واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: ميزگرد تئاتر «عروس پستي دو قبضه» در ايكنا برگزار شدنشانههاي الهي راه را به ما نشان ميدهند
گروه هنر: در رفتار همه شخصيتهاي نمايش «عروس پستي دو قبضه» رويكردهاي ديني ديده ميشود و همچنين مساله نشانههاي الهي و چشمپوشي از علايق دنيوي در برابر عشق الهي كه در داستان حضرت ابراهيم(ع) در قرآن نيز آمده در اين اثر تصوير ميشود.
در ادامه نشست نمايش «عروس پستي دو قبضه» كه با حضور فرهاد تجويدي كارگردان، محمدعلي حسينعليپور و ميترا ضياييكيا بازيگران در محل خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) برگزار شد، تجويدي در مورد شيوه هدايت بازيگران عنوان كرد: تكنيك بخشي از اصول بازيگري است. بخش ديگر قضيه به شناخت بازيگر از محيط، آدمهاي جامعه و غمها و شاديهاي مربوط است. وقتي يك بازيگر تمام اين شرايط را داشته باشد با كوچكترين اشاره به نقش ميرسد. تمام بزرگان تئاتر از قبيل برتولت برشت عقيده دارند باورهاي يك بازيگر بايستي نظير يك كودك باشد.
بخش نخست ميزگرد را اينجا بخوانيد!
وي در ادامه تاكيد كرد: وقتي حسينعليپور را براي بازي در نمايش انتخاب كردم به خوبي از زندگي شخصيش اطلاع داشتم و ميدانستم با سختي وارد عالم بازيگري شده و به خوبي از پس ايفاي نقشش برميآيد.
او ادامه داد: وي بازيگري تواناست كه به خوبي به فرامين كارگردانش گوش ميكند و البته از دادن پيشنهاد و كلنجار با نقش پرهيز نميكند. همه ما بازيگريم به شرط آنكه نظير بزرگان خالص و پاك باشيم.
اين كارگردان در بخش ديگر سخنانش در مورد تغييرات اعمال شده در نمايشنامه هنگام اجرا گفت: در بخش پاياني نمايش تغييراتي اعمال شد تا تماشاچي ارتباط بهتري با نمايش در مورد پايان خوش داشته باشد.
تجويدي در مورد وجود نشانهها در نمايش گفت: ويكتور يكي از شخصيتهاي نمايش يك ناخدا است و جايي در صحنه بر روي عرشه كشتي محلي قرار داشت كه همه اهالي كشتي براي خلوت با خدا به آنجا مراجعه ميكردند. به نوعي شخصيتهاي نمايش در اين موقعيت مكاني پشت به دنيا و مظاهرش كرده و با عالم معنويت از طريق نشانهها ارتباط برقرار ميكنند.
وي در ادامه افزود: همراه با قبول تقدير و قضاي الهي شخصيتهاي نمايش با نشانهها همراه ميشوند و مخاطب با هوشمندي پي به اين نشانههاي مكرر طرح شده در نمايش ميبرد.
حسينعليپور در ادامه بحث تاكيد كرد: در شخصيت «الي» هم به نوعي حضور نشانهها به صورت ملموسي ديده ميشود و اينكه چقدر در تصميمگيريهاي او تاثير و نقش دارند. الي وقتي در صحنه اول منتظر ورود نامزدش است روبه مردم جزيره ميگويد تقدير مرا به اين جزيره آورده كه به شماها بياموزم.
وي ادامه داد: حتي عشق اوليه و نادرست الي هم يك نشانه و كد محسوب ميشد. در مواجه اوليه با آنيا مخاطب متوجه ميشود كه الي چندان او را تحويل نميگيرد و با گذشت زمان و وقوع وقايعي شرايط تغيير پيدا ميكند. يادم مي آيد در روزهاي اول حضور در كار اعتقاد داشتم كه برخي از جنبههاي نمايش سطحي به نظر ميرسد البته اين نگاه توام با بدبيني اوليه من در مواجه با كار بود و بتدريج با همكاري با گروه و ارجاع دوباره به متن مشاهده كردم كه نگاه اوليهام اشتباه و ناصواب بود.
تجويدي در بخش ديگر سخنانش با اشاره به وجود نشانهها در فرهنگهاي مختلف گفت: در فيلم «بابل» يك اتفاق در يك روستايي در ناكجا آبادي دور باعث بروز سلسله اتفاقاتي در چهار گوشه دنيا ميشود كه در ابتدا باورش براي مخاطب دشوار به نظر ميرسد. يك تفنگ در مكاني خريداري شده و باعث بروز يك سري از اتفاقات به ظاهر تلخ و ناگوار ميشود.
وي تاكيد كرد: در نمايش ما هم عشق يك نشانه قطعي و شناخته شده به نظر ميرسد و مضموني وجود دارد كه موقعي كه شخصي را دوست دارد بايد در عين حال قدرت چشمپوشي را هم داشته باشد و در قرآن هم داريم كه موقعي كه حضرت ابراهيم تصميم گرفت كه فرزندش را قرباني كند گرچه عاشق فرزندش بود ولي به امر خدا از او چشمپوشي كرد تا اينكه خداوند به او امر كرد كه دست نگه دارد. پس به دنبال نشانهها رفت و به امر خدواند در تحقق آن توقف كرد.
ضياييكيا بازيگر نقش «آنيا» در ادامه افزود: آنيا بيشتر آرزوها و دعاهايي كه انجام داده تحقق پذيرفته و اين امر نشاندهنده روح پاك و بيشائبه او است. آنيا شخصيتي مظلوم و در عين حال محكم در برابر ناملايمات زندگي است و عليرغم اينكه پدرش او را فروخته است باز هم دست از تلاش و كوشش برنميدارد. در ضمن آنيا با آگاهي به تفاوت ميان عشق و دوست داشتن، عشق را نظير باران و دوست داشتن را نظير برف ميداند.
ادامه دارد...
يکشنبه 30 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]