تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805734336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگو با فارس؛ سوگواره‌هاي هنرمندان در غم «خسرو شكيبايي»


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگو با فارس؛ سوگواره‌هاي هنرمندان در غم «خسرو شكيبايي»
خبرگزاري فارس: هنرمندان سينما و تلويزيون در غم ازدست‌دادن «خسرو شكيبايي»، از او و خاطره‌اش گفتند.


به گزارش خبرگزاري فارس، "خسرو شكيبايي" بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون ساعت 9 صبح جمعه 28 تير در سن 64 سالگي به علت نارسايي قلبي در بيمارستان پارسيان تهران درگذشت.
در شناسنامه اسمش "خسرو" است ولي خانواده و بچه محل‌ها او را "محمود" صدا مي‌كردند. خسرو شكيبايي متولد فروردين 1323 در خيابان مولوي تهران.
پدر خسرو سرگرد ارتش بود و وقتي او 14 ساله بود بر اثر سرطان از دنيا رفت.
او قبل از اينكه وارد عرصه تئاتر شود ، در حرفه‌هايي چون خياطي و كانال سازي وآسانسور سازي كار مي‌كند. در 19 سالگي براي اولين بار روي صحنه تئاتر مي‌رود و بعد از مدتي به عباس جوانمرد ، معرفي و به صورت كاملا حرفه‌اي بازيگر تئاتر مي‌شود.
او تحصيلاتش را در رشته بازيگري در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران به پايان برد. او تا پيش از انقلاب فقط در عرصه تئاتر فعاليت داشت و فعاليت حرفه اي در عرصه سينما را با بازي در فيلم "خط قرمز" (1361، كيميايي) آغاز كرد اما سرآغاز دوره تازه فعاليت بازيگري شكيبايي را بايد فيلم "هامون" (1369، مهرجويي) دانست. او به خاطر بازي در اين فيلم سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول را در هشتمين جشنواره فيلم فجر به دست آورد. او همچنين براي بازي در فيلم "كيميا" (1374، درويش) بار ديگر برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول از سيزدهمين جشنواره فيلم فجر شد و براي فيلم‌ "سالاد فصل"(1383،جيراني) نيز سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مكمل را به دست آورد.
اين بازيگر همچنين براي فيلم "كاغذ بي خط" تنديس حافظ را از ششمين جشن ماهنامه دنياي تصوير دريافت كرد و در سال 1386 تنديس جشن يازدهم خانه سينما را براي فيلم "اتوبوس شب" از آن خود كرد.
"خسرو شكيبايي" اخيرا در دومين جشن منتقدان سينمايي، جايزه يكي از برترين بازيگران سي سال سينماي پس از انقلاب را روي صحنه از دستان محمدباقر قاليباف، محمد خزاعي و محمدرضا جعفري‌جلوه گرفت و با ابراز تشكر، صحنه را ترك كرد.
تله‌فيلم‌هاي "بختك" ساخته يوسف صيادي، "پيوند" ساخته سعيد عالم‌زاده و "آشيانه‌اي براي زندگي" ساخته حميد طالقاني از آخرين كارهاي شكيبايي بود.
شكيبايي بازي در نمايش‌هايي چون زير گذر لوطي صالح، سنگ و سرنا، لحظه،‌كتيبه، پنجه عدالت، صيادان، سمك عيار، همه‌ پسران من، شب بيست و يكم و بيا تا گل برافشانيم، مجموعه‌هاي تلويزيوني مدرس، روزي روزگاري، خانه سبز، سرزمين سبز، كاكتوس، تفنگ سرپر، گل‌هاي وحشي و در كنار هم را در كارنامه خود دارد.
او براي فيلم‌هاي "يكبار براي هميشه"، "سايه به سايه" و "كاغذ بي خط" نامزد دريافت سيمرغ بلورين بوده است. خط قرمز، دادشاه، صاعقه، رابطه، دزد و نويسنده، ترن، شكار، هامون، عبور از غبار، ابليس، جستجو در جزيره، سارا، پرواز را بخاطر بسپار ، يكبار براي هميشه، بلوف، كيميا، پري ، درد مشترك ، لژيون ، سايه به سايه، خواهران غريب، سرزمين خورشيد، عاشقانه ، رواني، زندگي ، دختردايي گمشده، ميكس، دختري بنام تندر، كاغذ بي‌خط ، مزاحم، اثيري، صبحانه براي دو نفر، ازدواج صورتي، سالاد فصل ، حكم، ستاره‌ها ، رئيس، دست‌هاي خالي، عروسك فرنگي، چه كسي امير را كشت؟، دلشكسته، دوشيزه باران، حيران، از جمله كارهاي سينمايي وي بوده‌اند.
خسرو شكيبايي علاوه بر هنرنمائي درنقش آفريني در سينما و تئاتر، برخي از شعرهايي سهراب سپهري دكلمه كرده و چند آلبوم موسيقي با نام هاي نامه ها و نشاني ها،‌ مهرباني، پريشاني و مسافر را روانه بازار كرده و در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر نيز بازيگر و گوينده تيزر جشنواره بوده است.
"خسرو شكيبايي" 13 مهر سال گذشته نيز به دليل حادشدن بيماري‌اش و ابتلا به ديابت بستري شده بود اما به درخواست خودش، اين خبر تكذيب شد.
خسرو شكيبايي برنده تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد در جشن يازدهم خانه سينما، گفت: در ميان مردم مرسوم است كه آن را كه بيشتر به ديده مي آيد و گره ژانر به دست او باز مي شود، به عنوان بازيگر اول مي‌شناسند، اما بردن اين جايزه يك جور لطف خدا در مورد من بوده، درست است كه اين نقش برايم يك مقدار سخت بود به اين علت كه در جاده‌اي كه ما مي‌رفتيم در هر لحظه اش خطرات مختلفي وجود داشت، مثل چپ كردن اتوبوس و... همين طور فرصت نداشتيم تمرين كنيم كه ببينيم قلق آن چگونه است و حتي دو بار هم نزديك بود كه در يك زاويه 90 درجه ماشين چپ شود اما به هر حال لطف خدا بود؛ چون 43 نفر در آن اتوبوس بودند و من اگر سكاندار آن بودم حتماً دستي روي شانه من و حتي روي شانه كيومرث پوراحمد بوده كه اين فيلم ساخته شده است. آنجا حتي باران هم كه مي‌آمد، خوب بود و از آن استفاده مي‌شد.
شكيبايي در مورد اولين كار پوراحمد در خصوص سينماي جنگ و اعتمادش به وي اظهار كرد: "وقتي كسي كارگردان هست ديگر فرق نمي‌كند، اگر صد فيلم بسازد، صد و يك‌اش را هم اگر در ژانر ديگري باشد مي‌سازد. يك كارگردان جدا از هر چيزي كه منسوب به اوست، بايد چيزي مانند ژن در وجودش باشد كه بتواند هر نوع فيلمي را بسازد و از آنجايي "اتوبوس شب" اولين كار جنگي كيومرث است، آن را دوست دارم.
او مي‌افزايد: "از طرفي من فكر مي‌كنم دلنوشته هاي حبيب احمدزاده، پوراحمد را به سمت اين فضا كشانده و بر روي آن تأثير گذاشته است."
شكيبايي براي اولين بار توانسته در جشن خانه سينما به دور از مشغله‌هاي كاري‌اش شركت كند و دور قبل نيز تنها پيامي براي جشن فرستاده بود كه خود در اين‌باره مي‌گويد: "خجالت مي‌كشم كه نتوانستم برايشان كاري انجام دهم، چرا كه آنجا كساني حضور داشتند كه وقتي به يادشان مي‌افتيم بدنمان حتي براي لحظه‌اي و مي‌لرزد؛ يعني يك اتفاق روحي است كه به صورت فيزيكال هم احساس مي‌شود، من ديشب جعفر والي را ديدم و بسياري عزيزان ديگر مثل عزت الله انتظامي، محمدعلي كشاورز، علي نصيريان و... پرويز پرستويي هم كه يك استثناست و چه اجراي زيبايي داشت و چقدر براي مخاطبش احترام قائل بود و... شايد اگر به بعضي از ما كه جز بازيگري كاري نكرده‌ايم و آبرويي در اين زمينه داريم بگويند بياييد و كار اجرا انجام دهيم، مي‌ترسيم برويم به سمتش، اما پرويز آن را به خوبي انجام داد."

* هنرمند: خسرو شكيبايي در دوره فقر سينماي ايران درگذشت
محمد رضا هنرمند گفت: مرحوم «خسرو شكيبايي» در دوره فقر سينماي ايران در حوزه بازيگري درگذشت.
اين كارگردان سينما و وتلويزيون كه در سري اول سريال «كاكتوس» با مرحوم شكيبايي همكاري كرده است، با بيان اين مطلب در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: از شنيدن خبر درگذشت «خسرو شكيبايي» بسيار متاسف شدم و افسوس مي‌خورم كه اين اتفاق چرا بايد در ماني بيافتد كه سينمايي ما در همه حوزه‌ها به ويژه حوزه بازيگري فقير است، اين اتفاق بيافتد؟
وي افزود: او از جمله اساتيد و نوابغ ما بود كه خيلي زود ما را ترك گفت و از اين پس ما فقط بايد به خاطر فقدان او تاسف بخوريم.
هنرمند در ادامه گفت: ما هرگز ديگر مثل خسرو شكيبايي نخواهيم داشت. چون هيچكس مثل ديگري نيست و تربيت شخص ديگري مانند او زمان زيادي مي‌برد و ما زمينه‌اي براي تربيت بازيگر نداريم و امثال خسرو شكيبايي هم با چنگ و دندان و زحمت جايگاه خود را تثبيت كرد‌ه‌اند.
وي گفت: اگر همه چيز به خوبي و ايده‌آل حركت كرده و پيش برود،‌ فقط احتمال دارد در دهه‌هاي بعدي كسي به قدرت و توانايي شكيبايي ظهور كند.

* هاشمي: بازي مرحوم «شكيبايي» افراد بسياري را به سينما علاقه‌مند كرد
اصغر هاشمي گفت: مرحوم «خسرو شكيبايي» با نحوه بازي‌اش، افراد بسياري را به سينما علاقه‌مند كرد.
اصغر هاشمي كه در ساخت فيلم «زندگي» در سال 76 با مرحوم «خسرو شكيبايي» همكاري داشته است در گفت و گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت: مرحوم شكيبايي تحول بزرگي در ارتباط بين بازيگر و مخاطب ايجاد كرد و نسلي را متوجه بازيگري كرد.
وي با بيان اينكه زنده ياد خسرو شكيبايي افراد بسياري را شيفته بازيگري كرد، اظهار داشت: او علاوه بر اينكه نقش را زنده مي‌كرد و روح به آن مي‌دميد،‌تاثير عجيبي روي سينما گذاشت و آنها را شيفته بازيگري مي‌كرد.
اصغر هاشمي كه سال گذشته مجموعه «يك مشت پر عقاب» به كارگرداني او از شبكه يك سيما پخش شد،‌ ادامه داد: من در فيلمي كه با «شكيبايي» همكاري داشتم، چيزهاي بسياري از او آموختم. واقعا براي كارش انرژي مي‌گذاشت و توجه ويژه‌اي به نقش‌خود داشت.اميدوارم همه ما براي احترام به حضور او در سينما كار خودمان را خوب انجام بدهيم تا وفاداريمان را به او ثابت كرده باشيم.
وي گفت: فكر مي‌كنم درگذشت «خسرو شكيبايي» از آن اتفاقاتي است كه به مرور زمان تاثرش بيشتر مي‌شود. اميدوارم سينما بتواند فضايي داشته باشد كه بتواند امثال شكيبايي را بيشتر پرورش دهد.

* رسام: «خسرو شكيبايي» عاشق مردم بود
مسعود رسام با ذكر اين كه «خسرو شكيبايي» عاشق خانواده‌اش بود و هميشه به همسر و فرزندانش فكر مي‌كرد، گفت: وي عاشق محبت‌هاي مردم بود و در جريان سيال مهرباني زندگي مي‌كرد.
مسعود رسام كارگردان مجموعه‌هاي تلويزيوني «خانه سبز» و «سرزمين سبز» با بيان اين مطلب گفت:‌ در اين شرايط فقط مي‌توانم بگويم كه مرحوم «شكيبايي» خيلي انسان خوبي بود،‌ آدمي كه عاشق خانواده‌اش بود و زماني كه خانه سبز را با هم كار مي‌كرديم، ميليون‌ها نفر به او ابراز علاقه مي‌كردند.
وي افزود: اين فرد عاشق خانواده‌اش بود و هميشه به همسر و فرزندانش فكر مي‌كرد. خاطرم هست آن زمان كه خانواده سبز را مي‌ساختيم،‌ همسر مرحوم شكيبايي به لوكيشن مي‌آمد و ساعت‌ها منتظر او مي‌ماند تا تنها به خانه بر نگردد.
وي در ادامه گفت: خسرو يك انسان كامل بود كه با توجه به مقام كاري اش هميشه با گذشت و فروتني با ديگران رفتار مي‌كرد و با همه همدل و مهربان بود. او براي همه پدر، برادر، عمو، دوست و ... بود و همه دوستش داشتند كه البته دليل آن امواج مهرباني كه از او ساطع مي‌شد.
رسام تصريح كرد: افرادي مانند خسرو شكيبايي جزو استثنائات هستند و من بزرگ‌ترين حرفي كه از او ياد گرفتم، اين بود كه هيچ وقت بازي نمي‌كرد و شرايط قصه را باور مي‌كرد. همه چيز از درونش مي‌جوشيد و بيرون مي‌آمد. خصوصيات منحصر به فرد خود را داشت و بازيگري بود كه خيلي براي كار احترام قائل بود و زحمت مي‌كشيد.
وي ادامه داد: اگر در صحنه مشكلي در بخش ديگري اتفاق ميافتاد، او در رفع آن مي‌كوشيد زيرا فكر مي‌كرد آنچه مخاطب خواهد ديد، نتيجه كار گروهي است و اگر در گوشه‌اي مشكلي پيش بيايدبر كل كار اثر نامطلب خواهد گذاشت.
رسام گفت: خسرو شكيبايي عاشق محبت‌هاي مردم بود و در اين جريان سيال زندگي مي‌كرد.

* فتحي: حسرت كاركردن با «شكيبايي» تا قيامت بر دلم ماند
حسن فتحي گفت: هميشه دوست داشتم كه در كارهايم با «خسرو شكيبايي» همكاري داشته باشم، اما اين اتفاق نيافتاد و حسرت كاركردن با او تا قيامت بر دلم ماند.
حسن فتحي كارگردان سريال‌هايي چون «مدار صفر درجه»، «شب دهم» و «پهلوانان نمي‌ميرند» با بيان اين مطلب در گفت و گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت:‌ متاسفانه من نتوانستم در آثاري كه ساخته‌ام از مرحوم «خسرو شكيبايي» استفاده كنم.
وي با ذكر اين كه او يكي از بازيگران بسيار خوب و تاثيرگذار سينما و تلويزيون ما بود، افزود: هيچكدام از افراد هم نسل من بازي او را در سينما با نقش هامون و در تلويزيون با نقش شهيد مدرس هرگز فراموش نخواهيم كرد و آرزوي هر كارگرداني در ايران بود كه در يكي از آثار خود از او استفاده كند و من هم متأسفم. هم از بابت فوت زودهنگام او و هم براي خودم كه فرصت نشد با او همكاري كنم و اين حسرتي است كه تا قيام قيامت بر دل من نشست.
وي با بيان اينكه زمان بسياري طول خواهد كشيد تا فردي مانند شكيبايي دوباره ظهور كند، ادامه داد: ‌وقتي نگاه مي‌كنم به تربيت و شكل گيري بازيگران هم نسل شكيبايي و ورود آنها را مقايسه مي‌كنم با بازيگران فعلي، مي‌بينيم كه تفاوت از زمين تا آسمان است. هرقدر نسل شكيبايي با رنج و سختي قدم‌ها و گام‌هاي پر پيچ و خم اين مسير را پيمودند و در اين مسير صبر پيشه كردند و به جايگاهي رسيدند كه واقعا برازنده آنها بود، متأسفانه نسل جواني كه اين سال‌ها و ماه‌ها و روزها وارد سينما مي‌شوند، مراحل و مدارج خود را يكشبه طي مي‌كنند و نتيجه‌اش اين است كه كيفيت بازيگري در سطح بازيگران جوان تقليل پيدا كرده است.
حسن فتحي تصريح كرد: شما هنوز وقتي از بازي‌هاي خوب صحبت مي‌كنيد، بايد از نسل انتظامي، رشيدي، مشايخي، پرستويي، شكيبايي و ... ياد كنيد و هنوز با قطعيت نمي‌توان از بازيگري بازيگران جوان گفت و اين بر مي‌گردد به اينكه بازيگران قبلي تلاش مي‌كردند، مطالعه مي‌كردند و پله پله پيش مي‌رفتند. درست برعكس نسل جديد كه همه چيز را سهل و آسان مي‌خواهد و به همين دليل خيلي در كار خود موفق نيست.
وي ادامه داد: به هر حال ما در اين زمينه‌ها هميشه بايد حسرت و دريغ بخوريم و دائم نگاهمان به گذشتگاني باشد كه يك به يك از دست ما مي‌روند، بدون اينكه آيندگاني بتوانند اين فضا را پر كنند. اين مسأله يكي از تراژدي‌هاي تاريخ اجتماعي ماست و اميدوارم به جايي نرسيم كه فقط آه بكشيم و حسرت بخوريم.

* طالبي: درخت بازيگري با پرواز «شكيبايي» از ريشه درآمد
ابوالقاسم طالبي گفت: با رفتن شكيبايي، كمر يك نوع بازيگري استادانه در سينماي ايران شكست و با رفتن او انگار درخت پرباري در يك مرغزار از ريشه بيرون كشيده شد.
ابوالقاسم طالبي در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس، گفت: با رفتن زنده‌ياد «خسرو شكيبايي» از بين ما، كمر يك نوع بازيگري استادانه، در سينماي ايران شكست. سبكي كه خود او مبدع آن بود و اين سبك،چيزي جز ارائه يك بازي راحت و بي‌پيرايه جلوي دوربين نبود.
وي تصريح كرد: من شخصا به او تعلق خاطر داشتم و با شنيدن اين خبر افسرده شده‌ام. اميدوارم كه خداوند خسرو شكيبايي را رحمت كند و همانطور كه در بهترين ماه خداوند و بهترين روز، جان به جان آفرين تسليم كرد، صاحبان اين روز عزيز جايگاه او را در عقبي گرامي دارند.
طالبي ادامه داد: من خاطرات، صحنه‌ها و پلان‌هاي بسياري از او خاطره دارم و جاي او به جز آه و افسوس با هيچ چيز ديگري پر نمي‌شود. البته هستند استعدادهايي كه مي‌آيند ولي شكيبايي درد و رنج بسياري كشيده بود تا به اين مرحله برسد. او واقعا خاك صحنه خورده بود و سال‌ها زحمت كشيده بود تا به اين مرحله برسد.
وي گفت: با رفتن او انگار درخت پرباري در يك مرغزار از ريشه بيرون كشيده شده و كساني كه عمري از سايه‌سار آن استفاده مي‌كردند، حال فقط جاي خالي او را مي‌بينند.
طالبي افزود:‌ ما «شكيبايي» را براي نقش اول مجموعه تلويزيوني «به كجا چنين شتابان» انتخاب كرده بوديم و با او قرارداد هم بسته بوديم و سريال قرار بود اول شهريور ماه كليد بخورد، اما با چنين اتفاقي، پشت سريال ما نيز شكست و نمي‌دانم چه كسي را بايد جايگزين ايشان كنيم. طالبي گفت: ما با هم كلي بحث كرده بوديم و سناريو را خوانده بود. الان نمي‌دانم چه بايد بكنيم و آيا كسي مي‌تواند جاي شكيبايي را پركند؟

* صبا‌غ‌زاده: هنر شكيبايي ‌براي هميشه ماندگار شد
كارگردان «جستجو در جزيره» گفت: ياد و خاطره خسرو شكيبايي ‌در بازيگري، براي هميشه به يادمان خواهد ماند و هنرش براي هميشه ماندگار خواهد شد.
مهدي صباغزاده گفت: در گذشت «خسرو شكيبايي» تاسف جامعه هنري را برانگيخته و همه را در بهت و اندوه فرو برده است.
اين كارگردان كه در فيلم‌هايي چون «جستجو در جزيره»، «صبحانه‌اي براي دونفر» و «پيشنهاد پنجاه ميليوني» با «خسرو شكيبايي» همكاري كرده، به فارس گفت: شكيبايي يكي از خوبان و يكي از بازيگران قدرتمند سينماي ما بود. بازيگري توانمند و بسيار دوست داشتني كه درباره او فقط مي‌شود گفت: حيف كه از بين ما رفت و ديگر كاري هم نمي‌شود كرد جز اين كه از خداوند آرزوي آمرزش براي او داشته باشيم.
صبا‌غزاده گفت: ياد و خاطره خسرو ‌در بازيگري، براي هميشه به يادمان خواهد ماند و هنرش براي هميشه ماندگار خواهد شد.

* احمدجو: «شكيبايي» در بازيگري صاحب سبك بود
كارگردان مجموعه تلويزيوني «روزي روزگاري» گفت: كار كردن با استاد «خسرو شكيبايي» براي من لذت بخش بود چون او بازيگري صاحب سبك بود.
امرالله احمدجو كارگردان مجموعه‌هاي تلويزيوني «روزي روزگاري» و «تفنگ سرپر» در گفت و گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت:‌ كار كردن با مرحوم خسرو شكيبايي بسيار لذت بخش بود و ما به جز همكاري، رفاقت سفت و سختي نيز با هم پيدا كرده بوديم.
وي افزود:‌ از زماني كه اين خبر را شنيدم به واقع عزادار هستم و فكر مي‌كنم با اين اتفاق، جامعه بازيگران ما عضو مهمي را از دست داد. جاي ايشان به زودي پر نخواهد شد و اين خلاء تا ابد ادامه خواهد داشت.
وي در ادامه گفت: من با خودم قرار گذاشته بودم كه در كارهايم حتما از حضور خسرو شكيبايي بهره ببرم و از حضور او در كارهايم لذت مي‌بردم. البته درباره جايگزين شدن فرد يا افراد ديگري به جاي او بايد بگويم كه به هر حال خود مسأله بازيگري پويا است و اشخاصي پيدا مي‌شوند كه در اين عرصه همپاي زنده‌ياد شكيبايي باشند، اما هركس جايگاه خود را دارد و او در بازيگري سبك ويژه‌اي براي خود داشت و آدم به‌دردبخوري در سينما بود و شخصي نبود كه بگوييم حالا كه از ميان ما رفت، جايش به زودي پر خواهد شد.
وي گفت: زنده ياد «خسرو شكيبايي» در بسياري از اوقات فرد كارآمدي بود و باز هم تأكيد مي‌كنم كه جامعه بازيگري ما عضو بسيار مهمي را از دست داده است.

* دري: همسر «شكيبايي» در اواخر عمرش نقش مهمي داشت
سيدضياءالدين‌دري گفت:‌ پشت همه موفقيت‌هاي مرحوم شكيبايي همسر او «پروين» نقش بسيار مهمي را ايفا كرد و اگر تلاش‌هاي بي‌دريغ او در حمايت و پرستاري از خسرو نبود، شايد او بسيار زودتر از آنچه فكر مي‌كنيد،‌ خانه نشين مي‌شد.
سيدضياء‌الدين دري با بيان اين مطلب در گفت‌و گو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: من فيلم سينمايي «صاعقه» را در سال 63 ساختم و اين فيلم اولين فيلمي بود كه مرحوم «خسرو شكيبايي» در آن نقش اول را ايفا مي‌كرد.
وي افزود:‌البته شكيبايي د فاصله سال‌هاي 60 تا 63 چند فيلم ديگر بازي كرده بود، اما در هيچ‌كدام از آنها در جايگاه واقعي خود قرار نگرفته بود. من وقتي او را در سال 63 ديدم، بلافاصله براي نقش اول انتخابش كردم چون به قابليت‌هاي او پي برده بودم. از آن به بعد بود كه علي رغم پخش بد فيلم «صاعقه» و قرباني شدنش، توجه جامعه هنري به «خسرو شكيبايي» جلب شد و اين فيلم براي او يك سكوي پرتاب بود.
وي در ادامه گفت: در خاطرم هست كه ما سر فيلمبرداري صحنه مرگ خسرو در فيلم صاعقه، جلوي تئاتر شهر مشغول فيلمبرداري بوديم كه يكي از عابران گفت اين كيه؟ و من به او پاسخ دادم كه خيلي دور نيست كه اين فرد يكي از بهترين‌هاي سينما خواهد شد. البته از گفتن اين جمله، هدف داشتم. هنوز بسياري از افراد او را نمي‌شناختند و چند سال بعد مرحوم شكيبايي جايگاه خود را به‌دست آورد.
دري در ادامه اظهار داشت: البته مرحوم «پرويز فني زاده» نيز يكي ديگر از بازيگران خوب ما بود كه خيلي زود از دنيا رفت و جامعه هنري ما نتوانست به خوبي از او استفاده كند، اما برعكس «خسرو شكيبايي» كسي بود كه با اراده خود تلافي كرد و كساني كه در سينما كار مي‌كردند، شرايطي را فراهم آوردند كه خسرو هيچوقت بي‌كار نباشد.
كارگردان مجموعه‌هاي تلويزيوني چون «كيف انگليسي» و «كلاه پهلوي» در ادامه گفت: البته در تمام اين سال‌ها و پشت سر همه موفقيت‌هاي مرحوم شكيبايي همسر او «پروين» نقش بسيار مهمي را ايفا كرد و اگر تلاش‌هاي بي‌دريغ او در حمايت و پرستاري از خسرو نبود، شايد او بسيار زودتر از آنچه فكر مي‌كنيد،‌ خانه نشين مي‌شد.
وي درباره زمان جايگزيني افراد ديگري به جاي مرحوم خسرو شكيبايي گفت:‌ چهره‌هايي كه در سينماي ما ظاهر مي‌شوند، به دليل سينماي محدود ما بسيار اندك هستند و ما تنوع بازيگر نداريم، به همين دليل طول مي‌كشد تا بازيگر ديگري در حد و اندازه شكيبايي ظاهر شود، در حالي كه ما مي‌بينيم كه در كشورهايي كه صاحب سينماي پيشرفته هستند، بازيگران جديد عملا جايگزين قديمي‌ها مي‌شوند.
وي ادامه داد: البته نبايد نااميد بود و من خوشبين هستم كه در نسل جوان ما بازيگراني هستند كه به تدريج ظاهر مي‌شوند كه مي‌توانند در اين زمينه بسيار موفق باشند.البته خسرو شكيبايي قابليت تكرار ندارد و ارزش كار هنري در اين است و موفقيت شكيبايي و حضور و تاثيرش با خود او معنا پيدا مي‌كند.

تشكيل ستاد تشييع «شكيبايي» به‌سرپرستي «پرستويي»
سخنگوي هيأت‌مديره «خانه سينما» از تشكيل ستاد تشييع و بزرگداشت «خسرو شكيبايي» از مقابل «تالار وحدت» به سرپرستي «پرويز پرستويي» خبر داد.
«امين تارخ» در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس،‌اظهار داشت: ستادي به سرپرستي پرويز پرستويي تشكيل شده است تا كليه مسائل مربوط به تشييع، خاكسپاري و بزرگداشت هنرمند فقيد سينماي ايران (خسرو شكيبايي) اعم از چاپ پوستر، سخنراني‌ها و ... را پيگيري نمايد.
وي اظهار داشت: اولين وظيفه اين ستاد تشييع و خاكسپاري مرحوم «شكيبايي» است كه بر اساس آخرين تصميم، قرار شده تا با توجه به حضور گسترده مردم، تشييع وي ساعت 8:30 تا 9 بامداد روز يكشنبه 30 تير از مقابل تالار وحدت در مراسمي ويژه با حضور اهل سينما، تئاتر، تلويزيون و اقشار مختلف مردم برپا شود.
تارخ گفت: «شكيبايي» شخصيتي تكرار نشدني بود و غم از دست رفتن وي فقط براي اهل سينما و هنر ايران نيست بلكه تمام مردم در اين غم سهيم هستند.
انتهاي پيام/
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن