تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816361733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روي خط قرمز نيستيم


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: روي خط قرمز نيستيم


آسيب‌ها- ناصر غضنفري:
بهزيستي كرج خلوت‌تر از آن چيزي است كه انتظار مي‌رفت؛ ساختماني در منطقه مرفه‌نشين عظيميه كرج.

«شهبازي» رئيس اين اداره، الكترونيك شدن خدمات در اين مركز را دليل سكوت و آرامش نسبي آن مي‌داند: «هفته قبل يكي از مسئولان به اينجا آمده بود. به من گفت: شانس آورديم روزي آمديم كه اينجا خلوت است. به او گفتم: اينجا هميشه اين‌طور است.»

شهبازي مي‌گويد: اكثر مراجعات به ما از طريق اي‌ميل و اينترنت است كه اين اتفاق باعث تسريع شديد رسيدگي بهزيستي كرج به پرونده‌ها شده است. بسياري از مديران هم كه از دولت الكترونيك استقبال نمي‌كنند در واقع نمي‌خواهند از اسب سفيد رياست پياده شوند.

آنها دوست دارند وقتي از اتاق خود خارج مي‌شوند با انبوهي از مراجعيني مواجه شوند كه پشت در اتاق منتظر هستند تا آنها را آقاي رئيس يا... خطاب كنند.شهبازي مي‌گويد:تمام رسانه‌هاي كرج با بهزيستي اينجا ارتباط خوبي دارند. رفتار وي نيز تا حدودي تصديق‌كننده اين موضوع است. با او به بهانه هفته بهزيستي و افزايش روزافزون آمار آسيب‌هاي اجتماعي در شهرستان كرج صحبت كرديم. قرار شد آماري در اين باره به ما ارائه كند، كه تا آخرين لحظه تنظيم اين مصاحبه خبري از آن نشد. هرچند كه او منكر چنين چيزي است.

* بزهكاران زيادي در كرج وجود دارند؟

نسبت به كجا؟

* در مقايسه با استان‌‌هايي مثل يزد و اصفهان كه آمارها نشان از كاهش اينگونه آسيب‌ها در اين شهرهاست.

ممكن است در شهرستان كرج آمار بزهكاران از نظر تعداد زياد باشد ولي بايد ديد اين تعداد در چه جمعيتي است؛ از اين‌رو اگر درصد بگيريم مي‌بينيم كه از نظر درصد بزهكاري جايگاه اين شهرستان خيلي هم بد نيست. كما اينكه خيلي از آسيب‌ديدگان تحت حمايت ما افرادي هستند كه از استان‌هاي ديگر مهاجرت كرده‌اند و در واقع ما مهمان‌پذير آسيب‌هاي ديگر استان‌ها بوده و هستيم چرا كه وقتي آمار مي‌گيريم مي‌بينيم كه 18 هزار نفر از 25 هزار زنداني در كرج هستند.

* چه آسيب‌هايي از بابت وجود اين همه زنداني متوجه اهالي كرج مي‌شود؟

مثالي مي‌زنم؛ وقتي شخصي همسر يا فرزندش در يكي از زندان‌هاي كرج دوره چند‌ساله مجازات خود را مي‌گذراند و خودش اهل شهرستاني دور است، اين فرد به‌تدريج ترجيح مي‌دهد خانواده خود را به كرج آورده و در اينجا سكونت دهد تا امكان دسترسي بيشتري به همسر و فرزند خود داشته باشد. لذا اين خانواده‌اي كه قبلاً آسيب‌‌ديده است به شهر كرج و حومه آن مي‌آيد و ما مي‌توانيم بگوييم كه ما مهمان‌پذير آسيب‌هاي اجتماعي استان‌هاي ديگر هستيم. به همين جهت اگر اين مطلب چاپ شود من همين جا از مسئولان كشور مي‌خواهم كه بودجه استان و شهرستان كرج را استثنايي ببينند. متأسفانه ما در استان تهران 15 تا 20درصد جمعيت كشور را داريم ولي از نظر بودجه 15 تا 20درصد بودجه بهزيستي به ما اختصاص پيدا نكرده است. ارتقاي بودجه شهرستان كرج و استان تهران منوط به نگاه ويژه مسئولان رده بالاي بهزيستي به بودجه استان تهران است كه شامل كرج هم مي‌شود.

* تا به حال اقدامي هم جهت انتقال زندان‌ها از كرج و حومه آن انجام داده‌ايد؟

بله، گفت‌وگوهايي با مسئولان فرمانداري و نمايندگان شهرستان كرج در مجلس داشته‌ايم كه پيگيري‌هاي خوبي نيز از جانب آنها در هر حال انجام است و قول‌هايي هم به ما در مورد انتقال اين زندان‌ها از كرج داده شده است.

* بهزيستي چه حمايت‌هايي از خانواده اين زندانيان انجام داده است؟

تا به حال كه بودجه بهزيستي كم بود ولي امسال با حمايت‌هاي رئيس سازمان مراكز خدمات بهزيستي، اولين مركز يك ماه قبل در حصارك كرج و با همكاري گروه‌هاي مردم‌نهاد افتتاح شد تا در حد امكان خدماتي را به اين خانواده‌ها ارائه دهيم.

* برگرديم سر مسئله آسيب‌هاي اجتماعي در كرج؛ گفته مي‌شود كه دختران و پسران فراري و زنان خياباني زيادي در كرج هستند.

آمار دقيقي در دست نيست كه بدانيم چه شهرستاني با پديده افزايش دختران و پسران فراري روبه‌رو است و چه شهرستاني با كاهش مواجه است. اتفاقا آنها كساني هستند كه از شهرهاي اطراف مي‌آيند.

* بالاخره به اينجا آورده مي‌شوند؟

ساختمان بهزيستي در جاده چالوس قرار دارد؛ به همين علت اين دختران و پسران وقتي از خانه و كاشانه خود به قصد فرار خارج مي‌شوند. به اولين جايي كه معمولا پناه مي‌برند چالوس است. بنابراين خيلي از اين افراد نه تنها بومي نيستند بلكه بر سر راه رفتن به شمال و... دستگير شده و به اينجا ارجاع داده مي‌شوند.

كرج آسيب‌پذيري‌اش بالاست نبايد بگوييم آسيب‌هاي اجتماعي آن بالاست؛ يعني به علت مهاجر‌پذيري و گم‌گشتگي فرهنگي كه درميان بعضي مهاجران آن ديده مي‌شود به طور بالقوه آسيب‌پذير هست ولي اين دليل نمي‌شود كه آسيب‌هاي اجتماعي آن بالا باشد.
خوب وقتي شرايط مهيا باشد نمي‌توانيم بگوييم افراد مي‌روند تزكيه نفس مي‌كنند تا آلوده نشوند؛ پس ناگزير رقم بزهكاري هم در اين شرايط بالا مي‌رود.

بنده به ضرس قاطع مي‌گويم ورودي‌هاي ما مي‌گويند اينجا خط قرمز نيست. ممكن است در بعضي موارد به خط قرمز نزديك شده باشيم ولي روي خط قرمز نيستيم.

* با توجه به جمعيت كرج و زمينه مستعد رشد بزهكاري در آن آيا بودجه بهزيستي كرج كفاف پاسخگويي به اين همه آسيب‌ اجتماعي را دارد؟

بودجه بهزيستي كرج با توجه به آسيب‌هاي اجتماعي كرج و جمعيت آن بسيار ناچيز است. ما همين‌جا اعلام مي‌كنيم با اين رقم بودجه شايد در آبان يا آذر امسال ديگر ارائه خدمات به‌ويژه در بخش پشتيباني براي ما ممكن نباشد. ما در بودجه‌هاي حمايتي شايد رشد داشته‌ايم ولي براي توزيع اين حمايت‌ها احتياج به بودجه پشتيباني داريم كه بسيار كم است.

من اينجا دوباره اعلام مي‌كنم كه بودجه بهزيستي كرج اصلا و ابدا كافي نيست. اگر شما حركت خوبي را مي‌بينيد، اگر جنبشي را در اينجا مي‌بينيد به خاطر همكاري خوب مردم، گروه‌هاي مردم نهاد و پرسنل زحمتكش اداره بهزيستي كرج است.

* تعداد معلولان شهرستان كرج و حومه آن چه تعداد است؟

حدوداً 14هزار نفر.

* بهزيستي كرج چه اقداماتي را در جهت حمايت از آنها انجام داده است؟

مهمترين سياست بهزيستي توانمندسازي و يافتن شغل مناسب براي اين افراد است. ملاحظه كنيد ما در بهزيستي اشتغال‌سازي نداريم بلكه اشتغال‌يابي داريم. همين بهزيستي وظيفه‌اش اين نيست كه كارخانه‌اي را احداث كند تا معلولان در آن مشغول كار شوند بلكه ما با رايزني با كارفرماها و تامين اجتماعي و با استفاده از سياست‌هاي تشويقي، كارفرمايان را به استخدام اين افراد ترغيب مي‌كنيم. ضمن اينكه پيگير قانون 3 درصد استخدام معلولان در دولت هستيم كه اگر اين قانون اجرا شود عمده مشكل معلولان حل خواهد شد.

* سياست‌هاي تشويقي شما در قبال استخدام معلولان توسط كارفرماهاي بخش خصوصي چيست؟

ما به هر كارفرماي بخش خصوصي به ازاي استخدام هر نيرو 10 ميليون تومان وام اشتغال مي‌دهيم. علاوه بر اين كارفرما از پرداخت حق بيمه بابت استخدام معلول معاف است و بهزيستي اين هزينه را تقبل مي‌كند. ضمن اينكه استخدام معلولان در بسياري از مشاغل بهتر از به‌كارگيري افراد غيرمعلول است. مثالي مي‌زنم؛ فرض كنيد شما شخصي را كه شنوايي وي سالم است در يك كارخانه گوني‌بافي استخدام مي‌كنيد. بعد از چند سال اين فرد بر اثر سر‌و‌صداي زياد اين كارخانه دچار ناشنوايي مي‌شود و شما بايد به‌عنوان كارفرماي وي ديه‌اش را بپردازيد درصورتي كه با استخدام يك ناشنوا در همين كارخانه نه‌تنها با اين مشكل مواجه نخواهيد شد بلكه ديه‌اي هم بابت كر‌شدن وي پرداخت نخواهيد كرد و از پرداخت حق بيمه وي نيز معاف خواهيد بود. علاوه بر اين بعضي مشاغل به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه نياز به يك صندلي‌نشين ثابت دارند مثل اپراتور تلفن. من شاهد اپراتوري در 118 بودم كه نابينا بود ولي بيشتر از 120 هزار شماره را در حافظه خود ذخيره كرده بود.

* يكي از مشكلاتي كه هميشه معلولين با آن درگير بوده‌اند بحث بيمه تكميلي آنهاست...

خوشبختانه يكي از اقدامات خوب بهزيستي، هدفمند كردن يارانه‌ها بود. شايد اگر امسال از معلولين سوال كنيد بگويند كه كمك‌هاي بهزيستي به ما كم شده است ولي اكثر معلولين كه بيمه خدمات درماني بوده‌اند تحت بيمه تكميلي هم قرار گرفته‌اند. لذا هر معلولي كه به ما مراجعه كرده است بيمه شده است و ما در حال حاضر معلول منتظر بيمه تكميلي خيلي كم داريم.

* سهميه شما براي بيمه تكميلي معلولين چه تعداد بود؟

ما داراي 20 هزار سهميه در كرج و شهرك‌هاي غرب تهران بوده‌ايم.

* 14 هزار معلول به اضافه خانواده‌شان چه تعدادي مي‌شوند؟

حدود 100 هزار نفر.

* پس چگونه مي‌توان گفت كه همه آنها بيمه شده‌اند؟

ملاحظه كنيد؛ خيلي از اين افراد قبلا بيمه بوده‌اند؛ مثلا كودك 5ساله‌اي كه معلول است و تحت بيمه تكميلي پدرش قرار دارد.

* به غير از اين موارد آيا اعلام مي‌كنيد كه اگر معلوليني باشند كه تحت بيمه تكميلي قرار نگرفته‌اند صرف‌نظر از تعداد آنها چه يك نفر و چه چند هزار نفر با مراجعه به بهزيستي كرج مي‌توانند تحت پوشش بيمه تكميلي قرار گيرند؟

بله، من همين‌جا اعلام مي‌كنم كه اين افراد با بودجه سال 87 ، بيمه تكميلي خواهند شد و مي‌توانند به بهزيستي كرج مراجعه كنند تا تحت حمايت اين بيمه قرار گيرند.

* برويم سراغ مراكز مشاوره كرج چند مركز مشاوره در شهر كرج؛ وجود دارد؟ منظور مراكزي است كه تحت پوشش بهزيستي قرار دارد.

يك مركز دولتي داريم ولي تعداد مراكز خصوصي مشاوره هم در كرج كم نيست.

* ولي واقعيت اين است كه براي خيلي از افراد مراجعه به اين مراكز خصوصي امكان‌پذير نيست.

اين كلينيك‌ها هم نرخ مصوبي دارند كه از8 هزار تومان تجاوز نمي‌كند.

* اما خيلي از آنها هم از ساعتي 15 تا 20هزار تومان و بالاتر از مراجعين خود طلب مي‌كنند.

من اين را ديگر نمي‌دانم. ولي آيا 15 هزار تومان براي نجات يك زندگي زياد است؟

* زياد نيست ولي براي خيلي افراد پرداخت اين هزينه در كنار هزينه‌هاي جاري زندگي‌شان مقدور نيست.

اين را ديگر نمي‌دانم.

تاريخ درج: 29 تير 1387 ساعت 13:24 تاريخ تاييد: 29 تير 1387 ساعت 13:36 تاريخ به روز رساني: 29 تير 1387 ساعت 13:36
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن