تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820885303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران:اقتصاددانان بر هدفمندكردن يارانه ها اجماع نظر دارند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: رييس دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران:اقتصاددانان بر هدفمندكردن يارانه ها اجماع نظر دارند
تهران/ واحد مركزي خبر / مكتوب 1387/05/01
رييس دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به هدفمند كردن يارانه ها به عنوان مسئله كانوني طرح تحول اقتصادي گفت: حقيقت اين است كه همه اقتصاددانان با گرايش هاي مختلف فكري و دانش از نئوكلاسيك ها گرفته تا ساختارگرايان و طرفداران توسعه بر مسئله هدفمندكردن يارانه ها اجماع نظر دارند.
منصور خليلي افزود: طرح تحول اقتصادي تصميمي ريشه اي است كه نيازمند پشتوانه علمي و اطلاعات آماري دقيق و قابل اطمينان است.
وي افزود: نبود تعادل هاي موجود در اقتصاد ايران مسئله اي است كه همه كارشناسان اقتصادي و مديران تصميم ساز و اجرايي كشور به آن اذعان دارند و طرح تحول اقتصادي در پي ارائه راهكارهاي عملي و علمي براي برطرف كردن اين چالش هاست.
خليلي گفت: به نظر مي رسد به دليل حساسيت فوق العاده زياد اين طرح رييس جمهور بايد تدوين اين سند را به دانشگاه و جامعه نخبگان واگذار كند و به عنوان طرح تحقيقاتي همه ابعاد و زواياي آن را استادان برجسته دانشگاههاي كشور مورد بررسي قرار دهند.
رييس دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: باتوجه به اينكه حذف يارانه ها به خودي خود تخصيص بهينه ايجاد و ناكارايي را كم مي كند، مورد قبول اقتصاددانان نئوكلاسيك است و از آن طرف باتوجه به اينكه نظام قيمت عدالت ايجاد مي كند و توزيع متعادل تر درآمد را در پي دارد مورد قبول ساختارگرايان نيز هست.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: باتوجه به اينكه اقتصاددانان نهادگرد به دنبال عدالت اند و پايه توسعه اقتصادي را انسان مي دانند و معتقدند انسان بايد به رفاه برسد، بنابراين بر مبناي آن اثر سوء توزيع نامتعادل از طريق قيمت هاي آزاد بايد رفع شود از اين رو هدفمندي يارانه ها اين وظيفه را برعهده دارد چرا كه هدفمندسازي و اصلاح قيمت ،كارايي اقتصادي و باز توزيع درآمد را بهبود مي بخشد.
خليلي عراقي با تاكيد بر حفظ اصالت اقتصادي اين طرح و جلوگيري از سياسي شدن آن گفت: طرح تحول اقتصادي و هدفمندكردن يارانه را به فال نيك مي گيريم و از دولت مي خواهيم زمينه مشاركت هرچه بيشتر كارشناسان اقتصادي را در آن بيش از پيش فراهم و تلاش كند به مقوله هدفمندسازي يارانه ها از جنبه سياسي نگريسته نشود چرا كه اين مسئله اساسا اقتصادي است.
رييس دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: شناسايي افراد هدف در پرداخت نقدي يارانه ها مهمترين مشكل هدفمندسازي يارانه هاست كه شناسايي دقيق تر و علمي تر گروه هاي هدف نقشي محوري در اين مرحله ايفا مي كند.
وي افزود: به دليل فقر پنهاني كه در جامعه پراكنده است، استناد به فهرست افراد تحت پوشش نهادي حمايتي از ضريب خطاي بالايي برخوردار خواهد بود بنابراين تنها راه توليد اطلاعات دقيق و قابل استناد كه انحراف پرداخت هدفمند يارانه ها را به حداقل ممكن برساند، گرفتن اطلاعات و مشخصات از خود افراد است.
خليلي عراقي گفت: به نظر مي رسد روش خوداظهاري بهترين روش گرفتن اين اطلاعات از جامعه و توليد داده هاي طبقه بندي شده براي پيشبرد طرح هدفمندكردن يارانه هاست.
كد0001/10107
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن