تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818948739




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در جلسه نقد كتاب آواز پرواز مطرح شد: ادبيات پايداري هميشه در غربت است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: در جلسه نقد كتاب " آواز پرواز" مطرح شد: ادبيات پايداري هميشه در غربت است
تهران-حيات

راضيه تجاردر جلسه نقد كتاب پايداري گفت:ادبيات مقاومت و پايداري هميشه درغربت است و اميدوارم كه برگزاري جلساتي چون نشست تخصصي نقد و بررسي كتاب پايداري فتح بابي براي رونق هرچه بيشتر اينگونه ي ادبي باشد.
به گزارش حيات، اولين جلسه از سلسله جلسات نشست تخصصي نقد و بررسي كتاب پايداري با عنوان " روايت هاي ماندگار" با حضور راضيه تجار نويسنده ادبيات معاصر دفاع مقدس، نرگس آبيار نويسنده و منتقد آثار ادبي وعلي الله سليمي منتقد ادبي (چهارشنبه)در فرهنگسراي پايداري برگزار شد.
علي الله سليمي در ابتدا با بيان اين مطلب كه در اولين جلسه از اين نشست تخصصي كتاب " آواز پرواز" را در بوته ي نقد قرار خواهيم داد،گفت:" اين كتاب يكي از بهترين آثار راضيه تجار در حوزه ي ادبيات دفاع مقدس است وازمجموعه كتاب هاي، زندگي نامه ي داستاني به زندگي خلبان شهيد عباس بابايي مي پردازد. اين مجموعه با داستان هايي كوتاه، تصويركاملي از شخصيت اين شهيد بزرگواررا ارايه مي دهد.
در ادامه نرگس آبيار با اشاره به روايي بودن داستان هاي اين كتاب،گفت:" آواز پرواز" با 18 داستان كوتاه گوشه هاي از زندگي اين شهيد را به تصوير مي كشد. اين داستان ها علاوه بر پيوستگي در كل مجموعه، هر يك به تنهايي داستاني مستقل است كه روايت گونه به زندگي شهيد بابايي مي پردازد.
وي افزود: زبان شاعرانه، نثر صميمي و گرم، تعابير دلنشين وتوصيفات و تشبيهات طبيعي و قابل لمس از ويژگي هاي خاص آثار راضيه تجار است. حضور راويان متعدد كه براي خواننده ناشناس هستند تاحدي به رواني كارلطمه وارد كرده است، البته در تعدادي از داستان ها ،نويسنده اطلاعات مختصري در ارتباط با راوي به خواننده مي دهد اما، در برخي از داستان ها به خصوص در داستان هاي پاياني خاطرات توسط راوياني به تصوير كشيده مي شود كه به دليل عدم شناخت خواننده باعث سردرگمي مي شود.
علي الله سليمي نيز در ارتباط با تعدد راويان گفت: نويسنده دربيان داستان شيوه اي از روايت خطي را دنبال مي كند كه درآن، شخصيت هاي مختلف مانند قطعات به هم ريخته ي يك پازل شخصيت اصلي را مي سازند وبراي بزرگنمايي اين شخصيت، در داستان حضور دارند. نويسنده براي رسيدن به اين هدف از راويان گمنام ومتعددي كمك مي گيرد كه قرار نيست خواننده با آنها آشنا شود، بلكه فقط براي معرفي بيشتر شهيد بابايي در داستان حضور دارند.
آبيار با تاييد نظر علي الله سليمي ادامه داد: نويسنده در گمنام نشان دادن راويان تا جايي پيش مي رود كه آنان را بانام زن و مرد خطاب مي كند و از آوردن نامهاي خاص تا حد امكان خودداري مي كند تا شخصيت اصلي را بزرگتر و كامل تر به مخاطب معرفي كند. اين نوع روايت در داستان هاي كوتاه و زندگي نامه هاي داستاني در حوزه ي ادبيات مقاومت روندي نو وابتكاري است.
اين منتقد ادبي افزود:البته در چند داستان نويسنده تعدادي از شخصيت هاي فرعي را به خواننده معرفي مي كند و دليل اين كار هم مستند بودن اين اثر است، زيرا به خاطر استناد به واقعيت ها و حقايق زندگي شهدا اين معرفي مختصر لازم است.
آبيار همچنين با اشاره به فضا سازي هاي متفاوت وخلق شخصيت هاي باور پذير در داستان هاي راضيه تجار خاطر نشان كرد: اين نويسنده با ايجاد فضاهاي متناسب در هر داستان و خلق شخصيت هاي باور پذير كه،با قداستي آسماني همچون انسانهاي معمولي زندگي مي كردند، تا حدي توفيق يافته است.
وي ادامه داد: متاسفانه افرادي از اين دست به دليل قداستي كه در بيشتر آثار ادبي دفاع مقدس بيان ميش ود به انسانهايي دست نيافتني تبديل شدند. در آثاري چون " آواز پرواز" چنين شخصيت هاي آسماني با هنر نويسنده باور پذير و قابل دسترس مي شوند.
راضيه تجار نويسنده اين اثر در ارتباط چگونگي روند تحقيق و نگارش اين كتاب گفت: " آواز پرواز" از جمله كارهاي است كه سفارش آن را ابتدا از قلبم و بعد از انتشارات شاهد دريافت كردم وبه خاطر علاقه ي فراواني كه از كودكي به پرواز و مردان بلند پرواز داشتم، داستان زندگي خلبان شهيد عباس بابايي را انتخاب كردم.
وي افزود: در جهت انجام تحقيقات لازم براي نگارش اين زندگي نامه سفري به زنجان منزل پدري شهيد بابايي داشتم و در ملاقات با مادروخواهر شهيد نكات قابل توجهي به دست آمد، البته حضور در خانه و حسينيه اي كه در كنارآن بود بسيار تاثير گذار و قابل توجه بود.
وي گفت: در نگارش اين اثرسعي شده كه حقايق به همراه تخيل نويسنده روايتگر داستاني واقعي باشد كه تصوير كاملي از شهيد بابايي را ارايه دهد.
تجاردر پايان با اشاره به اهميت پرداختن به شخصيت هاي نخبه در جنگ تحميلي گفت: ادبيات محض به تنهايي قابليت پرداختن به زندگي قهرمانان جنگ را ندارد و براي انجام اين كار بايد با وفاداري به مستندات و استفاده از تخيل و ادبيات اثري متناسب با شان و منزلت شهداي هشت سال جنگ تحميلي خلق كرد.
پايان پيام
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن