تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816217656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولين نماز جمعه در فضاي انقلاب اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: اولين نماز جمعه در فضاي انقلاب اسلامي
گروه سياسي: روز جمعه پنجم مرداد ماه 1358 اولين نماز جمعه در تهران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت مرحوم آيت‌الله سيد محمود طالقاني در دانشگاه تهران برگزار شد. با برپايي حكومت جمهوري اسلامي، اين مراسم وحدت‏بخش در سراسر ميهن اسلامي برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، اسلام مردم را به «كلمه توحيد»‌ و «توحيد كلمه» دعوت كرده و شريعت اسلام براي تحقق اين معني مردم را به تشكيل اجتماعات تشويق كرده و روز جمعه وسيله‌اي براي تحقق اين امر مقرر شده است به همين علت، پيامبر اكرم (ص) از آ‎غاز هجرت به مدينه، نمازجمعه را برگزار مي‌كردند و از اين طريق مردم را در جريان مسايل و رويدادهاي سياسي و اجتماعي و ديني قرار مي‌دادند.

در تعريف روز جمعه همين بس كه خداوند سوره‌اي را با اين نام نازل مي‌كند. اگر مي‌بينيم كه فريضه روز و نماز جمعه با بركت به شمار آمده و از اعياد بزرگ مثل عرفه، غدير و قربان بزرگ‌تر شناخته شده است، به دليل نماز جمعه است زيرا نماز جمعه باشكوه‌ترين اجتماع مسلمين است و شكوه آن همچون شكوه حج ابراهيمي و شعار آن همچون شعار توحيدي حضرت ابراهيم است.

اولين نماز جمعه به امامت پيامبر (ص) و در زمان هجرت به مدينه و در مسجد قبا اقامه شد كه از اولين مظاهر برقراري حكومت اسلامي محسوب مي‌شود. در قران هم سوره‌اي به نام جمعه مشتمل از يازده آيه است كه در آن به مسلمانان دستور داده شده تا خريد و فروش را در زمان برپايي نماز جمعه رها كرده و به سوي اين نماز وحدت‌آفرين بشتابند. در روايات وارد شده كه اصحاب از روز پنج‌شنبه خود را براي اقامه نماز جمعه آماده مي‌كردند.

اولين نمازجمعه تهران

روز جمعه پنجم مرداد ماه 1358 (سوم ماه مبارك رمضان 1399 قمري) اولين نماز جمعه در تهران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت مرحوم آيت‌الله سيد محمود طالقاني در دانشگاه تهران برگزار شد با برپايي حكومت جمهوري اسلامي، آيت‌اللّه طالقاني از طريق يكي از شخصيت‏هاي بزرگ كشور، برگزاري نماز جمعه در سراسر ايران را به امام پيشنهاد كرد كه با موافقت وي، اين مراسم وحدت‏بخش در سراسر ميهن اسلامي برگزار شد.

بر اين اساس به دستور مستقيم حضرت امام نخستين نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله طالقاني در پنجم مرداد 1358 در دانشگاه تهران برپا شد و بيش از يك ميليون نفر در آن شركت كردند. او هفت نماز جمعه را اقامه كرد كه آخرين آن در بهشت‏زهرا، در شانزدهم شهريور 1358 بود.

آيت‏الله طالقاني درباره اهميت نماز جمعه مي‏گويد: «نماز جمعه مظهر كاملي است از صف توحيدي تمام ملت‏هاي مسلمان و در عين حال آگاهي، تنبه، هوشياري، افشا كردنِ دسايسِ دشمن و مطلع كردن همه مسلمانان به وظايف و مسئوليت‏هايي كه دست كم در مدت يك هفته در پيش دارند.

نماز جمعه صف عبادت، صف حق پرستي، صف روابط قلوب و وجدان‏هاي بيدارِ خداپرستان، در عين حال صف نظام، صف جنگ، صف فرماندهي و فرمان‏بري است. از اين جهت براي امام جمعه شرايط خاصي قايلند كه هم بتواند فرماندهي كند، هم بتواند آگاهي بدهد و از حوادثي كه در پيرامون كشورهاي اسلامي و جامعه مسلمان‏ها، [و] دسيسه‏هاي زير پرده است، مسلمانان را آگاه كند».

نماز جمعه در كلام آيت‏الله طالقاني

آيت‌الله طالقاني پس از پيروزي انقلاب، به رياست شوراي انقلاب اسلامي برگزيده شد و در انتخابات مجلس خبرگان قانون‌گذاري از سوي مردم تهران به عنوان نماينده انتخاب شد.

در روز جمعه، پنجم مرداد سال 1358 اولين نماز جمعه در تهران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت مرحوم آيت‌الله سيد محمود طالقاني در دانشگاه تهران برگزار شد.

امام خميني رحمةالله چند روز پيش از اين تاريخ، اين وظيفه را به ايشان تكليف كردند و دستور بر پايي و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند. واگذاري اين تكليف عظيم و سنگين توسط رهبر فرزانه انقلاب در حساس‌رين برهه از زمان انقلاب بر عهده آيت‌الله طالقاني كه همچون ابوذر، زبان گويايي براي بازگويي حقايق و رسواكردن دشمنان انقلاب داشت، امر خطيري بود.

مرحوم آيت‌الله طالقاني، با ورود به جايگاه، شروع به ايراد خطبه كردند و در خطبه اول، فلسفه اقامه نماز جمعه را تشريح كرد و در رابطه با نماز جمعه و تاريخچه آن گفت:« نماز جمعه مظهر كاملي است از وحدت توحيدي ملت مسلمان و در عين حال آگاهي و افشاكردن دسايس دشمنان و مطلع كردن همه مسلمانان به وظايفي كه در مدت يك هفته در پيش داردند. نماز جمعه با توجه به آيه كريمه «ِاذا نودي الصَّلوة مِنْ يَومِ الجُمْعَةِ فَاسْعَوا إِلي ذِكِرِالله....» آغاز شد.

نماز جمعه صف عبادت و صف حق‌پرستي، صف قنوت وجدان‌هاي بيدار خداپرستان و در عين حال صف فرماندهي، صف جنگ و فرمانبري است... آن صف مختصري كه در ابتداي هجرت و در آغاز تأسيس مجتمع قسط و عدل اسلامي در بيابان‌هاي مدينه تأسيس شد، گسترش پيدا كرد؛ ادامه يافت و شرق و غرب دنيا را فرا گرفت.

فلسفه تعطيل‌شدن يا نيمه‌تعطيل شدن نماز جمعه در ميان مسلمان‌ها و بين ما شيعيان همين است كه صف نماز، صف جمعه يك صف سياست و عبادت و اجتماع اسلامي است و بايد با رهبري رهبري‌هايي كه از مردم و خدا انتخاب شده‌اند اين صف‌ها تشكيل بشود و نماينده چنين رهبري‌هاي الهي باشند.

ولي بعد از آن كه اسلام و موازين و احكام اسلام به صورت انحرافي در‌آمد، صف جمعه هم وابسته شد، به صف طاغوت‌ها؛ شيعه در اقامه اين جماعت و اين اجتماع توقف كرد ولي امروز كه طاغوت‌ها و طاغوتيان سرنگون شده اند و رهبري، رهبري الهي است، امامت است، عدل است، قسط است بايد ما و همه برادران در شهرها و قصبات و اطراف كشور همان طوري كه امام خواسته‌اند اين صف را تشكيل بدهند...»

در خطبه دوم به مهم‌ترين مسئله سياسي روز كه انتخابات مجلس خبرگان جهت تدوين قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بود، پرداخت و راهنمايي‌ها و تذكراتي را در اين جهت ارائه كرد.

آيت‌الله طالقاني بعد از انتصاب به عنوان امام جمعه تهران، موفق به برگزاري پنج نماز جمعه شد كه آخرين نماز جمعه به مناسبت فرا رسيدن سالگرد جمعه خونين 17 شهريور در بهشت زهرا و كنار مزار شهدا برگزار شد.

منبع: مؤسسه فرهنگي صديقه كبري
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن