالسازي درك و شناخت هنر كميك استريپ به شدت پشتيبان در سطح فعاليت صنعتي است.
معاون امور سينمايي، حمايت از اقتصاد بازي در سطح ملي، رصد مصرف داخلي و شكلگيري چرخه توليد در عرضه، حمايت از توزيع بازي و ترجيح بازي ملي نسبت به بازيهاي ترجمهاي، ساماندهي گيم نتها و بازيسراها بويژه در كشف و عرضه بديع فضاي جمعي، ساماندهي نشريات تخصصي و مؤلفه مسابقات در سطح جشنوارههاي داخلي و خارجي ميتواند از ديگر فعاليتهاي بنياد ملي بازيهاي رايانهاي باشد.
وي ابراز اميدواري كرد كه با ارتقاي توليد و تنوع در اين زمينه شاهد حضور اين عرصه در جشنواره بينالمللي فيلم كودك و نوجوان باشيم.
جعفريجلوه در ادامه بر نقش و اهميت سينما و بازي رايانهاي به عنوان رسانههاي برتر و تأثير بزرگ آن تأكيد كرد و گفت: بازي به عنوان پديده متأخر متكي بر سينما و هنر ـ صنعت انيميشن با قابليتها به مراتب فراتر، اثر گذارتر از سينماست.
بدون اطلاع از اين عرصه (سينما) جايگاه بازي را نخواهيم يافت و نميتوانيم در اين حوزه توفيق داشته باشيم.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: اگر در وجوه هنري و جذابيت بصري از قوت لازم در بازي داخلي برخوردار نباشد، نميتواند مخاطب خود را تصرف كند.به گزارش راه فيروزه ، او يادآورشد: اين رسانهها امروز در خدمت دو حادثه همزمان در جهان، "جهانيسازي" و "جهاني شدن" است. جهاني شدن با اراده قدرتي غالب كه جهان را با رنگ خود ميپسندد، آمريكا به جهانيسازي در كنار جهاني شدن با اين رويكرد فكر ميكند.
جعفريجلوه ادامه داد: اگر بازي در خدمت اين پديده قرار گيرد، خود برتريسازي در كانون اين فعاليت بروز و ظهور خواهد كرد. ارائه تصويري روشن و به ظاهر متمدن از غرب و در مقابل تصويري سياه از شرق، آسيا و تمدن جنوب در عرصه بازي نشانگر تلاش حريفان براي تأثيرگذاري روي مخاطب است.
معاون امور سينمايي همچنين از بهرهگيري از رسانه سينما و بازي رايانهاي براي جهاني شدن به عنوان محور برنامهاي سخن گفت و افزود: امروز يك پديده قبل از اينكه جهاني باشد بايد يك امر اصيل و ملي باشد، براي جهاني شدن ابتدا بايد ملي بود. كپي بودن ديگران مطلوب نيست، ويترين جهاني، تنوع فرهنگي، قومي و زباني را ميپسندد.
در ادامه اين نشست، "مديرعامل بنياد ملي بازيهاي رايانهاي" از بازي به عنوان زندگي مجازي نام برد و گفت: امكان ندارد بازي باشد كه در آن پيام وجود نداشته باشد.
"بهروز مينايي" افزود: در اين رسانه يك نوع آموزش پنهان با گستره زماني نامحدود كه با بازيگر و محيط كاربر روبهروست.
مينايي با اشاره به درآمد 42 ميليارد دلاري عرصه بازيهاي رايانهاي كشورهاي پيشرفته در سال گذشته ميلادي، ادامه داد: اين رسانه در طول سالهاي آتي و بر اساس آمار اعلام شده در منابع رسمي در سال 2012 به رشد بيش از 10 درصد با درآمدزايي سرشار دست مييابد.
مديرعامل بنياد ملي بازيهاي رايانهاي با اشاره به برنامههاي تدوين شده اين مجموعه براي حركت به سمت ساماندهي اين عرصه، افزود: تفاهمنامهاي با وزارت علوم و مجامع دانشگاهي در قالب برپايي كارگاههاي آموزشي براي تربيت نيروي انساني و ارائه تسهيلات به توليدكنندگان در دستور كار برنامهاي قرار گرفته است.
وي افزود: الگويي براي ارتقاي توان توليد در دستور كار داريم كه بحث بازاريايي، تبليغات و نوشتن طرح تجاري را شامل ميشود.
مينايي از حمايت مادي و معنوي از توليدات ارزشمند، خريد حق مالكيت فكري بازي و تكثير و توزيع آن در بازار داخلي و خارجي، برگزاري دورههاي آموزشي و كارگاهي و زمينهسازي براي حضور توليدات داخلي در مجامع و رويدادهاي بينالمللي به همراه تأمين نياز نرمافزاري و سختافزاري به عنوان ديگر محورهاي برنامهاي نام برد.
وي تصريح كرد: حمايت بنياد ملي بازيهاي رايانهاي مبتني بر توليدات ارزشمند و بر گرفته از ادبيات كهن ايراني، تاريخ ايران، تاريخ مبارزه در كشورهاي لبنان و فلسطين، حماسه دفاع مقدس، تاريخ اسلام، داستانهاي قرآني، حفظ امنيت ملي كشور و مفاخر علمي است.
همچنين دبير نشست تخصصي" بررسي مؤلفههاي ماندگاري در عرصه توليد بازيهاي رايانهاي" نيز گفت: توليدات خوبي در طول دو سال گذشته در عرصه بازي در كشور انجام شده كه بازخوردهاي مناسبي نيز داشته است.
"بيطرف" با اشاره به فلسفه تأسيس بنياد ملي بازيهاي رايانهاي، افزود: اين بنياد به منظور كمك به عرصه توليد و ايجاد تفاوت با لحاظ كردن سياستهاي حمايتي به عنوان محصول به فعاليت ميپردازد.
وي تصريح كرد: ما براي آسان شدن كارها اينجا هستيم، عرصه جديدي است و بايد تجربيات در كنار هم قرار گيرد تا اين حوزه براي مخاطب بازي با رشد و تعالي روبه رو شود.
بيطرف ابراز اميدواري كرد كه با برپايي نشستها و كارگاههاي تخصصي ـ آموزشي زمينه اين رشد و بالندگي در عرصه توليد و تعامل با مديريت بازي فراهم شود.
مديرعامل "شركت ويژه پرداز پارس" نيز گفت: در حال حاضر مقوله نرمافزار و نبود كپي رايت به عنوان مهمترين مشكل در اين عرصه مطرح است.
"لطفي" توضيح داد: متأسفانه با وجود تأكيد مسئولان و مديران و دستاندركاران عرصه فرهنگي همچنان موضوع رعايت حقوق مادي و معنوي و اعمال قانون كپي رايت انجام نميشود.
وي در عينحال با اشاره به حركت مطلوب حوزه فني عرصه بازي يادآورشد: خوشبختانه در اين عرصه با افزايش توليد روبه رو هستيم و امسال نيز تاكنون با توليد شش بازي ايام خوبي داريم و انتظار ميرود تا انتهاي سال به بيش از 10 بازي بالغ شود.
مدير عامل شركت ويژه پرداز پارس همچنين مهمترين عامل براي مخاطبيابي در عرصه بازي را بوميسازي بازي و ترسيم فضاي ايراني در توليدات برشمرد.
"اثمري" مديرعامل "شركت نوين پرداز" هم از ضرورت آموزش نيروي انساني، پرهيز از مراكز توليد در عرصه دولتي، گنجاندن تورهاي آموزشي براي ارتقاي آموزش مديران ارشد اين حوزه و ايجاد ثبات مديريتي به منظور دستيابي مطلوب به مقصود برنامهاي و تهيه و توليد برنامههاي آموزشي در رسانه ملي در عرصه بازيهاي رايانهاي سخن گفت.
وي با انتقاد از برنامهها و اطلاعرساني تلويزيون، گفت: متأسفانه رسانه ملي تنها به نقاط منفي بازي رايانهاي ميپردازد و براي خانوادهها ذهنيت درست ميكند و اين در حايل است كه تلويزيون بايد در اين زمينه كمك رسان باشد.
اثمري همچنين بر پررنگ كردن وجوه سرگرمي در عرصه توليد بازي رايانهاي تأكيد كرد و گفت: اگر سرگرمي از اين مقوله حذف شود، بازي خاصيت خود را از دست ميدهد.
"بهرام برقعي" مدير "رسانه افزار شريف" نيز گفت: مقوله بازي در ايران زماني پا ميگيرد كه چرخه واقعي در عرصه توليدكننده به مصرفكننده شكل گيرد. صنعتي كه اساس آن با "گدا صفتي"پا گيرد، دوامي نخواهد داشت.
وي تصريح كرد: اگر دولت بتواند در زمينه ماركت خارجي به گيمسازان كمك كند، آنها ميتوانند هزينههاي خود را تراز كنند.
"صدرالحسيني" مدير "شركت فرارسانه برگ" همچنين گفت: فرهنگسازي مهمترين عامل فعاليت در اين عرصه است.
وي گفت: متأسفانه ما در زمينه شخصيتسازي در عرصه بازي الگو مناسبي در اختيار نداريم چون در سينما اين الگوسازي همچون ديگر كشورها صورت نگرفته و اين كار را مشكل ميكند.
مدير فرا رسانه برگ سبز، افزود: در زمينه شخصيتسازي بايد تحقيقات مناسب صورت گيرد و در ضمن نگاه دولت به فعالان اين عرصه بايد فرهنگي و با ملاحظات خاص اين حوزه باشد.
اين نشست تخصصي با عنوان "بازيهاي رايانه اي در ايران" با حضورمهندس جعفري جلوه، معاون امور سينمايي وزارت ارشاد، دكتر مينايي و مهندس بيطرف مديرعامل و دبير اجرايي بنياد بازي هاي رايانه اي ، دكتر كينژاد عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، توليد كنندگان بازي،مسوولان نشريات تخصصي بازي و كارشناسان اين حوزه درسالن مركز گسترش سينماي مستند و تجربي برگزار شد./120
دوشنبه 7 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]