واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: کتاب - روزنامه گاردین در گزارشی به معرفی معروفترین باغهای محصور در ادبیات کلاسیک جهان پرداخته و در این میان از «داستان بازرگان نوشته جفری چاسر، باغ مخفی؛ فرانسس هاجسون برنت و بهشت گمشده جان میلتون» نام برده است. باغ مکانی زیبا است که در طول تاریخ الهام بخش بسیاری از نویسنده ها از هر مکتب و فرهنگی بوده است که در مواقعی به موجودی زیبا تبدیل می شود و در بعضی مواقع می تواند برای زندانی کردن استفاده شود. این مکان در تمام فرهنگ ها به مکانی معرفی می شود که با دیوار محصور شده است و به همین خاطر نام باغ گرفته است. به گزارش خبرآنلاین، روزنامه گاردین معروفترین باغهای دیواردار در ادبیات کلاسیک جهان را انتخاب کرده است: غزلهای سلیمان غزل یا غزلها یکی از بخشهای عبری و عهد عتیق در انجیل است. نویسندگی کتاب به حضرت سلیمان پسر حضرت داوود نسبت داده شده است. در این کتاب چندین اشاره به سلیمان و چند اشاره به داوود پادشاه شده است. تاریخ نگارش غزل ها را قرن دهم قبل از میلاد و در زمان سلطنت سلیمان دانسته اند. عاشقی در زمان عهد قدیم باغی با دیوارهای بزرگ را تنها استعارهای کافی و شبیه به محبوب خود پیدا می کند که می تواند از آن به عنوان الهام بخش شعرهای خود استفاده کند. او در باغ تمام چیزهایی را پیدا می کند که برای عشق ورزیدن به آنها نیاز دارد. باغی که دارای دیوار است در این کتاب به عشقی الهی تعبیر شده است که عشق به خواهر، برادر و همسر نیز نمی توانند به آن برسند. در این باغ همه نوع موجود زیبایی وجود دارد. درخت انار، سنبل هندی، زعفران، گلهای بابونه، و گلهای وحشی همه در این باغ رشد میکنند و نویسنده تنها کلید آن را دارد. رومن دی لارز/ گیلائوم دی لوریس رومن دی لاروز، شعری فرانسوی مربوط به دوران قرون وسطی است که به صورت تمثیلی عالم رویا را روایت می کند که که با استفاده از تشبیه هایی که نیمی از عالم رویا و نیمی از واقعیت گرفته شده است، عشق را به دیگران یاد می دهد. در زمانهای مختلف شعر، «رز» را در نقش زنی معرفی می کند که سمبل زنانگی و عشق ورزیدن محسوب می شود که عاشق دلباخته باید در جستجویش الفاظ و معانی شگرفی را استفاده کند. به همین ترتیب دیگر اسامی به کار رفته در این مجموعه شعر هر کدام سمبل چیزی و شخصیتی هستند و در جای خود نقش خود را ایفا می کنند. در شعرهای این کتاب عاشق در جستجوی رز به باغی زیبا می رسد که با دیوارهای بلند محصور شده است که در حقیقت باغ سمبل عشقی محسوب می شود باید از دیوارهای آن عبور کرد تا به مقصود رسید. باغ گیاهان و گلهای زیبایی در خود روئیده دارد ولی دیوارهای آن به هر کس اجازه نمی دهد زیبایی آن را درک کنند و تنها کسانی می توانند از زیبایی باغ استفاده کنند که زحمت بالا رفتن از دیوار را به جان بخرند. داستان بازرگان/ جفری چاسر «جفری چاسر» معاصر حافظ شیرازی و دانته ایتالیایی است و برای انگلیسیها همان اهمیتی را دارد که حافظ برای ما و دانته برای ایتالیاییها. چاسر نمونه ازلی و ابدی شعر در انگلیس است و بدون شک بعد از شکــسپیر بزرگترین شاعر تمام تاریخ انگلیس به حساب میآید. «حکایتهای کانتربری» معروفترین اثر ادبی انگلیسی در قرن 14 میلادی است که جفری چاسر آن را نوشته و در قصههای آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا میشود. ماجراجویی عاشقانه، داستان زندگی قدیسان، قصههای مذهبی، داستانهای تمثیلی از حیوانات و حتی موعظه. چاسر 15 سال آخر عمرش را صرف نوشتن حکایتهای کانتربری کرد که خودش هم به عنوان زائر در آن حضور دارد. در حکایتهای کانتربری مردمی از طبقههای مختلف نقش قصهگویی را به عهده میگیرند و رفتارها و اظهار نظرهای آنها سرنخهای زیادی درباره روش زندگی و خلق و خوی مردم آن زمانه به خواننده میدهد. داستان بازرگان بخشی از مجموعه داستانهای کانتربری است که برگرفته از همان قصه معروف بازرگان و طوطی ایرانی است ولی قصه میان دو زوج روایت می شود که مرد با بناکردن باغی برای زن، برای چیدن گلابی به عنوان راز عاشقبودن، بالای درخت خرما میرود و... باغ مخفی/ فرانسس هاجسون برنت «فرانسیس هاجسن برنت» در سال ۱۸۴۹ در منچستر انگلستان متولد شد. فرانسیس در ۱۶ سالگی به امریکا کوچ کرد و نوشتن برای مجله ها را از ۱۸ سالگی آغاز کرد. داستان هایش به سرعت مورد استقبال قرار گرفت. محبوبیت آثارش برای او ثروت و شهرتی در انگستان و امریکا به همراه آورد. قصهگویی با توانایی تبدیل داستان های عامه پسند و قصه های پریان به داستان های سرگرم کننده تخصص برنت بود که از موفق ترین آنها می توان به لرد کوچک اشاره کرد. «باغ مخفی» که برنت آن را در سال ۱۹۱۱ نوشت بهترین اثر او به شمار می آید. شاید به سبب بهره گرفتن برنت از تجربه های خود از زندگی در شمال انگلستان و عشقش به گل ها و باغبانی، و باورش بر تاثیرگذاری روان در جسم، اسطوره های موجود درباره باغ ها و طبیعت، این اثر را غنی تر و چند بعدی تر از دیگر آثارش کرده است. این باغ مخفیترین باغ جهان محسوب می شود که دسترسی به آن آرزوی هر کسی است. مری لنوکس با عموی خود مانور زندگی می کند. او کلیدی میجوید که دری را باز می کند که بهترین مکان تمام زندگی دختر کوچک را به او نشان می دهد و تا پایان عمر در آنجا میماند و زندگی می کند. بهشت گمشده/ جان میلتون منظومه «بهشت گمشده» که توسط جان میلتون، نویسنده قرن هفدهم انگلیس در وصف عصیان شیطان و سقوط و اغوای آدم به دست شیطان طرد آدم از بهشت سروده شده تاکنون به عنوان یک شاهکار طراز اول ادبیات انگلستان تقریبا به تمام زبان های مهم جهان ترجمه شده است. خداوند بهشت خود را برای نسل بشر ممنوع می کند و آن را با دیواری پر از گیاهان سرسبز و زیبا محصور می کند. یک قسمت از دیوار برای پریدن به آن طرف وجود دارد که شیطان با تمام قدرت خود سعی در کشیدن آدمیزاد به سوی آن می کند که راهی جز گناه و حرکت به سمت جهنم نیست... خواهر زاده جادوگر/ سی اس لوئیس ماجراهای نارنیا، شامل هفت کتاب مستقل است که خواننده میتواند هر یک از آنها را جدا از شش کتاب دیگر و بدون در نظر گرفتن عناصر مشترک آنها بخواند و از حوادث درهم تنیده و تخیلانگیز آن لذت ببرد. البته تردیدی نیست که خواننده نوجوان، پس از خواندن یکی از این داستانهای هفتگانه، چنان به فضا، رنگ، مکان و شخصیتهای آن دل میبندد و به سرنوشت قهرمانان سرزمین خیالی نارنیا علاقمند میشود که تا همه این مجموعه را نخواند احساس آرامش نخواهد کرد. از این هفت کتاب، شیر، جادوگر و گنجه محبوبترین و مشهورترین است و همین کتاب بارها به صورت فیلم و کارتون درآمدهاست.با این همه، به دلیل نمادگراییِ مذهبیِ این کتاب، بزرگسالان زیادی نیز از طرفداران و خوانندگان این کتاب هستند. شاید راز ماندگاری این اثر، که هماکنون یکی از آثار کلاسیک ادبیات انگلیس محسوب میشود و نزدیک به نیم قرن از نخستین چاپ آن میگذرد، وجود همین پیوند ناپیداست که زمان، مکان و حوادث این داستانها را به هم پیوند میدهد و جابهجایی زمان و مکان قهرمانان آنها را طبیعی جلوه میدهد. در داستان دیجوری یکی از پسرهای داستان به باغی در سرزمین نارنیا می رود که در آن درختان سیب می روید. شعری در بالای در ورودی باغ توجه او را به خود جلب می کند. در شعر سیبهایی توصیف شده است که داروی درمان زندگی مادرش هستند... پاملا/ ساموئل ریچاردسون داستانهای «رابینسون کروزو» و «سفرهای گالیور» داستانهایی هستند که سعی دارند تخیل را به واقعیت نزدیک کنند. در ادامه تلاش نویسندگان برای کسب اعتبار عمومی، برای اولین بار در اواسط قرن 18 میلادی، ساموئل ریچاردسون با نوشتن اولین رمان رئالیستی با عنوان «پاملا»، توانست واقعیت و تخیل را چنان به هم گره بزند که ضمیر جمعی اروپا نتواند کوچکترین شکی به حقیقی نبودن داستان «پاملا» ببرد.پاملا خدمتکاری که با نجابت تمام، مدتهای مدید از شرف و سلامت جنسی خود در برابر هوسهای ارباب خانه دفاع کرده است و به همین دلیل نیز در پایان داستان، به دلیل نجابت و شخصیت خود، ارباب را تبدیل به عاشق و همسر خود ساخته است، در این داستان به تصویر کشیده میشود. تأکید ساموئل ریچاردسون بر واقعی بودن داستان با وضوح تمام روی جلد کتاب نیز تصریح شده است. نویسنده مدعی شده است که رمان «پاملا» در حقیقت مجموعه مستندی است از نامههایی که قهرمان قصه برای خانواده خود نوشته است. از این رمان که با نام جایزه پرهیزگاری نیز یاد می کنند اولین بار در سال 1740 منتشر شد... دختر داستان هر روز در کنار دیوار باغ راه می رفت تا راهی برای فرار پیدا کند. روزی کلیدی پیدا می کند ولی کلید به در باغ نمی خورد و به خاطر همین تصمیم می گیرد از دیوار بالا برود ولی هر روز بیشتر می فهمد که کمتر توانایی این کار را دارد. باغ زیبا زندان دختر شده بود... گاردین/ 29ژانویه/ ترجمه: محمد حسنلو
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 769]