واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نشست «نقد و بررسي كتاب شيوايي و شيدايي» برگزار شد
گروه انديشه: نشست «نقد و بررسي كتاب شيوايي و شيدايي؛ برگي از فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي»، اثر «محمدحسين ساكت» به همت خانه كتاب، عصر روز دوشنبه 31 تيرماه در سراي اهل قلم خانه كتاب برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در ابتداي اين نشست كه جمعي از اساتيد، دانشجويان و علاقهمندان حضور داشتند، دكتر «جمشيد كيانفر»، مصحح كتاب «سفارتنامه خوارزم» و سردبير فصلنامه «آينه ميراث» به ارائه سخن پرداخت.
وي گفت: دكتر «ساكت» در انتخاب نام اثرهاي خود ظرافت خاصي به كار ميبرد كه اين نشاندهنده ذوق سليم و طبع شاعرانه وي است. اين كتاب با شمارگان 3000 مجلد در اواخر سال گذشته منتشر شده است كه پس از گذشت حدود 6 ماه تقريبا ناياب شده و به خاطر اين كار خوب و در خور ستايش به دكتر ساكت و ناشر كتاب تبريك ميگويم.
سردبير فصلنامه آيينه ميراث تأكيد كرد: اين كتاب از استقبال جنجالي در جاي ديگري هم برخوردار بود. در داوري كتاب فصل چون مجموعه مقالات بود در اينكه جزو چه گروهي طبقهبندي شود بحث بود و بالاخره وارد گروه كليات شد و انتقادات بنده در اين زمينه تأثيري نداشت و به خاطر اينكه در همين گروه طبقهبندي شده بود شانس خود را از دست داد.
كيانفر در ادامه سخنانش به كتاب ديگر دكتر ساكت با عنوان «دادكاوي» اشاره كرد و گفت: اين كتاب كه مجموعه مقالات دكتر ساكت در زمينه حقوق است، با اين عنوان ابداعي و ابتكاري نشاندهنده تسلط استاد به زبان فارسي و طبع شاعرانه وي است كه به كمك عنوان فرعي كه استاد براي كتابهاي خود ذكر ميكند براي خوانندگان ناآشنا اين كتاب معرفي ميشود.
در ادامه اين نشست دكتر «علياصغر دادبه»، محقق فلسفه و عرفان اسلامي به ارائه سخن پرداخت. وي گفت: در تاريخ علم و فرهنگ اسلامي هميشه قضات با تسلط بر ادبيات فارسي از توانايي بالايي برخوردار بودند و به كمك جوهر عقل خود، آدمي را به شگفتي واميداشتند كه اين بايد سرمشق جوانان ما باشد كه با علم و ادب خود را مسلح كنند و با كمك و توانايي ادب به رشته تخصصي خود بپردازند.
وي افزود: دكتر ساكت در اين كتاب از زرتشت به عنوان يك دين توحيدي نام برده و توانسته است اين دغدغه و مشكل تاريخي را كه هميشه بحث بر سر آن بوده كه آيا زرتشت دين توحيدي هست يا نه؟ را پاسخ داد. همچنين مرحوم مطهري در نوشتهاي به صراحت مينويسد كه زرتشت از نظر ديني موحد است و از نظر فلسفي ثنوي است. اهريمن در اين دين قادر به انجام كاريهايي بيشتر از شيطان نيست.
وي تأكيد كرد: افلاطون يك زرتشت ديگري است. دكتر مجتبايي در كتاب «شهر زيباي افلاطون» اشاره كرده كه افلاطون از زرتشت ايراني متأثر است و اين را اثبات كرده است و حتي برزويه طبيب نيز متأثر از زرتشت بوده است.
دادبه در ادامه سخنانش گفت: اقبال لاهوري معتقد است كه بزرگترين حادثه تاريخي اسلام، فتح ايران بوده است و اسلام با فتح ايران به تمدني دست يافته كه بدون آن اين تمدن امكانپذير نبود. بيشتر دانشمندان تمدن اسلامي ايراني هستند و همانطور كه در اين كتاب آمده است در قرنهاي چهارم و پنجم با افول تسامح و تساهل اسلامي تمدن اسلامي افول كرد.
وي تأكيد كرد: هيچكس شايسته نام فيلسوف نيست، مگر اينكه داراي تسامح و تساهل باشد و به ديگران آزادي بدهد تا اعتقاد آنان را بشنود و به نظر من با وجود اينكه غزالي فلسفه ميدانست، فيلسوف نيست و در اين كتاب يكي از بهترين مقالات مقاله مربوط به غزالي است.
در ادامه اين نشست دكتر «مصطفي ذاكري» به ارائه سخن پرداخت. وي گفت: دكتر ساكت با تسلط به زبانهاي عربي، فارسي و انگليسي به راحتي ميتواند از كتابهاي مرجع استفاده كند. وي كتابي در مورد امر به معروف و نهي از منكر ترجمه كرد و نامش را «شايست و ناشايست» گذاشت كه اين ابتكار و خلاقيت به همراه ديگر كتابهاي وي نشان از خلاقيت و توانايي او دارد.
وي در ادامه سخنانش به بررسي يكي از مقالات اين كتاب كه در مورد آموزش وپرورش بود، پرداخت و اظهار كرد: در دين اسلام، نخستين مركز علمآموزي «مسجد» است؛ اگر چه مسجد محل اصلي عبادت و سجده كردن است. اما از همان صدر اسلام پيامبر(ص) براي كارهاي مشورتي مردم را به مسجد فرا ميخواند و به تدريج آموزش قرآن و علوم مختلف در بلاد اسلامي در مساجد انجام ميشد.
در ادامه اين نشست دكتر ساكت با ارائه سخناني به سؤالات و انتقادات اساتيد پاسخ گفت.
سه شنبه 1 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]