تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815242277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازار مسكن در خراسان جنوبي با ركود مواجه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بازار مسكن در خراسان جنوبي با ركود مواجه است
داخلي. اجتماعي. مسكن.

مسوولان و كارشناسان بازار مسكن درخراسان جنوبي مي‌گويند: به دنبال سياست هاي دولت در اجراي طرح مسكن مهر و به علت كمبود نقدينگي ، بازار مسكن در اين استان با ركود و كاهش قيمت مواجه است.

جمعي از آنان روزدوشنبه به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفتند: توقف افزايش قيمت در بازار مسكن گرچه از رونق سرمايه‌گذاري دراين بخش كاسته است اما در طولاني مدت با سرمايه‌گذاري منطقي، وضعيت بازار مسكن به حالت تعادل خواهد رسيد.

به اعتقاد آنان، به دليل سياست‌هاي كارشناسي دولت در بخش مسكن ، كنترل تسهيلات و از بين رفتن نياز كاذب بازار مسكن، هم اكنون نه تنها سير صعودي قيمت زمين و مسكن مهار شده بلكه به نوعي آرامش در بازار مسكن برقرار است.

مسوول بنگاه معاملاتي بشارت در بيرجند به خبرنگار ايرنا گفت: بازار مسكن از ابتداي امسال در اين شهر سير نزولي داشته و خريد و فروش آن راكد مانده است.

محمدعلي بشارتي افزود: بعلت ركود شديد بازار مسكن خريداران و فروشندگان تمايلي به انجام معامله ندارند.

وي اجراي طرح مسكن مهر و ندادن تسهيلات ساخت و ساز را از مهمترين علل كسادي بازار مسكن ذكر كرد.

مسوول بنگاه معاملاتي بهار در بيرجند هم از كسادي و راكد شدن بازار مسكن در اين شهر خبر داد و گفت: حدود يكسال است كه معامله چنداني در اين بنگاه انجام نشده است.

عباسعلي ثمن افزود: هر چند ثبت نام در تعاوني‌ها و مسكن مهر موجب شده است تا حد زيادي از روند صعودي و قيمت كاذب زمين و مسكن جلوگيري شود، اما اگر ساخت و ساز اين تعاوني‌ها آغاز نشود و مردم به خانه‌دار شدن از اين طريق اطمينان نداشته باشند دوباره بازار مسكن آشفته خواهد شد.

وي شرط ثبات بازار مسكن را عملي شدن سياست‌هاي دولت براي خانه دار شدن مردم ذكر كرد.

او گفت: با اينكه قيمت مسكن و زمين نسبت به شش ماه گذشته كاهش چشمگير داشته است اما خريد و فروش در بنگاههاي معاملاتي انجام نمي‌شود و كسي جرات معامله را ندارد.

رييس اتحاديه صنف مشاورين املاك شهرستان بيرجند هم گفت: هم‌اكنون قيمت زمين و مسكن نسبت به سه ماه گذشته ‪ ۳۰‬درصد كاهش داشته است.

عليرضا اربابي ، ثبت نام زمينهاي استيجاري ‪ ۹۹‬ساله، عدم پرداخت تسهيلات، گراني مصالح ساختماني و تعطيلي ساخت و ساز را از علل ركود و كسادي بازار مسكن ذكر كرد.

وي همچنين از كاهش حدود ‪ ۳۰‬تا ‪ ۴۰‬درصدي معاملات در بنگاههاي املاك بيرجند نسبت به سالهاي گذشته خبر داد.

وي در زمينه طرح مسكن مهر افزود: اجراي اين طرح درصورتي مي‌تواند ثبات بازار مسكن را به دنبال داشته باشد كه دولت و شركت‌هاي تعاوني در ساخت و ساز واحدهاي مسكوني همت كنند و آن را به موقع تحويل مردم دهند.

وي گفت: اگر وعده‌ها و سياست‌هاي دولت درباره مسكن عملي نشود، دوباره فاجعه‌اي دربازار مسكن و افزايش قيمتها رخ خواهد داد كه ديگر مهارآن ممكن نخواهد بود.

وي افزود: قيمت مسكن در بيرجند طي ماههاي اخير ‪ ۱۰‬درصد و قيمت زمين ‪۳۰‬ تا ‪ ۴۰‬درصد كاهش داشته است.

دبير انجمن صنفي انبوه سازان مسكن و ساختمان خراسان جنوبي هم گفت: با توجه به سياست‌هاي دولت در زمينه مسكن و كمبود نقدينگي طي سه ماه گذشته خريد و فروش زمين و مسكن در اين استان راكد مانده است.

مصطفي اميري افزود: قيمت مسكن در اين مدت افت چنداني نداشته ولي قيمت زمين افت نسبي داشته است.

وي بااشاره به افزايش هزينه‌هاي توليد ساختمان گفت: بطورميانگين قيمت ‪۲۰‬ قلم كالاي مورد نياز صنعت ساختمان طي سال گذشته ‪ ۴۶/۵‬درصد و طي سه ماه اول امسال ‪ ۱۷/۵‬درصد افزايش داشته است.

وي افزود: با توجه به اينكه حدود ‪ ۷۰‬درصد هزينه‌هاي ساختمان را مصالح ساختماني تشكيل مي‌دهد، افزايش قيمت اين اقلام نقش اساسي در افزايش قيمت تمام شده ساختمان دارد.

او گفت: اگر ساخت يك واحد مسكوني در ابتداي امسال به ازاي هر متر مربع ‪ ۳۰۰‬هزار تومان تمام مي‌شد با افزايش ‪ ۲۵‬درصدي هزينه‌هاي ساخت تا پايان سال اين رقم به ازاي هر متر مربع ‪ ۴۴۰‬هزار تومان افزايش مي‌يابد.

وي ادامه داد: با وجود اينكه قيمت مصالح ساختماني درحال افزايش است اما به دليل كمبود نقدينگي، بازار خريد و فروش مسكن راكد مانده است.

وي در زمينه طرح مسكن مهر گفت: اجراي اين طرح تاثيري در خريد و فروش يا كاهش حجم تقاضا در بازار مسكن نخواهد داشت.

وي افزود: مسكن مهر تنها متقاضيان خاص خود را كه افراد كم درآمد هستند پوشش مي‌دهد ولي مابقي اقشار مردم كه به دنبال خريد و فروش مسكن به عنوان پشتوانه مالي و كسب درآمد هستند هم اكنون به علت كمبود نقدينگي از خريد و فروش در بازار مسكن خودداري مي‌كنند.

او گفت: درصورت افزايش نقدينگي قطعا خريد و فروش مسكن هم بيشترخواهد شد و قيمتها نيز افزايش خواهد يافت كه اين امر جريان مطلوبي نخواهد بود.

وي با اشاره به چالش‌هاي فراروي مسكن مهر افزود: در اجراي مسكن مهر در اين استان گروه اجرايي قوي و مجري ذيصلاح وجود ندارد لذا ازنظر ساخت و ساز با مشكل مواجه هستند.

وي گفت: با گذشت حدود چهار ماه از سال هنوز ساخت و ساز مسكن مهر در اين استان آغاز نشده و بخشي نيز در مرحله تحويل زمين مي‌باشد.

او افزود: آمارها نشان مي‌دهد كه درصد ناچيزي از بودجه و تسهيلاتي كه براي اجراي طرح مسكن مهر در نظر گرفته شده، جذب شده است.

وي گفت: علاوه بر آن براي ديگر بخشهاي مسكن به جز مسكن مهر تسهيلاتي پيش بيني نشده كه اين امر شركتهاي انبوه ساز و حتي تعاونيهاي مسكن را با چالش مواجه كرده است.

اميري، با بيان اينكه بانكها نقدينگي لازم را براي پرداخت تسهيلات ندارند افزود: بخش مسكن از نظر تسهيلات دچار چالش شده و بيشتر كارگاههاي توليدي مسكن بويژه آنهايي كه واحدهاي بسيار درحال ساخت دارند دچار تعطيلي شده‌اند.

وي خواستار چاره‌انديشي مسوولان امر دراين زمينه شد و گفت: به دليل اينكه حجم بسياري از توليد و به تبع آن اشتغال اين استان در بخش مسكن قرار دارد بايد هر چه سريعتر براي رفع اين مشكل چاره انديشي شود زيرا درغيراين صورت معضلاتي ديگر را در پي خواهد داشت.

وي افزود: هم‌اكنون طرح‌هاي نيمه تمام در انبوه‌سازي به دليل مشكل تسهيلات دچار ركود و تعطيلي شده‌اند.

اميري با اشاره به سقف ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۲‬ميليون توماني وام مسكن و ‪ ۱۴‬ميليون توماني مسكن مهر گفت: اين ميزان تسهيلات در مسكن مهر به دليل اينكه متقاضي آورده زيادي ندارد و كم درآمد است كافي نيست و درديگر واحدهاي مسكوني نيز به علت گراني مصالح جوابگو نمي‌باشد.

او افزود: اگراجراي طرح مسكن مهر تاپايان امسال و اوايل سال آينده روند مثبتي نداشته باشد و به حد مطلوبي نرسد، اين امر ازنظر رواني تاثير زيادي در رشد كاذب قيمت‌ها خواهد داشت.

وي بر توجه مسوولان امر به انجام كار كارشناسي دقيق و كاربردي همراه با بكارگيري اطلاعات روز در حل چالش‌هاي فرآروي بخش مسكن تاكيد كرد.

معاون عمران و توسعه مسكن سازمان مسكن و شهرسازي خراسان جنوبي هم گفت:
تاكنون براي ساخت ‪ ۱۲‬هزارو ‪ ۵۰۰‬واحد مسكوني دراين استان ازسوي اين سازمان زمين واگذار شده است.

احمد ولي‌پور مطلق افزود: زمين مورد نياز ‪ ۱۳۰‬تعاوني مسكن اين استان نيز تامين شده است.

او گفت: ساخت مسكن در دو بخش اجاره ‪ ۹۹‬ساله زمين در اختيار تعاوني‌هايي كه زيرساخت و آماده‌سازي طرح را انجام مي‌دهند قرار مي‌گيرد.

وي افزود: در بخش مسكن اجاره‌اي ‪ ۱۵۰۰‬واحد در شهر بيرجند و ‪ ۹۵۰‬واحد در ساير شهرستانهاي استان درحال ساخت است.

او گفت: از ‪ ۱۲۰‬ميليارد تومان تسهيلات تمليكي بخش مسكن استان تاكنون ‪۸۱‬ ميليارد تومان آن به شش بانك عامل استان ابلاغ شده است.

وي افزود: همچنين ‪ ۲۰‬ميليارد ريال ازسوي دولت به سرمايه‌گذاران در توليد فن‌آوري‌هاي نوين صنعت ساختمان شامل قطعات پيش ساخته در قالب تشويق تا ‪۸۰‬ درصد سرمايه‌گذاري طرح از سوي بانكها پرداخت مي‌شود.

مديركل تعاون خراسان جنوبي نيز به ايرنا گفت: ‪ ۲۷‬هزار نفر در اين استان براي مسكن مهر ثبت نام كرده‌اند.

حسين خوشايند افزود: از اين تعداد تاكنون ‪ ۲۳‬هزار و ‪ ۵۰۰‬نفر واجد شرايط شناخته شده‌اند كه هنوز بررسي شرايط آنان ادامه دارد.

وي گفت: تاكنون ‪ ۱۶‬هزار و ‪ ۷۰۰‬نفر از واجدين شرايط به مسكن و شهرسازي معرفي شده‌اند.

او افزود: بيشترين تعداد متقاضيان مسكن مهر مربوط به شهر بيرجند با ‪۱۱‬ هزار و ‪ ۶۱۰‬نفر مي‌باشد كه براي ‪ ۵۳۳۳‬نفر آنان زمين واگذار شده است.

وي اعلام كرد: برخي از تعاوني‌هاي مسكن مهر كار ساخت و ساز را آغاز كرده و برخي در مرحله تهيه نقشه و تحويل گرفتن زمين هستند. ك/‪۴‬
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 411]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن