تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817278860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حجم بالا و اثرگذاري كم كتاب‌هاي درسي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: حجم بالا و اثرگذاري كم كتاب‌هاي درسي


عمومي- مرجان فاطمي:
هرسال درست يكي دو ماه پيش از شروع سال تحصيلي جديد، بحث‌هايي پيرامون تغييرات عمده در ساختار آموزشي و بهبود وضعيت متون كتب درسي مطرح مي‌شود و دانش‌آموزان و معلم‌ها را به اميدي واهي فرو مي‌برد.

بحث‌هايي نظير اينكه در نظام آموزشي، بيشتر بايد به كيفيت بها داده شود تا كميت يا اينكه حجم بالاي مطالب نبايد اجازه دهد تا دانش‌آموزان از اصل آموزش دور بمانند، از جمله مسائلي است كه هر سال همين موقع‌ها مثل نقل و نبات در كلام مسئولان تدوين كتب درسي پيدا مي‌شود و به‌محض آغاز سال تحصيلي هم اثري از آن به جا نمي‌ماند.

امسال هم بنا به عادت هرساله در نشست نقد و بررسي كتاب تاريخ معاصر سال سوم دبيرستان كه آخرين روز از ماه تير در ساختمان مركزي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي برگزار شد، علي ذوالعلم، مديركل دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتب درسي به تغيير و تحولات ديگري در عرصه آموزش اشاره كرد و تاكيد داشت:«درس تاريخ بايد به گونه‌اي عرضه و ارائه شود تا بتواند يك نگرش عميق در دانش‌آموزان نسبت به تاريخ معاصر ايجاد كند.» او در اين نشست، يكي از راه‌حل‌هاي اين مهم را استفاده از منابع مختلف براي اين درس دانسته و گفته است:«دانش‌آموزان نبايد محدود به اطلاعاتي شوند كه در يك كتاب گنجانده شده است.»

معارف، رياضيات و ادبيات هم از ديگر درس‌هايي است كه به گفته او، نياز به تغيير و تحولات اساسي دارد و در آغاز سال تحصيلي به اشكال جديدتري روانه بازار مي‌شود. اين تغيير و تحولات در حالي هر ساله در كتب آموزشي ما اعمال مي‌شود كه به گفته دكتر علي‌اكبر اميني، تحليلگر مسائل آموزشي، اين تغييرات مداوم متون درسي، موجب سردرگمي دانش‌آموزان و دشواري آموزش شده است. او در اين باره مي‌گويد:«اين تغييرات كه بدون پشتوانه‌هاي علمي و تحقيقي صورت مي‌گيرد، مي‌تواند يكي از بارزترين نشانه‌هاي پريشاني در ساختار آموزشي كشور باشد.»

اميني ادامه مي‌دهد:«درست است كه عادت در هر زمينه‌اي نامطلوب قلمداد مي‌شود و تغيير، عادت را از بين مي‌برد اما تغيير بايد معيار داشته باشد. بايد زماني دست به تغيير زد كه بعد از يك تحقيق علمي به اين نتيجه برسيم اگر تغيير ايجاد شود، پيامدهاي مثبتي ايجاد خواهد داشت. اما در مورد متون درسي به حكم تجربه در 3ـ2 دهه مشاهده شده كه كمتر تغييري به نفع دانش‌آموز و معلم بوده است.» وي با اشاره به مشكل اصلي دروسي مانند تاريخ مي‌گويد:«كتاب تاريخي كه در مقطع سوم دبيرستان تدريس مي‌شود، حوادث تاريخي ايران را از آغاز تا به امروز بررسي مي‌كند. آيا براي دانش‌آموز دشوار نيست كه تمام تاريخ كشورش را در يك كتاب درسي بخواند و حفظ كند؟»

حجم بالا ؛ كيفيت پايين

مسئله مهمي كه در نظام آموزشي ما به‌عنوان يك امر مسلط پذيرفته شده، گنجاندن حجم بالاي محتويات درسي در دوره زماني و آموزشي محدود است. به همين دليل هم هست كه دانش‌آموزان به جاي اينكه تكيه‌شان روي يادگيري باشد، حفظ كردن دروس را در اولويت قرار مي‌دهند. شيرزاد عبداللهي، كارشناس مسائل آموزش و پرورش، در اين باره مي‌گويد:«در نظام آموزشي ما به خاطر حجم بالاي مطالب درسي، آن دانش‌آموزي موفق‌تر است كه حافظه قوي‌تري داشته باشد. حتي در بسياري مواقع، داشتن خلاقيت و كنجكاوي ممكن است به عقب افتادگي دانش‌آموزي در عرصه تحصيل منجر شود. ما ذهن دانش‌آموزان را ظروف خالي مي‌دانيم و قصد داريم تا بدون در نظر گرفتن استعداد و توانايي‌هاي او آموزش‌هاي‌مان را به آنها تزريق كنيم.»

برخلاف گفته‌هاي او، مديركل دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتب درسي معتقد است:«حجم بالاي كتاب‌ها متناسب با نيازهاي آموزشي ماست و مرتفع ساختن اين نيازها تلاش بيشتري را از سوي دانش‌آموزان طلب مي‌كند.» وي مي‌افزايد:«در بعضي از درس‌ها معلمان و دانش‌آموزان گله‌مند هستند كه زمان و ميزان حجم درس‌ها متناسب نيست كه البته اين موضوع عموميت ندارد و مي‌تواند با استفاده از معلمان متخصص به‌راحتي حل و فصل شود.»

وقتي كتاب‌ها به‌روز نباشد

هر سال حجم عظيمي از اطلاعات به دنيا وارد مي‌شود و از طريق ماهواره و اينترنت انتشار مي‌يابد. براساس آمارگيري‌هاي انجام شده، نوجوانان و جوانان، بيشترين آمار استفاده‌كنندگان از وسايل ارتباطي را دارند. بنابراين نمي‌توان انتظار داشت كه باقي ماندن سطح كتب درسي در حد آموزش‌ها و متون چندين سال پيش بتواند قدمي در رفع نيازهاي اطلاعاتي دانش‌آموزان بردارد. پرويز شريفي درآمدي، استاديار روان‌شناسي دانشگاه علامه طباطبايي در اين‌باره مي‌گويد:«با وجود پيشرفت‌هاي فراوان در حوزه فناوري، فرهنگ و علوم، دوره نوجواني در كشور ما در مقايسه با گذشته، يكي دو سال پايين‌تر آمده است.»

او ادامه مي‌دهد:«اطلاعاتي كه در گذشته براي دانش‌آموزان دوره راهنمايي يا دبيرستان در نظر گرفته مي‌شد، امروزه با توجه به پيچيدگي‌هاي دنيا، براي اين سنين قابل استفاده نيست؛ از اين‌رو لازم است حجم مطالب را به سنين پايين‌تر بياوريم و آموزش‌ها را منطبق با نياز آنها تهيه كنيم.» مديركل دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتب درسي آموزش چندرسانه‌اي را به‌عنوان راه حلي مناسب براي اين مهم مي‌داند و مي‌گويد:«آموزش چند رسانه‌اي را به جاي آموزش تك‌رسانه‌اي در برنامه آموزش و پرورش قرار داده‌ايم و درنظر داريم كه از كمك‌آموزشي‌ها به‌عنوان وسيله آموزشي استفاده كنيم.»

ذوالعلم مي‌افزايد:«درنظر داريم كه از رسانه‌هاي مختلف استفاده كنيم و از معلم‌هاي متخصص براي آموزش آگاهي‌هاي روز دنيا به دانش‌آموزان مدد بگيريم.»

او ادامه مي‌دهد:«در حال حاضر نظام درسي ما نظامي كتاب‌محور است. سعي داريم تا برنامه‌محوري را جايگزين كتاب‌محوري كنيم و نقش پررنگ‌تري براي معلم در آموزش اختصاص دهيم. علاوه بر آن پژوهش‌محوري و تقويت عقلاني دانش‌آموزان از مهم‌ترين برنامه‌هايي است كه در آينده بايد مورد بررسي قرار گيرد.»

در حالي‌كه كشورهاي مختلف دنيا از جديدترين روش‌ها براي آموزش كودكان و نوجوانان‌شان استفاده مي‌كنند، آنها را به تحقيق و تفحص وا مي‌دارند و براي كنجكاوي و خلاقيت آنها اهميت بيشتري قائل‌اند، آيا باز هم مي‌توان حجم بالاي مطالب و اجبار دانش‌آموزان براي حفظ كردن آنها را يك نياز دانست؟ يا در كنار اطلاعات گسترده و روز دنيا از آنها انتظار داشت تا باز هم به خواندن كتاب‌هاي تك منبعي تمايل نشان دهند و آموزه‌هايشان را در اين سطح نگه دارند؟!

تاريخ درج: 2 مرداد 1387 ساعت 13:30 تاريخ تاييد: 2 مرداد 1387 ساعت 14:24 تاريخ به روز رساني: 2 مرداد 1387 ساعت 14:19
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن