تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835224630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انواع پوشش در اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: لباس



«و لباس التقوي ذلک خير»

«بهترين پوشش، لباس پرهيزگاري است »

انواع پوشش در اسلام:

1- لباس ظاهري

الف) لباس مناسب

در نماز (براي مرد و زن)

در غير نماز(براي مرد و زن)

ب) لباس مهيج

پ) لباس *****

ت) لباس مختص

ث) لباس غصبي





2- لباس معنوي

ج) لباس تقوا

چ) لباس حلم

ح) لباس حيا

خ) لباس ازدواج





الف) لباس مناسب براي مردان و زنان در نماز

مرد بايد در حال نماز اگر چه کسي او را نمي بيند عورتين خود را بپوشاند و بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند.



زن بايد در موقع نماز تمام بدن حتي سر و موي خود را بپوشاند ولي پوشاندن صورت به مقداري که در وضو شسته مي شود و دستها تا مچ و پاها تا مچ پا لازم نيست اما براي آن که يقين کند مقدار واجب را پوشانده است بايد مقداري از اطراف صورت و قدري پايين تر از مچ را هم بپوشاند.





ب) لباس مناسب براي مردان و زنان در غير نماز:

مردان بايد عورتين خود را از نامحرم بپوشانند و پوشيدن بقيه بدن از آنها واجب نيست.



از مجموع فتاواي مراجع عظام چنين بدست مي آيد که پوشش مرد در مقابل نامحرم اگر کمک به حرام نباشد باز هم بنابر احتياط واجب بايد پوشانده شود چه رسد به آنکه کمک به حرام باشد يا بداند که نامحرم به او نگاه مي کند.



بر زنان واجب است تمام بدن خود را به استثناي وجه و کفين از نامحرم بپوشاند مشروط به آنکه:

1. وجه وکفين آنها زينت نداشته باشد.

2. کسي به قصد لذت و ريبه به وجه و کفين آنها نگاه نکند.


البته زنها بايد بنابر احتياط واجب بيش از مقدار وجه و کفين خود را به عنوان مقدمه علميه بپوشانند (وجه: آن مقدار از صورت که در وضو شستن آن واجب است و کفين نيز عبارت است از مچ تا سر انگشتان)



بنابراين نمايان بودن کف پا، روي پا، قوزک پا و پاشنه پا از مردان نامحرم شرعا جايز نيست.



واجب است تمام بدن زن به جز قرص صورت و دستها تا مچ از نامحرم پوشيده شود. استفاده از لباسي که بلند و آزاد است و شلوار و روسري، اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد. ولي پوشيدن چادر بهتر است و از لباسهايي که توجه نا محرم را جلب کند بايد اجتناب کند.





پوشيدن لباس در رنگهاي زننده و جلب توجه کننده در محيطهايي که نامحرم هست مانند دانشگاه، بازار و ... چه حکمي دارد؟

با فرض مهيج بودن حرام است.

در صورتي که پسر بچه مميز نامحرم باشد علاوه بر اينکه بر خانمها واجب است عورتين خود را از آنها بپوشانند بنابر احتياط واجب بايد تمام بدن خود به استثناي وجه و کفين را از او بپوشانند.





ب: لباس مهيج

پوشيدن هرگونه لباسي که عرفا مهيج است و جلب توجه نامحرم مي کند حرام است، چه براي زن و چه براي مرد.



مهيج بودن لباس خواه به خاطر رنگ آن باشد يا مدل آن يا جنس لباس و يا هرچيز ديگر باشد، لذا گاهي ممکن است روسري، مانتو و مقنعه يا کفش خانمي بگونه اي باشد که جلب نظر نامحرم کند و مهيج باشد که در اينصورت پوشيدن آن جايز نيست.



منظور از تهيج چيست؟

مراد، تهيج نوعي است نه فردي. يعني لباسي که عرفا مهيج باشد، پوشيدن آن جايز نيست اگر چه يک ، يا چند نفر تهييج نشوند.





پ: لباس شهرت

مراد از لباس شهرت چيست؟

1. لباسي که پارچه يا رنگ يا دوخت آن و يا نحوه پوشيدن آن براي کسي که مي خواهد آن را بپوشد معمول نسيت.

2. لباسي که بواسطه داشتن خصوصيتي، جالب توجه عموم و انگشت نما باشد.



پوشيدن لباس شهرت چه براي مرد و چه براي زن بنابر احتياط واجب جايز نيست. اگرچه بخاطر جنس لباس، دوخت و طرح آن، رنگ، نحوه پوشيدن آن و يا ممزوجي از هريک باشد.



بنابر تعاريفي که حضرات آيات عظام در مورد لباس شهرت دارند مي توان نتيجه گيري کرد که لباس شهرت لباسي است که موجب هتک حرمت يا خواري فرد شود، يا بخاطر مندرس بودن يا کفيت دوخت يا ريا کاري که بخواهد خودش را زاهد جلوه دهد، در زيّ او نباشد و باعث توهين يا شهرت او شود.





ت: لباس مختص

منظور از لباس مختص، هرچيزي است که مخصوص مردان يا خانمها باشد که بدان عنوان لباس صدق کند خواه بعد از پوشيدن ديده شود مثل چادر، دامن ، مقنعه، جوراب ساقه بلند براي زنان و کت و شلوار، کفش مردانه و... براي مردان و خواه بعد از پوشيدن ديده نشود، مثل لباس زير مردانه و زنانه.



پوشيدن لباس مخصوص مردان براي خانمها و پوشيدن لباس مخصوص خانمها براي آقايان حرام است.



آيا پوشيدن در اجتماع مطرح است يا اگر در جاي خلوت هم باشد اشکال دارد؟

فرقي بين اجتماع و خلوت نيست.



لباس مختص کفار:

پوشيدن لباسهايي که فقط کفار از آنها استفاده مي کنند حرام است.

بنابراين پوشيدن لباسهايي که معروف به پانکي ها، لباس کشيشان، راهبه ها، هندوها و يا قبايل ديگري از کفار باشد، همگي براي يک مسلمان چه مرد و چه زن جايز نيست.

در اين مورد با استفتائاتي که از مراجع بزرگوار شده است و پاسخ آنها چنين بدست مي آيد که لباسي که شعار و آرم کفر به حساب آيد يا منجر به ترويج فرهنگ منحط بيگانه شود و يا تأييد و تقويت کفار باشد مانند کراوات، همه جزء لباس مختص کفار به حساب مي آيد و استفاده از آن حرام است.





ث: لباس غصبي

لباس غصبي، لباسي است که شخص به ناحق در آن تصرف مي کند و استفاده از آن شرعا جايز نيست و حرام است. بنابراين نماز نيز در آن باطل است.



نکته: کساني که خمس بدهکار هستند هر لباسي را که با عين پول خمس نداده بخرند غصبي است و پوشيدن آن جايز نيست ونماز در آن نيز باطل است، مگر آنکه از حاکم شرع يا نماينده او اجازه گرفته باشند.

اگر بخشي از لباس غصبي باشد پوشيدن آن جايز نيست حتي اگر يک نخ، دکمه، زيپ يا آستر آن باشد.



توجه: بخش دوم انواع لباس، يعني لباسهاي معنوي چون مربوط به مباحث فقهي نمي باشد توضيح داده نشد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن