تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802807242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت وگوي اختصاصي كيهان با رئيس مركز آمار ايران تشريح


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: در گفت وگوي اختصاصي كيهان با رئيس مركز آمار ايران تشريح
طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار هاي كشور در واقع پيش درآمد طرح بزرگ تحول اقتصادي يا به تعبيري هدفمند كردن يارانه هاست.
بر اساس اين طرح اطلاعات تمام خانوارهايي كه علاقمندند از يارانه هاي نقدي استفاده كنند جمع آوري و در اختيار وزارت رفاه قرار مي گيرد. اين وزارت خانه نيز يارانه 90 هزار ميليارد توماني را بر اساس يك برنامه و مدون بين دهك هاي درآمدي جامعه تقسيم مي كند.
دكتر محمد مدد در گفت وگوي اختصاصي با كيهان به تشريح جزئيات اين طرح پرداخت كه از نظرتان مي گذرد:
بررسي و كنترل
كليه كساني كه علاقه مند هستند از طرح يارانه دولت استفاده كنند بايد در اين طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار كشور شركت كنند.
لذا مردم مي توانند فرم شماره يك را از دفاتر پستي يا دستگاه هاي دولتي و يا از طريق سايت مركز آمار تهيه كنند.
وي افزود: مطابق برنامه زمان بندي شده خانوارهاي يك، دو و سه نفره در 12 تا 16 مردادماه، خانوارهاي 4 نفره از 17تا 21 مردادماه، خانوارهاي 5 نفره 22 تا 26 مرداد ماه، خانوارهاي 6 نفره 27 تا 31 مرداد ماه و خانوارهاي 7 نفره و بيشتر از اول تا 5 شهريور ماه فرم هاي پر شده را بايد به نزديك ترين ايستگاه جمع آوري كه اكثراً مدارس هستند به وسيله پلاكارد و علائم خاصي مشخص شده تحويل دهند.
وي يادآور شد: در اين مراكز ماموران آمارگير ضمن بررسي و كنترل ستونها آنها را به فرم الكترونيكي (فرم شماره 2) منتقل مي كنند. در آنجا سرپرست خانوار فرم الكترونيكي را با انگشت زدن خود تاييد مي كند كه مطالب درست منتقل شده است.
در آنجا يك كد رهگيري به سرپرست خانوار براي پيگيري و چگونگي پرداخت يارانه داده مي شود.
وي با اشاره به اين كه پس از آن كار ستاد آغاز مي شود افزود: در اين ستاد «بازبين ها» كار آمارگيرها را كنترل مي كنند و معاونان فني كار بازبين ها را كنترل خواهند كرد و نظار نيز كار هماهنگي در سطح استان ها را انجام مي دهند و يك ستاد اجرايي وجود دارد كه زير نظر استاندار كار استاني را انجام مي دهد.
36هزار ايستگاه
مدد سپس افزود: فرم هاي پرشده 17مرداد ماه جمع آوري و به تهران منتقل و به پايگاه اصلي مستقر فرستاده مي شود.
وي افزود: در اين پايگاه راستي آزمايي و استخراج و كنترل اطلاعات دريافتي آغاز خواهد شد كه با 22 پايگاه اطلاعاتي كشور اين اطلاعات مطابقت داده مي شود.
مثلا از ستون يك تا 10 كه مشخصات فردي است با پايگاه ثبت احوال كشور كنترل مي شود و اگر اشكال يا اشتباهي باشد اين فرم كنار گذاشته مي شود.
همچنين در رابطه با ميزان و چگونگي خودرو با پايگاه اطلاعاتي راهنمايي و رانندگي كنترل مي شود و يا اين كه وام مسكن با پايگاه هاي بانكي مطابقت داده مي شود و اطلاعات خانوارهاي تحت پوشش نهادهاي حمايتي توسط پايگاه هاي حمايتي مانند كميته امداد كنترل مي گردد.
وي در ادامه اظهار داشت: 36هزار ايستگاه آماده جمع آوري اطلاعات اقتصادي مردم در تمام نقاط كشور هستند و براي اين منظور نزديك ترين مدرسه را به آبادي هاي دورافتاده انتخاب كرده ايم.
وي افزود: با توجه به اين كه مردم محروم جامعه هدف اصلي ما هستند در مناطقي خانوارها بضاعت جسمي ضعيفي دارند، افرادي را آموزش داده ايم كه همراه ايستگاه هاي سيار به اين نقاط مي روند و فرم ها را براي آنها پر مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: براي اين منظور بيش از 30هزار نيروي آمارگير به مدت سه روز آموزش هاي لازم را براي پر كردن فرم ها ديده اند.
وي افزود: پس از تكميل فرم توسط خانوارها و مراجعه آنها به مراكز و پايگاه، هر آمارگير موظف است اين فرم را به دقت به همراه سرپرست خانوار تكميل نمايد. همچنين اگر خانواده اي مشكل پركردن فرم را داشته باشد با همكاري افراد آموزش ديده اين كار انجام مي شود.
وي يادآور شد: اطلاعات داده شده همچنين با پايگاه سهام عدالت، كل پايگاه هاي موجود در وزارت رفاه و تامين اجتماعي و خدمات درماني كه به پايگاه مركز آمار وصل است مطابقت داده مي شود.
وي در ادامه افزود: نرم افزاري طراحي شده كه از دارايي هاي افراد، ميزان حقوق و درآمد افراد مشخص خواهد شد مثلاً فردي كه دو دستگاه خودرو دارد و 100 ميليون تومان وام بانكي گرفته است بنابراين بايد 700 هزار تومان قسط وام بدهد و بابت هر خودرو هم 200 هزار تومان هزينه بپردازد.و حداقل 300 هزار تومان هم هزينه ماهانه داشته باشد لذا بايد حداقل يك ميليون و 200 هزار تومان درآمد داشته باشد. و تمامي اين اطلاعات بر اساس مطابقت مطالب مندرج در فرم با پايگاه هاي اطلاعاتي بدست مي آيد.
خود اظهاري
وي افزود: مهم ترين سؤالات اين طرح پرسشهاي 15 و 16 فرم است كه درآمد حاصل از شغل اصلي و ميانگين درآمد سه ماه اول سال 87 و درآمدي كه خارج از شغل اصلي بدست مي آيد را پرسيده است. لذا ما مي توانيم به اعدادي كه گفته مي شود به اين هدف برسيم. يكي با كنترل پايگاه ها و دوم با مدلي كه براي ميزان دارايي افراد طراحي شده است و سوم، اين پايگاه يكبار براي هميشه نيست و همواره در حال تكميل است.
وي خاطرنشان كرد: از سوي ديگر وقتي اطلاعات ثبت اسناد كشور (كاداكس) تكميل تر مي شود، تمام املاك كشور مكانيزه مي شود و ديگر هيچ كس نمي تواند املاك خود را پنهان كند. در رابطه با درآمدها نيز مشخص مي شود كه درآمد فرد از شغل اصلي چه ميزان بوده و از شغل ديگر چقدر درمي آورد.
اطلاعات اين پايگاه بعدها كه تكميل شد و در اختيار وزارت رفاه قرار گرفت، در جامعه كارآيي خود را نشان مي دهد.
مدد سپس اظهار داشت: در هيچ كجاي دنيا نمي توانيد دارايي هاي افراد را صددرصد مشخص كنيد چون در تمام دنيا بر مبناي خوداظهاري است اين طرح هم بر اساس خوداظهاري است براي دقيق تر بودن آن عوامل كنترلي گذاشته ايم.
وي افزود: آمارگيران چنانچه اطلاعات جمع آوري شده را حتي يك مورد هم علني كنند مورد پيگرد قانوني قرار مي گيرند.
دكتر مدد متذكر شد: اگر فردي با ارائه اطلاعات نادرست در رديف افرادي قرار بگيرد كه يارانه بيشتري دريافت كند، پس از مشخص شدن خلاف، پول هاي اضافي پس گرفته مي شود و برابر قانون با متخلف برخورد خواهد شد كه بايد پاسخگو باشد.
وي يادآور شد: بعد از اينكه اطلاعات جامعه دريافت شد در سه خوشه جمعيتي بررسي مي شود خوشه اول شامل دهك اول تا چهارم جامعه خواهد بود، كه بيشترين بازپرداخت يارانه به آنها تعلق مي گيرد. خوشه دوم از دهك پنجم تا هفتم هستند كه يارانه متوسط دريافت مي كنند و خوشه سوم دهك هاي هشتم تا دهم هستند كه يارانه كمتري نسبت به دهك هاي ديگر دريافت مي كنند. اين فرمول كار بعد از جمع آوري به وسيله نرم افزار تعيين خواهد شد و در اختيار دولت قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: اگر افراد بالاي 18 سال تحت سرپرستي خانوار باشند زير نظر آن سرپرست خانوار يارانه خواهند گرفت و چنانچه اين افراد مستقل هستند و جدا زندگي مي كنند و خود سرپرست تحت عنوان يك نفر يارانه خواهند گرفت.
وي افزود: تعيين ميزان يارانه ها بعد از اتمام طرح مشخص مي شود چون اعداد تقريبي در كميسيون راهبردي مطرح شده است. در اجراي اين طرح ابتدا بايد تعداد افراد در خوشه بندي هاي جمعيتي مشخص شوند. تا ميزان بازپرداخت آن تعيين گردد.
وي افزود: رياست محترم جمهوري ميزان يارانه را 90 هزارميلياردتومان اعلام كرده اند، اما همه اين مقدار به اين طرح تعلق نمي گيرد. بخشي به توليد، بخشي غيرنقدي است كه خدمات عمومي را گسترش بدهد و يك مقداري هم نقدي پرداخت مي شود.
وي در ادامه درباره مهر كردن شناسنامه ها گفت: چون در اين فرم اسامي تمامي اعضاي خانواده درج مي شود، لذا براي آنكه هر يك از افراد در جاي ديگري مبادرت به پر كردن فرم نكنند، شناسنامه تمامي آنها مهر مي شود و همچنين با كارت ملي آنها مطابقت داده خواهد شد.
لذا افراد موقع مراجعه به مراكز و پايگاهها بايد شناسنامه ها و كارت هاي ملي افراد خانواده خود را به همراه داشته باشند.
دكتر مدد همچنين گفت: كار مركز آمار تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت ولي فعاليت ما، به همين جا ختم نمي شود لذا اين اطلاعات را در مركز آمار نگهداري و مدام اطلاعات را مرور مي كنيم پس از آن كل كار تحويل وزارت رفاه و تامين اجتماعي مي شود كه براساس اين اطلاعات و طرح براي مردم حساب باز كنند و بحث هاي پرداختي را مشخص كند و تغييرات طول سال مانند زاد و ولد و فوت بعد از آن كه در پايگاهها ثبت شد، در اين اطلاعات درج مي شود.
وي در ادامه اظهار داشت: در دنيا پرسش از دارايي ها كاري متداول است و در خيلي از كشورها بعد از اين كه دارايي و توانايي افراد مشخص مي شود افراد كم بضاعت شناسايي مي شوند و به طور مستقيم يارانه به آنها پرداخت مي گردد تا حداقل زندگي را داشته باشند.
وي درباره اجراي اين طرح در ديگر كشورها گفت: در كره جنوبي، مالزي و حتي برخي كشورهاي اروپايي اين گونه طرح ها اجرا شده است. كارگروه هاي ما نيز با بررسي اين طرح در كشورهاي مختلف اين فرم را طراحي كرده اند.
وي افزود: بحث يارانه مستقيم فقط در كشورهاي جهان سوم نيست، حتي در كشورهاي اروپايي و هم اكنون در آمريكا به علت پايين آمدن ارزش دلار اجرا مي شود. چون وضعيت زندگي افراد كم بضاعت خوب نيست دولت آمريكا اعلام كرده كه مي توانند فرم پر كنند و تحت حمايت قرار گرفته و يارانه نقدي بگيرند.
وي خاطرنشان ساخت: چون در كشور ما براي اولين بار اين حركت شروع شده يك مقداري مورد انتقاد قرار گرفته و فشارها زياد شده است.
به گفته دكتر مدد 48 هزار نيرو به طور مستقيم در اين طرح فعال هستند و 36 هزار مدرسه در اختيار اين طرح بوده و اكثر نيروها در اين طرح كاركنان آموزش و پرورش هستند.
وي تاكيد كرد چون اين يك طرح بزرگ بوده و در يك زمان كوتاه انجام مي شود، لذا از مدارس استفاده شده است همچنين با دستور ستاد فرماندهي كل قوا كليه نيروهاي نظامي و انتظامي موظف به همكاري با اين طرح شده اند. تمامي كادر اداري استانداري ها و فرمانداري ها و بخشداري براي اين كار بسيج شده اند.
وي متذكر شد: با در نظر گرفتن اين نيروها به طور غيرمستقيم بيش از 120 هزار نفر در اين طرح فعال هستند.
وي درباره اجراي موفقيت آميز اين طرح گفت: چون اين طرح آماري نيست و جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها است مردم به آن حساس هستند و ما آن را در سرشماري سال 85 نياورديم تا حساسيت مردم كاهش يابد و مشاركت بيشتر شود.
در سرشماري سال 85 پاسخ ها اجباري بود، ولي در اين طرح حضور مردم اختياري بوده و اجباري نيست.
وي افزود: ما علاقه منديم همه مردم در اين طرح حضور فعال پيدا كنند و ازدحامي كه در روزهاي اول براي گرفتن فرم ها شد نشانه علاقه مردم به اين مسئله است.
البته استقبال اصلي موقع ارائه فرم ها به مراكز است لذا ما براي همه مردم ساختار و سازمان خود را آماده كرده ايم.
وي يادآور شد: البته برخي ممكن است نياز به يارانه نداشته باشند و فرم را پر نكنند.
وي درباره تمديد ارائه فرم گفت: زمان تمديد ارائه فرم ها به مردم از 16 تا 26 مرداد پيش بيني شده و پس از آن ديگر تمديد نخواهد شد.
وي افزود: از مردم مي خواهيم خارج از روزهاي تعيين شده به مراكز مراجعه نكنند. چون در حال حاضر بيشتر خانوارهاي كشور 4 نفري است روزهاي بيشتري براي اين خانوارها پيش بيني شده است.
وي همچنين گفت: اگر مطابق زمان بندي مردم مراجعه كنند و با هماهنگي كه شده يك شماره به افراد داده مي شود و براي هر خانوار 20 دقيقه وقت پيش بيني شده است و نيازي به صف ايستادن نيست.
آمارگيران از ساعت 8 صبح
تا 7 شب كار مي كنند
وي افزود: بيش از 25 ميليون پرسشنامه چاپ و در سراسر كشور توزيع شده است. چون در چند مرحله در دفاتر پستي اين فرم ها توزيع مي شود، اگر يك روز فرم ها تمام شد در روز بعد مجدداً توزيع خواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: همكاران ما در ادارات پست در روزهاي اول مجبور به توزيع سريع فرم ها شدند ولي هم اكنون به هر فردي از هر خانوار با ثبت شماره كد ملي نام وي و درج امضا يك فرم ارائه مي شود و بيشتر داده نخواهد شد. البته هر فردي بخواهد مي تواند كپي از آن بگيرد.
وي در پايان يادآور شد: به اندازه كافي فرم در اختيار ادارات دولتي قرار گرفته و همچنين سايت مركز آمار و سايت خبرگزاريها اين فرم را چاپ كرده اند. لذا به هيچ وجه كمبود فرم نخواهيم داشت.
به نيروي انتظامي اعلام شده كه از خريد و فروش اين فرم جلوگيري كند.
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن