تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821211885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقاله / آشنایی با دو خنک‌کننده پردازنده از شرکت Zalman


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک:
[تصویر: 1004087.jpg]

اشاره:
موضوع افزايش دماي پردازنده‌ها و استفاده از محصولات خنك‌كننده براي ‌آن‌ها مدت‌ها است كه به يك مفهوم پيش‌فرض در حوزه سخت‌افزار تبديل شده. در واقع خود شركت‌هاي توليدكننده پردازنده سال‌ها است كه خنك‌كننده‌هايي را در بسته‌بندي پردازند‌هاي خود ارائه مي‌كنند. امروزه موضوع افزايش دماي كاري پردازنده‌ها به اندازه‌اي جدي شده است كه توليد‌‌كنندگان پردازنده‌ها نيز از فناوري‌هاي روز در خنك‌كننده‌هاي خود استفاده مي‌كنند. با اين‌حال، خنك‌كننده‌هاي ارائه شده توسط توليدكنندگان پردازنده‌ها تنها براي كار در شرايط اسمي پردازنده طراحي شده‌اند و در عين حال بايد به اندازه كافي براي اين توليدكنندگان ارزان تمام شوند. اينجا است كه خنك‌كننده‌هاي حرفه‌اي‌تر توليد شده توسط ساير توليدكنندگان پا به ميدان مي‌گذارند، محصولاتي كه دائماً از نظر طراحي مورد بازنگري قرار مي‌گيرند و از آخرين فناوري‌ها براي بهبود عملكرد خود استفاده مي‌كنند. شركت Zalman يكي از توليدكنندگان مشهور و معتبر در حوزه خنك‌كننده‌هاي پردازنده به شمار مي‌آيد. ما در اين مقاله به بررسي دو مدل از محصولات سطح بالاي اين شركت خواهيم پرداخت:


[تصویر: Data%5CGallery%5C2010%5C11%5Czalman1_s.jpg]


Zalman CNPS9900A LED
خنك‌كننده CNPS9900A LED در گروه محصولات Omega Heatpipe Design شركت Zalman قرار مي‌گيرد. نام مذكور به‌خاطر شباهت طراحي اين خانواده از خنك‌كننده‌ها با حرف يوناني امگا (Ω) انتخاب شده‌است. اين طراحي براي اولين‌بار با مدل Zalman CNPS9300AT معرفي شد.


اولين چيزي‌كه در برخورد با CNPS9900A LED نظر شما را جلب مي‌كند، بدنه كاملاً مسي آن است. مس به‌عنوان يك رساناي بسيار خوب مدت زيادي است كه در محصولات خنك‌كننده سطح بالا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با اين‌حال، استفاده از اين فلز براي توليد تمام بخش‌هاي بدنه خنك‌كننده مي‌تواند قيمت محصول را به‌طور جدي افزايش دهد و به‌همين دليل كمتر با چنين طراحي مواجه مي‌شويم.


CNPS9900A LED از سه لوله حرارتي 6 ميلي‌متري استفاده مي‌كند كه در مقايسه با ساير خنك‌كننده‌هاي سطح بالاي پردازنده كمي عجيب به‌نظر مي‌رسد. شما در بسياري از محصولات هم‌رده اين خنك‌كننده مي‌توانيد 4 تا 6 لوله حرارتي را مشاهده كنيد. با اين‌حال، CNPS9900A LED در عمل ثابت مي‌كند كه تعداد كمتر لوله‌هاي حرارتي نمي‌تواند عملكرد آن را به سطح پايين‌تري كاهش دهد. البته ساختار طراحي پره‌هاي خنك‌كننده و استفاده از فلز مس براي توليد آن‌ها شما را مجبور مي‌كند كه با احتياط و دقت كامل با CNPS9900A LED رفتار كنيد.


خنك‌كننده‌هاي مدرن امروزي براي پشتيباني از تمام سوكت‌هاي موجود طراحي مي‌شوند و CNPS9900A LED نيز از اين قاعده مستثنا نيست. در واقع شما مي‌توانيد از اين خنك‌كننده براي پردازنده‌هاي مبتني بر سوكت‌هاي 775، 1156 و 1366 شركت اينتل و همچنين پردازنده‌هاي مبتني بر سوكت‌هاي AM2، AM2+ و AM3 شركت AMD استفاده كنيد. يكي از ويژگي‌هاي مثبت محصولات خنك‌كننده Zalman اين است كه سطح تماس ‌آن‌ها با پردازنده با يك جلاي آينه‌اي صيقل‌كاري شده و CNPS9900A LED نيز از اين قاعده مستثنا نيست. اين ويژگي به خنك‌كننده شما امكان مي‌دهد كه به بهترين شكل ممكن كار انتقال گرماي پردازنده را انجام دهد. CNPS9900A LED از يك فن 120 ميلي‌متري استفاده مي‌كند كه به يك LED مجهز است و با رنگ آبي خود فضاي داخل كيس شما را تزئين مي‌كند. به احتمال اين ويژگي براي كاربراني كه بخشي از پانل كيس‌ آن‌ها شفاف است جذابيت بيشتري خواهد داشت. اين فن با سرعتي مابين 800 تا 2000 دور در دقيقه كار مي‌كند و رده‌بندي نويز آن در محدوده 18 تا 38 دسي‌بل تعيين شده. به اين ترتيب، زماني كه فن با حداكثر توان خود شروع به چرخيدن كند شما به احتمال صداي آن را خواهيد شنيد. اين فن براي تغذيه برق خود از يك كانكتور 4 پايه استفاده مي‌كند. شما در بسته‌بندي CNPS9900A LED يك آداپتور كابل تغذيه را خواهيد يافت كه به يك مقاومت مجهز است و سرعت چرخش فن را در محدوده 800 تا 1300 دور در دقيقه نگه‌مي‌دارد. در اين وضعيت، سطح نويز خنك‌كننده از 28/5 دسي‌بل فراتر نمي‌رود. علاوه بر اين آداپتور، شما مي‌توانيد پايه‌هاي نگه‌دارنده خنك‌كننده براي نصب روي سوكت‌هاي مختلف و همچنين خمير حرارتي Zalman ZM-STG2 را در بســـــته‌بندي CNPS9900A LED پيدا كنيد. همان‌طور كه قبلاً نيز اشاره كرديم، Zalman CNPS9900A LED در آزمايش‌هاي مختلف نشان داد كه به‌خوبي از عهده وظيفه اصلي خود يعني خنك ‌نگه‌داشتن پردازنده سيستم شما برمي‌آيد. البته از محصولي با چنين محدوده قيمتي نمي‌توان انتظار ديگري داشت. تنها نكته‌اي كه درباره CNPS9900A LED مي‌توانيم از آن انتقاد كنيم، سطح نويز آن در سرعت‌هاي بالا است.


[تصویر: Data%5CGallery%5C2010%5C11%5Czalman2_s.jpg]


Zalman CNPS10X Performa
پس از موفقيت چشم‌گير CNPS10X Extreme كه اولين خنك‌كننده نوع Tower شركت Zalman، اين شركت به گسترش خانواده CNPS10X با مدل‌هايي‌ كه براي گستره عمومي‌تري از بازار در نظر گرفته شده بودند، ادامه داد. CNPS10X Performa يكي از اين مدل‌ها است كه يك خنك‌كننده قدرتمند و قابل اعتماد به‌شمار مي‌آيد.


همان‌طور كه گفتيم، CNPS10X Performa يك خنك‌كننده با طراحي Tower است كه از 5 لوله حرارتي U شكل 6 ميلي‌متري و پره‌هاي آلومينيومي براي انجام وظيفه خود استفاده مي‌كند. يك فن 120 ميلي‌متري بر روي اين خنك‌كننده نصب شده كه با سرعت 900 تا 2000 دور در دقيقه مي‌چرخد. با اين‌حال، CNPS10X Performa به شما امكان مي‌دهد كه يك فن ديگر را نيز در سمت ديگر آن نصب كنيد.


همانند مدل CNPS9900A LED، يك آداپتور كانكتور تغذيه در بسته‌بندي CNPS10X Performa قرار دارد كه به شما اجازه مي‌دهد سرعت چرخش فن آن را به 900 تا 1350 دور در دقيقه محدود كنيد. سطح نويز اين خنك‌كننده بدون استفاده از آداپتور مذكور در محدوده 17 تا 36 دسي‌بل خواهد بود، اما زماني كه از آداپتور محدود كننده سرعت آن استفاده مي‌كنيد اين سطح به 17 تا 24 دسي‌بل كاهش مي‌يابد.


CNPS10X Performa نيز همانند همكار قبلي خود از مجموعه كامل سوكت‌هاي دسكتاپ امروزي پشتيباني مي‌كند. به اين ترتيب شما مي‌توانيد آن را براي هر يك از پردازنده‌هاي مبتني بر سوكت 775، 1156، 1366 شركت اينتل و يا پردازنده‌هاي مبتني بر سوكت AM2، AM2+ و AM3 شركت AMD انتخاب كنيد. در عين حال، از آنجايي كه ارتفاع اين خنك‌كننده در سطح 152 ميلي‌متر نگه‌داشته شده، سازگاري خود با كيس‌هايي كه عرض آن‌ها 180 ميلي‌متر (و بيشتر) است را تضمين مي‌كند.


تعداد زياد پره‌هاي آلومينيومي و سطح دفع حرارتي بزرگ آن‌ها به اين خنك‌كننده كمك مي‌كنند تا وظيفه خود را به‌خوبي انجام دهد. البته نبايد نقش فن 120 ميلي‌متري قدرتمند اين مدل را نيز ناديده گرفت. در عين حال، همان‌طور كه قبلاً نيز اشاره كرديم محصولات خنك‌كننده شركت Zalman از مزيت جلاي آينه‌اي سطح تماس با پردازنده برخوردارند كه در عملكرد مناسب آن‌ها نقش مهمي دارد.


CNPS10X Performa تنها كمي از CNPS9900A LED سنگين‌تر است و وزني معادل 748 گرم دارد. در عين حال، طراحي استاندارد اين خنك‌كننده باعث مي‌شود كه كار با ‌آن تا حدودي راحت‌تر باشد. پايه‌هاي نگه‌دارنده‌اي كه براي سوكت‌هاي مختلف در بسته‌بندي اين خنك‌كننده ارائه شده‌اند، به شما امكان مي‌دهند كه CNPS10X Performa را به آساني بر روي هر نوع مادربرد مورد نظر خود نصب كنيد.


در مورد خمير حرارتي، اين خنك‌كننده به همراه يك بسته كوچك از خمير Zalman ZM-STG2 ارائه مي‌شود. مشكل اين بسته‌بندي در مقابل سرنگ‌هايي كه به‌همراه ساير مدل‌هاي خنك‌كننده‌هاي مشابه ارائه مي‌شوند اين است كه شما نمي‌توانيد آن‌ها را براي مدت بيشتري نگه‌داري كنيد و تقريباً يك‌بار مصرف هستند. خميرهاي حرارتي كه در بسته‌بندي‌هايي نظير سرنگ و يا ظروف در بسته ارائه مي‌شوند، امكان نگه‌داري براي مدت بيشتري را خواهند داشت و به شما امكان مي‌دهند كه به دفعات بيشتري از آن‌ها استفاده كنيد.


در نهايت مي‌توان گفت كه CNPS10X Performa در آزمايش‌هاي مختلف ما به نتايج بسيار خوبي رسيد و خود را به‌عنوان يك خنك‌كننده قابل اعتماد به اثبات رساند. كاربراني كه به سلامت و كارآيي سيستم خود توجه دارند مي‌توانند با اطمينان از اين محصول استفاده كنند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 471]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن