تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817062023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/نقاط قوت و ضعف اجراي برنامه چهارم/ يك كارشناس: ارقام برنامه غيرواقعيست مديران تعهدي به اجراي برنامه ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /نقاط قوت و ضعف اجراي برنامه چهارم/ يك كارشناس: ارقام برنامه غيرواقعيست مديران تعهدي به اجراي برنامه ندارند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: برنامه چهارم توسعه

فقدان ضمانت اجرايي و عدم تبيين كانون نظارتي در برنامه چهارم توسعه منجر به عدم تعهد مديران اجرايي به اجراي آن و پيروي از برنامه‌هاي پراكنده شده است.

زهرا نژاد بهرام ـ يك كارشناس بازار سرمايه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهاركرد: سابقه برنامه‌ريزي در ايران حدود صد سال است كه دراين مدت برنامه‌هاي متنوعي تنظيم شده اما در سال‌هاي پس از انقلاب، برنامه چهارم توسعه به لحاظ روش‌هاي برنامه‌ريزي و بكارگيري علم و دانش در برنامه‌ريزي و نزديكي به اهداف بهترين برنامه عمل و نقشه راه است زيرا پيش از آن سند چشم‌انداز بيست ساله كشور ترسيم شده بود و برنامه چهارم توسعه نيز در راستاي آن طراحي شده است.

وي افزود: براي رسيدن به برنامه چهارم يك سير علمي دقيق شامل برگزاري جلسات كارشناسي، ايجاد شرايط مساعد براي تبيين اهداف، تعيين اهداف استراتژيك و سياست‌هاي عمل به برنامه‌ طي شد و در آن براي اولين بار به صورت فصل‌ فصل به تمامي رئوس اشاره شده است.

وي در ادامه گفت: از ديگر ويژگي‌هاي اين برنامه حركت گام‌ به گام در پيشبرد اهداف است كه به عنوان نمونه كاهش نرخ بيكاري را در كنار شرايط ايجاد اشتغال و سرمايه‌گذاري در نظر گرفته و همزمان يك پكيج (بسته خدماتي) ارائه مي‌دهد. زيرا در وضعيت اقتصادي و اجتماعي نمي‌توان يك عامل را به تنهايي تعميم داد و براي تغيير يك عامل بايد مجموعه از عوامل را تحت نظر داشت.

او افزود: اين برنامه، ما را از بي‌برنامگي خارج كرده و در مسير قرار داد و مسوولان را در برابر برنامه پاسخگو كرده است همچنين سندهاي پايين دستي از ديگر ويژگي‌هاي آن است كه هرجا احساس مي‌شد، سند قانوني ديگري نياز است، توصيه موكد كرده كه به عنوان نمونه وزارتخانه‌هاي رفاه و تعاون سند فقر، توسعه يا حمايت از زنان سرپرست خانوار را تدوين كنند.

كارشناس ارشد علوم سياسي توسعه دانايي محور، مبتني بر چشم‌انداز و رويكرد بسته‌اي به مسائل كشور را از ويژگي‌هاي برنامه چهارم توسعه برشمرد و اظهار كرد: برخي صاحب‌نظران معتقدند كه روش‌ها و ارقام ارائه شده در آن ايده‌آلي بوده و مبتني بر واقعيت‌ها و شرايط اجتماعي كشور نيست و با توجه به شرايط سياسي و بين‌المللي كشور، رسيدن به آنها با دشواري همراه است. اگر ضريب خطا در ساير برنامه‌ها را يك يا دو درصد در نظر گيريم ضريب انحراف در برنامه چهارم توسعه 10 تا 15 درصد است به همين دليل عملياتي شدن برنامه با دشواري همراه مي‌شود.

نژاد بهرام تاكيد كرد: نداشتن تعهد مديران اجرايي به اجراي برنامه از مشكلات اصلي برنامه است كه نتوانسته كانون نظارتي را بر رفتار مديران تبيين كند و بدين ترتيب، هيچ يك از مديران تعهدي به اجراي آن نداشته و با وجود برنامه، هر كس از مسيري وارد شده و بخش دلخواه را از برنامه جدا و اجرا مي‌كند.

وي گفت: برنامه چهارم فرصتي براي مسوولان آينده و فعلي است كه يكي از تعهدات وي عمل به برنامه باشد اعم از آنكه آن را قبول داشته يا نداشته باشد. شناسايي و رفع نقاط ضعف امكان پذير بوده اما حركت بدون برنامه خلاف قانون است. زيرا اين برنامه به تاييد مقام معظم رهبري رسيده و مصوبه قانوني دارد؛ در حاليكه مديران ارشد از اين قانون سرپيچي مي‌كنند.

وي در پايان طراحي ضمانت اجرايي و مبتني بودن بر آراء كارشناسي را از ملاحظات ضروري برنامه پنجم توسعه خواند و تاكيد كرد: به منظور رفع چالش‌هاي پيش رو، برنامه پنجم توسعه پس از آسيب‌شناسي برنامه چهارم تنظيم و تدوين شود.

انتهاي پيام
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن