تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816003918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجري ارديبهشت از محدوديت هاي طرح مسائل زنان مي گويد شنبه هاي سفيد در دفاع از عدل اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مجري ارديبهشت از محدوديت هاي طرح مسائل زنان مي گويد شنبه هاي سفيد در دفاع از عدل اسلامي
محبوبه حسين زاده

ارديبهشت از همان روزهاي اولي كه از رسانه ملي پخش شد، موجي از انتقادهاي سايت ها و رسانه هاي محافظه كار را به دنبال داشت. طرح جسورانه مشكلات و مباحث مربوط به زنان آن هم از سوي مجري زني كه خود قرآن پژوه است و مي گويد از كودكي با قرآن بزرگ شده، به همان اندازه كه توجه و استقبال زنان از قشرهاي گوناگون را به دنبال داشت، بعضي را بر آن داشت تا نسبت به حضور فمينيست ها در رسانه ملي هشدار دهند. همين موضوع باعث كنجكاوي مان شد تا بدانيم چطور مسائل زنان از رسانه ملي با اين رويكرد نوين اجازه پخش دارد. هنوز پيغامم بعد از شنيدن صداي سرزنده و شاد خانم مجري كه روي پيغام گير تلفن برنامه است، تمام نشده كه خودش گوشي را برمي دارد و براي سه روز بعد قرار مي گذاريم؛ قراري كه به دليل مشغله هاي كاري فراوان وي بارها مكانش تغيير مي كند و بالاخره در بعدازظهر گرم يكي از دوشنبه ها پاي مجسمه اميركبير پارك قيطريه قرار مي گذاريم.وليمراد كه مجري اين برنامه است معتقد است اگر امروز ارديبهشت از رسانه ملي پخش مي شود، نتيجه 30سال تلاش و مقاومت زنان ايراني است و سنگري كه توسط آنان فتح شده است. او از مخالفان فصل ازدواج لايحه حمايت از خانواده هم هست و معتقد است قبل از بحث حقوق زنان، اسلام است كه با چندهمسري بدون اطمينان از اجراي عدالت مخالفت مي كند. در اين گفت وگو فرشته وليمراد از سختي ها و محدوديت هاي طرح مسائل زنان مي گويد و البته پيشنهادي هم دارد؛ «شنبه هاي سفيد براي زنان و مردان، دختران و پسران و همه به حمايت از اصل عدل اسلامي».
---

- مجري برنامه ارديبهشت كيست؟

فرشته و به شناسنامه توران وليمراد هستم. عضو خانواده يي چهارنفره. همسرم عضو هيات علمي دانشگاه است با دكتراي مكانيك و پسرهايم مهندس شيمي و مهندس هوافضا. در رشته جامعه شناسي تحصيل كرده ام و البته بيشتر از آن در زمينه معارف و مطالعات اسلامي و مطالعات زنان كار كرده ام. موضوعات و مباحث زنان را در داخل و خارج دنبال كرده و مي كنم و خودم هم تحليل و بررسي هايي در اين زمينه دارم.

- از چه سالي وارد صدا و سيما شديد؟

از سال 58 وارد صدا و سيما شدم. ابتدا با آموزش و پرورش و بعد صدا و سيما براي كودكان و نوجوانان كار كردم ولي از نيمه هاي دهه 60 كار هاي من معطوف به موضوع زنان شد؛ تحقيق، نويسندگي، تحليل، توليد ادبي، هنري ، طراحي. نقش و جايگاه زن را در توليدات ادبي و هنري و سينما و سيما بررسي كرده و مي كنم. آخرين كارم در اين زمينه در برنامه خودم بررسي جايگاه زنان توانمند در مجموعه هاي نمايشي و «مرگ تدريجي يك رويا» بود كه با استفاده از گوشي نگذاشتند كارم را درست انجام دهم.

- گوشي؟

منظورم مسوولان بالادستي است.

- و اما چرا ارديبهشت؟ انتخاب اين اسم براي برنامه چه دليلي داشت؟

مي خواستم با اسم ارديبهشت بگويم قرار نيست كليشه يي باشيم. پس اسم هم شد غيركليشه. البته خودم هم متولد ماه ارديبهشت هستم. اين اسم را پيشنهاد دادم چون ماه شكوفايي است. ما در اين برنامه، مباحث و چالش هايي را مطرح مي كنيم و گاه نقدها و اشكالات وارده، چه در ارتباط با موضوع و چه گاه خود بحث، مي خواهيم بگوييم اينها همه به قصد رشد و شكوفايي است. اينها را مثل گرفتن علف هاي باغ ببينند كه همه براي بهتر شكفتن است.

- ارديبهشت هر روز از ساعت 12 تا يك بعدازظهر پخش مي شود. برنامه يي تا اين حد روشنگر و جنجال برانگيز چرا نبايد در ساعت پربيننده تري پخش شود يا حداقل در ساعاتي كه زنان شاغل و مردان هم بتوانند از اين مباحث استفاده كنند؟

من هم اين مساله را مطرح كرده ام. همين طور بينندگان زيادي كه با برنامه تماس گرفته اند. در اين ساعت، زنان تحصيلكرده شاغل و همچنين آقايان كه كليه مباحث خانوادگي به آنها هم مربوط مي شود، نمي توانند مخاطب برنامه باشند ولي فعلاً كه همين است و بعيد به نظر مي رسد كه يك ساعت پربيننده را به ما بدهند.

- به دليل سختگيري در مورد سانسور و...؟

برنامه هايي كه در ساعات پربيننده پخش مي شوند امتيازات خاص خود را دارند. در برنامه ما موضوعات مختلفي مطرح شده كه هر كدام كلي مساله ساز بوده است، خيلي از حرف هاي نگو گفته شده. كافي است با ديدگاه ها و سليقه هاي بعضي جور درنيايد كه درنمي آيد. تعهد ارديبهشت به اسلام و حقيقت و عدالت بيشتر است تا تعهدش به افراد. در جامعه ما هنوز اين مساله جا نيفتاده كه انتقاد براي اصلاح است. كسي كه در قدرت است كمتر مي تواند اين گونه ببيند. شما ببينيد امروز شعار تحكيم خانواده زياد داده مي شود ولي بياييد بگوييد اين كار راهكار عملي، سياست اجرايي، نقشه، برنامه و طرح در همه ابعاد مي خواهد و از همه مهم تر يك متولي، همين را بگوييد و جداً دنبال كنيد و مسوولان را مورد سوال قرار دهيد. كسي دوست ندارد جداً مورد سوال قرار بگيرد. به خصوص اگر بخواهيد آسيب ها هم ريشه يي ديده شوند، نه موردي. مثلاً موضوع همين لايحه. چقدر بيروني ها بر ما فشار وارد مي كنند كه چرا موضوع آسان سازي چندهمسري را در اين لايحه نقد مي كنيم. از شما چه پنهان ما فرهنگسازي و عادي سازي چندهمسري را در صدا و سيما و فيلم ها هم نقد كرده ايم. آنجا هم مي گويند بس است ديگر نگو. اگر انتقاد از اهالي قدرت باشد اصلاً مي گويند چرا مي گوييد. مي پرسيم آيا رواج چندهمسري به تزلزل و تخريب و آسيب در خانواده ها كمك مي كند يا تحكيم؟ آيا چيزي جز نفع مردان پولدار است به عوض در نظر گرفتن منافع همه افراد خانواده؟ مديران و نمايندگان مجلس چقدر از نتايج علمي براي تاييد و ترويج اين موضوع بهره برده اند؟ سوال كردنش هم اشكال دارد.

- به رغم همه مخالفت ها، هنوز جلوي پخش اين برنامه را نگرفته اند؟

هيچ چيز اينقدر ها هم سياه و سفيد نيست. زنان ما در اين 30سال به خيلي جاها رسيده اند. اينها را هيچ كس دودستي به آنها تقديم نكرده است. البته خود انقلاب اصلي ترين بهره را به زنان داد و آن هم اعتماد به نفس بود. انقلاب مثل يك توفان به پا شد. خيلي از معادله ها و نگرش ها را به هم زد. روح خميني اينقدر بزرگ بود كه توفان ايجاد كرد و بسترها و راه هاي زيادي باز شد ولي خيلي ها تلاش كردند يكي از اين بسترها را كه راه هاي باز شده پيش روي زنان بود ببندند، به ارتجاع و جمود بكشانند و زنان را به كنج خانه ها برگردانند. هنوز هم تلاش مي كنند. اما امام خميني(ره) فردي نبود كه اسلام را قرباني كند. او زن را صاحب كرامت و انسان تمام و كمال مي ديد و همين گونه معرفي كرد. بي دليل نبود كه روز تولد حضرت زهرا را روز زن اعلام كرد. او بسترهاي اجرايي را قدم به قدم براي رشد زنان و معرفي اسلام با كرامت انساني زن فراهم مي كرد.

نگاه هاي مقابل حضرت امام كه در اين مورد با او در تضاد بودند هيچ كدام از بين نرفته اند و صاحبان آن نگاه ها هنوز هستند. وقتي مملكت اسلامي شد آنها هم به اسم اسلام آمدند جلو. چيزي كه من در اين 30 سال ديده ام اين است كه افراد با نگاه هاي مختلف و حتي جريان هاي سياسي مختلف در همه چيز هم كه با هم اختلاف داشته باشند در يك چيز اتفاق نظر دارند و آن هم اين است كه به زنان نبايد فرصت داد. همين كه دارند زيادشان هم هست.زنان در اين 30سال با پشتكار، سياست، صبوري و مقاومت قدم به قدم با چنگ و دندان جلو آمدند. امروز دختران ما با پشتكار خودشان دانشگاه ها را در دست گرفته اند و البته اين دليل ديگري هم دارد؛ وقتي توانايي هاي زنان را ناديده مي گيرند و آنان را در اداره كشور كنار مي گذارند، فقط يك راه براي بروز و ظهور توانايي هاي آنان باقي مي ماند و آن هم دانشگاه است. به هر حال جلو آمدند و خودشان با پشتكار و تلاش و مقاومت آمدند. كسي تقديم شان نكرد. برعكس اگر كاري به كارشان نداشته باشي اين را هم مي خواهند بگيرند. نمي بينيد روي هر چه زنان دارند انگشت مي گذارند تا آن را بگيرند. از همه مهم تر با انسان بودن زنان كه حق تصميم گيري و دخالت در تصميم گيري مسائل جامعه است مشكل دارند. نگاه هاي مقابل و متضاد با حضرت امام را مي گويم.

- آيا مخالفت با برنامه شما فقط در حد رسانه ها و جريان هاي محافظه كار خلاصه مي شود؟ اين موضع گيري ها چه تاثيري در برنامه داشته است؟

خير، خيلي ها سعي مي كنند براي من حد و حدود تعيين كنند. داد و بيدادهايي كه راه مي اندازند جدي است. مي گويند چرا اين حرف ها را مي زنيد، چرا ما را زير سوال مي بريد. اگر اين دادها نبود ما شفاف تر از اين مي توانستيم هم مطالبات زنان را مطرح كنيم و هم پاسخ هاي آنها را. اين كارها البته به برنامه صدمه مي زند ولي نه به اصل كار. اگر مي توانستيم بدون خودسانسوري و ميهمان سانسوري مسائل را مطرح كنيم مسلماً نتايج بيشتر و بهتري مي گرفتيم. اگر خودمان مطالبات زنان مان را مطرح نكنيم جامعه بايد كجا اين را مطرح كند و دنبال راه حل بگردد؟ بسياري از مخاطبان از ما تشكر كردند كه از طريق اين برنامه به سوالات شان پاسخ داده شده است و واقعاً تا وقتي مشكلي را مطرح نكنيم چگونه مي توانيم به سوالات پاسخ دهيم.

- عكس العمل مديران شبكه در مورد برنامه شما چيست؟

به خيلي از موارد ايراد مي گيرند ولي اين ايرادات علت دارد. وقتي پروبال من را مي بندند و نمي توانم كارشناساني را كه خودم تمايل دارم به اين برنامه دعوت كنم بايد خودم بحث ها را مطرح كنم و پيش ببرم.مديران به من انتقاد مي كنند كه چرا فقط سوال را نمي پرسم و اجازه نمي دهم كارشناسان در اين مورد حرف بزنند. مساله اين است كه من اصلاً مجري نيستم. كسي هستم كه 25سال روي مطالبات زنان كار كرده. مسائل زنان از ديدگاه قرآن براي من يك مبحث جدي است و روي اينها حرف دارم. از قبل از مدرسه رفتن با قرآن آشنا شده ام و هنوز اين تحقيقات ادامه دارد. تمام مواردي را كه مطرح مي كنم در موردشان حرف دارم و كار كرده ام. از همه مهم تر بحث ها بايد به همان طرف بروند كه نتيجه مطلوب حاصل شود. براي من مهم نيست كه خودم بگويم يا كارشناس برنامه. البته ترجيح مي دهم از طرف او مطرح شود. براي من پيغام مي دهند كه من نبايد در بحث هايم از آيات قرآن استفاده كنم. چرا؟ نگاه اسلام و دستورات اسلام در باب زن يك تصوير بسيار زيبا است در حالي كه اصرار دارند اين تصوير را چينشي و گزينشي و حرف ها را يك خط درميان بگويند. هرجا به زنان فرصت داده شده و به نفع زنان بوده كتمان شده و برعكس. من مي خواهم آن بخش هايي كه گفته نشده و از همه بدتر قانون نشده و فرهنگسازي هم در آن راستا نيست، مطرح شود.اين برنامه حمايت مديران كه مدير گروه و مدير شبكه چهار است را با خود دارد. وقتي حمايت رياست سازمان را از برنامه مي بينم بدون اينكه مجبور به سفارشي كار كردن شوم براي من كافي است و جاي تقدير دارد. من كار فرمايشي نمي كنم و از طرف سازمان دست و بالم بسته نيست و مردم صداقت را در اين برنامه مي بينند، صداقت نه فقط در برخورد رودررو كه از آنتن هاي تلويزيون هم مثل يك روح منتقل مي شود. اين برنامه سفارشي نيست. حمايت هاي رياست محترم سازمان جناب آقاي مهندس ضرغامي و مديران مستقيم برنامه را با درايت و روشنفكرانه با خود دارد و اين بيانگر يك نگرش نوين و نگاه مقتدرانه به خود است كه در بعضي برنامه هاي ديگر هم ديده مي شود. وقتي نظامي قدرتمند است اجازه نقد و بررسي خودش را مي دهد و رگه هايي از اين نكته را در برخي برنامه هاي ديگر مي بينيم كه جاي خوشبختي دارد.

- اولين بار شما را در نشستي كه توسط يك سازمان غيردولتي در انتقاد به فصل ازدواج لايحه حمايت از خانواده در فرهنگسراي بانو برگزار شده بود، ديدم. خود شما به عنوان فعال حوزه زنان در مورد اين لايحه چه نظري داريد.

اين لايحه نكات مثبت و منفي ديگري هم دارد كه جاي بحث دارد. نكته اصلي من اين است كه اينها مي خواهند به اسم اسلام چندهمسري را ترويج كنند كه من با اين موضوع مساله دارم. نكته اين است كه در اسلام عدالت اصل است و در اين باب به خصوص مي گويد اگر مي ترسيد عدالت نكنيد پس يكي يعني تك همسري. ما اول بايد براي اجراي عدالت در خانه ها قانون بنويسيم نه براي چندهمسري. دفاع از اصل عدالت در اسلام ما را وادار به مخالفت با اين موضوع مي كند قبل از اينكه حقوق زنان به مخالفت وادارمان كند. مي گويم چرا. اول اينكه ما نمي توانيم اصول را قرباني شرايط خاص و احكام خاص كنيم. در اسلام عدالت اصل است و چندهمسري فرع. قرآن در آيه يي كه در مورد ازدواج مجدد هست توصيه مي كند كه بايد خاطرتان از اجراي عدالت راحت باشد در غير اين صورت يك همسر. ما هنوز به اين مرحله نرسيده ايم پس طرح اين مساله امروز با اين وضع قوانين و خانواده هاي ما از اساس مخالف حرف اسلام است، آن هم به اين شكل و تا اين حد بي قيد و بند.فرمايش قرآن به ترس، از ترس عدم اجراي عدالت است و به همين دليل ممانعت از چندهمسري را مطرح مي كند. پس شرط اول اين است كه اينقدر قانون و فرهنگسازي و اهرم هاي قدرت و تضمين اجرايي داشته باشيم تا خاطرمان جمع شود كه از عدالت منحرف نمي شويم. اينها همه بسترهاي قانوني و حقوقي و فرهنگي و به خصوص ضمانت اجرايي براي برقراري عدالت مي خواهد، اينقدر كه ترس از عدم اجراي عدالت نباشد. آيا الان جامعه ما در اين شرايط است؟ امروز خلأهاي قانوني ما به قدري است كه نمي توانيم بگوييم در خانواده ها، عدالت اجرا مي شود و هيچ حقي از زنان و كودكان تضييع نمي شود. هم قوانين به اندازه كافي نداريم تا در خانواده ها اجراي عدالت بشود و هم اينكه به اندازه كافي در اين مورد شفاف سازي صورت نگرفته است تا خيال مان از تضييع نشدن حقوق زنان راحت باشد. بگذريم از اينكه سفارش قرآن به درون خانه ها احسان است، بالاتر از رابطه عادلانه.دومين مورد درباره بحث ازدواج مجدد مردان، بحث كودكان است. مردان چقدر وظيفه پدري خود را خوب و درست و كامل انجام مي دهند. بچه ها پدر مي خواهند. تربيت كودكان به نقش پررنگ پدران به عنوان مسوول خانواده بستگي دارد. آيا ما در اين مورد قانوني داريم تا مردان اين وظيفه قانوني شان را درست انجام داده باشند؟ بسياري از آسيب هايي كه به جامعه وارد مي شود به دليل نقش كمرنگ پدران در خانواده ها و در تربيت فرزندان است. عدالت ايجاب مي كند كودكان درست تربيت شوند و اين حق كودكان است. نقش والدين در تربيت كودكان مهم است و به همين دليل است كه مي گويم در جايگاه قانون، عدالت در خانواده تعريف نشده است.

-ازدواج مجدد يك موضوع فرعي و حاشيه يي براي مسائل و شرايط خاص است. براي اين امر حتي بايد ديد حكمت اين آيه و حكم چه بوده است و آيا آن شرايط و حكمت كه حكم را ايجاب مي كرده است امروز به قوت خود باقي است؟

در اسلام اصل بر عدالت است و مجلس بايد آنقدر قانون تصويب كند كه حتي قاضي ها نتوانند سليقه يي عمل كنند و ارتباط زن و شوهر بر اساس عدالت باشد. عدل، اصل اسلام است و هنوز در جامعه ما زمان ارائه طرح براي ساده كردن و رواج ازدواج مجدد نيست. زن در خانواده چه حق و حقوقي دارد و بچه ها چه حق و حقوقي دارند. اينها است كه اول بايد تثبيت شود.بحث ديگر مسائل جمعيتي است. از سال 35 تاكنون متولدان زن ما كمتر از مردان بوده است و تعداد زنان در آمار، حتي به تفكيك سن كمتر از مردان است. با ترويج ازدواج مجدد بالانس ازدواج هم در جامعه برهم زده مي شود.

- اما گفته مي شود اين طرح براي حمايت از زنان بي سرپرست است،

يك آسيب اجتماعي را كه با ايجاد ده ها آسيب ديگر حل نمي كنند. به علاوه آيا آماري دارند كه چه تعداد از اين زن ها به دليل عملكرد بد همسري مردشان بي سرپرست شده اند؟ بعضي به اين دليل است كه شوهرشان دنبال زن ديگري رفته. يا اعتياد كه اصل مشكل بايد برطرف شود. با آمار نشان دهند كه چه تعداد از مرداني كه ازدواج مجدد انجام داده اند زن بي سرپرست گرفته اند چه تعداد دختران جوان تر؟ با آمار نشان دهند مرداني كه به دنبال زن ديگر رفته اند با زن و كودكان خودشان چه كردند؟ آيا آنها را بي سرپرست يا بدسرپرست رها نكردند؟ آن مردان اگر زن بي سرپرست بچه دار گرفتند با بچه هاي آن زن چه كردند؟ مردي كه بچه هاي خودش را به حالت نيمه سرپرست يا بي سرپرست رها كرده مسلماً پدر خوبي براي بچه هاي آن زن بي سرپرست نيست و باعث مي شود آن بچه ها كه بي پدر بودند بي مادر هم بشوند.فايده علم در جامعه چيست؟ علم به برنامه ريزي، آينده نگري و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي كمك مي كند. اين همه در اسلام حرف از علم زده شده است. قانونگذاران هم بايد از علم به عنوان ابزار استفاده كنند. ما از مجلسي حرف مي زنيم كه در راس امور است. اين شكل مطرح كردن ازدواج مجدد مرد به نوعي كه در اين لايحه مطرح است نشان مي دهد قانونگذار ما، زن را آدم نمي بيند، يك انسان با حقوق كامل انساني نمي بيند. چقدر از علم جامعه شناسي يا روانشناسي خانواده براي نوشتن يا بررسي اين لايحه استفاده كرده اند. شوخي نيست مي خواهند چندهمسري را اشاعه دهند. نتايج كار كارشناسي شان را به ما هم بگويند.ما در معرض رشد رفتارهاي مخاطره آميز در جوانان هستيم. رواج چندهمسري چه تاثيري روي جوانان ما مي گذارد؟ قانونگذاران بايد به فكر چند سال بعد و تاثيرات درازمدت اين لايحه هم باشند. رفتارهاي مخاطره آميز در جوانان ما به دليل نااميدي هاي شغلي، تحصيلي، خانوادگي، درآمد و به دليل شفاف نبودن آينده شان، در حال رشد است و اين نااميدي آنها را به سمت رفتارهاي مخاطره آميز سوق مي دهد. نرخ رشد آسيب ها رو به افزايش است. بايد به اين مساله توجه شود كه ما در شرايط خطر هستيم و زنگ خطر خانواده ها در ارتباط با جوانان به صدا درآمده است. بايد مشكلات جوانان از بستر خانواده و با قانونگذاري حل شود. آيا الان جامعه ما در مورد ازدواج جوانان مشكل دارد يا ازدواج مجدد مردان پولدار؟خانواده يك نهاد است پس بايد همه جانبه به آن نگريسته شود. تزلزل و تخريب و آسيب اين نهاد خود باعث آسيب جامعه و سلامت خانواده باعث سلامت جامعه مي شود. نمي توان به اين سادگي براي هديه دادن به مردان پولدار قانون تصويب كرد. تصويب اين قانون به خانواده هاي جوان كه در آينده تشكيل مي شوند چه لطمه يي مي زند. اولين اثرش اين است كه دختران جوان با حس بدبيني ازدواج مي كنند و هنوز پسران گناهي نكرده بايد جريمه و مجازات شوند چون دختران در برابر آنان گارد خواهند گرفت.

پسران جريمه خطاي مردان پولدار را بايد بدهند.موضوع ديگر اين است كه با ازدواج مجدد مردان، عملاً به زنان اول گفته مي شود كه به درد زندگي و روابط زناشويي نمي خورند. اين زنان چه آسيبي از اين موضوع مي خورند و چه عكس العملي؟ زني كه هويت جنسي اش در خانواده پايمال شده است از هر طرف در معرض آسيب قرار مي گيرد. آيا او به دنبال ثابت كردن توان خود يا ارضاي خود از نظر روحي نمي رود؟ اگر هم نرود با افسردگي، اضطراب و بيماري هاي رواني يا روان تني كه در انتظار او است چه خواهد كرد؟ چنين مادري كه مورد ظلم قرار گرفته چه مادر و چه مربي براي فرزندانش خواهد بود؟ازدواج مجدد يعني تنوع خواهي در ارتباط جنسي و وقتي قانوني مي شود يعني تنوع طلبي براي مردان قانوني مي شود و در زنان احساس خيانت همسران يعني عدم امنيت رواني در روابط زناشويي و اين يعني نابودكردن اعتماد كه اساس ارتباط زوجيت است.

- فكر مي كنيد ارديبهشت تا كي به كار خود ادامه مي دهد؟

كار من مثل حركت بر لبه يك تيغ تيز است. نه مي توانم رضايت بدهم كه در برنامه هايم طرح مساله نكرده باشم و تلاش مي كنم در هر برنامه، مساله يي از مسائل زنان مطرح شود و نه اينكه مي توانم برنامه يي بسازم كه فردا آن را تعطيل كنند. اگر امروز ارديبهشت هست نتيجه 30 سال مبارزه و مقاومت و تلاش زنان و مردان خدامحور و نه خودمحور است؛ زنان و مردان عاشق خميني نستوه. اين برنامه تعلق به همه زنان ايراني دارد. مال من نيست، من فقط يك سخنگو و يك امانتدارم. قرار است كه سطح ارديبهشت بالاتر برود نه پايين تر. شايد اگر برنامه را از من بگيرند تا كنترل شده و با چارچوب و بستر ديگري به آن ادامه دهند آن برنامه ديگر اين ارديبهشت نخواهد بود. اگر هم گرفتند ما كه از كار نمي نشينيم كما اينكه تا امروز ننشسته ايم. به هر حال در برنامه يا با افتخار مي مانم يا با افتخار مي روم. خدا به همه ما كمك كند اين توان را پيدا كنيم كه اسلام و عدالت را به پاي مصالح فردي و دنياطلبي قرباني نكنيم.

- اي كاش روزي را شاهد باشيم كه قانونگذاران ما براي رفع تبعيض هاي قانوني از زنان تلاش كنند.

مي خواستم اين پيشنهاد را به همه زنان و مردان، دختران و پسران، دانشجويان و اسلامجويان بكنم كه بياييم در دفاع از عدالت اسلامي كاري كنيم. كاري كه كمك كند تا عدالت خواهي و عدالت محوري يك تقاضاي ملي شود. انقلاب به ما اين درس را داد كه هميشه در صحنه باشيم و نظارت داشته باشيم. امروز دفاع از عدالت ما را وامي دارد تا جلوي قانوني شدن رواج چندهمسري بايستيم، فردا حرفي ديگر و موضوعي ديگر. لباس يك رسانه است؛ رسانه يي براي ابراز نظر. درست است ما نماينده انتخاب مي كنيم ولي كسي نگفته نمي توانيم براي آنها پيام بفرستيم يا نتوانيم بر كار آنها نظارت داشته باشيم. مي خواهم پيشنهاد شنبه هاي سفيد را به دفاع از اصل عدالت در اسلام بدهم كه امروز پيامي براي نمايندگان هم هست. شنبه ها روز پيامبر است، پس شنبه ها بخشي از لباسمان را سفيد انتخاب كنيم براي دفاع از اصل عدل؛ براي نشان دادن آرزويي مشترك يعني آرزوي عدل و رفع نابرابري ها. سفيد رنگ نور است، رنگ صلح، رنگ بي رنگي، رنگ خدا، رنگ حج. مي توانيم شنبه هاي سفيد را به عنوان يك حركت جمعي، صلح آميز و پيامي شفاف آغاز كنيم. شايد بخشي از لباس، شال، روسري، كيف و كفش و جوراب و حتي تكه يي پارچه سفيد به عنوان دستبند يا يك چفيه بسيجي روي لباس به نشان يك ابراز نظر هم به خودمان هم به ديگران.

- حرف آخر؟

از همه تشكر مي كنم، هم آنها كه با حمايت هايشان ما مانده ايم، هم آنها كه با راهنمايي هايشان باعث تقويت كارند، هم آنها كه با تشويق هايشان باعث دلگرمي مي شوند و هم آنها كه با حمله هايشان نشان مي دهند راه را درست انتخاب كرده ايم. از خدا هم طلب هدايت به راه او و توفيق خدمتگذاري در راه او را دارم.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن