واضح آرشیو وب فارسی:فارس: انتقاد برخي رسانه هاي فرانسوي از اجراي اپراي كيارستمي ناكام مثل وودي آلن و كن لوچ
گروه فرهنگي؛ انتقاد برخي از رسانه هاي انگليسي و فرانسوي از اجراي اپراي عباس كيارستمي در حالي اتفاق مي افتد كه يكي از دلايل دعوت از وي احياي اپراي ملي انگلستان است كه تا يك دهه قبل به دليل مشكلات مالي در آستانه فروپاشي قرار داشته است. مديران اين اپرا در چند وقت گذشته تلاش كرده اند با دعوت از شخصيت هاي مهم جهان، بار ديگر رونق را به كار خود بازگردانند. «جان بري» كارگردان هنري اپراي ملي انگلستان در اين باره به روزنامه گاردين اعلام كرده است؛ «تصميم داريم بيشتر با دعوت از خارجي ها و حضور جوانان عالم سينما و ادبيات، دنياي اپرا را تكان دهيم.» دو سال قبل، «آنتوني مينگلا» كارگردان فقيد و سرشناس فيلم برنده اسكار «بيمار انگليسي» با اجراي اپراي «مادام باترفلاي» در اپراي ملي انگليس بسيار مورد تشويق و تحسين قرار گرفت. ماجراي كارگرداني اين اپرا از آنجا شروع شد كه مديران جشنواره «اكس آن پروانس» فكسي را براي كيارستمي ارسال كردند تا او كارگردان اپراي شصتمين دوره اين جشنواره باشد. كارگردان ايراني در ابتدا حس كرد اين فكس اشتباهاً ارسال شده است. او گمان نمي كرد به عنوان كارگردان نمايش Cosi Fan Tutte (همه آن شكلي اند) بايد مشغول به كار شود. كمي بعد كيارستمي با مدير جشنواره ديدار كرد و كارگرداني كار را نپذيرفت. اصرار مدير جشنواره كارگردان ايراني را وسوسه كرد تا تجربه يي ديگر بر تجربيات قبلي اش بيفزايد. اين فيلمساز برجسته كه سال 1997 با «طعم گيلاس» برنده نخل طلاي جشنواره فيلم كن شده، درباره تجربه تازه خود به لوموند گفت؛ «اين تجربه يي جديد است كه مرا به شدت به تحرك وامي دارد. بايد بگويم وقتي نخستين بار درباره اين كار با هم بحث كرديم، تصميم گرفته بودم آن را نپذيرم. چون كار من نبود و احتمالاً از پس آن برنمي آمدم.» او از چهار تا 19 ژوئيه(13 تا 28 تير) هشت بار اين اپرا را برگزار كرد. تفاوت هاي نحوه اجرا و نوآوري هاي كيارستمي انگار به مذاق برخي منتقدان خوش نيامده و از اين رو به نقد كار او پرداخته اند. روزنامه «لو سواق» به قلم «سرژ مارتين» منتقد خود در مقاله يي كه در «اكس آن-پروانس» فرانسه - محل برگزاري اپرا- نوشته شده است، مي نويسد؛ «كيارستمي «كوزي فان توته» را روي صحنه برد، تصاوير زيبايي خلق كرد اما متاسفانه در نهايت حسي در تماشاگران ايجاد نكرد.» البته منتقدان فرانسوي همچنين از دشواري هاي كار و اجراي آثار موتسارت نوشته اند و اينكه كارگردان هاي بزرگي همچون «وودي آلن» تا «كن لوچ» نيز به سختي توانسته اند به اين امر جامه عمل بپوشانند.
كريستف روسه رهبر فرانسوي اركستر باروك كارگرداني موسيقايي اپراي «همه آن شكلي اند» كيارستمي را برعهده داشت و اپراي ملي انگليس در لندن هم در توليد آن مشاركت كرد. قرار است نخستين اپراي فيلمساز ايراني بعد از اجرا در فرانسه چند اجرا هم در لندن داشته باشد.
شنبه 5 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]