تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804273290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دنبال سر و صدا نیستم


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ  - حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد می گویدکه برای مردمی کردن هنر در ایران به 3 سال زمان نیازدارد. فروغ سجادی : حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد  معتقد است نتیجه  تحولات  و تغییرات  او در حوزه هنر و اجرای سیاست​ها و برنامه​های ساختاری اش  به ویژه در مورد مردمی کردن هنر به 3 سال زمان نیازداردو نمی توان نتیجه آن را در چند ماه دید.او که عقیده دارد اجرای ناگهانی  سیاست​های جدید نقض مدیریت​های قبلی نیست و شوکی به زیرمجموعه های او وارد نکرده است، در گفتگو با خبرآنلاین از شیوه مدیریت وسیاست​های جدید خود دفاع کرد. گفتگوی دو ساعته با معاون هنری در دو بخش و دو روز مختلف انجام شد ، بخش اول گفتگو درباره وسیع ترین و پر حاشیه ترین حوزه مدیریتی او، تئاتر ، بررسی مشکلات مختلف آن در این روزها و بخش دوم گفتگویی کلی درباره نحوه مدیریتی و دیدگاه های این مدیر درحوزه​های مختلف از جمله موسیقی و  تجسمی است .  بعد از آغاز مدیریت شما، باتغییر وتحولات ناگهانی در حوزه معاونت هنری وزارت ارشاد  مواجه شدیم که شگفت آور بود، نتیجه این تغییر وتحولات چه بود و به چه دستاوردهایی رسیده اید؟ حوزه هنر نیاز به یک تحول دوباره داشت ، این حوزه هم مثل همه حوزه های دیگرکه بعد از مدتی دچار روزمرگی می شود و به آن عادت می کنیم  به این روزمرگی رسیده بود. در حوزه موسیقی یک روال ثابت وجود داشت و بودجه موسیقی تنها صرف دو جشنواره  و حقوق ارکستر ملی  و موضوعاتی از این دست ​می​شد. نمی​خواهم مدیریت قبل را نقد و نفی کنم ،من به این نتیجه رسیدم برنامه ریزی و سیاستگذاری​های جدیدی انجام دهم. به این نتیجه رسیدم که به جای پرداختن به امور جزئی ، سیاست گذاری​های کلان انجام شود. در تئاتر به جای فکر کردن به جشنواره به اجرای عمومی اندیشیدیم تا حضور همیشگی افراد معین در تئاتر شکسته شود . در حوزه تجسمی عادت کرده بودیم یک سری نمایشگاه برگزار کنیم، در حالی که مشکل اصلی این حوزه فروش است نه نمایش تنها. درحوزه های دیگر هم همین طور و  قطعا نیاز بود که آب تازه ای در این رودخانه وارد شود. تحول خوب است و همیشه  هم خوب بوده،اما تحول ناگهانی بدون کارشناسی در شرایط اضطراری آسیب زننده است .مثل تغییر سریع  مدیران . ما از این تحولات در چند ماه گذشته نتیجه ای ندیده ایم. در بخش​هایی این تغییرات حتی موجب برهم خوردن امورنیز شد.  در طول این مدت ما شاهد عزل و نصب های آنچنانی نبوده​ایم ، در طول این مدت تعداد انتصابات ما مشخص بوده است ؛ هم در سطح مدیران کل وهم در سایر سطوح ، ما در حال حاضر حتی در دو بخش فاقد مدیر هستیم و متأسفیم که هنوز برای مدیران بخش​هایی مثل مرکز موسیقی به یک جمع بندی نهایی  نرسیده ایم. بنابراین قبول ندارم که بگویید ما در نیروی انسانی و برنامه های مراکز زیر مجموعه خود یک تغییر و تحول اساسی انجام داده ایم.  به نظر من آوردن آدم​ها در مجموعه معونت هنری در  گستره کاری معاونت هنری-که از نظر تعدد بخش​ها با معاونت سینمایی و مطبوعاتی بسیار متفاوت است، حوزه​ای که زیرمجموعه​های آن هیچ وجه مشترکی باهم ندارند و مخاطبانشان متفاوت و متنوع هستند. ما در این حوزه تحول چندانی ایجاد نکردیم.  در سیاست​ها نیز تغییراتی نداده​ایم و معتقدم سیاست​های جدید شوکی به مجموعه ما وارد نکرد و ما رسما اعلام کردیم که به تدریج این کار را می کنیم. از یک سو از سیاست های ضد جشنواره ای در برنامه​هایتان صحبت می​کنید و از یک سو ما شاهد زایش جشنواره​های جدید موضوعی مثل جشنواره حقیقت هستیم . ابتداصحبت از ادغام جشنواره​های مختلف مثل رضوی ، همایش های عاشورایی و غیره کردید که اتفاق خوبی بود اما در عمل اتفاق دیگری افتاده و جشنواره های تازه و موضوعی از راه رسیدند.  این موضوعاتی که مطرح کردید در برخی موارد انجام شد، جشنواره تئاتر رضوی ،فاطمی و غیره ادغام شد و جشنواره حقیقت شکل گرفت و براساس فراخون و بروشورهای جشنواره حقیقت می تواند دید که این جشنواره ادغام شده این جشنواره هاست. اما نکته ای که من در مورد کاهش جشنواره ها و افزایش ندادن آنها دارم ، تحلیل درستی است، هیچ موردی برای اضافه کردن به جشنواره ها نداریم و اگر می بینید طرح یکی دو جشنواره جدید را داریم درراستای  حذف برخی موارد است و در مورد کاهش جشنواره ها همان طور که گفتم شوک وارد سیستم  نکردم؛ یعنی جشنواره تئاترعروسکی را تعطیل نکردم اما گفتم جشنواره​ها از این پس به صورت سالانه ، دو سالانه برگزار می شود و معتقدم برخی از جشنواره ها ظرفیت سالانه شدن را ندارند. ببخشید، جشنواره هایی مانند عروسکی و آیینی، سنتی  در تئاتر و موارد دیگری هستند که دوسالانه برگزار می​شوند.  بله  می دانم .همچنین بینال​های نقاشی و تجسمی هم دو سالانه هستند، اما برخی جشنواره​ها سالانه است که ما تصمیم داریم آنها را هم به سمت دو سالانه شدن ببریم. در اساس برگزاری جشنواره چیز بدی نیست و خیلی هم خوب است، اما مهم بحث اجرایی جشنواره است، این که ما چقدر با امکانات موجود می​توانیم برگزاری جشنواره​ها را مدیریت کنیم . اگر ما پول داشتیم همه جشنواره​ها را برگزار می​کردیم، ولی ما شاهدیم پولی که قرار است، صرف اجرای عمومی شود ، صرف برگزاری یک جشنواره می​شود. مثلا از 200 میلیون بودجه جشنواره موسیقی و تئاتر موضوعی که در یک  استان برگزار می​کنیم ، 100 میلیون فقط برای هزینه هتل ، اسکان و غذا صرف می​شود. در حالی که  این حق موسیقی و تئاترمانیست .  البته با برگزار نکردن جشنواره ها جلوه کار من کمتر می​شود اما من دنبال سر و صدا نیستم . به اعتقاد من جشنواره تئاتر عروسکی وقتی ماندگار است که اجرای عمومی تئاتر عروسکی در طول سال محقق شود، اگر  اجرای عمومی محقق شد و ما توانستیم از آن  فارغ شویم  بعد به برگزاری جشنواره  فکر می کنیم . از سوی دیگر من معتقدم جشنواره باید از دل اجرای عمومی بیاید،  حالا می​گویید این طرح قبلا بوده ، اشکالی نیست، و من اصرار ندارم که ضرب سکه اش را به نام ما بزنند یا لوح تقدیرش را به من بدهند.  ما در این مدت توجه به اجرای عمومی نداشتیم و همین از یکسو موجب بی رونقی سالن​ها شده و از سوی دیگر باعث شده تا سالن جدید نسازیم. وقتی دغدغه جشنواره باشد نه اجرای عمومی ، نیاز به ساخت سالن ایجاد نمی​شود.  بنابراین ما برای اجرای این ایده بدون این که شوکی ایجاد کنیم ،آیین نامه استقرار گروه​ها را تنظیم می​کنیم و حمایت خود را ازتک تک گروه​ها  بالا می​بریم. در حوزه موسیقی هم همین طوراست. در این حوزه نیز ما  کار خود را محدود کردیم به حضور یک عده  افراد پر سر و صدا که مطالبه​هایی را مطرح می​کنند که  با هنجارهای اجتماعی جور نیست.در حالی که کار ما باید تولید  موسیقی متناسب با فرهنگ و ملیت ما باشد، نه تولید آثاری وارداتی  مثل موسیقی پاپ غربی که این قدر به خورد جوانان  خود می دهیم تا ذائقه اش تغییر کند.  شما از کاهش جشنواره و رونق​ سالن​ها صحبت می​کنید، اما طی چند ماه گذشته  ما شاهد اجرای تئاتر​های ضعیفی هستیم و می​بینیم تئاتر به سمت تئاتر موضوعی می​رود، در این شرایط وقتی خوراک خوبی به تماشاگر داده نشود، طبیعی است که سالن خالی می​شود ،اینجا ما با یک تناقض در صحبت​های شما مواجه می​شویم ؛ ار یک سو صحبت از   رونق تئاتر ، موسیقی و هنر پربار مبتنی بر خصوصی سازی است، از سوی دیگر در عمل  با آثار قابل توجه و با کیفیتی مواجه نیستیم تا بتوانیم مخاطب را به سالن بکشانیم. هنر وموسیقی غربی را نفی می​کنیم، اما نمی​توانیم هنری با کیفیت که رقیب خوبی برای هنر غرب باشد و جایگزین آن شود ارائه کنیم. ما می​بینیم در این چند ماهه مدیریت شما حتی سختگیری و محدودیت برای بستر سازی هنر بیشتر هم شده است؟ ما در اینجا با دو پدیده مواجه​ایم؛یکی تئاترهایی هستند که از گذشته مانده​اند،یعنی در جشنواره​های تئاتری شرکت کرده​اند و یکی تئاتر هایی که در سال 1389 تولید شده اند.در مورد بخش اول چون گفته شده که نمایش ها باید پس از جشنواره اجرای عمومی بروند،ما هم به همین روند پایبند بودیم و این تعهد را نقض نکردیم. مااول مهلت تعیین کردیم و گفتیم  همه تعهدات تا پایان برج شهریور اجرای عمومی خواهند داشت، اما هنوز تعداد بسیار زیادی از این تعهدات مانده است. در بین نمایش​​هایی که از اول سال 89 -که  همزمان با مدیریت من بود- در تهران اجرا شدند ، تعداد اجراهایی که مربوط به تعهدات قبلی نبوده اند ،انگشت شمار هستند. در واقع  ما داریم به تعهدات گذشته یکی یکی عمل می​کنیم و از آن سو هم گروه ها را ساماندهی و حمایت می​کنیم تا  بعد از این تعهدات کار هایشان جایگزین شود. در حالی که می​توانستیم خیلی راحت بیایم و بگویم مدیریت جدید یعنی اجرای گونه جدیدی از کارها و فعلا شما برو کنار چون ما می​خواهیم گونه​ای از تئاتر را به سالن ها بیاوریم که متناسب با برنامه جدید ماست.  نکته دوم این که چرا کیفیت نمایش​ها پایین آمد و ما خوراک خوبی نداده ایم. دلیل این مساله به سیستم و مکانیزم حمایتی  شورای ساخت بر می گردد. این شورا می آمد درباره آثاری از طریق جشنواره ها به اجرای عمومی رسیده بودند، قیمت گذاری می کرد و هزینه تمام شده آن را در می آورد و پول به صاحب اثر می پرداخت.در این مکانیزم رابطه کار با مخاطب کجاست؟ دیگر چه کسی انگیزه دارد تا مخاطب را به سالن بکشاند؟  صاحب اثری که رفته و در جشنواره امتیاز گرفته است و الان می​آید و در شورای ساخت هزینه  تولید نمایش خود را اعلام می​کند و بخشی از آن را می​گیرد. طبیعی است که این صاحب اثر دیگر فکر جذب مخاطب نیست و دغدغه آوردن مردم به تئاتر را ندارد. ما برای رفع این مشکل ، آیین نامه شورای حمایت را طراحی کردیم و بنا داشتیم آن را در مهرماه اجرا کنیم که اکنون در آذرماه هستیم و هنوز ابلاغ نشده چون نمی خواستیم که شوک وارد سیستم کنیم . در این سیستم جدید یارانه از شکل پرداخت مستقیم به گروه به شکل پرداخت پول بلیت تماشاگر تبدیل می شود تا تهیه کننده اثری متناسب با سلیقه مخاطب تولید کند. این کار بزودی به مرحله اجرا می​رسد و در 3 سال شکل قطعی پیدا می​کند. البته در این 2ماه قرارداد هایی بوده که صحبت شده به این شکل  عملی شوند،اما هنوز مکتوب نشده اند. به نظر من این اتفاقات تازه در حوزه تئاتر قابل دفاع است وچون ما شوکی وارد نکردیم شما نمی توانید شاهد  اتفاق به به وچه چه​ای در تئاتر کنونی باشید. شما   چقدر با سلیقه مخاطبان آشنا هستید ، می گویید بخشی از این موضوع   را کارشناسی کردید از کجا معلوم   این نوع سیاست جدید شما با سلیقه مخاطب جور در بیاید؟ ​مدیریت من به عنوان یک مسوول دولتی نباید به هیچ عنوان وارد ریز سلایق  مخاطبان  شود. من باید انگیزه​های اهل فن را در این حوزه بشناسم و تقویت کنم. ادعای ما این است که فقط با بها دادن به گروه​های تئاتری در سراسر کشور انجام می​شود. گروه تئاتری  اگر هویت و جا در سالن اختصاصی خود پیدا کند، مخاطب خودش را پیدا می کند. ما صدها جور گروه تئاتری با صد ها نوع سلیقه داریم ، من اینجا این گروه ها و سلایق را شناسایی می کنم . به من معاون وزیر ارتباطی ندارد که بگویم  من معاون وزیر می خواهم برای این سلیقه ، این نوع تئاتر را تولید کنم . این تئاتر فرمایشی است و ما دنبال این نوع تئاتر نیستیم. وقتی گروه های مختلف تئاتری در سراسر کشور با سلایقش شناسایی شود با مخاطب خودش رابطه برقرار می کند. اینکه   می گوید به دنبال ارائه سلیقه و موضوع خاصی در تئاتر نیستید،ایده خوبی است، اما فکر نمی​کنید اجرای برنامه​هایی که تئاتر را به خاطر جذب مخاطب به سمت یک تئاتر سفارشی با سیاست گذاری​های مشخص ببرد، بر روند حیات تئاتر ،تأثیر  می​گذارد؟ ما باید مدیریت کنیم تا تئاتر به زندگی مردم و سبد خانوادگی آنان وارد شود. به نظرشما یک گروه تئاتری برای دستیابی به فروش و تامین هزینه، باید به هر شکلی- از شوخی و کمدی​های سطحی گرفته تا آوردن هنرپیشه​های سینما- مخاطب را به سالن بکشاند؟  اهرم نظارتی ما اجازه اجرای هر نوع نمایشی را نمی​دهد. قانون تعریف مشخصی از این حدود کرده و هنجارهای اجتماعی را مشخص کرده​ و گفته اگر اثر از این حد و حدود خارج شود، اجازه اجرا پیدا نمی​کند. وقتی در این جریان  پیش برویم طبیعی است که بخشی از تئاتر به سمت جذب مخاطب بیشتر  برود و در این جریان ممکن است،سبک کمدی هم بیشتر رونق بگیرد. حال در آینده ممکن است به این نتیجه برسیم که برای یک سبک منفی که زیاد شده ، در اجرای عمومی محدویت​هایی قائل  شویم و برای توجه به بخش دیگر شرایط تشویقی بگذاریم. صحبت از ممیزی و قوانین نظارتی کردید ، از سویی برخی از هنرمندان معتقدند این روزها ممیزی در تئاتر شکل سلیقه ای به خود گرفته ، از سوی دیگر ز ما با قوانین نظارت بر کیفیت تئاتر هم  مواجه ایم ، به نظر می​رسد این دو تأثیر مستقیمی بر هم دارند ، افت کیفی تئاتر در سال​های گذشته افزایش داشته ، این افت کیفی  با میزان جذب مخاطب تأثیر مستقیمی دارد. در دورانی که فضای کار بازتر بوده ،کیفیت افزایش داشته، بنابراین سالن ها هم از تماشاگر پر می شد و گیشه ها فروش داشتند. من به یاد دارم سال​ها پیش مخاطبان برای دیدن یک تئاتر خوب این قدر هجوم می​آورند که در سالن را می​شکستند اما درسال​های  اخیر ما شاهدیم همین گروه​هایی که برای دیدن نمایش​شان در سالن شکسته می​شد، تحت تأثیر جریان خاص یا سخت گیری های نظارتی کارهای ضعیفی ارائه می​دهند و طبیعی است که مخاطب در این   شرایط  از تئاتر دور می​شود . در همه جا هم همین طور است هرچه قدر کیفیت افت کند، مخاطب بیشتر از هنر فاصله می​گیرد.   شما چقدر با این نظر من موافقید که دور شدن تئاتر از واقعیت های جامعه و اندیشه   موجب از دست دادن مخاطب می​شود و سخت گیری​های نظارتی شما با سیاستی که روی آن تأکید دارید، با جذب مخاطب مغایرت دارد؟ من نمی خواهم وارد این فضا شوم که بگویم  افول آمار بیننده در تئاتر  امروز را به نسبت  دوره​ای که نمی دانم منظورتان کدام دوره است، می پذیرم. آیا 10 سال پیش را می گوید؟ بله  حدود8 تا 10   سال پیش. آمار ما در بخش​های مختلف متفاوت است ، طبق آمار و مشاهدات ما در دوره اصلاحات با این افت مخاطب ​مواجه شدیم . من مایل نیستم وارد این فضا شوم . فرض کنیم در شرایط کنونی جریان تئاتر کشور با کاهش تماشاگر مواجه شده است. حتی اگر این سیر نزولی را هم قبول نداشته باشم، حداقل این را قبول دارم  از هر چه بوده الان باید هم در جنبه کمی و هم کیفی پیشرفت کنیم . باید آمار مخاطب را افزایش دهیم و هم وضعیت کیفیت  تئاترهای کنونی را رضایت بخش نمی بینم. این موضوع دو دلیل دارد ، یکی این که آثار از جشنواره به اجرای عمو م می آید ودلیل  دوم این  است که تا چندی پیش دولت همه هزینه را برای هر اثری با هر کیفیتی می داد و کارگردان موظف نبود رضایت مخاطب را در عمل جذب کند چون پول اثرش را از اداره نمایشی می گیرد تا جیب مردم. در دوره ای هم که تئاتر رونق داشت، همین طور بود؟ این دو عامل مهمی است. برخی می​خواهند بگویند علت کاهش کیفیت تئاتر نظارت است، اما من می​خواهم  بگویم نظارت وظیفه ایجابی ندارد، وظیفه سلبی دارد. در بخش نظارت اگر کیفیت کار شما کاهش بیاید ، نمی​آییم کارشناسی کنیم و بگوییم  این کار را بکنید تا کیفیت  بالا برود. ما می​گوییم این مناسبات ما را رعایت کرده​اید یا خیر؟ اگر مد نظر  برخی از افراد این است که علت کاهش کیفیت نظارت است، من به شدت آن را رد می کنم . به نظر من دلیل اصلی این است که تولید کننده اثر به حمایت مالی مخاطب  نیاز ندارد، چون برای اجرای خود به رضایت مدیر کل تئاتر نیازمند بوده، نه مخاطبش . من تصور می کنم  با این طرح​های ارائه شده مثل طرح آیین نامه تهیه کنندگان تئاتر ، طرح آثار ، طرح نظارت کیفی بر تئاتر ، تصور می​کنم در یک  دوره زمانی 3 ساله ما با یک شیب به سمت بالا مواجه بشویم. طرح​هایی که شما به عنوان طرح​های تازه از آن صحبت کردید مثل طرح تهیه کننده تئاتر و استقرار گروه​ها همه مربوط به گذشته است که حالا شما می گوید تازه قرار است اجرا شود ، ما می​بینیم در کنار این ، شما جلوی طرح​های موفقی هم که  به اجرا رسیده را گرفته اید، مثل قرار داد تیپ که جامعه تئاتری سال​ها برای تصویب و اجرای آن جنگید وخون دل ریخت در این اواخربه بهانه کمبود منابع مالی تئاتر این قراردادها را منتفی کرده​اید ؟ قرار داد تیپ حق و حقوق  اهالی تئاتر را در تولید تئاتر تعیین می کند و این قرار داد به طور کامل مورد حمایت ماست. اشتباه وقتی صورت می گیرد که می​گوییم  قرار داد تیپ تعیین کننده  میزان هزینه تولید اثراست ، هزینه تولید یک اثر نمایشی یک شاخص می​خواهد ، وقتی این شاخص تعیین شد هرکسی که صاحب اثر است، باید برحسب قرار دادتیپ حقوق عواملش را پرداخت کند، اما این تصور که دولت موظف است هر تئاتری که تولید می​شود، هزینه اش را پرداخت کند ، غلط است. دولت فقط یک حامی است. حامی های دیگری باید به این صحنه اضافه شوند که مهترین آنان مردم هستند. بنابراین وقتی یک اثر تولید می​شود و به صحنه می​آید، قیمت تمام شده اثر را بر اساس قرارداد تیپ قبول می​کنیم، درشورای حمایت هم مبنا بر این است. اما همان طوری که تا حالا  همه این مبلغ تعیین شده توسط دولت پرداخت نمی​شد و گیشه کسرمی​شد و بخشی را باید از اسپانسر تأمین می کردند، ماهم می گویم این میزان حمایت را بر اساس بلیت یا کامل یا نیمه پرداخت می​کنیم. هر جمله ای را که نفی قراردادتیپ باشد، ما ماقبول نداریم و  به شکایت عوامل نمایش از پرداخت نشدن دستمردشان برحسب قرار داد تیپ حمایت می کنیم. تئاتر ما رابطه اش را با مخاطب برقرار نکرده و گویا برخی هم نمی خواهند این رابطه برقرار شود، بنابراین می گویند شما به ما یک  پولی بدهید ماری به مردم نداشته باش، چون کار را برای مردم تولید نکرده برای این تولید کرده که حرف خودش را در صحنه بزند . حرف شما هرچقدر درست باشد اما وقتی یک دفعه اجرا شود شوک وارد می​کند ،چون تئاتر هنر فقیری است؛ چون یک تئاتر برای اجرای اثرش روی صحنه باید هزینه زیادی بکند، هزینه و زحمت فراوانی که با میزان درآمد و بودجه اش متناسب نیست. بله . متوجه هستم، منظورتان این است که دولت باید از تئاتر بیشتر حمایت کند.  باید واقع بین بود وقتی صحبت از تئاتری می​کنیم که قرار است جای خود را در دل مردم باز کند باید برای آن از خط کشی​ها دوری کنیم ، نباید برای آن ممیزی سلیقه ای ، محدودیت موضوعی بگذاریم و اجازه بدهیم واقعیت​های روز جامعه هرچند مطلوب ماهم نباشد به روی صحنه بیاید. هر چه جلوی ظهور اندیشه و آزادی بیان را ازهنر بگیریم ،بیشتر به کیفیت آن را لطمه می زنیم و به سمت تئاتر فرم گرا دور از سیقله مخاطب می رویم.  شما که با این پرسشتان نمی خواهید القا کنید ما داریم به سمتی می رویم که  اندیشه را از تئاتر بگیریم؟ منظورم این است که این اتفاق در سالهای اخیر به هر دلیلی رخ داده  است و ربطی به شما تنها ندارد، از 6 سال پیش تئاتر ما از محتوا خالی شد و به سمت فرم گرایی رفت و در این سال​های اخیر خیلی دارد از اجتماع و واقعیت​های زندگی روز مردم دور می شود و شما به عنوان یک مدیری که صحبت از تئاتر مردمی می​کنید باید با نگاهی واقع بینانه به تقاضای مخاطب سعی کنید، این اتفاق رخ بدهد.  از این سو باید از تئاتر حمایت کنید و به طور ناگهانی و بدون هیچ زمینه از قبل طراحی شده​ای نمی توان تئاتررا خصوصی  کرد. نتیجه این اتفاق ناگهانی رونق تئاتر گیشه​ای  و ضعیف است . برای  یک سری از سیاست گذاری و برنامه های خوب شما کار زیربنایی نشده و اجرای ناگهانی آن به هنر آسیب می رساند ومن همیشه منتقد این عملکردتان بوده​ام. من صحبت شما را این طور تحلیل می​کنم که اصل این​ طرح و حمایت عمومی از تئاتر ازمنظر شما کار درستی است، در حالی که همین طرح تئاتر مردمی و تئاتر برای همه در بین اهالی تئاتر مخالف جدی دارد و من از این مخالفت آگاهم، اما من موافقم و به عنوان سیاست گذار این مجموعه از رواج طبیعی تئاتر دربین عموم مردم حمایت می​کنم. ما نه تئاتر خصوصی را طرح کردیم و نه موافق این موضوع هستیم و نه هیچ مدیری حداقل در 15 سال آینده یعنی ایران 1404  امکان اجرای این کار را دارد. مگر این که 15 سال آینده اتفاقی رخ دهد و سطح زندگی مردم بالا  برود.  در بین همه هنرها هنر تئاتر نیازمند حمایت  جدی دولت است ،  هنر گرانی است و دولت باید برای آن هزینه جدی کند اما این به معنای این نیست که مردم نباید درتأمین هزینه های آن مشارکت کنند . ما حامی جدی و حامی اول تئاتریم و منابع محدودی داریم به جای این که همه این منابع را در اختیار افراد مشخصی در تئاتر بگذاریم و همه هزینه های آنان را پرداخت کنیم، 50 درصد را می پردازیم و می گوییم با  این معیارها بروید باقی هزینه ها  را از مردم و فروش بلیت تأمین کنید. در نفی این سیاست اگر تا 48 ساعت دیگر هم بنشینید و بحث کنید من نمی پذیرم  و در راستای این سیاست، مسیر ،چالش ها واستدلال​هاش هیچ کم ندارم و احساس می کنم از بالاترین  بدنه کارشناسی حتی در دستور العمل ها و شیوه اجرایی آن برخوردارم. ما در شیوه اجرا ودستور اجرا آیین نامه استقرار حتی نگفته ایم که پس از  استقرار گروه و دریافت حمایت یک تا پنج میلیونی  حالا برای اجرای عمومی چه بکند؟ آن را در بخش بعد گذاشتیم . بنابراین در اصل بحث صحبتی نیست و ما راهی جز این نداریم . من همه گذشته تئاتر را مطالعه کردم و دیدم راهی جز این نیست که در این شرایط از خود جماعت تئاتری کمک بگیریم و به همه سلیقه​ها میدان بدهیم و مخصوصا سالنهای چند منظوره و تئاتر خیابانی را در خدمت این بحث بگیریم. شکل اجرایی آن هم همین طوربوده است. ما می دانیم در حال حاضر تعدادی از نمایشها بدون قرارداد روی صحنه است ، این اتفاق خوبی نیست و ادامه هم پیدا نمی کند و معتقدم  این دوره گذار است و در این دوره گذار ما 20 تا از تئاترهایمان اجازه اجرا گرفته اند و بدون قرارداد هستند اما بالاخره دارند اجرا می روند. ر




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 381]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن