تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819429804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

10 ساعت عمليات امدادرساني هلا‌ل‌احمر براي نجات جوان 21 ساله


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: 10 ساعت عمليات امدادرساني هلا‌ل‌احمر براي نجات جوان 21 ساله
اعتماد ملي: با سقوط جواني كوه‌پيما از ارتفاعات دربند، در حالي كه نيروهاي امدادي كوهستان براي نجات جام مصدوم درخواست اعزام بالگرد را داشتند، سرانجام اين مجروح از سوي نيروهاي امدادي پس از گذشت نزديك به 10 ساعت از وقوع حادثه به دامنه كوه منتقل و به بيمارستان فرستاده شد.

ساعت 30/9 دقيقه صبح روز گذشته از مركز امداد كوهستان هلا‌ل‌احمر گزارش سقوط جواني كوه‌پيما در منطقه آبشار دوقلو دربند به امدادگران مستقر در ايستگاه دربند رسيد، از اين رو بلا‌فاصله 2 تيم 6 نفره امدادگران مرد و يك تيم 6 نفره امدادگران خانم به عنوان اولين تيم تخصصي امداد كوهستاني بانوان به محل اعزام شدند اما به دليل صعب‌العبور بودن مسير، 2 ساعت زمان طول كشيد تا امدادگران به محل حادثه رسيدند. مصدوم 21 ساله كه نام دارد به دليل سقوط از ارتفاع نزديك به 15 متري دچار گرفتگي پا، شكستگي كتف، ضربه به سر و خونريزي شديد و همچنين احتمال شكستگي گردن شده بود بر اين اساس براي نجات جان و انتقال سريع به بيمارستان نياز به اعزام بالگرد امدادي بود، بدين ترتيب از طريق مركز هماهنگي امداد و نجات كوهستان هلا‌ل‌احمر ابتدا از اورژانس تقاضاي بالگرد شد كه پس از گذشت مدت‌زماني، بالگرد به آبشار دوقلو رفت اما به گفته مسوولا‌ن اورژانش به دليل كوچك بودن حجم بالگرد امكان فرود در آن منطقه وجود نداشت پس بالگرد بازگشت، امدادگران در تلا‌ش براي نجات جان مصدوم حادثه، اين بار از آتش‌نشاني تقاضاي اعزام بالگرد كردند اما آنها نيز با تاييد گفته‌هاي اورژانس مبني بر كوچك بودن بالگرد با اعلا‌م اينكه نوع بالگردهاي دو سازمان يكسان است در امدادرساني شركت نكردند.

بدين ترتيب در حالي كه تلا‌ش‌ها براي اعزام بالگرد به بن‌بست خورده بود عمليات انتقال مصدوم به صورت پياده انجام شد. اين در حالي بود كه پايگاه امدادي هيات كوهنوردي در مسافت كمي از محل سقوط جوان كوه‌پيما قرار داشت اما هيچ نيروي امدادي اعزام نشد.

بر اين اساس با وجود تمام مشكلا‌ت، سرانجام پس از گذشت نزديك به 10 ساعت از حادثه سقوط، جوان مصدوم به پايين كوه و سپس با آمبولا‌نس هلا‌ل‌احمر به بيمارستان منتقل شد.

به گزارش اعتماد ملي، اين بار اولي نيست كه با وقوع حوادث مشابه و حتي وخيم‌تر، نيروهاي امداد هوايي شركت موثري در امدادرساني نداشتند. از ابتداي امسال تاكنون 3 حادثه در ارتفاعات كوهستاني تهران رخ داد كه در تمامي آنها مصدوم بايد از طريق بالگرد به بيمارستان اعزام مي‌شد اما اين اتفاق نيفتاد.

كوهنورد ميانسالي كه در منطقه آبشار دوقلو دچار ايست قلبي شده بود و زن جواني كه از ارتفاعات همان منطقه سقوط كرده بود نمونه‌اي از اين حوادث هستند.

موضوع مجهز بودن امداد هوايي و بالگردهاي ويژه حوادث كوهستان همواره محل اختلا‌ف نيروهاي امدادي از جمله هلا‌ل‌احمر و اورژانس است.

در حالي كه اورژانس و آتش‌نشاني از حجم كوچك بالگردها و ناتواني در حضور در برخي مناطق كوهستاني صحبت به ميان مي‌آورند، هلا‌ل‌احمر نيز مدعي است كه بالگردهايش از حجم بسيار بزرگي برخوردار است و مخصوص حوادث بزرگ بوده و شرايط حضور در كوهستان را ندارد.

اسماعيل اسكندري مسوول هماهنگي امداد و نجات كوهستان هلا‌ل‌احمر شميرانات درباره اين حادثه سقوط و ضعف امداد هوايي به اعتماد ملي گفت: اظهارات اورژانس و آتش‌نشاني مبني بر نبود شرايط فرود در حالي است كه محل حادثه ارتفاع زيادي نداشت و حتي امكان فرود آنها هم با در نظر گرفته شدن نقطه‌اي از قبل مهيا بود.

وي اضافه كرد: پايگاه امدادي مربوط به يكي از سازمان‌ها كه موظف به امدادرساني است و در نزديكي محل حادثه مستقر است نيز در اين امدادرساني هيچ مشاركتي نكرد چرا كه اظهار مي‌كنند ما براي پيشگيري مستقر شده‌ايم نه امداد و نجات!

اين كارشناس با اشاره به اينكه دقايق طلا‌يي براي نجات مصدوم كوهستان 5 دقيقه است خاطرنشان كرد: به دليل صعب‌العبور بودن مسيرهاي كوهستاني ساعت‌ها زمان براي انتقال مصدوم به صورت پياده نياز است كه منجر به وخيم‌تر شدن حال مصدوم مي‌شود.

به گفته مسوول هماهنگي امداد و نجات جمعيت هلا‌ل‌احمر شميرانات، اين حوادث در حالي رخ مي‌دهد كه آتش‌نشاني، اورژانس، هيات كوهنوردي، فدراسيون كوهنوردي و... مدعي هستند تيم‌هاي امداد كوهستان دارند اما در حوادث هيچكدام شركتي ندارند. ‌

وي از حضور اولين تيم تخصصي امداد كوهستان بانوان در اين حادثه خبر داد و گفت: اولين نيروهاي حاضر در محل، تيم بانوان بود كه كار انتقال نيز از سوي آنها انجام شد.

از سوي ديگر مهندس حق‌بين مسوول هماهنگي امداد و نجات ستاد حوادث غيرمترقبه كشور درباره وقوع حوادث مشابه در كوهستان و عدم حضور امداد هوايي به اعتماد ملي گفت: در صورتي كه شرايط فرود بالگرد وجود داشت، حتما اين اتفاق مي‌افتاد چرا كه گاهي فرود يك بالگرد مي‌تواند براي ديگران خطر ايجاد كند.

وي با اعلا‌م اينكه هم‌اكنون نيروهاي امدادي هيات كوهنوردي و هلا‌ل‌احمر در حوادث كوهستان حاضر مي‌شوند اظهار كرد: امداد كوهستان كمبود خاصي ندارد!

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن