تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805657130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست نقد و بررسي مجموعه داستان طعم باروت مطرح شد:مجيد قيصري نويسنده صلح است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: در نشست نقد و بررسي مجموعه داستان طعم باروت مطرح شد:مجيد قيصري نويسنده صلح است
تهران- حيات

محمد جواد جزيني، منتقد ادبي گفت: قيصري نويسنده صلح است در حالي كه تمام نوشته هاي او در ارتباط با جنگ است .همچنين او نويسنده جنگ است زيرا تنها دغدغه جنگ را دارد اما نوع پرداختن وي در آثارش به مقوله جنگ و دفاع مقدس با تعداد زيادي از نويسندگان جنگي در تكنيك، زبان و نوع نگاه متفاوت است .

به گزارش حيات سومين جلسه از نشست نقد و بررسي كتاب برگزيده ادبيات دفاع مقدس با عنوان چهل هفته چهل كتاب با حضور محمد جواد جزيني نويسنده و منتقد ادبي، مجيد قيصري نويسنده دفاع مقدس و علي الله سليمي منتقد ادبي عصر ديروز(دوشنبه) در سراي اهل قلم خانه كتاب برگزار شد.
علي الله سليمي در ابتداي اين نشست با بيان اين مطلب كه مجيد قيصري از چهره هاي درخشان ادبيات پايداي است افزود: قيصري متولد سال 1345 است و از سال 74 با نگارش مجموعه داستان هاي كوتاه وارد حوزه ادبيات دفاع مقدس مي شود. از اين نويسنده كم كار در حوزه ادبيات دفاع مقدس 8 اثردرخشان با عناوين" صلح"، "جنگي بود جنگي نبود"، "طعم باروت"، "نفر سوم از سمت چپ"، رمان "ضيافت به صرف گلوله"، "سه دختر گل فروش" رمان "باغ تلو" و"گوساله سرگردان" به چاپ رسيده است.
سليمي ادامه داد: طعم باروت به دليل كسب رتبه اول در پنجمين جشنواره كتاب دفاع مقدس و همچنين به اين دليل كه در زمان انتشار مورد نقد و بررسي جدي قرار نگرفته است، در اين جلسه به نقد وبررسي آن مي پردازيم.
محمد جواد جزيني نيز با اشاره به اين مطلب كه مجموعه داستان طعم باروت در زمان انتشار خود يكي از بهترين داستان هاي جنگي بود، گفت: در اين مجموعه داستان قيصري با ارايه پيشنهاداتي به نويسندگان جنگ سعي دارد غير مستقيم آنان را به فاصله گرفتن از جنگ و بيان پيامدهاي نامطلوب آن ترغيب نمايد. ادبيات جنگ در كوله بار سربازاني است كه از جنگ بر مي گردند و قيصري كه تجربه ناب حضور در جنگ را دارد اما با بهانه قرار دادن تجربه و خاطرات شخصي، دست به توليد انبوه در آثار جنگي نمي زند و مانند برخي از نويسندگان فعال دراين عرصه به ورطه ي زياده گويي و توليدات انبوه نمي افتد.
وي افزود: قيصري در مقايسه با نويسندگاني كه كارهاي فراواني دارند با انتشار تنها 8 اثر در طول 13 سال جايگاه خود را در ميان نويسندگان حوزه ادبيات دفاع مقدس تثبيت كرده است و حتي در تعدادي ازآثارش از آنان پيشي گرفته است.
جزيني با اشاره به اينكه قيصري يك پديده در ادبيات مقاومت است، گفت: نوع نگاه قيصري به جنگ او را به يك پديده تبديل كرده زيرا او از جنگ مي نويسد اما در نوشته هايش با كمترين نمادي از جنگ روبرو مي شويم. در آثار قيصري حتي يكبار هم صداي شليك گلوله شنيده نمي شود اين امر نشانگر اينست كه در آثار او تاثيرات جنگ در زمان صلح بيان مي شود.
وي ادامه داد: قيصري روايت گر نسل تنها و غريبي است كه سالها پيش جنگيده اند و حال تنها ماندند، او تلخي جنگ را با بيان تنهايي ها و غربت اين نسل بيان مي كند. همچينن او در 8 آثار خود بازگو كننده نسل خاموش اما آسيب ديده از جنگ است. قيصري داستان سختي ها و مشكلات مادران ، زنان و كودكاني را روايت مي كند كه طعم تلخ ظلم و تجاوز را چشيده اند اما به دليل بي توجهي نويسندگان حوزه ادبيات دفاع مقدس ناشناس ماندند.
وي در پايان ضعف "طعم باروت" را در زبان روايي آن دانست و گفت: در مجموعه داستان "طعم باروت"، قيصري از روايت گري لذت مي برد و در مواردي كه روند طبيعي داستان را رها مي كند و به توصيف طبيعت مي پردازد از زبان ساده و نثر گوياي خود فاصله گرفته و وقفه ايي در قصه گويي او ايجاد مي شود كه اين روند در داستان نويسي، نگران كننده است.البته در آثار جديد قيصري ديگر اثري از اين زبان روايي و توصيفي ديده نمي شود.
در ادامه اين نشست قيصري در پاسخ به سوال علي الله سليمي كه چرا در حوزه زندگي نامه داستاني آثاري از شما به چشم نمي خورد، گفت: در رمان باغ تلو زندگي نامه دختري روايت مي شود كه سال ها در اسارت عراق بوده و با آزادي وي و بازگشت به وطن و كانون گرم خانواده دچار نوع ديگري از اسارت مي شود، خود يك زندگي نامه است و يا داستان ضيافت به صرف گلوله در تقسيم بندي داستاني در حوزه زندگي نامه قرارمي گيرد پس زندگي نامه نويسي تنها محدود به آثار سفارشي از سوي نهادهاي دولتي نمي شود.
وي در ادامه با تقسيم بندي انواع داستان هاي ادبي دفاع مقدس، افزود: در اين حوزه دو نوع داستان، جوششي و كوششي وجود دارد كه اين دو نوع داستان در تمام آثار دفاع مقدس به چشم مي خورد. عده ايي از نويسندگان با جوشش دروني اثري را در ادبيات دفاع مقدس خلق مي نمايند و گروهي هم به داستانهاي كوششي و سفارشي روي مي آوردند. البته ازنظر من كار سفارشي نيز ارزشمند است به شرط آنكه شان نويسنده و قلم حفظ شود. البته اين روند در سطح جهان به شكلي مطلوب تري جريان دارد.
قيصري در پايان با اشاره به استقبال گسترده اي كه از مجموعه داستان" طعم باروت" در زمان انتشار آن صورت گرفت، گفت: در زمان انتشار"طعم باروت" نيز جلسات نقد و بررسي برگزار شد و مورد تقدير قرار گرفت اما به دليل مشكلاتي به چاپ دوم نرسيد و در سال هاي بعد در مجموعه داستان سه دختر گل فروش به انتشار رساندم.
پايان پيام
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن