تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816881325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دريچه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دريچه
ترجمه؛ فواد نظري

* پرنده هاي بي بال

اين روزها، ايده يي ذهن دانشمندان دانشگاه فلوريدا را به سختي به خود مشغول داشته است كه پيش از اين در برخي فيلم هاي علمي- تخيلي نيز مطرح شده بود و آن به پرواز درآوردن يك سازه هوايي بي بال با به كارگيري پديده هيدروديناميك مغناطيسي است. اساس كار اين سازه هوايي كه از نظر ظاهري كاملاً شبيه يك بشقاب پرنده است، بر يونيزه كردن هوا براي تامين نيروهاي لازم براي پيشرانش و بالابرندگي جسم استوار است. در اين سازه از صفحات يونيزه كننده يي استفاده شده است كه از جاي گيري دو دسته الكترود متفاوت در يك صفحه سراميكي نازك تشكيل مي شود، به طوري كه دسته نخست در سمت بالا و پايين سازه جاي مي گيرند و هواي يونيزه شده را به سمت پايين هل مي دهند كه باعث بالا رفتن سازه مي شود و دسته ديگر در دور سازه نصب مي شود كه حركت رو به جلوي سازه را تامين مي كند. در واقع الكترودها با يونيزه كردن هواي اطراف به پلاسما، باعث توليد يك سيال هادي مي شوند كه نيروي حاصل از عبور جريان الكتريسيته از داخل اين پلاسما، هواي محيط را به اطراف هل مي دهد و نيروي لازم را براي حركت سازه توليد مي كند. پروفسور «سابرتا روي» كه به همراه پژوهشگران دانشگاه فلوريدا، مسووليت انجام اين پروژه را برعهده دارد، معتقد است اگر نخستين آزمايش اين سازه هوايي كه ظرف چهار ماه آينده به انجام خواهد رسيد، موفقيت آميز باشد، شاهد تولد نسل جديدي از سازه هاي هوايي در دنيا خواهيم بود كه مي تواند آغازي براي دگرگوني عظيمي در زمينه اشياي پرنده باشد. گفتني است اين پروژه بزرگ مستقيماً توسط سازمان فضايي ناسا و نيروي هوايي امريكا پشتيباني مي شود.

www.Discovery.com

*خوددرماني در نانولوله ها

دستاورد جديد پژوهشگران ژاپني طراحي و ساخت نوعي ماهيچه مصنوعي خوددرمان است كه حين انجام كار، مي تواند انرژي الكتريكي توليد كند. در اين نوع ماهيچه ها كه انرژي و حركتي بسيار شبيه به ماهيچه هاي بدن انسان دارند، از نوعي نانولوله انعطاف پذير استفاده شده است كه ويژگي منحصر به فردش خوددرماني است، به طوري كه هنگامي كه خراشي روي سطح نانولوله ايجاد مي شود، منطقه اطراف محل خراش بلافاصله غيرهادي مي شود و از انتقال آسيب به نقاط ديگر ماهيچه جلوگيري مي كند. ساختار اين نوع ماهيچه ها به صورتي است كه هنگامي كه پس از انبساط، منقبض مي شود، قرارگيري مجدد نانولوله ها در وضعيت اصلي شان يك جريان الكتريكي كوچك توليد مي كند كه ذخيره مي شود و در كاربردهاي متفاوت مورد استفاده قرار مي گيرد. هم اكنون دانشمندان ژاپني از اين ايده براي شارژ باتري ها توسط امواج اقيانوس ها و همچنين ذخيره انرژي ناشي از باد استفاده مي كنند.

www.Discovery.com

* بزرگ ترين ديوار رسانه يي جهان

اگر اين تابستان به چين مي رويد، يا مسابقات المپيك را از تلويزيون دنبال مي كنيد، منتظر تماشاي يك سازه درخشنده بزرگ در نزديكي محل المپيك باشيد. اين سازه درخشنده، بزرگ ترين نمايشگر LED رنگي جهان است كه در يك مجتمع تفريحي در پكن، در يك كيلومتري محل برگزاري المپيك 2008 نصب شده است. در ساخت اين نمايشگر كه مساحت آن به حدود 2200 متر مربع مي رسد، از بيش از دو هزار لامپ LED استفاده شده است كه يك سيستم ارگانيك خودكفا را تشكيل مي دهد، به طوري كه سلول هاي نوري به كار رفته در آن در طول روز انرژي لازم را از خورشيد دريافت و ذخيره مي كنند و از آن براي روشن نگه داشتن نمايشگر در شب استفاده مي كنند. اين ديوار رسانه يي بزرگ بر اثر كار مشترك يك مهندس معمار امريكايي و يك مهندس ساختمان انگليسي طراحي و ساخته شده است كه از آن طي مراسمي با حضور بازيگراني از نقاط مختلف جهان در بيست و چهارم ژوئن رونمايي خواهد شد.

www.CNN.com

*الفباي جديد براي DNA

نوع جديدي از DNA مصنوعي مي تواند پايه يي براي دستگاه هاي الكترونيكي بسيار ريز باشد. مولكول طبيعي DNA از چهار نوع باز آلي درست شده است كه حروف رمز ژنتيك به شمار مي آيند. اكنون «ماساهيكو اينويه» و همكارانش در دانشگاه توياما در ژاپن با كمك دستگاه سازنده DNA توانسته اند چهار نوع باز مصنوعي جديد را درون اسكلت قندي مولكول DNA جاي دهند. اين DNA مصنوعي از DNA طبيعي پايدارتر است بنابراين مي توان از آن سيم هاي الكترونيكي مولكولي ساخت كه جريان الكترون ها را در راستاي خود هدايت كنند. اين گروه تاكنون توانسته است رشته كوتاهي DNA مصنوعي به طول 100 باز بسازد. اما آنها در نظر دارند آزمايش هايي نيز با آنزيم هاي طبيعي انجام دهند تا رشته هاي درازتري بسازند و بتوانند مولكول هاي مصنوعي را نيز به مانند مولكول هاي طبيعي همانندسازي كنند.

NewScientist.com,Jul.2008
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن