واضح آرشیو وب فارسی:حيات: در همايش « توسعه و تحول فرهنگ وهنر» مطرح شد؛توسعه نيافتگي در عرصه فرهنگ بيداد ميكند
تهران-حيات
همايش دو روزه « توسعه و تحول فرهنگ وهنر» صبح امروز با سخنراني حداد عادل رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و حسن بنيانيان رييس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي كار خود را آغاز كرد.
به گزارش حيات به نقل از ستاد خبر انتشارات سوره مهر، غلامعلي حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در همايش « توسعه و تحول فرهنگ وهنر» گفت: آيا امروز در جامعه متخصصان دست به دست يكديگر داده و در كار فرهنگي هماهنگي دارند. اگر يك چنين هماهنگي وجود دارد، چرا در اين همايش ساير مسئولين فرهنگي كشور حضور ندارند.
وي با طرح اين سئوال كه آيا تنها حوزه هنري در اين كشور مسئول انجام كار فرهنگي است، بيان كرد: تعداد زيادي از دستگاه هاي اجرايي كشور بودجه فرهنگي مي گيرند و بايد در اين جمع حضور داشته باشند كه عدم حضور آنها نشان دهنده اين امر است كه هر كسي كار خودش را انجام مي دهد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه نماينده اي كه از يك شهرستان براي آباداني آن راي جمع مي كند، در مجلس ديگر فرصتي براي انجام كار در كميسيون فرهنگي ندارد وتنها بايد به خواسته هاي حوزه انتخابيه پاسخ دهد، تصريح كرد:من كه بيش از 8 سال در مجلس بوده ام مي توانم بگويم كه در يك دوره و در هر ماه مي توان تنها يك قانون را تصويب كرد كه آن هم با وجود 12 كميسيون به هر كميسيون در هر سال تنها يك قانون مي رسد.
به گفته حداد عادل مابه عنوان كميسيون فرهنگي درهر سال مي توانيم موفق به وضع 3 يا 4 قانون شويم كه بتواند تحولي ايجاد كند كه تشخيص اينكه كدام قانون و در چه شرايطي بايد وضع شود نيز يك نكته مهم است.
وي با تاكيد بر اينكه مشكل فرهنگي كشور ما كمبود قانون نيست ، خاطرنشان كرد:جنس فرهنگ محتاج قانون نيست . فرهنگ ثبت احوال و انتخابات نيست كه دستورالعمل مصوب نياز داشته باشد.
حداد عادل نظارت را وظيفه ديگر نمايندگان عنوان كرد و گفت: مگر تعداد محدودي نماينده مي توانند به چند شركت فرهنگي در كشور نظارت كنند . حتي اگر مشكل را پيدا كنند وتوبيخ و فرياد هم بشود وحتي يك وزير هم تغيير كند مگر چه اتفاقي مي افتد.براي ما اين مسئله است كه به عنوان نماينده مردم در كميسيون فرهنگي بهترين كاري كه مي توانيم انجام دهيم چه كاري است.
وي اظهار داشت: به اعتقاد من مشكل ما درك درست از جايگاه فرهنگ در كشور و فقدان مديريت كار آمد است . ما براي كار فرهنگي مدير آماده نكرديم .بايد همه ما سربازان فرهنگي اين نبرد فرهنگي كه يك رهبر فرهيخته و فرهنگي داريم هر جايي كه مي رويم از فرهنگ حرف بزنيم.
حداد عادل ادامه داد: بايد به وزرا و مديران و همه بگوييم كه قدر تلاش شما را براي رفع مشكلات مردم مي دانيم اما مي خواهيم بگوييم كه اگر عدالت را تامين و جيب مردم را پر پول كنيدچه اتفاقي مي افتد و اين آدمها پس از آن مي خواهند چه كاري انجام دهند. خيلي از اوقات زمانيكه صحبت از فرهنگ مي شود پاي اقتصاد به ميان مي آيد اين در حالي است كه يكي از جلوه هاي عدالت سامان دهي ذهن و انديشه است.
وي با اشاره به اينكه خيلي از اوقات براي حل مشكل اقتصادي بايد بينش فرهنگي داشته باشيم، تصريح كرد: بايد عالم دروني و بينش را در اشخاص درست كنيم كه بتواند با عالم بيروني كنار بيايد.
حداد عادل در پايان تاكيد كرد: فرهنگ اصل است و ما در معرض تهاجم فرهنگي قرار داريم و بايد با مهندسي فرهنگي بر اين تهاجم غلبه كنيم كه در همه اين موارد ضعف داريم.
دردهه فجر ميزان موفقيت انقلاب درارزشهاي اسلامي را عرضه كنيم، نه رشد توليد سيمان و فولاد
حسن بنيانيان رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در مورد اينكه چرا حوزه هنري چنين همايشي را برگزار كرد،نيز در اين همايش گفت: نبودن تقاضا براي هنر در خدمت فرهنگ يكي از دلايل اين امر است .
وي تصريح كرد: در فرهنگ دو بخش عرضه و تقاضا وجود دارد كه به عرضه در حوزه هنري و بخش هاي خصوصي است كه جوانان را شناسايي كرده و پرورش مي دهند.اما بخش ديگر تقاضا است كه كه بايد از سوي مديران شكل بگيرد كه به دلايلي اين تقاضا ضعيف است.
بنيانبان با بيان اينكه در بخش عرضه گستره شكل گيري بسيار زياد است اما در بحث تقاضا كار جدي شكل نمي گيرد، بيان كرد: اين در حالي است كه دشمنان ما در حال چيدن گل هاي اين حركت هستند.اگر بخش تقاضا را گسترش ندهيم ،بخش زيادي از عرضه شكل گرفته را دشمن تحت عنوان فرا مغز ها مي برد و يا اينكه حتي از اين نخبه ها در داخل كشور بر عليه خودمان استفاده مي كند.
وي با تاكيد بر اينكه نگاه ما در اين همايش نگاه كلي تر به مسائل فرهنگي است، اظهار داشت: من به عنوان يك مدير فرهنگي دردمند از نخبگان طلب نيازكرده و معضلات را بيان مي كنم.
به گفته بنيانيان اولين معضلي كه در نگاه مديران اجرايي اعم از مديران ارشد اجرايي و مديران سطوح پايين در جامعه داريم ، اين است كه سطوح مديريتي درك نمي شود و به اين امر توجه نمي شود كه در حوزه مديريت فرهنگي پيچيده ترين مديريت، مديريت سطوح پايين در جامعه است كه دليل اين امر نيز توسعه نيافتگي است. درك نمي كنيم كه در سطح فرهنگي مديريت دبستان پيچيده ترين مديريت است.
وي ادامه داد: نگرش مديران ما نسبت به انسان و فرهنگ توسعه نيافته است. بايد نخبگان جامعه را از قيموميت عناصر سياسي و اقتصادي آزاد كنيم تا آنها احساس آزادي كنند.
رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در ادامه تأكيد كرد: ما بايد در دهه فجر ميزان موفقيت انقلاب را در ارزشهاي اسلامي عرضه كنيم، نه ميزان رشد توليد سيمان و فولاد. مگر جز اين است كه بايد همه چيز را در خدمت انسان سازي بگيريم؟
وي ادامه داد: بخش مهمي از اخبار رسانهها برخورد پليس با اراذل و اوباش و مسئله بدحجابي مربوط ميشود. ما مديران فرهنگي كاركرد درستي نداشتيم كه اين ميوهها را بعد از 30 سال ميچينيم. براي مثال وزير مسكن ميگويد براي حل بحران مسكن آپارتمان 36 متري ميسازيم و در مقابل ما در بخش فرهنگ مأموريتمان تقويت بنيان خانواده و ارج گذاري بر زن خانواده است. حال زن خانهدار در خانه 36 متري چه روحيهاي پيدا ميكند؟ حتما وزير شهرسازي اگر در اين جلسه حضور داشتند بنده را متهم ميكردند كه شما به محدوديتها واقف نيستيد و شعار فرهنگي ميدهيد ولي اگر از سرناچاري چنين تمهيداتي انديشيده ميشود بايد در همان مكان يا همان شهرك به نحو ديگري اين كمبود جبران شود.
بنيانيان تصريح كرد: كاركردها در جامعه ما سياسي است. از سوي ديگر منابعي هم كه در فرهنگ هزينه ميكنيم كارآيي كافي ندارد. چرا رهبر عزيز ما تا اينحد بر اهميت فرهنگ و مهندسي فرهنگي تأكيد دارند و ميگويند كه همه فعاليتها بايد پيوستگي فرهنگي داشته باشد. هر مسئولي بايد از دو زاويه به فرهنگ نگاه كند. اول اينكه عملش چه تأثيري بر فرهنگ دارد و دوم اينكه عملش چه موانع احتمالي براي نائل شدن به فرهنگ ايجاد كند.
اين مقام مسئول ادامه داد: نگاه شخصيتهاي سياسي به هنرمندان براي جمع آوري رأي است و زماني كه شخصيتهاي مذكور رأي آوردند اين نگاه و به عبارتي اين ارتباط ضعيف ميشود. ما بايد چه كار كنيم كه فرهنگيان زيرمجموعه خواستههاي سياسي نباشند؟ در جمهوري اسلامي فرهنگ نبايد ذيل قوه مجريه تعريف بشود. از آنجا كه قدرت با پول تعريف ميشود ما زير نظر قدرتهاي سياسي تبيين فرهنگي ميكنيم. ساختارهاي سياسي سازماندهي شده دستگاههاي فرهنگي را به انقياد خود دعوت ميكند.
وي در ادامه صحبتش بيان داشت: اكنون تعداد هنرمنداني كه دارند با ما فاصله ميگيرند زياد شده است و دليلش هم همين ماهيت ارتباطي دستگاههاي فرهنگي با قوه مجريه است. از سوي ديگر درآمد نفتي موجب شده چه قبل و چه بعد از انقلاب جايگاه نيروي انساني در جامعه را حس نكنيم.
ما در 100 سال اخير نسبت به فرهنگ بي توجه شديم و تكثر نخبگان ما در عرصه پزشكي، مهندسي و فناوري گواهي بر اين مدعاست. توسعه نيافتگي در عرصه فرهنگ بيداد ميكند.
وي در بخش ديگري از صحبتش تصريح كرد: مديران فرهنگي احساس نياز به مشاور فرهنگي نميكنند چون خودشان احساس نخبگي فرهنگي دارند. من به عنوان يك مدير فرهنگي دردمند ميگويم كه همه بايد از علم روز بهره بگيرند. من از حدادعادل و كميسيون فرهنگي خواستهاي دارم و آن اين است كه يك مركز مستقل رصد فرهنگي پايه گذاري كنيم كه مقولههاي فرهنگي (چه كلان و چه جزئي) را شاخص بندي كند و برنامهريزي نمايد براي نايل شدن به اهداف فرهنگي كوتاه مدت و بلند مدت. چرا براي وزير يك جامعه اسلامي كفي از فرهنگ و دانستههاي فرهنگي را تعريف نميكنيم. فرهنگ بايد در كنار اقتصاد و سياست ديده شود. شرايط كنوني را يك فرصت تاريخي ميبينم و تك تك ما نسبت به اين فرصت تاريخي مسئوليم.
پايان پيام
دوشنبه 31 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حيات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]