تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815514469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌وگوي مشروح فارس با شهرام اقبال‌زاده؛ تلاش انجمن نويسندگان كودك براي راه‌اندازي بخش كودك جايزه شهيد غني‌پور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگوي مشروح فارس با شهرام اقبال‌زاده؛ تلاش انجمن نويسندگان كودك براي راه‌اندازي بخش كودك جايزه شهيد غني‌پور
خبرگزاري فارس: دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان ضمن تشريح ويژگي‌ها، اهداف، ساختار و منابع مالي اين انجمن، از مذاكره با «اميرحسين فردي» -دبير جايزه شهيد غني‌پور و عضو انجمن نويسندگان كودك و نوجوان- براي راه‌اندازي بخش كودك جايزه شهيد غني‌پور خبر داد.


شهرام اقبال‌زاده دبير و سخنگوي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار ادبي فارس، درباره اعضاي اين انجمن گفت: انجمن از كساني‌كه در زمينه ادبيات كودك و نوجوان قلم مي‌زنند، تشكيل شده است؛ از نويسنده و شاعر گرفته تا منتقد و پژوهشگر. از پيشكسوت ترين‌ها تا جوانترها. پيشكسوتاني مثل هوشنگ مرادي كرماني، مصطفي رحماندوست، جواد محقق، اميرحسين فردي و جواناني كه شايد اكنون نامي نداشته باشند، ولي جوياي نام هستند مثل آرمان آرين كه اين جوان‌ها هم چند جايزه تاكنون بردند.

تشكيل انجمن براي تعالي موقعيت نويسندگان كودك و نوجوان
-------------------------------------------------------------------
وي درباره اهداف اصلي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، تصريح كرد: هدف اصلي اين است كه اين انجمن بتواند در راستاي گسترش، تثبيت و تعالي موقعيت نويسندگان كودك و نوجوان قدم بردارد. ادبيات كودك ايران، ادبيات نوپايي است و 10 سال پيش نهادي كه منافع صنفي و فرهنگي نويسنده‌هاي كودك و نوجوان را تأمين كند نداشتيم؛ گرچه پيش از انقلاب شوراي كتاب كودك و كانون پرورش فكري تشكيل شده بود، اما كاركرد اين‌ها با انجمن در پاره‌اي از مواقع متفاوت است. شوراي كتاب كودك بيشتر يك نهاد مدني داوطلب است كه افراد اعم از اينكه نويسنده باشند يا نباشند، هنرمند باشند يا نه، علاقه‌مند كار فرهنگي ادبي باشند و يا نه، آنجا عضوند. اما در انجمن كساني‌ كه نويسنده باشند و حداقل سه اثر منتشر شده در آن زمينه داشته باشند و يا داراي تحقيق و پژوهش باشند، مي‌توانند عضو باشند. گرچه ما جلساتي هم داريم كه حضور افراد غيرعضو مجاز است.
دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان ساختار انجمن را يك ساختار دموكراتيك توصيف كرد و افزود: انتخاباتي داريم كه بر اساس اساسنامه، هيئت مديره در مجمع‌ها مشخص مي‌شود. اين هيئت مديره مركب از هفت عضو اصلي و سه عضو علي‌البدل و همچنين داراي سه بازرس اصلي و سه بازرس علي‌البدل است.
اقبال‌زاده با اشاره به كميته‌هاي انجمن اظهار داشت: ما تعدادي كميته براي فعاليت بيشتر و گسترش كارهاي اعضا داريم كه شامل كميته‌هاي آموزش، پژوهش، فرهنگي، روابط عمومي، حقوقي و رفاهي هستند. كميته‌ها حتما بايد متشكل از اعضا باشند. از طرفي كارگروه‌هايي داريم كه ورود در آن آزاد است و شامل كار گروه داستان، نمايشنامه‌خواني هستند و اخيرا هم كه كار گروه علمي تخيلي را فعال كرديم.

اجراي طرح‌ها، يكي از راه‌هاي تأمين مالي انجمن است
------------------------------------------------------------
سخنگوي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان درباره منابع مالي اين نهاد صنفي گفت: يكي از مشكلاتي كه NGO ها و نهادهاي مدني دارند، تأمين منابع مالي است. اولين منبع مالي انجمن حق عضويت‌هاي هر كسي است كه در انجمن عضو مي‌شود. در حال حاضر اعضاي انجمن 275 نفر است.
وي ادامه داد: به جز اين حق عضويت، يكي ديگر از شروط عضويت در انجمن داشت سه كتاب منتشر شده و يا چاپ مقالاتي در مطبوعات است.
ما برخي افراد را خودمان سراغشان رفتيم و به صورت افتخاري عضو كرديم. پيشكسوتاني مثل آقاي آذر يزدي كه معمولا هم منزوي و گوشه‌گير هستند و رابطه كمابيش مستمري با ما دارند.
اقبال‌زاده درباره منابع مالي ديگر انجمن بيان داشت: يكي ديگر از راه‌هاي تأمين مالي انجمن، اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاست كه در اين طرح‌ها هم جريان‌سازي مي‌كند و هم بازوي اجرايي است. انجمن صرفا بازوي اجرايي جايي نيست و خودش صاحب فكر است. ما طرح مي‌دهيم و به عنوان مجري طرح وارد قضيه مي‌شويم.
دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان جشنواره كتابخانه‌هاي خانگي كه چندي پيش دومين دوره آن برگزار شد، به عنوان مثالي براي اجراي طرح‌هاي عنوان و اذعان كرد: ما كمك نقدي از هيچ نهاد دولتي دريافت نمي‌كنيم، بلكه به خاطر اجراي پروژه‌ها حق اجرا مي‌گيريم.

انجمن يك مركز غيرسياسي است
--------------------------------------
اقبال‌زاده به تفاوت‌هاي انجمن با ديگر مراكزي كه در زمينه كودك كار مي‌كنند، اشاره كرد و افزود: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بيشتر به عنوان يك ناشر دولتي مطرح است تا يك تشكل صنفي. ما آن‌ها را به عنوان نهادهاي هم‌جوار خودمان مي‌بينيم. انجمن دو نوع رابطه دارد: يكي روابط عمودي است كه با دولت و مراكز فرهنگي دولتي داريم. مثل ارشاد، كانون پرورش فكري و حوزه هنري. ديگر رابطه افقي با نهادهاي همكار مثل انجمن فرهنگي ناشران، شوراي كتاب كودك، انجمن تصوير‌گران و انجمن كودكان كار و خيابان است.
وي ادامه داد: امسال خوشبختانه همكاري خوبي را با سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و واحد امور ادبي آن‌جا داشتيم. همكاراني را آنجا داريم كه خودشان در انجمن هستند؛ مثل پيروز قاسمي، مهدي كاموس، عرفان نظرآهاري و سيد‌محمد سادات اخوي.
اقبال‌زاده فعاليت فراگير انجمن را يكي از ويژگي‌هاي آن توصيف كرد كه سبب مي‌شود فارغ از اينكه اعضاي آن در كدام نهاد فرهنگي ديگر عضو هستند، كارش را انجام دهد.
دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در اين باره تأكيد كرد: يعني بعضي از اعضاي ما عضو شوراي كتاب كودك، حوزه هنري، كانون پرورش فكري، وزارت ارشاد و سازمان فرهنگي و هنري نيز هستند. انجمن يك مركز غيرسياسي است و البته به عنوان يك نهاد فرهنگي بي‌تفاوت به مسائل اجتماع نيست و در چهارچوب اساسنامه آمادگي همكاري با هر نهادي را داراست.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا پيشكسوتان ادبيات كودك مثل مهدي آذر يزدي، هوشنگ مرادي كرماني، منوچهر احترامي و ديگران در هيات مديره انجمن ديده نمي‌شوند، گفت: همانطوركه فعاليت مدني يك كار داوطلبانه است، عضويت در هيئت مديره هم يك كار داوطلبانه است. شرط عضويت در هيات مديره كانديداتوري خودشان و بعد آوردن رأي است. مثلا آقاي مرادي كرماني هيچ وقت نامزد نمي‌شوند، ولي اين‌قدر همت و حميت دارند كه مستمر در نشست‌هاي ما حضور دارند. از سوي ديگر آقاي احترامي عضو انجمن نيست و ما خوشحال مي‌شويم به عضويت انجمن در آيند.

مذاكره با اميرحسين فردي براي فعال شدن بخش كودك جايزه غني‌پور
----------------------------------------------------------------------------
اقبال‌زاده درباره اينكه چرا با توجه به عضويت اميرحسين فردي در انجمن نويسندگان كودك و نوجوان و همچنين دبيري او در جايزه شهيد غني‌پور به وي پيشنهاد نمي‌شود كه بخش كودك بر ديگر بخش‌هاي اين جايزه افزوده شود، بيان داشت: من به بخش كودك اين جشنواره توجه نكردم ولي بخش نوجوان دارد. حالا اين را مي‌شود رايزني كرد و من از همين مصاحبه استفاده مي‌كنم و مي‌گويم كه مهم است.
اين نويسنده كودك و نوجوان عنوان كرد: امروز ديگر بچه از گهواره با كتاب آشنا مي‌شود. از كتاب‌هاي تصويري شروع مي‌كند تا بعد به سمت ادبيات شفاهي برود و سرانجام خودش بتواند كتاب بخواند.
دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، جايزه غني‌پور را حركت خوبي توصيف و تصريح كرد: اين‌ها از يك بافت سنتي مذهبي شروع كردند و مي‌تواند پيوندي باشد بين امكانات سنتي و حركت مدرن ادبيات. شما اگر به كتابخانه مساجد سر بزنيد واقعا كتاب‌هاي خوب ادبيات كودكان و نوجوانان موجود نيست. ما به عنوان انجمن استقبال مي‌كنيم كه طرح‌هايي هم براي تجهيز كتابخانه‌هاي مساجد ارائه كنيم.
اقبال‌زاده بار ديگر درباره بخش كودك جايزه غني‌پور تأكيد كرد: دوستاني مثل آقاي فردي آنجا مي‌توانند كمك كنند و من حتما با آقاي فردي مبني بر داير شدن بخش كودك جشنواره غني‌پور صحبت مي‌كنم. البته صرفا به عنوان يك همكاري است و الزامي نيست، چون انجمن در جشنواره‌ها مداخله نمي‌كند، ولي براي افزايش كيفي گاهي جشنواره‌ها از انجمن تقاضاي داور مي‌كنند.
سخنگوي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان گفت: حضور انجمن و بهره‌گيري از نظراتش حائز اهميت است. مثلا امسال بنياد فارابي در جشنواره فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان همدان از انجمن نظر نگرفت و با افت كيفي و بازتاب خبري منفي مواجه شد. تا آنجا كه مدير جديد بنياد فارابي گفت ما بايكوت خبري شديم. در واقع خودشان، خودشان را بايكوت خبري كردند. چون اعضاي ما در اين زمينه چهره‌هاي شناخته شده‌اي هستند و از طرفي بسياري از اعضاي انجمن در مطبوعات فعاليت مي‌كنند و به اعتبار مقالاتشان عضو انجمن هستند. هر نهادي كه از مشاركت و بنيان فكري و فرهنگي انجمن كمك گرفته، سود برده است.

فيلمنامه‌هاي خوب كودك را به فارابي معرفي مي‌كنيم
-----------------------------------------------------------
وي در بخش پاياني گفت‌وگو، درباره ضعف‌هاي ادبيات كودك براي اقتباس سينمايي و تئاتري اظهار داشت: يكي از نكاتي كه مهم است و در انجمن هم به آن توجه شده، كارگروه نمايشنامه و فيلمنامه است. انجمن طرحي را به بنياد فارابي ارائه كرد كه فيلمنامه‌هاي خوب اقتباسي را به آنها بدهد. يك گروه كارشناسي مشترك هم تشكيل شد و از طرف انجمن آقاي عباس جهانگيريان معرفي شد و تعدادي فيلمنامه هم‌ به تصويب رسيد كه هم در زمينه تأليف و هم ترجمه بود.
اقبال‌زاده خاطرنشان كرد: باز هم اعلام مي‌كنيم كه در زمينه تأليف ما آمادگي داريم كه فيلمنامه‌هاي خوب را انجمن به فارابي و حتي به كارگردانان مستقل ارائه كند. ما از طريق انجمن اعلام آمادگي مي‌كنيم. برخي از اعضاي ما هم مستقل در اين زمينه كار مي‌كنند. ولي يكي از مشكلات ساختاري كه در ايران شكل گرفته اين است كه با نهادها همكاري نمي‌كنند و به‌جاي آن با افراد كار مي‌كنند. يعني مثلا به‌جاي همكاري با انجمن، با اعضاي شناخته شده ما وارد مذاكره مي‌شوند.
انتهاي پيام/
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن