تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826525379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چند بار براى همیشه ( درباره تكثیر غیرقانونى فیلم آفساید )


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چند بار براى همیشه ( درباره تكثیر غیرقانونى فیلم آفساید )

دستفروش كنار خیابان چنان براى CD آفساید تبلیغ مى كرد كه انگار در میان انواع و اقسام لوح هاى فشرده ریخته شده در بساطش این یكى وضعیت منحصر به فردترى دارد. در میان انبوه رهگذران و جمع شدگان اطراف بساط او كم نبودند كسانى كه نام جعفر پناهى و فیلم اخیرش برایشان آشنا و حتى رغبت برانگیز بود تا با دستفروش بر سر كیفیت تصویرى CD چانه بزنند: «یه وقت پرده اى نباشد؟ مطمئنى كیفیتش خوبه؟ از روى DVD ضبط شده؟» و فروشنده نیز با خیال راحت به همه علاقه مندان اطمینان خاطر مى داد: «كیفیت آینه اس، از روى DVD رایت شده!» و بعد هم كلى تبلیغ راجع به حواشى و مضمون فیلم ارائه مى كرد كه مثلاً این فیلم «ممنوع النمایش» است و توقیفى است و راجع به فلان موضوع است و البته سانسور نشده!»بدین ترتیب ماجراى پناهى و آفسایدش كه از نخستین روز اكران در مناسبت جشنواره فیلم فجر و حتى قبل از آن سر و صدا به پا كرد و موضوعاتى از قبیل شكایت علیه فیلمنامه نویسان به اتهام سرقت ادبى و امتناع پناهى از مصاحبه با گزارشگران صدا و سیما در كنفرانس رسانه اى جشنواره و شایعه نامه نگارى برادر رئیس جمهور علیه این فیلم و قضیه دستور رئیس جمهور مبنى بر جواز حضور زنان در جایگاه تماشاچیان استادیوم فوتبال و سپس واكنش منفى برخى از مراجع و... از مصادیق این پر سر و صدایى به حساب مى آید، با این موضوع اخیر دوباره بر سر زبان ها افتاد و مصداق پررنگ دیگرى به این زنجیره حواشى فیلم افزود.اما این حاشیه اخیر چنان است كه بحث را از فیلم آفساید فراتر مى برد و در واقع متن سینماى ایران را در معرض تهدید بالقوه اى قرار مى دهد كه اینك در مورد آفساید متاسفانه به فعلیت رسیده است. یكى دو سال پیش این جریان درخصوص یك بوس كوچولو بهمن فرمان آرا هم به وجود آمد، اما تكرارش در مورد آفساید دیگر موضوع را از سطح به زعم بعضى كم اهمیت خارج مى سازد. در این مجال قصد نیست كه به آفساید پرداخته شود اما اتفاقى كه افتاده است، خواه ناخواه مصداق آن را برایمان پرتداعى مى سازد. ماجرا خیلى ساده به نظر مى رسد: كس یا كسانى از طریق دستگاه هاى فنى پیشرفته اى كه در كشور ما تعدادشان بسیار محدود است و در نهادهاى رسمى نیز قرار گرفته اند، از روى نسخه ?? میلى مترى اپتیك فیلم آفساید یك كپى روى لوح فشرده تهیه كرده اند. اینكه این افراد كیانند و چه انگیزه هایى از این قضیه داشته اند، بحث را به سمت احتمالات متعدد و متنوعى پیش مى برد، اما صرف پیگیرى آن نهایتاً مورد آفساید را برجسته مى كند و مشكل متن سینماى ایران را تحت الشعاع خود قرار مى دهد.خود پناهى معتقد است كه این جریان بى ارتباط با مانع تراشى هایى كه براى اخذ پروانه نمایش فیلم انجام گرفته است و پس از مدت زمانى بیش از چهار ماه هنوز تكلیف اكران عمومى آن مشخص نشده، نیست. (رك به گفت وگو با جعفر پناهى سایت سینماى ما) حتى اگر از این برداشت بدبینانه (كه البته بیش از سایر برداشت ها واقع بینانه نیز به نظر مى آید) هم بگذریم، در هر حال كانون تقصیر معطوف به مدیران همان نهادهاى رسمى است كه متولى یا مجرى سیاستگزارى امور سینمایى جامعه هستند.تا پیش از این اگر در بساط دستفروش هاى كنار خیابان، نگاهمان به انواع و اقسام نسخه هاى پرده اى فیلم هاى ایرانى نمایش داده شده و یا حتى در حال نمایش و صد البته هنوز نمایش داده نشده منور مى شد، اگرچه آن را عملى غیرقانونى مى انگاشتیم كه به مناسبات اقتصادى و حتى فرهنگى سینماى كشور لطمه وارد مى آورد، اما ته دلمان به این نیز گواهى مى داد كه به هر حال این جور اقدامات ناپسند در بسیارى دیگر از جوامع نیز جریان دارد و همین كه نسخه پرده اى فیلمى كه همین دیروز در آمریكا اكران شده است در گوشه خیابان هاى تهران رویت مى شد، دست كم قبح عمل را به دلیل گستردگى جهانى اش تا حدى تحمل پذیر مى كرد.اما حالا پس از آن همه ادعا راجع به برخورد با كسانى كه در سالن هاى سینما از فیلم هاى روى پرده تصویربردارى مى كنند و CD اش را به فروش مى رسانند، یك دفعه خبر مى رسد كه فیلم جنجال برانگیز آفساید از معبر كانال هاى رسمى گذشته است تا نسخه شفاف و تمیز ?? میلى مترى اش با قیمت هزار تومان در اختیار خلق الله قرار گیرد، بسى مایه تعجب و صدالبته تاسف است. مراجع رسمى سینمایى كشور صرفاً ناظر مسائل محتوایى آثار سینمایى نیستند، بلكه باید بیش از این اهمیتى كه به سلامت محتوایى فیلم ها بر مبناى عقیدتى خودشان قائل هستند، براى حق و حقوق سینماگران و مناسبات اقتصادى سینمایى كشور متعهد باشند. اگرچه طبق اخبار به مسئولان وعده داده اند مقصر را پیدا خواهند كرد و به مجازات خواهند رساند اما این گره با پیدا شدن یك مقصر قابل گشایش نیست. به نظر مى رسد آنچه اهمیت دارد بازنگرى در مكانیسم نظارت ها است. سیستمى كه اینقدر سست باشد كه یك فیلم معروف و مطرح، به همین راحتى از درونش به بیرون برود و در ابعاد زیاد تكثیر شود و به همان راحتى كه ماست و پنیر مى فروشند، نسخه هاى آن را عرضه كنند، چه ضمانتى را براى عدم تكرار چنین موقعیت هایى دربردارد؟ و در این اوضاع و احوال راكد فروش فیلم ها اگر قرار باشد این موقعیت ها همچنان تكرار شود آیا دیگر امیدى به همین پیكره نیمه جان و سوبسیدزده سینماى ایران خواهد رفت؟تقارن زمانى این قضیه با در آستانگى جام جهانى فوتبال احتمال توطئه آمیز بودن آن را تا سطح بالایى افزایش مى دهد و همین قضیه حساسیت لزوم برخورد جدى با عوامل آن و نیز تامل در باب سیستم نظارت و تولید و پخش فیلم را دوچندان مى سازد. روندى كه اگر قرار باشد مانند قضیه نسخه هاى پرده اى، حالت چندبار براى همیشه را داشته باشد، نهایتش به تشكیل مجلس ختم این سینما خواهد رسید.نویسنده مهرزاد دانشلینک : تکثیر غیر مجاز«آفساید»  نشست خبری"آفساید"برگزار شد  «آفساید» در همه دنیا بجز ایران!  15 کشور"آفساید" پناهی را خریدند  گفت‌ و گو با جعفر پناهی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن