تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812899758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي گذرا به عوامل تصادفات و مرگ و مير موتور سواران راكب بدون كلاه ايمني، همنشين مرگ است// راكبان بدون كلاه به استقبال مرگ مي روند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نگاهي گذرا به عوامل تصادفات و مرگ و مير موتور سواران راكب بدون كلاه ايمني، همنشين مرگ است// راكبان بدون كلاه به استقبال مرگ مي روند
تهران – خبرگزاري ايسكانيوز: ايمني در حين رانندگي به خصوص راندن موتور سيكلت يكي از اركان استفاده از اين وسيله نقليه است كه عدم استفاده از آن توسط راكبان يك بازي نامحسوس مرگ را به ارمغان مي آورد.
حمل و نقل شهري ، يكي از معضلات كشور است كه امروزه با وسعت كلان شهرهايي چون تهران ، اين مساله از اهميت ويژه اي برخوردار شده است، همانگونه كه مي دانيم استفاده از كلاه ايمني به عنوان يكي از ساده ترين و كم هزينه ترين شيوه هاي ايمن سازي، يكي از ابتدايي ترين و بهترين راه ها جهت تامين و صيانت از حيات انسان ها در عرصه حمل و نقل با اين وسيله نقليه است.
بر اساس مطالعات صورت گرفته، بيشتر صدمات و تلفات ناشي از تصادف موتورسيكلت به دليل وارد شدن ضربه به ناحيه سر و گردن بوده كه اين امر ضرورت به كارگيري قطعي كلاه ايمني را به صورت يك عادت مطلوب و مهم نشان مي دهد، به طوري كه با سوار شدن بر روي موتور سيكلت، استفاده از كلاه ايمني مانند چرخاندن سويچ جهت روشن كردن موتور سيكلت و حتي قبل از آن به عنوان يك اقدام اصلي از مجموع اعمال جهت شروع به رانندگي است.
انسان همواره در پي يافتن راه كارهايي براي حفظ سلامتي و آسايش خود است و عادت به انجام اعمال و رعايت مسائل ايمني مي تواند نقش موثري در حفظ امنيت و سلامتي هر فرد داشته باشد بنابراين با بكارگيري مداوم اصول ايمني از جمله استفاده از كلاه ايمني براي تامين سلامتي خود مي توان به سالم ماندن آحاد جامعه نيز كمك كرد.

** 34 درصد تلفات ناشي از تصادفات رانندگي مربوط به موتور سواران است
تازه ترين آمار سازمان جهاني بهداشت نشان مي دهد كه موتورسيكلت سواران جوان، درصد بالايي از آمار مجروحان و تلفات سوانح رانندگي را در بسياري از كشورهاي آسيايي تشكيل مي دهند.
كلاه ايمني، البته از نوع استاندارد آن، يكي از وسايل و تجهيزات ايمني مهم و مورد نياز موتورسيكلت سواران است كه در چند سال اخير استفاده از آن در كشور ما نيز مورد تاكيد قرار گرفته است.
بر اساس مطالعات به عمل آمده بيش از 34 درصد تلفات ناشي از تصادفات رانندگي اختصاص به موتور سواران دارد كه 59 درصد اين افراد در اثر ضربه به سر، جان خود را از دست مي دهند كه اگر در اين موارد از كلاه ايمني استفاده شود، ميزان تلفات در اين حوزه به 32 درصد از كل تلفات كاهش مي يابد.
طبق آمار منتشر شده توسط پزشكي قانوني، تعداد موارد مرگ بر اثر تصادفات در ايران در سال هاي گذشته سالانه حدود 15 درصد رشد داشته است.

** تصادفات رانندگي نهمين عامل مرگ و مير و از كار افتادگي است
در بررسي هاي به عمل آمده، تصادفات رانندگي، نهمين علت مرگ و مير و از كار افتادگي در كشور ماست و پيش بيني مي شود تا سال 2020 جايگاه اين عامل از نهم به سوم برسد، در حالي كه 75 درصد از كشته شدگان در اثر وارد شدن ضربات به ناحيه سر و گردن فوت شده اند، بدين ترتيب "موتورسيكلت" خطرناك ترين وسيله نقليه در ايران محسوب مي شود.

** در 60 درصد تصادفات موتورسواران نقش اصلي را دارند
در ايران، بخش عمده اي از تصادفات رانندگي مربوط به عدم رعايت قوانين رانندگي توسط موتور سواران است به نحوي كه در 60 درصد تصادفات موتورسواران نقش اصلي را دارند.

** كلاه ايمني بايد چگونه باشد
به گفته كارشناسان كلاه ايمني استاندارد بايد داراي شرايط زير باشد: در برابر برخورد با اشيا مقاوم باشد، توانايي جذب ضربات را داشته باشد و آن ها را به سر فرد انتقال ندهد، ضد آب و كند سوز باشد، بايد كاملا استاندارد و گارد فك داشته باشد و بند كلاه هم سالم باشد، داراي بندها و تسمه هاي دو داخل كلاه باشد كه اين بندها از جدار داخلي كلاه از يك تا 4/11 اينچ معادل 18/3 تا 54/2 سانتي متر باشد، همچنين كلاه ايمني بايد داراي كاتالوگي باشد كه در آن نام كارخانه سازنده دسته اي (class ) كه كلاه در آن قرار مي گيرد و استاندارد تاييد كننده آن آمده باشد.
به گفته يكي از كارشناسان قطعات خودرو كلاه ايمني مصون به كلاه چيني ( خارجي) غير ايمن است گفت: اين كلاه ها از كانال آزمايشگاه موسسه استاندارد عبور نكرده اند و استاندارد آن ها مورد تاييد نيست اما اين در حالي است كه مشتريان صرفا به دليل ارزان قيمت بودن آن بيشتر ترجيح مي دهند از آن استفاده كنند.
خبرگزاري ايسكانيوز مي افزايد: اخيرا پليس راهنمايي و رانندگي در اجراي طرح هايي چون، شماره گذاري جديد براي موتورسواران و بيمه اجباري موتورسواران و همچنين معاينه فني بر آن است تا صدمات ناشي از تصادفات موتور سواران را كاهش دهد اما آنچه كه مهم است تغيير دو فرهنگ ترافيك اين دسته از رانندگان است كه به نظر مي رسد بي مبالاتي آن ها در رانندگي مهم ترين عامل مرگ و مير آن ها در تصادفات رانندگي محسوب مي شود./02/146/125
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن